Gå til innhold

RT-AC5300 idiotisk ruter fra Asus?


LMH1

Hva ville du foretrekke på ruter?  

15 stemmer

  1. 1. Hei hva ville dere foretrekke på ruter?

    • 10 gigabit ethernet + WAN og kraftigere router
      12
    • 10 gigabit Wifi AC som gjør det mulig med flere brukere på trådløst
      1
    • Bør heller fokusere på NAS funksjonalitet (Mulig med intern 2,5 sata SSD eller m.2 PCI-E SSD.)
      2


Anbefalte innlegg

Hei, greit nok at trådløs nettverk er vel og bra, men det får da være grenser?

 

Denne ruteren ser ut en en blekksprut og er usikker på den er særlig raskere for 1 bruker uansett.

 

Så er det på tide asus slutter å lage slike idiotiske rutere?

Fikk mere lyst på 2 gigabit Switch med Vlan slik at man kan klare å få 250 MB/S over 2 cat6 kabler.

 

En å vurdere kraftigere ruter som ikke er særlig bedre bare dyrere.

Om Asus lager en ruter med 2 WAN porter ville det vært bedre for meg.

 

Eller lager router med mulighet for SD kort eller intern SSD 2,5" sata disk som brukes til Caching. Eller m.2 f.eks SAMSUNG SM951 M.2 256GB PCI-Express 3.0 Internal Solid State Drive (SSD) - OEM

 

Er dere enig med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke meningen den skal være raskere for 1 bruker, men for flere over wifi. Jeg har ikke sammenlinget med forrige toppmodell, men jeg ser ikke bort i fra at det er forskjell i RAM og CPU, noe som kan gi utslag under (svært) tung bruk. Så lenge det er et marked for det så er det helt greit at de lager slike routere.

 

For all del, kjøp deg en switch med LACP.

 

2 WAN porter er selger nok ikke så mye blant vanlige folk, da bør du heller se på bedriftsroutere, eller bygge din egen. Da kan du få alt du vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen for jeg ønsker ruter\switch for forbrukermarkedet et blandt annen fordi den er stillegående, trekker minimalt med strøm.

Men vet ikke om det er mulig å ha Green serie med 10 gigabit som får nok strøm gjennom usb 2.

 

Ofte løsninger for bedriftmarkedet er beregnet på rock baserte switcher:

 

b6.jpg

 

Ville heller sagt det er på tide snart at disse går til GG45 og 40 Gigabit utstyr.

Og 10 gigabit utstyr får privatmarkedet snart. Sokkel 2011-03 har enkelte hovedkort med 10 Gigabit ethernet.

 

Jeg kunne brukt en av maskinene min som switch, men det tar mye plass.

Kunne gjerne likt å vite mere om AC5300 om de er raskere en f.eks ac 3200 har jo mere båndbredde på trådløs og kraftigere maskinvare men tror ikke det er nok for å merke store forskjeller. Det burde ha vært kraftigere WAN port mener jeg. Da jeg tviler på AC5300 klarer mere en 900 mbit WAN/LAN hvis NAT er aktivert.

 

En annen ting tror dere AC5300 har bedre rekkevidde en AC3200? F.eks kan klare 150 mbit trådløs ca 100-150 meter på fri sikt? Slik hadde vært bedre, da kunne man leie internett fra naboen som et eksempel. Sist jeg leste tester angående AC3200 klarer vel denne neppe 5-10 mbit på en 100 meter avstand.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du ser vel poenget 5 Gigabit trådløs mot 1 gigabit WAN.

 

For meg er det idiotisk.

 

Har du peiling på: http://www.snorlaus.no/pakkelosninger-/bygg-til-bygg/snorlaus-bygg-til-bygg-0-2km-gigabit-802.11ac

 

Det er jo bra, men problemet det størst sansynlig må installes på vegg, hadde man hatt ruter endrer man ikke fasaden til bygget.

500 mbit er god hastighet, men vet ikke om det blir samme som

 

UBIQUITI AirFiber AF24

UBIQUITI AF-24, AirFiber 24 GHz Point-to-Point 1.4Gbps+ Radio, worldwide license free

 

Da dette gir kraftigere båndbredde, tror det er mindre risikabel med tanke på vær og vind og man taper ikke like mye ping hastighet, men jeg er ikke ekspert på dette da jeg aldri har prøvd en slik løsning. Det første vil nok muligens hastigheten variere ut fra flere forhold.

Lenke til kommentar

Det var mikrotik jeg mente, se på dem.

 

5Gbps er total båndbredde, fordelt på flere bånd. Det er ikke idiotisk. Switcher har og spesifikasjon for total båndbredde. En skikkelig 8 ports klarer 1 Gbps i full duplex på alle porter samtidig. Da sitter man igjen med 16Gbps totalt.

