Gå til innhold

Dette er den første spillkontrollen til nye Apple TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ps4 er en ubrukelig maskin for casual-spillere. Bare oppdateringsregimet alene gjør at den faller fullstendig igjennom, det damme gjør det faktum at den ikke kan stå i en lukket stereobenk.

 

Legg til at spillene koster ti ganger så mye som på app store, så ser du hvorfor jeg tror konsollprodusentene har et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmmm nei helt slik blir det nok ikke.

 

ser for meg at apple dominerer casualmarkedet, nintendo har gått over til å produsere spill for ios/appletv/konsoller og pc. eneste hw nintendo fortsetter med er håndholdt, enn så lenge. nx ble en flopp. konsollene og pc fortsetter med store blockbustere, mod miljøet og mp spill.

Lenke til kommentar

ser for meg at apple dominerer casualmarkedet, nintendo har gått over til å produsere spill for ios/appletv/konsoller og pc. eneste hw nintendo fortsetter med er håndholdt, enn så lenge. nx ble en flopp. konsollene og pc fortsetter med store blockbustere, mod miljøet og mp spill.

Spørsmålet er om det funker å bare basere seg på blockbustere og mp-spill for konsollene. Jeg tror ikke det. Se på utvalget på PS4 eller XBone i dag, og det er ganske triste greier sammenlikna med iPad/iPhone - og de fleste indiespillene man finner på konsollene er allerede på iOs til en vesentlig billigere penge. Legg til at Apple TV blir en langt bedre Netflix-, HBO-, NRK- og whatever-spiller enn de lukkede plattformene til Sony og MS, og du har en oppskrift på konsolldød.

 

PC-gjengen fortsetter nok som de alltid har gjort.

Lenke til kommentar

Ps4 er en ubrukelig maskin for casual-spillere. Bare oppdateringsregimet alene gjør at den faller fullstendig igjennom, det damme gjør det faktum at den ikke kan stå i en lukket stereobenk.

 

Legg til at spillene koster ti ganger så mye som på app store, så ser du hvorfor jeg tror konsollprodusentene har et problem.

 

Åja, så jeg må ha tatt feil jeg da, siden jeg har hatt det veldig gøy med min PS4 de siste 5-6 mndene nå, og jeg er det som blir betegnet som en casual gamer. Jeg bruker den også til å se på NRK-appen, TV2Sumo og Netflix ( jeg bor ikke i Norge så har ikke tilgang til de to førstnevnte via vanlig TV), samt å høre på musikk. Jaggu meg har jeg ikke den tilkoblet til PlayMemories også, så jeg kan faktisk se alle bildene mine der. Nå har ikke jeg Xbox, men er rimelig sikker på at de fleste som har en xbox kan gjøre det samme der også!

 

Men jeg har jo åpenbart tatt feil, så det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem idag er å hive PS4en på dynga! For du sier jo at den er ubrukelig for sånne for oss.

 

Men tilbake til saken: Du kan påstå akkurat hvor mye du vil, men du snakker som en fanboy (eller anti-ps4 fanboy om du vil), og kommer med bastante påstander og uttalelser som jeg ikke kan forstå er for et annet formål enn å provosere.

 

For det første, oppdatering på PS4 funker utmerket, den oppdaterer seg automatisk om nettene eller i perioder jeg ikke spiller, så hver gang jeg logger på er alltid spillene mine 100% oppdatert.

 

Og det er null problem å ha PS4'en i en lukket stereobenk ( med vindu, om det er en slik en du mener). Jeg lader kontrollerene mine med vanlige USB-kontakter som jeg har fått gjennom å kjøpe Android-telefoner og andre duppedingser. 80% av spillene mine har jeg kjøpt via Playstation Store, så det er bare sjelden at jeg må inn å fikle med spill-plater. Så hvor er disse problemene du snakker om?

Lenke til kommentar

 

ser for meg at apple dominerer casualmarkedet, nintendo har gått over til å produsere spill for ios/appletv/konsoller og pc. eneste hw nintendo fortsetter med er håndholdt, enn så lenge. nx ble en flopp. konsollene og pc fortsetter med store blockbustere, mod miljøet og mp spill.

