Gå til innhold

Nå kommer iPad Pro


Anbefalte innlegg

Når man sammenligner iPad Pro med Surface Pro (tar forbehold om at jeg ikke har prøvd en iPad Pro) så blir det jo snakk om prioriteringer og hvorvidt man vil jobbe innenfor Windows eller iOS. Surface 3 Pro har jo en stor utfordring i form av at opplevelsen er relativt sett veldig dårlig optimalisert for touch, noe som ikke har forandret seg noe voldsomt med verken Windows 10 eller det faktum at disse Surface Pro produktene nå har vært på markedet en god, god stund.

 

Du må stortsett forholde deg til desktopapplikasjoner som ikke er designet med touch i tankene, pennen er med på å gjøre dette en smule mer overlevbart da det er enklere å treffe små UI-elementer som ikke er designet for touch med pennen men det bedrer jo ikke brukeropplevelsen allverden. Microsoft forsøker å gjøre brukeropplevelsen bedre ved å gjøre Windows mer touchvennlig og ved å forsøke å få utviklere over på nye verktøy og API-er som vil legge mer tilrette for at GUI skal være dynamisk mellom å fungere som tradisjonelle destopapplikasjoner og det å være optimalisert mot touch. Problemet er jo at utviklingen fra tredjepart går i sneglefart.

 

 

Med iPad Pro og iOS så er det jo på stikk motsatt ende av skalaen, du vil ha en brukeropplevelse som er mer eller mindre perfekt lagt opp for touch. Brukeropplevelsen når du benytter produktet mer som et nettbrett og mindre som en ultrabook vil utvilsomt være bedre på iPad Pro kontra Surface 3 Pro, det er nå hvertfall min erfaring og mening etter å ha brukt Surface 3 Pro i en periode og da tar jeg utgangspunkt i at brukeropplevelsen på en iPad Pro blir tilsvarende den på en iPad Air 2. Utfordringen til Apple er jo at den at en iPad Pro gjerne skal gjøre litt mer enn å bare fungere som et større nettbrett, de forsøker jo å få utviklere til å levere fullverdige utgaver av sine proverktøy til iPad Pro og at disse skal fungere minst like bra i bruk for profesjonelle brukere som tilsvarende applikasjon gjør i Windows. Der har de nok en lang vei å gå.

 

 

 

Hvorvidt den ene løsningen er bedre enn den andre vil jo avgjøres av prioriteringene og forventningene til brukeren. En person som kjøper en Surface 3 Pro med et ønske om å bruke den primært som en nettbrett, et produkt som skal gi en god touchopplevelse blir fort skuffet. Samtidig så vil nok en som kjøper en iPad Pro med et ønske om å bruke den primært som en erstatning for en ultrabook også bli skuffet. Så det heller ender vel med hvorvidt en bruker heller mest mot bruken av produktet som en touchenhet (iPad Pro) eller mer som en tradisjonell ultrabook (Surface 3 Pro) og hvorvidt den programvaren man er avhengig av er tilgjengelig på den ene eller andre plattformen og hvilke verktøy man er avhengig av forøvrig og hvordan produktet vil samarbeide og integrere mot disse.

 

 

Blir jo også spennende å se hvordan pennfunksjonaliteten blir og hva denne kan tilby for kunstnere osv sammenlignet med N-Trig løsningen fra Microsoft osv osv.. Det er slettes ingen automatikk at en Surface 3 Pro vil være et mer egnet produkt fremfor en iPad Pro, eller andre veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så greit, det finnes helt sikkert problemer med ipad pro, da burde det vel ikke overraske noe særlig at noen som helst finner noe problem med ipad pro, uansett hvem det er?

 

AtW

 

Det er hvert fall ikke noen stor overraskelse at du gjør det...:-)

 

 

Men ok, med fare for å starte på en endeløs landevei...hva mener du er problemet med iPad Pro?

Lenke til kommentar

Ser at endel kommenterer prisen på $99 for "Pencil" (et sted lenger bak i live tråden). Men sammenlikner man med Wacom sine mer ordentlige penner (f.eks Wacom Art Pen), så er de priset nøyaktig det samme. Så om dette er noe som er så bra at det kan erstatte tegnebrettet mitt fra Wacom, så er det definitivt verdt det. Da er det ikke lenger bare snakk om en "stylus". (Tviler riktignok litt på det. Men de presenterte både Autodesk og Adobe som samarbeidspartnere, så da er det håp).

