Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Aha, det forklarer nok saken. Ikke sikkert at Ubuntu -server har akkurat de samme pakkene som -desktop.

Har du netstat installert? I så fall kan du bruke 'netstat -tl' for å se om en eller annen prosess lytter på ssh-porten:

tingo@kg-f4:~$ netstat -tl
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State      
tcp        0      0 *:ssh                   *:*                     LISTEN     
tcp        0      0 localhost:ipp           *:*                     LISTEN     
tcp6       0      0 [::]:ssh                [::]:*                  LISTEN    

(jeg har fjernet noen irrelevante linjer)

Hvis du har dpkg-query installert så kan du bruke 'dpkg-query -l *ssh*' for å sjekke om noen pakker med "ssh" i navnet er installert. De vil da vises som linjer med versjon. Eksempel:

tingo@kg-f4:~$ dpkg-query -l *ssh*
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name                    Version                 Description
+++-=======================-=======================-==============================================================
un  libpam-ssh              <none>                  (no description available)
ii  libssh-4                0.5.2-1ubuntu0.12.04.3  tiny C SSH library
un  libssh2-1               <none>                  (no description available)
un  openssh-blacklist       <none>                  (no description available)
un  openssh-blacklist-extra <none>                  (no description available)
ii  openssh-client          1:5.9p1-5ubuntu1.4      secure shell (SSH) client, for secure access to remote machine
ii  openssh-server          1:5.9p1-5ubuntu1.4      secure shell (SSH) server, for secure access from remote machi

unødvendige linjer fjernet.

Men - det kan være at du bruker en annen pakke for ssh, for eksempel dropbear. Jeg har aldri installert Ubuntu fra -server, så jeg vet faktisk ikke hva som er standard der.
 

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, ingen prosesser lytter på ssh (port 22).

Du må sjekke om en ssh server er installert, og eventuelt starte denne.

Hvis ssh-server ikke er installert, så må den installeres først. Guide: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/openssh-server.html

Og siden du (av en eller annen mystisk grunn) ikke har 'service' installert, så har du kanskje start / stop og status istedet?

'sudo status ssh' for å se om den kjører eller ikke

'sudo start ssh' for å starte den (må installeres først)

'sudo stop ssh' for å stoppe den (ikke lurt hvis du er logget på maskina via ssh...)

Lenke til kommentar

sudo apt-get install openssh-server

Funket som en drøm ;)

post-74970-0-38327900-1447518749_thumb.png

 

Ellers kan jeg si litt mer om sensorene jeg kjøpte, men som viste for høy temp.

 

 

Har kalibrert dem med en termostat fra Jula og den fungerer bra ser det ut til :)

Er litt kjipt at Domoticz ikke greier kalibrere med desimaler, så nøyaktigheten vil uansett bli deretter.

post-74970-0-73326400-1447519093_thumb.png

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Her er enhetene jeg har som fungerer:

 

Z-Wave:

Multisensor:

FIBARO System FGMS001 Motion Sensor

Aeotec Multi Sensor Gen5

 

Veggkontroller:

Z-Wave.Me ZME_WALLC-S Secure Wall Controller

 

Dimmer:

Aeotec Micro Smart Energy Dimmer v2

FIBARO System FGD212 Dimmer 2

Aeotec Smart Energy Illuminator (denne må jeg polle for å få verdier)

 

Av/på:

FIBARO System FGS221 Double Relay Switch 2x1.5kW

FIBARO System FGWPE Wall Plug

GreenWave PowerNode 6 port (denne trenger også polling for å gi verdier)

Aeotec Micro Smart Energy Switch G2

 

 

RFXcom:

 

Brannvarsler:

Nexa LM-101LC

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som de oppdaterer hverken batteri eller last-seen.

 

Måten å inkludere dem på er å trykke på testknappen til alarmen går. (Kjekt med hørselsvern når man skal legge inn mange).

