Gå til innhold

RT-AC5300 idiotisk ruter fra Asus?


LMH1

Hva ville du foretrekke på ruter?  

15 stemmer

  1. 1. Hei hva ville dere foretrekke på ruter?

    • 10 gigabit ethernet + WAN og kraftigere router
      12
    • 10 gigabit Wifi AC som gjør det mulig med flere brukere på trådløst
      1
    • Bør heller fokusere på NAS funksjonalitet (Mulig med intern 2,5 sata SSD eller m.2 PCI-E SSD.)
      2


Anbefalte innlegg

Har du 10gbit port i PCene?

Har du diskene i et slikt oppsett at de klarer 10gbit throughput på begge sider?

 

Som du viser til, det finnes jo business-modeller som kan gjøre det meste du ønsker. Men jeg forstår bare ikke helt hvorfor du mener at dette er supernødvendig hjemme hos hvermansen?

 

Vil du legge MYE penger i infrastruktur, så kan du jo kjøre 10gbit fiber hjemme. 10gbit WAN port trenger du jo ikke, ettersom ingen tilbyr 10gbit link privat.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurder å oppgradere nettverkort også ja:

 

THECUS 10GBase-T/PCIe/1xRJ45 10Gbit nettverkskort - PCI Express

 

Har SSD disk PCI-E Samsung SM951 SSD, PCIe M.2 512GB 1950/1500MB/s - 512 GB bulk

 

Men det er jo begrenset hvor mye det hjelper.

 

2 Gigabit\S holder, men finner ikke switcher med LACP, nettverkort som garantert vil gi 2 gigabit\s i alle operativsystem også linux.

 

Så er jeg usikker på om GG45 (40 Gigabit) vil bli billigere, så å kjøpe slik utstyr nå blir bortkastet om noen år.

Er jo gøy for en periode.

Lenke til kommentar

Du finner ikke switcher som gir deg LACP og garantert full 2 Gigabit støtte siden dette ikke går i noen standarder.

Eneste gangene du får heftige result med noe slikt er når du har flere klienter som skal ha filer, ellers går det dårlig.

Det finnes veier rundt dette, Allan på TechSNAP brukte en Netgear GS724T switch og to FreeBSD maskiner hvor han satte hver av de 4 Ethernet portene til eget VLAN, ut til den andre FreeBSD boksen satte han disse 4 VLAN portene som "untagged" og valgte i FreeBSD sitt nettverks oppsett "Round Robin" som overføringsprotokollen, slik at den fyret pakkene nedover de 4 portene, og programvaren på den andre BSD boksen satte de sammen igjen på mottaker siden.

 

Dette funket og gav god hastighet, men problemet er at du skyter pakkene out of order, og operasjonen er ikke etter Ethernet standarden, det vil da si at om du blander forskjellige klienter, så kan du raskt få problemer da du ikke har noen garanti for LACP programvaren er laget for oppgaven, og om den var det, så måtte den fortsatt operere på samme måte som FreeBSD sin i dette eksemplet.

 

Men for å konfigurere noe slikt så må du ha tunga rett i munnen og du kan glemme noe pent og fancy GUI, så derfor anbefaler jeg deg å Ebaye 10Gbit Fiber kort fra Ebay.

For det blir LENGE å vente på at noe slikt blir aktuellt for hvermannsen eller de som har litt lettere NAS bruk, de har fortsatt ikke disker eller oppsett som er i nærheten av å makse vanlig Gigabit nettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner ikke switcher som gir deg LACP og garantert full 2 Gigabit støtte siden dette ikke går i noen standarder.

Men for å konfigurere noe slikt så må du ha tunga rett i munnen og du kan glemme noe pent og fancy GUI, så derfor anbefaler jeg deg å Ebaye 10Gbit Fiber kort fra Ebay.

For det blir LENGE å vente på at noe slikt blir aktuellt for hvermannsen eller de som har litt lettere NAS bruk, de har fortsatt ikke disker eller oppsett som er i nærheten av å makse vanlig Gigabit nettverk.

 

Tror du vet hvorfor fiber er dødfødt på arbeidstasjon er det under 100 meter er det lite poeng å velge fiber nå.

Det finnes Thunderbolt som antakelig er billigere standard.

 

Cisco SB 100 Series 5-port Gigabit 5 port, 10 Gigabit, QoS, unmanaged

 

Cisco SB 100 Series 8-port Gigabit

Desktop unmanaged switch, 16 Gbps capacity, QoS 802.1P priority, Ext. PW

 

Er disse bedre en billig switchene fra dlink\ TP link?

Eller har de bare Qos og VLAN ellers er de like gode\dårlige fra billigmerkene  TP-LINK TL-SG1005D eller DGS-1005D?