 

Ja, jeg er definitivt moden for å pensjonere mitt Intuos 4 XL (er vel siste brettet Wacom lager i A3 størrelse) om jeg kan få noen som er portabelt og brukbart. Får snekre en annonse på Finn etterhvert og se. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Men det finnes andre som kanskje prioriterer annerledes, og for dem så kan de spare noe kroner å kjøpe en uten sim. De kobler seg til nettet med iPhone sin når de er utenfor wifi. Nada problemas.

 

Jeg kjøpte i hine hårde dager en iPad med SIM. Men da var det krøkkete å sette opp deling på telefonen. Siden har jeg sagt opp tvillingen. Å kjøre via telefonen de gangene jeg trenger det funker helt fint.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Men det finnes andre som kanskje prioriterer annerledes, og for dem så kan de spare noe kroner å kjøpe en uten sim. De kobler seg til nettet med iPhone sin når de er utenfor wifi. Nada problemas.

 

Jeg kjøpte i hine hårde dager en iPad med SIM. Men da var det krøkkete å sette opp deling på telefonen. Siden har jeg sagt opp tvillingen. Å kjøre via telefonen de gangene jeg trenger det funker helt fint.

 

Geir :)

 

 

Nå har jeg iPad med sim, så foreløpig trenger jeg ikke å koble opp en Hotspot for oppkobling. Men det hender noen ganger jeg kobler opp Mac'en via iPhone, det fungere helt strålende.

 

Venninnene til mine døtre som har fått begrenset mengde mobildata hjemme kobler seg via andre venninners iPhone med Hotspot og deler deres større datamengde. Heller ikke det er noe som helst problematisk, teknisk sett.

 

Jeg vil tro at det ikke er noe som helst problem å koble opp en iPad Pro mot en iPhone og kjøre mobildata på den måten. Men det kan virke som AtW ser et problem med dette, og han dukker nok opp med en beskrivelse av problemet...:-)

Lenke til kommentar

 

Så greit, det finnes helt sikkert problemer med ipad pro, da burde det vel ikke overraske noe særlig at noen som helst finner noe problem med ipad pro, uansett hvem det er?

 

AtW

 

Det er hvert fall ikke noen stor overraskelse at du gjør det...:-)

 

 

Men ok, med fare for å starte på en endeløs landevei...hva mener du er problemet med iPad Pro?

 

 

Nei, eller noen andre for den saks skyld, hva du egentlig vil fram til er litt vanskelig å forstå (dvs, det er det ikke, men forsøket ditt er ikke særlig godt).

 

Det er et problem (som var saken jeg svarte på) at man må opp på en modell med høy lagring for å få 4G, fordi det er svært kostbart.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man sammenligner iPad Pro med Surface Pro (tar forbehold om at jeg ikke har prøvd en iPad Pro) så blir det jo snakk om prioriteringer og hvorvidt man vil jobbe innenfor Windows eller iOS. Surface 3 Pro har jo en stor utfordring i form av at opplevelsen er relativt sett veldig dårlig optimalisert for touch, noe som ikke har forandret seg noe voldsomt med verken Windows 10 eller det faktum at disse Surface Pro produktene nå har vært på markedet en god, god stund.

 

Du må stortsett forholde deg til desktopapplikasjoner som ikke er designet med touch i tankene, pennen er med på å gjøre dette en smule mer overlevbart da det er enklere å treffe små UI-elementer som ikke er designet for touch med pennen men det bedrer jo ikke brukeropplevelsen allverden. Microsoft forsøker å gjøre brukeropplevelsen bedre ved å gjøre Windows mer touchvennlig og ved å forsøke å få utviklere over på nye verktøy og API-er som vil legge mer tilrette for at GUI skal være dynamisk mellom å fungere som tradisjonelle destopapplikasjoner og det å være optimalisert mot touch. Problemet er jo at utviklingen fra tredjepart går i sneglefart.

 

 

Det er et problem, men det er et langt større problem at softwaren ikke eksisterer i det hele tatt, til profesjonell bruk er det svært magert utvalg på IOS. (og de profesjonene som klarer seg med ipad pro, klarer seg stort sett fint med eksisterende produkt i dag), så det er en veldig smal nisje (når det er sagt tviler jeg ikke på at det er mange uten "pro-behov" som sikkert kjøper denne saken).