 

De trådløse båndene kan vel sammenlignes med hubber. En snakker om gangen og man deler båndbredden. Heldigvis har den aktuelle routeren tre "hubber", to på ca 2Gbps og en på 1Gbps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe slik du tenker på: http://www.snorlaus.no/basestasjoner-utendors-wlan/basestasjon-utendors-802.11ac-2xchains-90grader-mikrotik

 

Er det ikke ganske tåplig med krysset TP kabel?

Har en mistanke at TP kabel inn i slike oppstår lett fuktighet som gir ustabile linjer.

Godt mulig dette er bedre en ruter innendørs, men tror det er lurere å plassere slike inne i et normalt tempratur rom en ute som er stor sansynlighet for mye fukt i dårlig vær eller vinter. Kan jo begynne å ruste.

Lenke til kommentar

 

RT-AC5300 idiotisk ruter fra Asus?

 

Hei, greit nok at trådløs nettverk er vel og bra, men det får da være grenser?

 

Så er det på tide asus slutter å lage slike idiotiske rutere?

 

Skal du bestemme at Asus ikke skal lage rutere med høyere ytelse? Det er også litt rart at du, som i nesten alle poster maser etter høye og høyere nettverkshastigheter, klager på at en ruter kan gi en teoretisk for høy hastighet...

 

Er du ikke for utvikling av nye produkter med bedre ytelse? Det er jo en utvikling i alle bransjer. Skal f.eks. bilprodusentene slutte å utvikle og vise de mest ekstreme utgavene? Det å lage nye bedre ekstreme utgaver er også merkevarebygging uansett om det er en ruter eller bil. Slutt å klage og nyt utviklingen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt RT-N66U og RT-AC87U, og nå har jeg RT-AC3200, alle tre har hatt muligheten for å assigne WAN2 til en av LAN portene, eller USB.

 

Merker du forskjell på de? rekkevidde? stabilitet? annet?

 

 

Er vel vanskelig i dag å ha noe som ser bra ut? hos meg er det mye spaghetti, kabel fra vegg til både modem og router, og kabel i mellom de. så har det stående ikke serlig synelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skal du bestemme at Asus ikke skal lage rutere med høyere ytelse? Det er også litt rart at du, som i nesten alle poster maser etter høye og høyere nettverkshastigheter, klager på at en ruter kan gi en teoretisk for høy hastighet...

 

Er du ikke for utvikling av nye produkter med bedre ytelse? Det er jo en utvikling i alle bransjer. Skal f.eks. bilprodusentene slutte å utvikle og vise de mest ekstreme utgavene? Det å lage nye bedre ekstreme utgaver er også merkevarebygging uansett om det er en ruter eller bil. Slutt å klage og nyt utviklingen!

 

 

Jeg klager fordi de vurder helt feil ting, les tester du, og prøv å finne gode argumenter for jeg skulle bytte ut Asus RT-AC68U men klarer ikke å finne noen gode argumenter selv, hadde den har 4 kjerner cpu 2 GB ram med usb 3.1 port så ville jeg heller brukt pengene der.

 

Så gjør det mulig å få flere funksjoner med merlin build.

Lenke til kommentar

Jeg klager fordi de vurder helt feil ting, les tester du, og prøv å finne gode argumenter for jeg skulle bytte ut Asus RT-AC68U men klarer ikke å finne noen gode argumenter selv

Høres jo ut som du tror at man er tvunget til å bytte ut når det kommer ny modell. Men det er helt frivillig. Du har en flott ruter som er utmerket for de aller fleste. Har også en mistanke om at Asus analyserer markedet når de utvikler nye modeller, og det kan hende at de generelle ønskene i markedet fraviker dine ønsker. Tror ikke Asus vil spørre deg om hva neste modell skal ha av ytelse/finesser. Da får du heller søke jobb som produktutvikler hos Asus...

 

 

... 2 GB ram med usb 3.1 port så ville jeg heller brukt pengene der.

RAM med USB-port ville vært en nyhet, men hva er vitsen med det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil du opp i verdenen LMH1, så er jeg redd at det neste steget er enten svindyrt Cisco utstyr.

Eller, så får du se på PFSense, riktignok avhenger ytelsen der av hva du slenger programvaren på.

Men der kan du leke med radioer, 10Gbit Ethernet om du vil, Fiber basert nettverk, funker det på FreeBSD 10, så funker det i PFSense.

 

PFSense selger også små søte x86 baserte bokser som er ratet for å pushe 1Gbit, du kan bygge billigere selv, men det er ikke sikkert du klarer Gigabiten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver heller å si Asus bør heller konkurere mot ytelse som mobiltelefon.

 

Selv en Intel NUC maskin har mange ganger bedre ytelse en god Asus router.

Jeg er ikke tvunget å bytte router nei, men router holder ikke evig, om par år går kanskje trådløs, så da ønsker jeg ikke å kjøpe samme router igjen, slik det er nå tror jeg heller satser på Netgear om jeg skulle vurder ny router.

 

Det er jo bra med merlin build, men ellers er det få ting som gjør Asus bra.

