Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører domoticz og bruker nå en blanding mellom z-wave produkter og hjemmelagede sensorer fra mysensors.org. Har hatt få problemer så langt. Foreløpig kjører det på en bråkete gammel windows laptop, men skal snart over på en laptop med ødelagt skjerm. Den blir det linux på siden det er det jeg bruker ellers.

Lenke til kommentar

Polling er en funksjon på Z-wave.

 

Hvordan vet man om man bør ha den på eller av?

Jeg poller alle enheter som har noen form for måling av: temperatur, luftfuktighet, lux, UV, og så videre. Dette for å få en mye "finere" logging på disse enhetene.

Videre kan du også justere "poll intervall" under z-wave controlleren, for å endre frekvensen på dette. Tror denne står til 60s fra før.

Lenke til kommentar

Polling er å be Z-wave noden (altså f.eks. en dimmer, av/på-bryter, temperatursensor, etc) om nodens status. Controlleren (i dette tilfellet Domoticz) oppdaterer så sin database med korrekt informasjon om noden.

 

Tidligere måtte alle noder i et z-wave nettverk polles med jevne mellomrom for at controlleren skulle være oppdatert, men det begynner å bli en stund siden. Det meste av nyere utstyr støtter "Instant Status" i en eller annen form. Instant Status oppdaterer controlleren når det skjer en endring som er verdt å få med seg, f.eks. hvis du manuelt skrur på lyset eller temperaturen i et rom endrer seg. Om Domoticz støtter instant status vet jeg ikke, men jeg vil regne det som gode mulighet for det.

 

Polling bør man imidlertid ikke gjøre for ofte. Jeg poller lys kanskje en gang i timen. Utstyr som er viktig polles hvert 5. minutt eller hvert 2,5 minutt (men det er ikke mange noder det gjelder for). Men det aller meste støtter likevel Instant Status nå, så polling er mindre og mindre brukt.

 

Å ha default polling på 60 sekund vil jeg direkte fraråde. Det går fint om du bare har noen få noder, men hver poll legger beslag på en del ekstra båndbredde i nettverket, og du vil oppdage at etter hvert kan nettverket bli tregere og tregere (dvs. det kan ta en viss tid før et lys går på etter at man har trigget en bevegelsessensor, f.eks.). Og det uten at man egentlig får noe igjen for det... ;)

Lenke til kommentar

I går og i dag har jeg implementert et IP-Kamera, dvs egentlig en mobiltelefon etter at jeg fant denne tråden på Comoticz forumet:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=8199

 

Softwaren som brukes på mobiltelefonen (Android) heter "IP Webcam" som kan finnes her gratis:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pas.webcam

 

Etter litt prøving og feiling er det på plass.

post-74970-0-08095200-1443724039_thumb.jpg

 

Domoticz config:

post-74970-0-96773200-1443723668_thumb.png

 

Resultat:

post-74970-0-10656200-1443723670_thumb.png

 

På mobil via appen "Dromotica" (gratis her: https://play.google.com/store/apps/details?id=me.sebastiaanschimmel.dromotica)

post-74970-0-37331800-1443723760_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er det noen her som styrer varme via Domoticz, og hvordan har dere evnt løst det?

Tenker å kunne sette temperaturen via web/app.

 

Eller må jeg over på en annen styring?

Benytter en Aeon Labs DSC18 til å styre varmeovnen mot en temperaturføler fra Oregon. Logikken er lagt inn i blockly under events. Fungerer svært bra, får en veldig stabil temperatur!

Lenke til kommentar

 

Er det noen her som styrer varme via Domoticz, og hvordan har dere evnt løst det?

Tenker å kunne sette temperaturen via web/app.

Eller må jeg over på en annen styring?

Benytter en Aeon Labs DSC18 til å styre varmeovnen mot en temperaturføler fra Oregon. Logikken er lagt inn i blockly under events. Fungerer svært bra, får en veldig stabil temperatur!

Du får vel ikke gjort stort annet enn å skru varmeovnen av og på (og evt overvåke forbruket) med den...?

Endret av Vitellius
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen her som styrer varme via Domoticz, og hvordan har dere evnt løst det?

Tenker å kunne sette temperaturen via web/app.

Eller må jeg over på en annen styring?

Benytter en Aeon Labs DSC18 til å styre varmeovnen mot en temperaturføler fra Oregon. Logikken er lagt inn i blockly under events. Fungerer svært bra, får en veldig stabil temperatur!
Du får vel ikke gjort stort annet enn å skru varmeovnen av og på (og evt overvåke forbruket) med den...?
Riktig, men om du for eksepel skrur av varmeovnen når temperaturen overstiger 22 grader og skrur den på når temperaturen faller under har du jo en "termostatstyring" etter relativ romtemperatur. Du kan også lage flere setpunkt til forskjellige tider på døgnet for eksempel, eller skru varmen av når du er bortreist. Endret av Mats55
Lenke til kommentar

Jeg har fått opp en tempsensor og en stikkontakt bryteaktuator.

 

Og har for test lagd vedlagt bilde i blockly.

Jeg har også klikket av for "Event Active", men det skjer ikke noe...

 

Hva gjør jeg feil?

Benytter du deg av en "dummy" termostat? Har også forsket med den uten hell. Satt heller inn en manuell verdi i blockly på 22 grader

 

If "temp stue" < 22 then varmeovn på

If "temp stue" > 22 then varmeovn av

 

Har også lagt til en "dummy" switch kalt "varmebehov" som må være aktiv for at varmereguleringen kan slå ovnen på. Slik kan du skru av og på funksjonen hvis du for eksempel ikke er hjemme

Endret av Mats55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...