Gå til innhold

SNIKTITT: – 3D Touch er faktisk både nyttig og enkelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får iPhone 6s optisk bildestabilisator, eller er det fortsatt bare på 6(s) pluss?

 

Under lanseringen, og i pressemeldingene, snakket de kun om den nye bildesensoren på 12 megapiksler. Det virker sannsynlig at de ville sagt noe om det dersom også den minste av de nye fikk stabilisering. Vi sjekker :)

Lenke til kommentar

Jeg synes dere burde tatt opp at de fortsatt tviholder på 16GB som basismodell, en telefon som i praksis er ubrukelig. Jeg mener i hvertfall det er viktig at journalister tar dette opp alvorlig og viser hvor høyst kritikkverdig det er av Apple. Ja, det er for å tjene penger

 

Jeg har selv 64 GB, som er mer enn nok- 32GB vil holde for veldig mange, men 16GB holder nesten ikke for noen, og veldig mange har gjort en tabbe ved å kjøpe 16 GB-verisjonen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvordan er dette i forhold til loing-touch da? En ulempe med long-touch er at det tar bitte-litt lengretid, men det blir jo ganske likt når du ført må trykke, og så trykke hardere.

 

AtW

 

Long-touch er målt i tid.

3D-touch (tidligere ForceTouch) er målt i kraft.

 

To ulike måter for input og kan dermed også brukes på ulike måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge et intervju med Ive og Cook så brukte de "mange, mange, mange" år på å utvikle dette. Blir spennende å se hvor fort konkurrentene kommer med det samme.

 

Har ikke Huawei allerede kommet med en input-metode der de kan registrere kraft da?

 

(Selv om de kanskje er mer en konkurrent i Android-markedet...:-))

Lenke til kommentar

Hvor ligger egentlig begrensninger for å implementere OIS i iPhone 6? Er de fysiske? Er det bare en business avgjørelse på lik linje med å tvilholde på drittutgaven med 16GB?

 

 

Det virker veldig rart, for selve kameramodulen har vel samme størrelse på iPhone 6 / 6S som på iPhone 6 / 6S Plus? Den optiske bildestabilisatoren er vel i utgangspunktet ikke noe som tar noe mer plass i selve telefonen da det kun er en integrert del i selve kameramodulen etter det jeg forstår?

 

Så det virker som en måte for Apple å skille 6/6S og 6/6S Plus modellen og gi en bruker flere grunner til å gå for "toppmodellen". Det er jo veldig teit da jeg mener disse to modellene burde være likeverdige og eneste forskjell som burde skille er hvorvidt en bruker ønsker mer kompakt modell eller større skjerm (som naturligvis også betyr større batteri) og ingenting annet.

 

 

Jeg synes dere burde tatt opp at de fortsatt tviholder på 16GB som basismodell, en telefon som i praksis er ubrukelig. Jeg mener i hvertfall det er viktig at journalister tar dette opp alvorlig og viser hvor høyst kritikkverdig det er av Apple. Ja, det er for å tjene penger

 

Jeg har selv 64 GB, som er mer enn nok- 32GB vil holde for veldig mange, men 16GB holder nesten ikke for noen, og veldig mange har gjort en tabbe ved å kjøpe 16 GB-verisjonen.

 

 

Trenger ikke å overdrive, kjenner mange med 16GB modeller som ikke bruker opp lagringsplassen og med iCloud Photo Library, Google Photos osv så vil mange brukere ha enda mindre behov for lokal lagringsplass. 8GB modellene som Apple holdt på med, det var noe som ikke lignet grisen..

 

Når det er sagt så burde man kunne forvente at til den prisklassen som iPhone 6S og 6S Plus tross alt ligger i så burde de kunne starte på 32GB og ikke 16GB, det er jeg helt enig i. Men da har man fort forbrukere som står å klager på at de må betale for 32GB når de kun trenger 16GB...

 

Det som gjør det enda mer kritikkverdig i denne omgang er jo det at de inkluderer muligheten for 4K-video, de legger også opp til bruken av "Live Photo" som da er snakk om små videosnutter fremfor bilder som vel sikkert også filmes i 4K og sånt vil vel ta en god del mer plass sammenlignet med vanlige bilder.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette i forhold til loing-touch da? En ulempe med long-touch er at det tar bitte-litt lengretid, men det blir jo ganske likt når du ført må trykke, og så trykke hardere.

 

AtW

 

 

Som du selv sier så er long-press / long-touch basert på delay og vil alltids føle en smule tregt og lite intuitivt i bruk basert på dette. Du som bruker vet jo gjerne allerede hva du ønsker å oppnå, så det måtte avvente long press sin delay for at menyvalget og det du ønsker å utføre skal finne sted føles fort litt keitete.

 

3D Touch / Force Touch ut ifra min erfaring med Apple Watch skjer jo umiddelbart, jeg vet jo på forhånd om jeg ønsker meg inn i menyen som vises via Force Touch eller ei så jeg legger jo umiddelbart hardere press på skjermen og da utføres ønsket operasjon umiddelbart uten noe merkbart med delay.

 

 

Utfordringen her vil kunne oppstå når brukere som kanskje er en smule mer hardhendte osv nå plutselig vil måtte justere sitt press for at det ikke skal skje diverse andre operasjoner enn hva de er vandt med og ønsker at skal skje. Men vi får jo se hvordan det hele fungerer i praksis, på Apple Watch så klarer du ikke å gjøre feil for tyngden bak presset for å oppnå Force Touch kontra vanlig touch er såpass stort at det skal godt gjøres å blande de. Men det er jo et tredje element inne i bildet med 3D Touch på iPhone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan er dette i forhold til loing-touch da? En ulempe med long-touch er at det tar bitte-litt lengretid, men det blir jo ganske likt når du ført må trykke, og så trykke hardere.

 

AtW

 

Long-touch er målt i tid.

3D-touch (tidligere ForceTouch) er målt i kraft.

 

To ulike måter for input og kan dermed også brukes på ulike måter.

 

 

Ja, det forstår jeg, men det virker som noe av fordelen med kraft kontra tid forsvinner, når det blir et tidsaspekt i kraft-funksjonen også.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er dette i forhold til loing-touch da? En ulempe med long-touch er at det tar bitte-litt lengretid, men det blir jo ganske likt når du ført må trykke, og så trykke hardere.

 

AtW

 

Long-touch er målt i tid.

3D-touch (tidligere ForceTouch) er målt i kraft.

 

To ulike måter for input og kan dermed også brukes på ulike måter.

 

 

Ja, det forstår jeg, men det virker som noe av fordelen med kraft kontra tid forsvinner, når det blir et tidsaspekt i kraft-funksjonen også.

 

AtW

 

 

Vi får jo se når tester og faktiske erfaringer dukker opp. Forskjell på kraft og tid er likevel relevant og kan brukes på ulike måter.

Lenke til kommentar

Hvordan er det denne 3D touch funksjonen fungerer?

Er det virkelig trykksensorer bak skjermen?

Isåfall så er det jo mye enklere å heller måle hvor mye av fingeren som er i kontakt med skjermen. En større flate av fingeren din vil ha kontakt med skjemern jo hardere du trykker. Er jo bare å registrere i software om touch punktet blir større enn det opprinnelig var, ergo bruker må ha trykket hardere på skjermen.

På denne måten kan jo alle skjermer få denne funksjonen ved å bare oppgradere software.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...