Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Benytter du deg av en "dummy" termostat? Har også forsket med den uten hell. Satt heller inn en manuell verdi i blockly på 22 grader

 

If "temp stue" < 22 then varmeovn på

If "temp stue" > 22 then varmeovn av

 

Har også lagt til en "dummy" switch kalt "varmebehov" som må være aktiv for at varmereguleringen kan slå ovnen på. Slik kan du skru av og på funksjonen hvis du for eksempel ikke er hjemme

Anbefaler at du har et lite middelområde hvor ovnen får en pause, slik at reglene blir noe á la dette:

If "temp stue" < 21.9 then varmeovn på

If "temp stue" > 22.2 then varmeovn av

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort motsatt fra deg, gikk fra en VM på hjemmeserveren (windows) til en dedikert raspberry pi. 

Som jeg synes fungerer bedre. 

Har du prøvd med ett annet sd-kort? 

Har lest at ras-pi`en kan være sær på dette.

Samt hvordan kortet er formatert før du legger inn Domoticz...

 

Men en tablet som kjører Linux burde vel også funke?

Når jeg kjørte via Windows så manglet jeg bl.a. Openzwave control panel.

Lenke til kommentar

burde vel funke det, en åpen tablet med USB-innganger.

Windows 10(grøss) tablet.

 

Kjøpte ett Raspberry-kit med minnekort, strøm og deksel, skulle tro at de som satt det sammen plukket ut ett SD-kort som støttes av Raspberry.

Tableten blir en dedikert sak, den har ligget på hylla i over ett år nå, like greit å bruke den til noe, om den kan gjøre en bedre jobb en Raspberry, som i mine øyne ikke fungerer i praksis til Domoticz. 

Ikke at det nødvendigvis er Raspberry som er problemet, men oppsettet duger ikke.

Lenke til kommentar

Du mener "Hurra!". ;)

På ingen måte. Ser meg snart etter ny jobb da det etterhvert blir oppgradert til windows 10 her, ubrukelig OS, bruker mer tid på å lete etter innstillinger enn å finne ut hvilke innstillinger som skal endres. Bare å justere litt på nettverket tar jo 10 minutter ettersom man må lete 15 forskjellige steder for å finne den ene tingen man skal endre..

Ja, dette er min objektive, fagelige vurdering som "ingeniør"(er uenig med HR og sjefen, de mener jeg er det)

 

Prøvde installere Domoticz på Windows XP-pc`n men domoticz støttet det ikke :(

Er derfor jeg kjøpte Raspberry, nettbrettet var ett uhell...

Lenke til kommentar

 

Du mener "Hurra!". ;)

På ingen måte.

Klart du gjør. ;)

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i den tilnærmingen til Windows som du beskriver, selv om jeg også er "ingeniør" ;) (siv.ing. riktignok, men det teller det også :p)

Det er jo mye lettere FOR MEG å endre nettverksinstillinger i Windows enn Linux. ;)

 

 

... men dette var et grovt sidespor bort fra Domoticz.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det er ett grovt sidespor ja, tror ikke jeg klarer å ovebevise deg om at du tar feil heller :p

Men, linux, der er vi nok helt enige, bra at det finnes, veldig mye bedre enn windows på mye, men hold det langt unna meg.

Ja, slik er det: De som har rett lar seg neppe overbevise om noe annet. :p

Og heller Linux enn OS X.

 

Men, har du noe erfaring med domoticz på Windows 10?

Jeg vet at det kjører, hvis det er det du spør om.

 

Det kjøres hos mine foreldre. Men det systemet gjør ikke så mye avansert enda, og det er en stund siden jeg satte det opp (eller oppgraderte det). Tror det ble satt opp i 2013, og det har kjørt siden den gangen.

Lenke til kommentar

Men, linux, der er vi nok helt enige, bra at det finnes, veldig mye bedre enn windows på mye, men hold det langt unna meg.

Ser den, og jeg er ikke noe erfaren linuxbruker selv, men jeg satt det nå likevel opp på ubuntu server da det vistnok er mer muligheter der, satser på at det er "set it and forget it". Ting endrer jeg jo stort sett via webgrensesnitt.

Lenke til kommentar

Man trenger da overhodet ingen Linux-kunnskaper for å kjøre Linux-versjonen av Domoticz (ihvertfall ikke på en Raspberry Pi)

Grensesnittet man "jobber" i er kliss likt uansett hvilke OS man benytter i bunn.

En liten fordel med Linux-versjonen er at man kan oppdatere (hyppigere) til siste betaversjoner "live", ellers kan jeg ikke tenke meg det er noen andre forskjeller....

 

Om man av en eller annen grunn ønsker å kjøre Domoticz under XP eller andre utdaterte OS, må man nok bite i det sure eplet og laste ned en eldre versjon (som sikkert krever litt googling, eventuelt AltaVista'ing).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Noen som har fått noe ut av Squeezebox-integrasjonen som har dukket opp i senere versjoner?

Har registrert at den er der, men ikke hatt tid til å gjøre noe med den.

Lenke til kommentar
Hei dere som er gode på LUA!

Har stjålet et LUA-script fra domoticz.com som gradvis skal øke belysningen på soverommet før jeg våkner i fullt flomlys. Det eneste jeg har modifisert er navnet på dummy-svitsjen og selve dimmeren. Feilmeldingen jeg får er:

 

Error: EventSystem: C:\Domoticz\scripts\lua\script_time_wakeup.lua:27: syntax error near '=='

 

Er det noen som ser feilen?

 

-- ~/domoticz/scripts/lua/script_time_wakeup.lua

-- If the wakeup switch is on

-- Then increases the lighting by 1 level every 60 seconds

-- After 8 minutes turns the wakeup switch off

 

function timedifference(s)

   year = string.sub(s, 1, 4)

   month = string.sub(s, 6, 7)

   day = string.sub(s, 9, 10)

   hour = string.sub(s, 12, 13)

   minutes = string.sub(s, 15, 16)

   seconds = string.sub(s, 18, 19)

   t1 = os.time()

   t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}

   difference = os.difftime (t1, t2)

   return difference

end

 

commandArray = {}

 

if (otherdevices['Soverom Wakeup'] == 'On') then

     wake_time = timedifference(otherdevices_lastupdate['Soverom Wakeup'])            

     level = 1 + wake_time % 60

     if(level <= 16) then

         commandArray['Dimmer soverom'] = 'Set Level '..level

     else

        commandArray['Soverom Wakeup'] == 'Off'

     end

end

 

return commandArray

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...