Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fant egentlig ikke noen bedre plass enn her for å poste denne tråden. Mener en mod at en annen plass passer bedre så vær fri til å flytte den :)

 

Uansett, jeg var nettopp hos en av mine kunder, ikke datakunde riktignok, men jeg hjelper de med litt datarelatert også.

 

De har noe veldig legacy programvare og utstyr som kjører på en museumsgjenstand. For ei tid tilbake prøvde jeg om det lot seg gjøre å installere denne programvaren på en (ny :ph34r: ) xp maskin fra -05 eller deromkring. Det funket absolutt ikke. Så i dag var jeg for å koble tilbake kabler osv til den gamle maskinen. Det er en W95 maskin fra da W95 kom ut. Den har en HDD på åtte hundre og noen MB, 64MB ram, aner ikke hvilken prosessor, og IE 4 tror jeg det var. Men har ikke prøvd om den kommer på nett, tror ikke den har nettverksport heller. Musa er koblet til com-port. Tastaturet har en plugg jeg aldri har sett før. Ikke VGA på hk, er ekstra skjermkort. En HAUG av utskiftbare chip på HK osv.

 

Er dette den gamleste maskinen som fortsatt kjører her i landet? Noen som  kjenner til en like gammel eller eldre maskin?

post-167867-0-53662400-1441371992_thumb.jpgpost-167867-0-50870400-1441372035_thumb.jpgpost-167867-0-82216900-1441372077_thumb.jpgpost-167867-0-08279400-1441372123_thumb.jpgpost-167867-0-34897200-1441372177_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Er usikker på årsmodellen, men når jeg var lærling måtte jeg kjæle litt med en høngammel linux server type grafisk grensesnitt er ikke funnet opp enda. Denne står meg bekjent fremdeles på da BV bruker programmet som ligger på den. Tror forsåvidt også at ingen som jobber der i dag faktisk vet hvordan den startes og brukes^^

Lenke til kommentar

Er usikker på årsmodellen, men når jeg var lærling måtte jeg kjæle litt med en høngammel linux server type grafisk grensesnitt er ikke funnet opp enda. Denne står meg bekjent fremdeles på da BV bruker programmet som ligger på den. Tror forsåvidt også at ingen som jobber der i dag faktisk vet hvordan den startes og brukes^^

Hahaha, ingen som vet hvordan den startes, håper strømmen ikke går da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Er usikker på årsmodellen, men når jeg var lærling måtte jeg kjæle litt med en høngammel linux server type grafisk grensesnitt er ikke funnet opp enda. Denne står meg bekjent fremdeles på da BV bruker programmet som ligger på den. Tror forsåvidt også at ingen som jobber der i dag faktisk vet hvordan den startes og brukes^^

Hahaha, ingen som vet hvordan den startes, håper strømmen ikke går da :p

 

Det er koblet noen batteripakker til den :D 

Lenke til kommentar

 

 

Er usikker på årsmodellen, men når jeg var lærling måtte jeg kjæle litt med en høngammel linux server type grafisk grensesnitt er ikke funnet opp enda. Denne står meg bekjent fremdeles på da BV bruker programmet som ligger på den. Tror forsåvidt også at ingen som jobber der i dag faktisk vet hvordan den startes og brukes^^

Hahaha, ingen som vet hvordan den startes, håper strømmen ikke går da :p

 

Det er koblet noen batteripakker til den :D

Det kan høres ut som det er meget fornuftig :p

Lenke til kommentar

... . For ei tid tilbake prøvde jeg om det lot seg gjøre å installere denne programvaren på en (ny :ph34r: ) xp maskin fra -05 eller deromkring.

 

Hvis du ønsker å oppgradere kan du jo prøve å installere W95 på en virtuell maskin og så kjøre programmet der. Vet ikke om det vil virke, men tar ikke så lang tid å prøve.

 

Forøvrig bootet jeg min Toshiba 1100 i vinter, men bruker den aldri (og mulig jeg kastet den etterpå). Tror jeg kjøpte den i 1987.

Lenke til kommentar

Jeg har en operativ Panasonic MSX fra tidlig åttitall. Det står "Personal Computer" på esken, så det er absolutt en PC. :p

Jeg tror den har 64 kB RAM. Brukergrensesnittet er ikke grafisk, her er det BASIC som gjelder, og mus finnes ikke. PC-en har grafikk og lyd, jeg har noen få spill til den. Programvaren lastes via cartridge eller kassettspiller.

Lenke til kommentar

Tastaturet ble koblet via AT connector i steinalderen, og det var helt vanlig med seriell port til mus, siden dette er fra før USB og PS/2 kontakter ble utbredt, det skjedde vel på slutten av 90-tallet. 

 

Har forøvrig sett en full fungerende (og i produksjon!) Windows NT 3.51 maskin hos norges muligens største teletilbyder, uten å nevne navn. Og det er ikke mer enn et par år siden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...