Spørsmålet er om det funker å bare basere seg på blockbustere og mp-spill for konsollene. Jeg tror ikke det. Se på utvalget på PS4 eller XBone i dag, og det er ganske triste greier sammenlikna med iPad/iPhone - og de fleste indiespillene man finner på konsollene er allerede på iOs til en vesentlig billigere penge. Legg til at Apple TV blir en langt bedre Netflix-, HBO-, NRK- og whatever-spiller enn de lukkede plattformene til Sony og MS, og du har en oppskrift på konsolldød.

 

PC-gjengen fortsetter nok som de alltid har gjort.

Forklar gjerne hvorfor Netflix er en dårligere opplevelse på PS4 enn på Apple TV. Jeg starter opp Netflix på PS4 like kjapt som jeg gjør på Smart TV'et, og det går ikke noe kjappere hos Apple TV heller.

 

Og det er ti ganger enklere å navigere inne på f.eks Netflix med en dedikert håndkontroll som PS4 eller Xbox sin enn det er å knote på en håpløs Apple-kontroll eller enda verre, TV-kontroll. Eneste unntaket er kanskje om du skal skrive noe i søkefeltet, men det er det ytterst sjelden man gjør uansett.

Lenke til kommentar

(All min AAA-spilling foregår på en PS4)

 

PS4 er en altfor komplisert maskin til at casual-gjengen skal gidde å bruke den. Spillene er for dyre, det er for mye mas om OS-oppdatering (om ikke man har betaler 500 i året for ps+ går vel heller ikke oppdateringene 100% automagisk). Grensesnittet er bajs, man må lade kontrollene hele tiden, maskina er dyr og appene er dårlige. Og lukket benk (sånn som folk har)? Min uler iallfall som en støvsuger om ikke den står i friluft.

 

Om ikke Sony og MS skjerper seg noe helt vilt er de ferdige i spillmarkedet om noen år. Det er jeg temmelig sikker på.

 

Når det gjelder Netflix: I dag funker det like dårlig på PS4 og Apple TV. Forskjellen er at man på iOs har muligheten til å pushe oppdateringer til Apper så ofte man vil og kan iterere kjapt (altså i neste versjon, nåværende Apple TV har en helt idiotisk måte å løse apps på). I tillegg tipper jeg Apple TV vil få langt flere brukere enn PS4, noe som naturlig nok gjør at utviklingen fokuseres på denne plattformen. Legg til alle de kraftige APIene man har på iOs (og neppe på PS4 sitt OS), og du vil se en utvikling over tid der opplevelsen drar fra. (Allerede i dag dominerer Apple TV streamingbruken, så det er ikke noe jeg finner på).

 

Jeg har hatt alle konsollene siden NES og kommer til å savne dem. Men jeg tror dette er siste generasjon. Det er ikke lett å konkurrere mot Apple når de bestemmer seg for å ta et marked.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en Playstation, tror det var en PS3, og en Nintendo Wii. Koblet ned begge to, det var ikke så veldig moro. Hvis jeg kan få alt i en dings, altså en Apple-TV, så kan det godt hende jeg spiller litt igjen for litt tidsfordriv.

 

Når de avanserte spillene etter hvert dukker opp til ATV kanskje jeg blir litt mer enn sånn passe interessert i dataspill også.

 

 

Og nei, bakalaka, du har ikke gjort noe feil. Du liker PS4, det er da ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Når de avanserte spillene etter hvert dukker opp til ATV kanskje jeg blir litt mer enn sånn passe interessert i dataspill også.

De avanserte spillene finnes allerede på iOs. Ikke de store blockbusterne, men alt det interessante fra de flinke utviklerne som ikke bare går etter max grafikk og enda en jævla first person shooter.

Lenke til kommentar

 

Når de avanserte spillene etter hvert dukker opp til ATV kanskje jeg blir litt mer enn sånn passe interessert i dataspill også.

De avanserte spillene finnes allerede på iOs. Ikke de store blockbusterne, men alt det interessante fra de flinke utviklerne som ikke bare går etter max grafikk og enda en jævla first person shooter.

Har ikke fått med meg det, spiller liksom ikke så alt for mye dataspill lenger. Ingenting faktisk. Men det kan hende jeg plukker opp interessen igjen.

