Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Han som skrev scriptet skrev også at han ikke hadde testet det, det var derfor jeg håpet på at noen her hadde peiling på LUA. Som sagt så er det navnene på de to svitsjene det eneste jeg har modifisert. Men takk for respons uansett! Jeg har spurt i forumet domoticz.com også, men uten hell...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt noen sensorer og brytere og har installert Domoticz på en PC. Driver å tester litt med tanke på å implementere styring av varme, lys og ventilasjon.

I første omgang har jeg tenkt å bruke en bevegelsessensor til å styre lys. Er det noen som har tips på hvordan man setter opp dette i Domoticz? Lyset slås på, men jeg kunne tenkte meg at det slås av etter f.eks 5 minutter uten bevegelse, finner ingen åpenbare steder å legge inn dette.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt noen sensorer og brytere og har installert Domoticz på en PC. Driver å tester litt med tanke på å implementere styring av varme, lys og ventilasjon.

I første omgang har jeg tenkt å bruke en bevegelsessensor til å styre lys. Er det noen som har tips på hvordan man setter opp dette i Domoticz? Lyset slås på, men jeg kunne tenkte meg at det slås av etter f.eks 5 minutter uten bevegelse, finner ingen åpenbare steder å legge inn dette.

En enkel måte å løse dette på er å lage en funksjon i blockly. Dette finner du under events på verktøylinjen. Har ikke mulighet til å sende en screenshot av hvordan jeg har gjort det, men det var noe sånn som:

 

If "bevegelse bad" = "on" set "lys bad" on for 5 minutes.

Lenke til kommentar

Jeg har løst dette på en annen måte, jeg har assosiert pir og aktuator direkte. (I tilfelle domotics er nede så vil fortsatt lyset skru seg på).

Da setter man varigheten for lyset direkte i konfigurasjonen på piren. (fibaro motion sensor: 6. Motion alarm cancellation delay og på Aeotec multisensor: 3. On time)

Lenke til kommentar

Mange bruker programmeringsspråket LUA og her er et par eksempel som berører din utfordring:

 

 

-- scriptet skrur dimmeren på hvis PIR (Bevegelse) aktiveres
 
commandArray = {}
 
if    (devicechanged['Bevegelse'] == 'Motion' and otherdevices['Dimmer'] == 'Off') then   
   commandArray['Dimmer']='Set Level 50'
   print("Dimmer er aktivert med 50% styrke")
end
 
Et annet av brukeren thorbj på forumet til domoticz.com:
 
I made these two scripts to turn on the lights in the livingroom based on motion and lumen values in the room, and to turn off the lights if the lumen-values are high.
So far tests are great, so I hope it works for everyone else who wants to try it to.


TURN ON LIGHTS:
  -- ~/domoticz/scripts/lua/script_device_livingroomon.lua
-- When entering room, script reads current light level
-- and turns on the lights in the room based on given options.
-- If it's between 8AM and 8PM it chooses a scenery for day-lights,
-- and otherwise for evening/night-lights. It also measures the
-- lumen-values and decides if it is to bright in the room to
-- turn on the lights.
commandArray = {}

-- SETTINGS --
a = 'Lux sensor' -- name of the lux sensor
b = 'Motion Sensor' -- name of the motion sensor
c = 'Lamp 1' -- name of a lamp that this script should depend on

d = 500 -- maximum lumen value
-- END SETTINGS --

-- Define hours for day and evening lights
h = tonumber((os.date('%H')))
if     (h >= 8 and h < 20)
   then
   x = 'Scene:Livingroom ON day'
   else
   x = 'Scene:Livingroom ON night'
end

-- Get values from Lux sensor
V = otherdevices_svalues[a]

-- Remove charachters from datastring
function stripchars(str, chrs)
   local s = str:gsub("["..chrs.."]", '')
   return s end

-- Remove " Lux" from V
w = stripchars( V, " Lux" )

-- Issue command "x" if lux is below 500 (d) and motion is detected and dimmer is off
if    (tonumber(w) <= d and devicechanged == 'On' and otherdevices[c] == 'Off') then   
   commandArray[x]='On'
   print(x)
end
return commandArray

TURN OFF LIGHTS:
  -- ~/domoticz/scripts/lua/script_device_livingroomoff.lua
-- This script reads the current lumen-values from a lux sensor and
-- turns off the lights if the values is above a given number.
commandArray = {}

-- SETTINGS --
a = 'Lux sensor' -- name of the lux sensor
b = 'Lamp 1' -- name of a lamp that this script should depend on
c = 'Lamp 2' -- name of an eventual second lamp that this script should depend on

d = 500 -- maximum lumen value

e = 'Scene:Livingroom OFF' -- name of scenario to be initiated

p = 'Lights in the livingroom has been turned off due to high lumen-values' -- text to be printed in log
-- END SETTINGS --