 

Eller er det kun bedre hvis man belastet minst 4-5 portene samtidig? Så om man normalsett overfører mellom 2 maskiner av gangen er det lite poeng å bytte switch, vil foretrekke den størrelsen men gjerne støtte for 10 gigabit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.digi.no/tele-kommunikasjon/2015/09/16/fremtidens-tradlose-nett-kan-bli-100-ganger-raskere

 

Så dette er sikkert ikke siste generasjon utstyr som vil komme, men blir jo litt tåplig kun raskere hastighet.

Når det kun er snakk om teretisk hastighet.

 

Vet noen om wireless AC har samme mulighet som 4G+ og hente signaler fra flere routere for å øke total båndbredde.

Eller hente signal fra flere trådløs mottakere?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

 

Jeg har kjøpt denne asus RT-AC5300 routeren, men opplever den litt ustabil, 5ghz nettet faller ut, har sjedd ca. 1 gang pr dag.

Vet ikke om det er "dårlig" firmware på 1.gen eller hva det er.

 

(ja jeg er litt tekno jålete :-P

Prøvd Merlin FW?

 

Nei har ikke prøvd det,,, er det å anbefale?  (aldri hørt om det/eller noe kjennskap til d)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har kjøpt denne asus RT-AC5300 routeren, men opplever den litt ustabil, 5ghz nettet faller ut, har sjedd ca. 1 gang pr dag.

Vet ikke om det er "dårlig" firmware på 1.gen eller hva det er.

 

(ja jeg er litt tekno jålete :-P

 

Prøvd Merlin FW?

 

Nei har ikke prøvd det,,, er det å anbefale?  (aldri hørt om det/eller noe kjennskap til d)

http://asuswrt.lostrealm.ca/

 

Han bruker en annen "branch" fra asus, de gir ut fra 378 mener jeg, mens han bruker fra 380.

 

Oppdaterer med den på vanlig vis, som det skulle vært asus egen fw.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har kjøpt denne asus RT-AC5300 routeren, men opplever den litt ustabil, 5ghz nettet faller ut, har sjedd ca. 1 gang pr dag.

Vet ikke om det er "dårlig" firmware på 1.gen eller hva det er.

 

(ja jeg er litt tekno jålete :-P

 

Prøvd Merlin FW?

 

Nei har ikke prøvd det,,, er det å anbefale?  (aldri hørt om det/eller noe kjennskap til d)

http://asuswrt.lostrealm.ca/

 

Han bruker en annen "branch" fra asus, de gir ut fra 378 mener jeg, mens han bruker fra 380.

 

Oppdaterer med den på vanlig vis, som det skulle vært asus egen fw.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

For en sutrekopp! :) 

Har bestilt meg denne routeren nå (Black friday) og fikk den for like under 3000,- Noe jeg synes er en ok pris.

 

Har jobbet med IT i mange år, og personlig er Asus min favoritt når det kommer til "hjemme routere"

Det er da ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst, heldigvis. 
Jeg måtte sikkert ikke ha denne routeren, da jeg har en Asus RT-N66U.
Men siden av/på bryteren har tatt kvelden og nå holdes inne med strips synes jeg det var greit å oppgradere, når denne kom på tilbud.
 

Vi har mange enheter i huset, så jeg vet at jeg kommer til å få stor glede av denne oppgraderingen.

Vi har 4 Minix U1 gående i huset. Alle streames det film/musikk med. De støtter 2x Mimo AC_WIFI. 
Bortsett fra det så har vi følgende trådløse enheter. 1 iPad (Ja jeg skammer meg ;) ) 3-4 Samsung mobil. 1 TV, 6 stk PC, 1 stk IP cam, to printere, En annen "boks" som er avhengig av nett, Ølbryggeren jeg skal oppgradere til bruker WIFI, og jeg har garantert glemt noe! 

Så liker du ikke denne, kjøp noe annet! Det er ikke sikkert Asus / andre kunder har samme synspunkt som deg. Det er ikke alle produkter jeg liker heller. Men gidder ikke henge meg opp i det jeg ikke liker. Det lar jeg bare være å kjøpe. Så enkelt kan det gjøres :)

Lenke til kommentar

Jeg plukket også opp denne på Black Friday. Vanvittig god trådløs ytelse og dekning, pluss Asus brukervennlighet(og forhåpentligvis stabilitet).

 

Den er absolutt ikke verdt over 5000,-, men til 2 990,- synes jeg det er et ok kjøp om man har behovet.

Enig. Ga det samme for den! 

 

Uansett har jeg mere sans for netgear X10 ad7200 hvis jeg skal bruke mye penger:

 

Noen har laget bilde for å gjøre narr av denne:

n5bfgF6.jpg

Hahaha. Det var jo artig da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...