 

Når du sier det så ser jeg jo stadig i AppStore haugevis av spill til iOS. Men de fleste av de har "Kjøp i App" og da er det automatisk uinteressante for meg...:-)

Lenke til kommentar

På telefonen min har jeg nå f.eks Her Story, 80 Days, Monument Valley, Alto, Leo's Fortune, Framed, Don't Starve, The Trace, Evoland. Alt sammen er spill helt på høyden med det beste på konsoll (om enn ofte kortere).

 

Hvis jeg vil kan jeg også kjøpe GTA, Lego-spillene, Final Fantasy, XCom og masse andre store spill som tar titalls timer å spille igjennom, alt sammen til under en hundrelapp.

 

Ja, det er masse møkk med kjøp i app der ute. Men det er ekstremt mye mer også.

Lenke til kommentar

(All min AAA-spilling foregår på en PS4)

 

Se på utvalget på PS4 eller XBone i dag, og det er ganske triste greier sammenlikna med iPad/iPhone - og de fleste indiespillene man finner på konsollene er allerede på iOs til en vesentlig billigere penge.

 

PS4 er en altfor komplisert maskin til at casual-gjengen skal gidde å bruke den. Spillene er for dyre, det er for mye mas om OS-oppdatering (om ikke man har betaler 500 i året for ps+ går vel heller ikke oppdateringene 100% automagisk). Grensesnittet er bajs, man må lade kontrollene hele tiden, maskina er dyr og appene er dårlige. Og lukket benk (sånn som folk har)? Min uler iallfall som en støvsuger om ikke den står i friluft.

 

Om ikke Sony og MS skjerper seg noe helt vilt er de ferdige i spillmarkedet om noen år. Det er jeg temmelig sikker på.

 

Ser at du bruker betegnelsen casual gamer om andre grupper enn det trodde det var. Casual gamer er for meg noen som liker å spille spill i ny og ne, helst sammen med kompiser/venner ( i samme rom), eller iblant alene etc. Noe jeg gjør. Jeg spiller svært sjeldent online, utenom enkelte fengende spill som Rocket League etc.

 

Men slik jeg tolker det nå, mener du at casual gamers er de som kun spiller Angry Birds og/ellerCandy Crush?

 

Men tilbake til saken:

Utvalget på PS4 / Xbox er slik jeg ser rimelig bra til å være et system som er såpass nytt. Gode indie-spill finnes det etterhvert mange av på PS Store, om det er det som er greia?

 

Jeg er PS+ kunde, så mye av det du sier er ikke aktuelt for meg, så hvordan det funker for folk som ikke er kunder kan jeg ikke uttale meg om. Men for meg har ihvertfall PS+-abonnementet "betalt seg selv" gjennom enkelte spill som jeg har fått med "gratis" etc, inkludert flere indie-spill. Hvilke indie-spill er det man finner på PS4 som man også finner på mobile plattformer?

 

Lading av kontroller? Folk lader iphonen sin flere ganger til dagen eller ihvertfall minst en gang pr dag, og du klager på lading? Jeg lader kontrollen kanskje 2-3 ganger i uken om jeg har spilt mye, og som sagt: Jeg kan lade kontrolleren stort sett i samtlige rom, og til og med spille samtidig som jeg lader, så det er et ikke-problem.

 

En utdatert Iphone ( eldre modell) koster MER enn en splitter ny PS4, så hvor du får for deg at den er dyr vet ikke jeg.

 

Jeg har hverken Ipad eller Iphone, men har high-end Android-telefon og nettbrett, og innrømmer glatt at jeg bruker spesielt sistnevnte også til en del spilling. Men da først og fremst spill som det klassiske PC-spillet Heroes 3 eller FM Classic 2014/15, og av og til Modern Combat 5 eller Hitman:Sniper, og ikke spil som finnes til Playstation 4. Unntaket blir vel FF7, når det blir portet til Android ( det er allerede ute til Apple tror jeg).