 

En annen ting, dersom jeg har forstått det riktig så dersom man sammenkobler de, så får man bare 1 device i Domoticz, men om man ikke kobler dem sammen så får man 1 device pr melder.

Kjekt å kunne se hvor det brenner, men samtidig dumt at ikke alle varsler.. 

Endret av dreuf
Lenke til kommentar
En annen ting, dersom jeg har forstått det riktig så dersom man sammenkobler de, så får man bare 1 device i Domoticz, men om man ikke kobler dem sammen så får man 1 device pr melder.

Kjekt å kunne se hvor det brenner, men samtidig dumt at ikke alle varsler.. 

Ja, dette er en kjent problemstilling. Men jeg kom frem til en ting: Når det brenner handler det først om FÅ FOLK UT!

 

Det kan være sekunder det står om, og de bør du først benytte til å få folk bort fra faren, og SÅ kan du tenke på slukking.

Lenke til kommentar

 

En annen ting, dersom jeg har forstått det riktig så dersom man sammenkobler de, så får man bare 1 device i Domoticz, men om man ikke kobler dem sammen så får man 1 device pr melder.

Kjekt å kunne se hvor det brenner, men samtidig dumt at ikke alle varsler.. 

 

Selv har jeg ikke koblet de sammen og bruker helle regler i systemet til å sende en panikk kommando til de andre varslerne hvis en skulle gå av. 

 

 

 

Ja, dette er en kjent problemstilling. Men jeg kom frem til en ting: Når det brenner handler det først om FÅ FOLK UT!

 

Etter å ha jobbet 10 år på sjøen så har jeg erfart at det også er uhyre viktig å vite HVOR faren er med tanke på å velge riktig rømningsvei slik at sjansen for å bli stengt inne minimeres. Dette er kanskje ikke så viktig når man bor i en enebolig, men kan være reelt hvis man f.eks bor i en boligblokk.

Lenke til kommentar

Edit, her kom det ett svar før jeg fikk lagret.

 

(Moralen er da at man burde sammenkoble alle for å kunne best mulig varsle de som er inni huset.

Så får man heller være fornøyd med å få mld på mobilen om at det brenner ett sted i huset dersom ingen er hjemme.)

 

Hvordan har du satt opp den panikk reglen? 

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Etter å ha jobbet 10 år på sjøen så har jeg erfart at det også er uhyre viktig å vite HVOR faren er med tanke på å velge riktig rømningsvei slik at sjansen for å bli stengt inne minimeres. Dette er kanskje ikke så viktig når man bor i en enebolig, men kan være reelt hvis man f.eks bor i en boligblokk.

Hjemme har du ikke noe sentralt kontrollrom som tar vurderingen for deg. Du har også vesentlig færre rømningsveier. ;)

Jeg ser poenget i en boligblokk, men de færreste smarte leiligheter får integrert LM-101 fra andre leiligheter...

 

Alle brannmenn på de sikkerhetskursene jeg har vært på pleier å banke inn i oss at hjemme, hvor du selv har ansvaret, så gjelder regelen om å komme seg til helvete bort. Hvis det er mulighet for å slukke, så gjør selvfølgelig det, men det er etter at du har fått ut på kone og barn.

 

 

Ja, du kan bruke smarthuset til å videresende signaler til andre, men tenk hvis det er serveren som brenner? ;)

 

 

Nå skal det sies at vi kjører to systemer: selvfølgelig er smarthuset både innbruddsalarm og brannalarm, men vi har også en egen brann- og tyverialarm tilknyttet sentral. Det er viktig å ha backup av backupen... :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg en liten leilighet på 60-70m2, så hvor det brenner er ikke veldig viktig for meg å vite, selv om det hadde vært "kult".

 

Når det er sagt, føler meg ikke helt trygg på at dem er knyttet mot Domoticz dersom dem ikke har noen form for "Last seen", da må man eventuelt bare teste gjevnlig.

 

Da jeg har naboer vil jeg ikke leke for mye med dette her :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...