Gå til innhold

SNIKTITT: – 3D Touch er faktisk både nyttig og enkelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg finner fascinerende er hvordan du kan argumenter for og imot noe når du neppe har noen reell erfaring med 3D Touch / Force Touch fra før av?

Du også er her ja.

Jeg driter faktisk i force touch.

Det som er diskusjonen er at å trykke litt for å så få trykke hard tar like lang tid som å bare bruke long touch.

 

Trenger dere mer hjelp til å forstå noe så simpelt så send gjerne en PM.

Endret av Daniel.ab
Lenke til kommentar

Det jeg finner fascinerende er hvordan du kan argumenter for og imot noe når du neppe har noen reell erfaring med 3D Touch / Force Touch fra før av?

Du trenger ikke å ha reel erfaring med noe for å vite hvordan det fungerer. Tenk bare på hvor mye vi lærer om hvordan fungerer, uten å ha reel erfaring med det. Det finnes videoer, det finnes forklaringer. Ved hjelp av dette så klarer vi mennesker å spre informasjon på en langt lettere måte enn at alle må ha reell erfaring med alt. Både artikkelen her, og promo videoen til Apple viser jo svært klart at akkurat det Daniel.ab sier. Så jeg ser ingen grunn til at du prøver å underminere andre sine kommentarer på denne måten, når det er så tydelig bevist. Og der en kilde tom. er selskapet bak teknologien! Hva med å diskutere konstruktivt istedenfor å prøve å rakke ned på andres kommentarer?

Lenke til kommentar

 

Longpress=tidForceTouch=kraftDu skjønner forskjellen, TKongen?

Alle skjønner forskjellen på det. Det er bare du som er treg og ikke skjønner hva andre prøver å fortelle.Om du skal trykke først for å få trykke hardt. Så tar det like lang tid som å trykke og holde. Er det så vanskelig å oppfatte?
Men herregud da!!!

 

Klart man må trykke først for å trykke hardt. Hva annet hadde du og TKongen forventet. At dere skulle rope til telefonen...?

 

Selvsagt betyr det at man ikke nødvendigvis bruker korterer tid!!! Men det er da heller ikke det som dette er snakk om. Det er kraft som gir mulighet for ny måte å gi input på. Tid er en annen faktor.

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Du ser jo slik som rogkas, som gang på gang i diskusjonen prøver å avspore med å si at Force touch er kraft og long touch er tid. Det til tross for at alle som har sett videoen, og lest artikkelen vet godt at selv om det aktiveres med at den kjenner at du trykker hardt, så kan du ikke trykke hardt med en gang. Du må trykke, holde og så trykke, som altså bruker like mye tid som long press.

Hvis du ser på noen av hands-on videoene så vil du se flere tilfeller der de trykker hardt med en gang på et ikon på hjem-skjermen, og en meny med snarveier vises med minimal ventetid.

Jeg tror det har blitt litt forvirring rundt dette fordi det noen steder er 3 nivåer med trykk som gir forskjellig resultat: tap, hardt press og ekstra hardt press. For å gå fra hardt press til ekstra hardt press så er det litt ventetid, f.eks. for å gå fra forhåndsvisning av en epost til å åpne den. Men det gjelder ikke for et enkelt hardt press.

 

Du ser det enda bedre når de bruker hardt press for å forhåndsvise en webside i Meldinger appen i denne videoen:

Her er det helt tydelig at det ikke er noe ventetid.

Endret av spiff42
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ser på noen av hands-on videoene så vil du se flere tilfeller der de trykker hardt med en gang på et ikon på hjem-skjermen, og en meny med snarveier vises med minimal ventetid.

Jeg tror det har blitt litt forvirring rundt dette fordi det noen steder er 3 nivåer med trykk som gir forskjellig resultat: tap, hardt press og ekstra hardt press. For å gå fra hardt press til ekstra hardt press så er det litt ventetid, f.eks. for å gå fra forhåndsvisning av en epost til å åpne den. Men det gjelder ikke for et enkelt hardt press.

 

 

Det er ventetid. Les artikkelen du kommenterer. Det står ganske tydelig at dette er tilfellet. Nå orker jeg ikke å diskutere dette lengre.

 

Fakta er at du må trykke, holde og så trykke hardere. Dette har liten ventetid, men ikke kortere enn long press har med kort intervall (0,5s). Det er en annen måte å registrere input på, men det blir brukt på en måte som kunne blitt reprodusert med long press med samme effekt. Noe Apple ikke implementerer, sannsynligvis for å få folk til å kjøpe S-modellene. Ekstra hardt press for å åpne derimot, kunne ikke blitt implementert. Da måtte du sluppet, og previewet forsvunnet, og så måtte du har trykket vanlig på det. Faktisk er det det å åpne selve appen som ikke har ventetid. Når du allerede har previewet åpent og trykker ned enda hardere, så vil den jo åpne med en gang. Vil jo ta litt tid pga CPU, NAND osv, men selve inputen går kjapt.