 

Utenom disse spillene, som jeg vil påstå er noen av de mest ressurskrevende spillene som finnes til mobile platfformer idag, så blir det som regel enklere spill som jeg kan spille mens jeg venter på bussen etc som dominerer. Og de fleste "casual gamers" slik du beskriver dem spiller jo utelukkende nesten bare slike "enkle" spill i utgangspunktet. Å sammenligne slike spill med spillene som gis ut på en konsoll blir litt vel useriøst syns jeg.

 

Jeg skjønner at alle "kidsa" idag ikke er vant med å bruke penger på spill i samme grad som vi litt eldre gjorde i gamle dager da vi brukte oppsparte ukepenger på et nytt spill pr mnd etc, siden spill på telefon stort sett ikke koster mer enn 14kr, men samtlige barn jeg kjenner i 6-14årsalderen har en Wii, PS4 eller Xbox ( eller flere), og konsollspilling er på ingen måte død.

 

At det er vokst frem en ny gruppe spillere pga inntoget på mobile plattformer ( du og en annen virker overstadig fokusert på kun Apple her, og gir dem overdrevent mye cred), er sant, men konsollsalget har vel allikevel holdt seg ganske stabilt, har det ikke?

 

At Apple TV skal forandre det har jeg ingen som helst tro på, men at f.eks Sony i framtiden kommer til å innføre f.eks skyspilling på noen av TVene sine ( jeg kan allerede idag spille PS4 på mitt nettbrett og telefon via PS4 remote play) , og at vi kan få en forandring på den måten er sant, men konsollspill i sin rette form vil nok bestå. Og det er ikke noe Apple eller andre liknende aktører kan gjøre så mye med.

Lenke til kommentar

På telefonen min har jeg nå f.eks Her Story, 80 Days, Monument Valley, Alto, Leo's Fortune, Framed, Don't Starve, The Trace, Evoland. Alt sammen er spill helt på høyden med det beste på konsoll (om enn ofte kortere).

 

Hvis jeg vil kan jeg også kjøpe GTA, Lego-spillene, Final Fantasy, XCom og masse andre store spill som tar titalls timer å spille igjennom, alt sammen til under en hundrelapp.

 

Ja, det er masse møkk med kjøp i app der ute. Men det er ekstremt mye mer også.

 

Ingen av disse spillene kan sammenlignes med spill folk flest spiller på en konsoll, så igjen, det blir som å sammenligne epler og pærer.

 

Jeg har svært mange av de spillene selv, og likte spesielt godt Leo's Fortune. Monument Valley var en fin ide, men noe ivhvertfall jeg gikk veldig fort lei av.

 

Vis meg gjerne et skikkelig bilspill, sportsspill, FPS, sandkassespill ( som Far Cry, Sleeping Dogs, GTA etc) som ikke er portet fra PS1 eller PS2 o.l som finnes til mobile plattformer, som kan stilles opp imot tilsvarende spill på PS4 eller Xbox.

Lenke til kommentar

Vis meg gjerne et skikkelig bilspill, sportsspill, FPS, sandkassespill ( som Far Cry, Sleeping Dogs, GTA etc) som ikke er portet fra PS1 eller PS2 o.l som finnes til mobile plattformer, som kan stilles opp imot tilsvarende spill på PS4 eller Xbox.

 

Mange av de tingene finnes ikke. Men jeg er ikke sikker på at etterspørselen etter den typen spill er stor nok til å bære et konsollmarked når folk like godt kan kjøpe småspill på Apple TV, remakes på Apple TV eller fulle spill på PC.

 

Spørsmålet er ikke om Apple tv kan erstatte alt en konsoll gjør i dag og om man får alle spillene man får i dag. Det gjør man ikke (iallfall ikke med en gang!). Spørsmålet er om det er plass til de dyre konsollene med dyre spill når det finnes et alternativ fra Apple. Jeg tviler.

 

Det er sånn disruption funker. Man kommer inn underfra og gjør enkelte ting veldig bra og veldig mye billigere, mens man er åpenbart dårligere enn de eksisterende løsningene på det de er gode på. Og mens alle ler blir man sakte men sikkert bedre, helt til de gamle går under og man har tatt markedet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

At Apple TV skal forandre det har jeg ingen som helst tro på...

