Gå til innhold

SNIKTITT: – 3D Touch er faktisk både nyttig og enkelt


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har tidligere skrevet at Apple fint kunne ha implementert contextmeny på hjemmeskjermen for iPhone's uten 3D touch i ios9 som et valg. Jeg så dette som et savn for egen del og har fra tidlig av (lanseringen) observert den tidsforsinkelsen nevnt i live demo i går.

Er en del brukere som "selv ikke er innovative".

 

Hvordan vet du at der er en tidsforsinkelse og ikke at man venter litt med å trykke hardere?

 

Les artikkelen, det kommer ganske tydelig frem at det er tilfellet.

 

 

Jeg har lest den:

 

 

 

Du kan nemlig ikke trykke hardt med det samme. Du legger først en finger på skjermen som om du skal gjøre en vanlig berøring. Et lite øyeblikk etterpå øker du kraften i trykket, og du får en liten vibrasjonstilbakemelding før handlingen utføres.

 

Jeg tolker dette som at du venter med å trykke (til elementet er blitt valgt eller noe), og når du da trykker så kommer handlingen umiddelbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legge fingen på skjermen, altså trykke og holde fingen der. 

Så står det et lite øyeblikk etterpå, altså hele prinsippet med long-touch. Et lite øyeblikk etterpå. Akkurat som long touch altså, bare at du må trykke hardt etter.

 

Hvis du skulle forklart long-touch kunne du jo sagt:

 Du legger først en finger på skjermen som om du skal gjøre en vanlig berøring. Så venter du et lite øyeblikk, og du får en liten vibrasjonstilbakemelding før handlingen utføres.

Lenke til kommentar

Legge fingen på skjermen, altså trykke og holde fingen der. 

Så står det et lite øyeblikk etterpå, altså hele prinsippet med long-touch. Et lite øyeblikk etterpå. Akkurat som long touch altså, bare at du må trykke hardt etter.

 

Hvis du skulle forklart long-touch kunne du jo sagt:

 Du legger først en finger på skjermen som om du skal gjøre en vanlig berøring. Så venter du et lite øyeblikk, og du får en liten vibrasjonstilbakemelding før handlingen utføres.

...og om veldig kort tid, bare noen få uker, så får vi nok brukererfaringer på hvordan 3D-Touch fungerer. Foreløpig kan vi anslå at det er tid og kraft som er de to ulike måtene å gi input på.

 

Så får vi se hvordan det faktisk fungerer om en bitteliten stund...

Lenke til kommentar

Noen som hinter til hva vi kan forvente av batteritid enda? Hittil har jeg bare lest "forbedret batteritid" rundt om på nettet. Vurderer hopp til denne fra Xperia, og batteriet bør jo holde en god dag.

 

Batteriert i den vanlige iPhone modellen har hvertfall krympet en anelse. Den nye SoCen et nok mer energieffektiv, men jeg er usikker på hvor mye ekstra forbruk trykksensorene legger til. Så sannsynligvis ganske likt, mulig litt bedre. Hvis du har Xperia Z3/Z3C eller Xperia med lignende batteri, vil det helt klart være et skritt ned i batteritid.

Lenke til kommentar

Årsaken til at folk hater longtouch er at det føles lenge når man trykker og venter.. og venter... og venter....

 

Så jeg håper virkelig ikke man får samme opplevelse med 3D touch.

 Hvis du har Samsung kan du velge mellom 1,5s, 1s og 0,5s

 

ELLER du kan velge egendefinert og du trykker og holder på skjermen, og så slipper den. Da måler den tiden, og det blir intervallet. du kan altså stille den inn raskere enn du kan trykke, holde og så trykke hardt en gang til.

 

Jeg føler du blander en dårlig innstilt long-touch, med hva det egentlig er her. Folk som synes long touch tar lang tid får jo bare stille dette inn. Går det ikke på enheten er det gjerne på tide å legge det til listen av grunner om hvorfor en bør bytte. Hvis det er slik at det ikke er stillbart i iOS, så kan jeg jo forstå at dette kan virke som om det er "raskt" og du "slipper å vente" på noe som tar "evigheter".

Lenke til kommentar

 

Årsaken til at folk hater longtouch er at det føles lenge når man trykker og venter.. og venter... og venter....

 

Så jeg håper virkelig ikke man får samme opplevelse med 3D touch.

 Hvis du har Samsung kan du velge mellom 1,5s, 1s og 0,5s

 

ELLER du kan velge egendefinert og du trykker og holder på skjermen, og så slipper den. Da måler den tiden, og det blir intervallet. du kan altså stille den inn raskere enn du kan trykke, holde og så trykke hardt en gang til.

 

Jeg føler du blander en dårlig innstilt long-touch, med hva det egentlig er her. Folk som synes long touch tar lang tid får jo bare stille dette inn. Går det ikke på enheten er det gjerne på tide å legge det til listen av grunner om hvorfor en bør bytte. Hvis det er slik at det ikke er stillbart i iOS, så kan jeg jo forstå at dette kan virke som om det er "raskt" og du "slipper å vente" på noe som tar "evigheter".

 

 

I mine øyer er det ikke god design når noe må tweakes av hver enkelt for å passe, men jeg har forstått at dere androidfolk liker slikt :)

Lenke til kommentar

 

Årsaken til at folk hater longtouch er at det føles lenge når man trykker og venter.. og venter... og venter....

 

Så jeg håper virkelig ikke man får samme opplevelse med 3D touch.

Virkelig.

Hold på et ikon på hjemmeskjermen mens du sier 1001,1002. Tar ikke lang tid for skjelvemodusen med X.