 

Og teknologien som brukes for å registrere kraft er jo resitive touch sensorer som var standard før i tiden, så det er ikke noe nytt og magisk. Det er en smart implementasjon av eksisterende teknologi. Likevel må jeg sette spørsmålstegn med Apple hvis de hevder de har brukt mange år og mye ressurser på dette. Samtidig har altså Huawei laget en trinnløs trykksensor, med SW som utnytter dette, og det sannsynligvis på under et år. Den største delen av denne teknologien, og det som egentlig er den nye delen med teknologien sånn sett er hvordan den implementeres. Hvordan det blir brukt og utnyttet. Både Apple og Huawei har kommet med noen gode måter å bruke dette på, men jeg tror de kan bruke det til både langt mer og smartere enn de gjør i dag. Er det ingen andre her som også tror at Apple kan gjøre mer med dette? Bruke det smartere? Eller vil Force touch i iOS 9 forbli statisk til iOS 19?

Lenke til kommentar

Er det ingen andre her som også tror at Apple kan gjøre mer med dette? Bruke det smartere? Eller vil Force touch i iOS 9 forbli statisk til iOS 19?

Er det sånn at du virkelig mener dette, eller sier du det bare for å provosere? Selvsagt vil enhver teknologi utvikle seg over tid, og like selvsagt må den starte et sted. Det kan nesten virke som om du ikke forstår dette svært enkle prinsippet, det kan se ut til at du mener at Apple burde har kommet med noe som er så bra at det aldri kan videreutvikles. Da har du kanskje litt for store tanker om Apple, selv om de fortjener at du tenker stort om dem.

 

Ingen har fått noen brukererfaring med kraft som input-metode over tid enda, og du er allerede i gang med å konkludere med at Apple har gjort en dårlig implementering av den. Det er jammen meg imponerende...

 

La nå disse telefonene med denne type input komme i markedet før du trekker dine konklusjoner. La også de andre Android-produsentene få komme opp med sine kopier så får vi flere dingser i markedet som dere som er opptatt av å sammenligne dor å finne den beste er opptatt av. Etter en stund med personlige erfaringer med alle de ulike metodene kan du komme med dine bevingede ord og konklusjoner. Men vent til da, er du snill. Nå blir det bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ventetid. Les artikkelen du kommenterer. Det står ganske tydelig at dette er tilfellet. Nå orker jeg ikke å diskutere dette lengre.

 

Fakta er at du må trykke, holde og så trykke hardere. Dette har liten ventetid, men ikke kortere enn long press har med kort intervall (0,5s). Det er en annen måte å registrere input på, men det blir brukt på en måte som kunne blitt reprodusert med long press med samme effekt. Noe Apple ikke implementerer, sannsynligvis for å få folk til å kjøpe S-modellene. Ekstra hardt press for å åpne derimot, kunne ikke blitt implementert. Da måtte du sluppet, og previewet forsvunnet, og så måtte du har trykket vanlig på det. Faktisk er det det å åpne selve appen som ikke har ventetid. Når du allerede har previewet åpent og trykker ned enda hardere, så vil den jo åpne med en gang. Vil jo ta litt tid pga CPU, NAND osv, men selve inputen går kjapt.

 

Og teknologien som brukes for å registrere kraft er jo resitive touch sensorer som var standard før i tiden, så det er ikke noe nytt og magisk. Det er en smart implementasjon av eksisterende teknologi. Likevel må jeg sette spørsmålstegn med Apple hvis de hevder de har brukt mange år og mye ressurser på dette. Samtidig har altså Huawei laget en trinnløs trykksensor, med SW som utnytter dette, og det sannsynligvis på under et år. Den største delen av denne teknologien, og det som egentlig er den nye delen med teknologien sånn sett er hvordan den implementeres. Hvordan det blir brukt og utnyttet. Både Apple og Huawei har kommet med noen gode måter å bruke dette på, men jeg tror de kan bruke det til både langt mer og smartere enn de gjør i dag. Er det ingen andre her som også tror at Apple kan gjøre mer med dette? Bruke det smartere? Eller vil Force touch i iOS 9 forbli statisk til iOS 19?

 

Jeg har lest artikkelen. Når videoer viser at det ikke er ventetid så velger jeg heller å tro på det. Tek kan ha misforstått, eller de kan snakke om ekstra hardt press. Men vi får se når telefonen kommer i salg.

 

Apple bruker allerede long press til andre funksjoner, f.eks. for å flytte ikoner på hjemskjermen. Utviklere har et eget api for å detektere long press. Det er også et api som gir nøyaktig styrke på et hardt press. Så Apple sin sensor er også trinnløs, og de har ikke lagt noen begrensninger på hva den kan brukes til.

Jeg tipper at vi vil se en rekke "vekt" apper tilsvarende det Huawei viste frem få dager etter at iPhone 6+ kommer i salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Longpress=tidForceTouch=kraftDu skjønner forskjellen, TKongen?