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man sammenligner iPad Pro med Surface Pro (tar forbehold om at jeg ikke har prøvd en iPad Pro) så blir det jo snakk om prioriteringer og hvorvidt man vil jobbe innenfor Windows eller iOS. Surface 3 Pro har jo en stor utfordring i form av at opplevelsen er relativt sett veldig dårlig optimalisert for touch, noe som ikke har forandret seg noe voldsomt med verken Windows 10 eller det faktum at disse Surface Pro produktene nå har vært på markedet en god, god stund.

 

Du må stortsett forholde deg til desktopapplikasjoner som ikke er designet med touch i tankene, pennen er med på å gjøre dette en smule mer overlevbart da det er enklere å treffe små UI-elementer som ikke er designet for touch med pennen men det bedrer jo ikke brukeropplevelsen allverden. Microsoft forsøker å gjøre brukeropplevelsen bedre ved å gjøre Windows mer touchvennlig og ved å forsøke å få utviklere over på nye verktøy og API-er som vil legge mer tilrette for at GUI skal være dynamisk mellom å fungere som tradisjonelle destopapplikasjoner og det å være optimalisert mot touch. Problemet er jo at utviklingen fra tredjepart går i sneglefart.

Denne argumentasjonsrekka virker litt rart. For meg ser det ut som om du blander kortene. Men du er vel langt fra alene å gjøre det når Surface sammenlignes med iPad.

 

SP3 fungerer fint som et rent nettbrett hvis du faktisk bruker programvaren som er laget for nettbrettbruk. Det er lite gjennomtenkt å starte Word 2003, CMD eller et annet klassisk Win32-program, og så klage på at GUIet ikke er laget for touch-skjermer. Det eneste gyldige svaret til det er "flink gutt, godt observert". De programmene jeg bruker fungerer overraskende bra med touch og sammen med penn: Office 2013, Photoshop og til og med Visual Studio 2015 er glimrende. Microsoft har valgt å lage et hybrid OS med tanke på GUI, altså kan du bruke mus/tastatur og touch om hverandre. Dette fungerte ganske bra i Windows 8, men er blitt enda mer finpusset i Windows 10.

 

Touch i et produktivt miljø er plagsomt enkelt å bli vandt til. Jeg har 4 skjermer på kontoret, men nå ønsker jeg meg at alle var touch.

 

Hadde maxiPad kjørt OS X, ville Apple hatt samme problemstilling. Men Apple har valgt å lage et eget OS for touch, så ja, da må jo touch fungere 100% optimalt. Men det gjør at maxiPad blir begrenset på andre områder også. Det er ingen tradisjonelle programmer på iOS, så hvis du vil kjøre full Photoshop på maxiPad, så må du bruke LogMein, Remote Desktop, Citrix eller noe slikt. Hadde det vært mulig å koble til flere skjermer, så måtte de faktisk tenkt seg om om UIet i i OS, for det har ingen mus, og dermed heller ingen mulighet til å styre noe på de andre skjermene. Hva som gjør maxiPad til "Pro" over at den er større enn de andre modellene, har jeg til gode å forstå. Yahoo har en teori.

 

 

Alt i alt kommer det vel an på hva man vil.

 

Vil du ha en stor iPad, så kjøp iPad "Pro".

Lenke til kommentar

Har brukt Surface 3 Pro og er enig i mye av det du sier, utfordringen min er dog at veldig mye som er touchoptimalisert til iOS ikke finnes i touchoptimalisert form til Windows i det hele og store så du har ofte ikke noe valg hva gjelder hvorvidt du ønsker å benytte den touchoptimaliserte utgaven og ikke. 

 

 

Men ja, alt til sitt bruk. 

Lenke til kommentar

 

 

Så greit, det finnes helt sikkert problemer med ipad pro, da burde det vel ikke overraske noe særlig at noen som helst finner noe problem med ipad pro, uansett hvem det er?

 

AtW

 

Det er hvert fall ikke noen stor overraskelse at du gjør det...:-)

 

 

Men ok, med fare for å starte på en endeløs landevei...hva mener du er problemet med iPad Pro?

 

 

Nei, eller noen andre for den saks skyld, hva du egentlig vil fram til er litt vanskelig å forstå (dvs, det er det ikke, men forsøket ditt er ikke særlig godt).

 

Det er et problem (som var saken jeg svarte på) at man må opp på en modell med høy lagring for å få 4G, fordi det er svært kostbart.

 

AtW

 

 

Åja, sånn. Ja, hvis det er det eneste problemet med iPad Pro, så er det jo ikke så mye å klage på...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...