-- Get values from the Lux sensor
V = otherdevices_svalues[a]

-- Function to strip charachters
function
 stripchars(str, chrs)
 local s = str:gsub("["..chrs.."]", '')
 return s
end

-- Strip " Lux" from V
w = stripchars( V, " Lux" )

-- Turn off lights if dimmer is on and Lux is higher than 500 (d)
if     (tonumber(w) > d and otherdevices == 'On' or tonumber(w) > d and otherdevices[c] == 'On') then   
 commandArray[e]='Off'
 print(p)
end
return commandArray
Lenke til kommentar

Jeg har løst dette på en annen måte, jeg har assosiert pir og aktuator direkte. (I tilfelle domotics er nede så vil fortsatt lyset skru seg på).

Da setter man varigheten for lyset direkte i konfigurasjonen på piren. (fibaro motion sensor: 6. Motion alarm cancellation delay og på Aeotec multisensor: 3. On time)

Flott hvis du har mulighet til å legge ved skjermbilde  :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har akkurat kjøpt noen sensorer og brytere og har installert Domoticz på en PC. Driver å tester litt med tanke på å implementere styring av varme, lys og ventilasjon.

I første omgang har jeg tenkt å bruke en bevegelsessensor til å styre lys. Er det noen som har tips på hvordan man setter opp dette i Domoticz? Lyset slås på, men jeg kunne tenkte meg at det slås av etter f.eks 5 minutter uten bevegelse, finner ingen åpenbare steder å legge inn dette.

En enkel måte å løse dette på er å lage en funksjon i blockly. Dette finner du under events på verktøylinjen. Har ikke mulighet til å sende en screenshot av hvordan jeg har gjort det, men det var noe sånn som:

 

If "bevegelse bad" = "on" set "lys bad" on for 5 minutes.

 

 

Jeg tror jeg har logikken riktig, men bryteren reagerer ikke (time out). Er nok noe krøll med nettet, jeg får prøve meg fram litt.

 

edit: byttet til en annen bryter og nå fungerer det  :)

domoevent.JPG

Endret av tstuka
Lenke til kommentar

Sånn var det jeg hadde det:

Skjermbilde_2015_10_27_kl_06_24_31.jpg

Her ser du at "sensor bad nede" styrer "taklampe bad nede".

 

Her er instillingene for Aeotec Multisens Gen5:

 

Skjermbilde_2015_10_27_kl_06_25_02.jpg

 

Og her er innstillingene på Fibaro Multisensor:

Skjermbilde_2015_10_27_kl_06_25_53.jpg

 

 

Bakdelen med å gjøre det på denne måten er at man blir låst til av/på etter bevegelse.

 

Etter inspirasjon fra denne tråden så lagde jeg heller en blockly som sier at lyset i gangen utenfor soverommene skal være på 100% på dagtid, og kun 10% på natterstid.

 

 

100% dagtid:

Styring_gang_dag.jpg

 

10% natt:

Styring_gang_natt.jpg

 

Den som er 10% natt virker ikke, noen som ser noen åpenbare feil?

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Her er det kanskje unødvendig med to argument vedr tidspunkt?  Enten så er klokken mellom 09:00 og 21:00 eller så er den det ikke. Vet ikke om det hjelper, men du kan jo prøve med bare ett.

HVIS klokken er mellom 09:00 og 21:00 og bevegelse DO 100%
ELSE if bevegelse DO 30%

Endret av Vitellius
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, 2 tidsinstillinger var ikke nødvendig.

 

Sånn ble resultatet som nå fungerer:

Styring_gang.jpg

Edit: Her var jeg litt rask, lyset har stått på 30% i hele natt. Når jeg ser på loggen så har den fått beskjed hvert 5min om å skru seg på 30%...

Har nå prøvd å legge inn en IF Taklampe = off i første linje for å se om det hjelper.

Skal ikke være lett dette.. Godt man har interessen, og synes det er gøy å fikle med :)

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på denne tråden.

 

Satt opp en Ubuntu Server i VMWare i går med Domoticz.

 

Det har samlet seg en del utstyr opp gjennom årene, så jeg får se hva jeg får til å fungere. Jeg har Tellstick USB, Tellstick LAN og en RFXCOM LAN liggende.

 

Skal få utelysene opp å kjøre med noen Nexa LCMR-1000 i første omgang :)

Lenke til kommentar

Bruker ikke apple, men virker jo rimelig kult og nyttig å implementere med Siri.

 

Ellers, kjøpt meg er par av disse billige temp/fukt målerne: Walsall Transformers WT1285

http://www.ebay.co.uk/itm/261788376051?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

En fyr på Domoticz-forumet sa han brukte dem så vi får se om det fungerer.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...