 

 

Sant, men dette er ikke en funksjon man benytter særlig ofte og er ikke en del av det brukergrensesnittet men benytter hele dagen :)

Lenke til kommentar

 

 

Årsaken til at folk hater longtouch er at det føles lenge når man trykker og venter.. og venter... og venter....

 

Så jeg håper virkelig ikke man får samme opplevelse med 3D touch.

 

Virkelig.

Hold på et ikon på hjemmeskjermen mens du sier 1001,1002. Tar ikke lang tid for skjelvemodusen med X.

 

Sant, men dette er ikke en funksjon man benytter særlig ofte og er ikke en del av det brukergrensesnittet men benytter hele dagen :)

Du forstår ikke hva jeg mener tydeligvis.

Jeg kommenterte dette igår i lanseringståden.

At brukere med ios9 og enheter uten 3D touch kunne blitt gitt noe ny funksjonalitet også. Eksempelvis ikoner på hjemmeskjermen holde nede og få den "nye" contextmenyen. Så du ikke demoen ?

Jeg hadde gladelig tatt imot dette og det hadde ikke vært vanskelig å implementere overhodet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Årsaken til at folk hater longtouch er at det føles lenge når man trykker og venter.. og venter... og venter....

 

Så jeg håper virkelig ikke man får samme opplevelse med 3D touch.

Virkelig.

Hold på et ikon på hjemmeskjermen mens du sier 1001,1002. Tar ikke lang tid for skjelvemodusen med X.

 

Sant, men dette er ikke en funksjon man benytter særlig ofte og er ikke en del av det brukergrensesnittet men benytter hele dagen :)

Du forstår ikke hva jeg mener tydeligvis.

Jeg kommenterte dette igår i lanseringståden.

At brukere med ios9 og enheter uten 3D touch kunne blitt gitt noe ny funksjonalitet også. Eksempelvis ikoner på hjemmeskjermen holde nede og få den "nye" contextmenyen. Så du ikke demoen ?

Jeg hadde gladelig tatt imot dette og det hadde ikke vært vanskelig å implementere overhodet.

 

 

Ah, sånn å forstå.

Jeg var i en helt annen modus når jeg leste innlegget ditt.

 

Det er nok garantert mulig å legge til samme funksjon slik du skisserer ja, men vi alle vet at Apple liker å holde en funksjon ekslusiv til siste modell så det kommer nok aldri til å skje. 

Jeg er også overbevist om at de har tenkt på tanken om longpress i UI for lenge siden, men tatt et bevisst valg med å utelate det bortsatt fra i slettemodusen.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kommentere den "modus" :p men bra vi forstår hverandre da.

Jeg har ikke noe problem med å forstå at apple ønsker å ha noen eksklusive nyheter kun for S utgavene , tvert imot. Det er et smart forretnings trekk for å få brukere til å kjøpe den nye og de føler at de får noe tilbake for å bytte fra 6 til 6S.

 

Jeg er enig med deg.

 

Det jeg også spekulerer i, er at Apple har vurdert longpress svært tidlig i iOS-utviklingen, men ikke funnet en måte å perfeksjonere det på. Iallefall ikke før de bestemte seg for at en slik funksjon burde ligge i displayet, og derfor begynte å utvikle 3D touch.

 

Noe som i følge intervjuer tok veldig lang tid og beslagla en betydelig mengde ressurser i alle deler av produktutviklingsorganisasjonen.

Lenke til kommentar

Hvis du kaller en så enkel innstilling en "tweak" så kan du like godt kutte innstillingsmenyen helt da. Alle innstillinger bør være like for alle som eier en iPhone. Gjerne alle installerte apps også. Alt må være likt. Ingen endring som passer den enkelte i det hele tatt.

 

Hvis du lurer så er forsinkelsen på 0,5 sekunder som standard om jeg ikke tar feil. Da skjer hvertfall en handling hos meg like raskt som jeg rekker å trykke ekstra på skjermen. Så da har isåfall Apple gjort brukeropplevelsen dårligere ved default hvis du synes force touch på denne måten blir en forbedring i hastighet. Så bra at Apple har valgt noe du opplever som for lang og du ikke kan forandre. Virker strålende. "Må ikke tweake for å få god opplevelse".... mer som "kan ikke endre på det når opplevelsen ikke er optimal".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva Apple liker eller ikke liker er og irrelevant. Det er jo det brukeren liker som er relevant. Du kan argumentere så mye du vil, men force touch er altså ikke raskere å bruke enn long touch med den implementasjonen Apple har valgt her.

 

Og som syar2003 skriver. De kunne implementert denne funksjonaliteten med SW til alle iPhone modeller egentlig. Noe du jo har sagt deg enig i. Hvis Apple altså ikke har tenkt å bruke force touch til noe annet en de kunne gjort uten force touch like lett, så føler jeg at Apple ikke utnytter potensiale i teknologien sin.

 

Men det kan en jo selvfølgelig ikke gjøre. Kritisere Apple for at de ikke utnytter teknologien sin godt nok, og at de kunne gjort ting bedre. Valgene Apple tar for deg er jo selvfølgelig de beste, og tilfeldigvis det brukerene her liker best og foretrekker. Alltid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt kan vel ikke implementeres likt i sw uten 3D da det f.eks har to ulike aksjoner definert på tungt og tyngre.

Jeg skulle dog gjerne som nevnt ha sett denne context feature og det kun på hjemmeskjermens ikoner lagt til bare i sw der det allerede er en langt press aksjon.

Men det kommer sikkert i konflikt med S modellenes funksjon og salgs strategi og vil nok ikke se noe til den type feature for non 3D enablede enheter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...