Alle skjønner forskjellen på det. Det er bare du som er treg og ikke skjønner hva andre prøver å fortelle.Om du skal trykke først for å få trykke hardt. Så tar det like lang tid som å trykke og holde. Er det så vanskelig å oppfatte?

 

Men herregud da!!!

 

Klart man må trykke først for å trykke hardt. Hva annet hadde du og TKongen forventet. At dere skulle rope til telefonen...?

 

Selvsagt betyr det at man ikke nødvendigvis bruker korterer tid!!! Men det er da heller ikke det som dette er snakk om. Det er kraft som gir mulighet for ny måte å gi input på. Tid er en annen faktor.

 

Er virkelig kraft og tid to forskjellige ting?  :hmm:  Tror du folk er like dum eller?

 

Hvorfor må du trykke først for å så trykke hardt? Kan ikke du bare trykke hardt til å begynne med?

 

Og selvfølgelig er det kjekt med ny måte å kunne styre en telefon/nettbrett. Ingen kan vel nekte på det? Men at du tror du må rope til telefonen eller trykke først for å så få trykke hardt er ganske spesielt.  :wallbash:

 

 

Lenke til kommentar

 

Bra det Daniel.ab. Da er vi enige om at kraft og tid er to ulike ting. Ikke minst at det er kjekt med ulike input-metoder for å kunne styre ting.

Flott!

 

Alle har skjønt det for lenge siden! Fint at du også kan bli enig med resten   :w00t:

Må si jeg har vært litt i tvil noen ganger når noen har hengt seg opp i at det tar tid å bruke kraft og at man da like godt kunne ha brukt longpress. Da har jeg nok lurt litt på om de har fått med seg at kraft er en ny måte for input.

 

Men da legger vi denne død og har fått tydeliggjort forskjellen, det er bra.

Lenke til kommentar

Av de videoene jeg har sett på YouTube og min erfaring fra Apple Watch tilsier at 3D Touch / Force Touch skjer umiddelbart, det er nivå to av 3D Touch som har litt delay da det tydeligvis baserer seg på at du først trykker hardt, for deretter trykke hardere for å gå enda et steg lenger / dypere i menyene.

 

Så den første biten virker jo å gå raskere og mer effektivt enn det long press gjør, det er det tredjenivået som vil ha litt delay og vil kunne sammenlignes med long press satt opp med kort delay. Standard så pleier vel long press å ha relativt lang delay og med det være tregere enn selv det dypere nivået av 3D Touch.

 

Apple har jo forøvrig brukt long press siden starten med iOS, måten du kan arrangere ikoner på hjemskjermen er jo basert på long press blant annet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vedder på at huawei har nøyet seg med en strekklapp i hvert hjørne av skjermen

Usaklig.

 

Det virker som om dere tror at dette er en slags fantastisk teknologi. Får jeg minne igjen om at det er en eksisterende teknologi? Det er svært lett å implementere den uten mye arbeid. Arbeidet ligger jo i SW. Apple har helt klart gjort arbeid her, men Force touch har mye mer potensiale enn det iOS 9 viser.

 

@UrgeLol 

Delayet virker ganske identisk med delayet jeg har for long-touch. Det er ikke langt, men det er ikke eksepsjonelt kort heller. Det skiller seg ikke ut fra long-touch i tidsbruk, siden hardt trykk med en gang ikke fungerer.

 

 

Hvilken eksisterende teknologi, bortsett fra den Apple har i sine Macbook trackpad, registrerer kraft som input?

Synaptic har hatt modeller av touchpad med forcetouch i årevis. http://www.anandtech.com/show/6171/synaptics-forcepad-a-thinner-pressure-sensitive-trackpad-for-notebooks

Lenke til kommentar

 

 

 

Vedder på at huawei har nøyet seg med en strekklapp i hvert hjørne av skjermen

Usaklig.

 

Det virker som om dere tror at dette er en slags fantastisk teknologi. Får jeg minne igjen om at det er en eksisterende teknologi? Det er svært lett å implementere den uten mye arbeid. Arbeidet ligger jo i SW. Apple har helt klart gjort arbeid her, men Force touch har mye mer potensiale enn det iOS 9 viser.

 

@UrgeLol

Delayet virker ganske identisk med delayet jeg har for long-touch. Det er ikke langt, men det er ikke eksepsjonelt kort heller. Det skiller seg ikke ut fra long-touch i tidsbruk, siden hardt trykk med en gang ikke fungerer.

Hvilken eksisterende teknologi, bortsett fra den Apple har i sine Macbook trackpad, registrerer kraft som input?

Synaptic har hatt modeller av touchpad med forcetouch i årevis. http://www.anandtech.com/show/6171/synaptics-forcepad-a-thinner-pressure-sensitive-trackpad-for-notebooks

Se der ja, der var det en. Nesten litt rart man ikke har hørt om den før, eller at flere Windows-produsenter har implementert den.

 

Kanskje det blir den synaptics-greia som Android-produsentene implementerer i sine mobiler da.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...