Vel, vi får se. Det tar jo nødvendigvis noe tid før noen kan trekke noen konklusjoner, men jeg står på mitt tippetips om at spillmarkedet vil være dominert av Apple om tre år.

 

Blir jo litt artig å titte på denne tråden om tre år (hvis jeg husker den) og se om jeg tok feil eller ikke.

Lenke til kommentar

 

At Apple TV skal forandre det har jeg ingen som helst tro på...

Vel, vi får se. Det tar jo nødvendigvis noe tid før noen kan trekke noen konklusjoner, men jeg står på mitt tippetips om at spillmarkedet vil være dominert av Apple om tre år.

 

Blir jo litt artig å titte på denne tråden om tre år (hvis jeg husker den) og se om jeg tok feil eller ikke.

 

Jeg har store vanskeligheter for å se det, men om din hverdag idag allerede er dominert av Apple-produkter ( om du utelukkende bruker Apple-produkter og har både iphone, ipad, apple tv, macbook og til og med apple watch etc) så kan jeg forstå at du kommer fra et annet ståsted. Og blant de svært lojale Apple-brukerne ( de som sitter oppe nattestid for å følge pressekonferanser...) vil nok spilling på Apple TV slå relativt godt an  , men blant alle de andre ( som tross alt er den store majoriteten) vil ATV være en ikke-faktor. Og det vil være svært få kunder som kommer til å skifte til Apple bare pga  ATV og spilling...

 

Og det er ikke som om at Sony, Microsoft, Nintendo eller for den del Steam eller Google kommer til å sitte på gjerdet de neste tre årene og nærsagt "hvile på laurbærene".  Apple ligger (naturligvis) milevis bak samtlige på flere vesentlige punkter innen gaming, og slik kommer det mest sannsynlig til å være fremover også.

Jeg har faktisk mer tro på at Google kan blande seg inn i gaming-industrien enn hva Apple kan.

Lenke til kommentar

 

Vis meg gjerne et skikkelig bilspill, sportsspill, FPS, sandkassespill ( som Far Cry, Sleeping Dogs, GTA etc) som ikke er portet fra PS1 eller PS2 o.l som finnes til mobile plattformer, som kan stilles opp imot tilsvarende spill på PS4 eller Xbox.

 

Mange av de tingene finnes ikke. Men jeg er ikke sikker på at etterspørselen etter den typen spill er stor nok til å bære et konsollmarked når folk like godt kan kjøpe småspill på Apple TV, remakes på Apple TV eller fulle spill på PC.

 

Spørsmålet er ikke om Apple tv kan erstatte alt en konsoll gjør i dag og om man får alle spillene man får i dag. Det gjør man ikke (iallfall ikke med en gang!). Spørsmålet er om det er plass til de dyre konsollene med dyre spill når det finnes et alternativ fra Apple. Jeg tviler.

 

Det er sånn disruption funker. Man kommer inn underfra og gjør enkelte ting veldig bra og veldig mye billigere, mens man er åpenbart dårligere enn de eksisterende løsningene på det de er gode på. Og mens alle ler blir man sakte men sikkert bedre, helt til de gamle går under og man har tatt markedet.

 

Etterspørselen til slike spill vil nok fortsatt være rimelig stor, uansett hva Apple finner på med sin ATV.  PC-spilling er for spesielt interesserte, og er en helt annen kundegruppe enn konsollspillere.  Og det er ingen som går fra å spille Uncharted på PS4 til å spille enkle pek-og-klikk spill på Apple TV, det sier seg selv.  Det er bare å se på salgstallene til PS4 spesielt og også Xbox, det har ikke akkurat blitt dårligere sammenlignet med tidligere modeller. 

 

Apple TV blir muligens store blant småbarn ( under 5 år) og hjemmeværende mødre ( Candy crush, farm heroes etc), og en og annen "sanntids-strategist" som spiller spill som Clash of Clans etc, men blant folk som er vant med å spille på konsoll vil ATV være en ikke-faktor.  Det er ingen som kommer til å skifte fra konsoll til ATV.

 

Og alt du kan gjøre på et Apple-produkt kan du også gjøre på et Android-produkt ( og mer!), så du glemmer også at det er andre aktører som vil ha minst like mye å si som Apple fremover på "casual gaming".

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...