 

CPU: Broadcom BCM4706KPBG MIPS74K, @600MHz Flash: Samsung K9F1G08U0D-SCB0 128MB, SLC RAM: 2x Samsung K4T1G164QF-BCF7 256MB, DDR2 @800MHz 2.4GHz: Broadcom BCM4331KMLG + 3x PA (E0GB 2AKC 216A) 5GHz: Broadcom BCM4360KMLG + 3x PA (5003L1 210ED 1210)   https://wikidevi.com/wiki/ASUS_RT-AC66U   Mener hvis RAM hadde vært oppgradert til DDR4 2 GB ram Prosessoren hadde 4 kjerner rundt 1.4 ghz. Flash hadde vært 32 GB SSD SLC så hadde det hjelpet litt mere for meg.   Da kan man firmware oppdatere routeren oftere uten at den mister ytelse.

 

Fordelen med routere vs Linux (PFSense)  er det er mye letter å gjøre endringer.

Skal jeg drive med dette tar det lengere tid en å få en levrandør å selge ferdig boks (Router) som oppgraderes oftere. RouterOS kanskje, men tror merlin build er bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Altså, de kan jo ikke bare "fokusere på 10gbit WiFi AC" fordi standarden ikke er i nærheten av å kunne produsere noe sånt enda.

Det er et stort fokus på å utbedre hastigheter på trådløs overføring, de kan ikke bare knipse med fingrene, så har du 10gbit over WiFi.

 

10gbit WAN vil bli vanlig når/dersom markedet kommer dit.

I dag er normale hastigheter på internett oppmot 150mbit for de som har tilgang på fiber. Særdeles mye mindre for de som har DSL-linjer. Det er ingen poeng i å implementere dyre 10gbit WAN-porter i forbruker-produkter i dag.

 

Hardware-messig trenger de jo ikke haugevis av GB med RAM og octa-core CPU, ettersom ressursbruken er langt derifra.

 

Ellers har jo ASUS-routerne mulighet for 2 WAN-porter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.snorlaus.no/mikrotik-komponentertenkte på disse.

 

Du kan som sagt bygge selg, og fyre på pfsense. Finn en prossessor med ønsket effekt, er det skylake så kan du ha DDR4.

Jeg er absolutt ikke problemet. Det er heller ikke rart at en NUC knuser en hjemmerouter. x86(-64) knuser ARM o.l. når det kommer til rå ytelse. I praksis varier det nok. Throughput på min E8400 baserte pfsenseboks klarte mindre enn en RT-N66U(tror det var den) og flere andre routere. Ikke så stor forskjell i throughput. Jeg mener også at jeg testet throughput med litt snacks. Dette var da med iperf. Poenget er ikke ytelsen man får opp mot en enkelt klient, den er på rundt 900Mbps uansett på skikkelige routere i dag, det er hvor mange klienter, sessions osv. det skal til før routeren skal knele. En hjemme router er ikke beregnet for så mye, mens en bedriftsrouter, eller en god nok pfsenseboks, klarer "alt" du kan tenke deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt RT-N66U og RT-AC87U, og nå har jeg RT-AC3200, alle tre har hatt muligheten for å assigne WAN2 til en av LAN portene, eller USB.

 

Merker du forskjell på de? rekkevidde? stabilitet? annet?

 

 

Er vel vanskelig i dag å ha noe som ser bra ut? hos meg er det mye spaghetti, kabel fra vegg til både modem og router, og kabel i mellom de. så har det stående ikke serlig synelig :)

 

 

Hovedgrunnen til byttet var pga lynet tok N66'en.

 

Ruteren er plassert på loftet og maskinene i hovedsak står i 1 etasje, slik at signalene går gjennom to gulv før det kommer frem. Kan vel si at jeg ikke merket noe forskjell mellom de tre sånn ytelsesmessig, men at AC87 var merkbart mer ustabil enn de to andre, både med original fw og Merlin.

 

Jeg skulle gjerne ha sett "raskere nett" med AC3200, men det er ikke tilfellet. Det kan hende responstiden har gått ned, men ellers er hastigheten og dekningsgraden veldig lik på den avstanden og med de forstyrrelsene jeg har.

 

Dessverre gikk NASen min også, men så fort jeg har fått tak i en ny en skal jeg teste den faktiske ytelsen.

 

Men, alt i alt hittils, så er det for meg ingen "WOW"-forskjell mellom N66 -> AC3200.

 

Hovedmaskina har PCE-AC68.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, de kan jo ikke bare "fokusere på 10gbit WiFi AC" fordi standarden ikke er i nærheten av å kunne produsere noe sånt enda.

Det er et stort fokus på å utbedre hastigheter på trådløs overføring, de kan ikke bare knipse med fingrene, så har du 10gbit over WiFi.

 

10gbit WAN vil bli vanlig når/dersom markedet kommer dit.

I dag er normale hastigheter på internett oppmot 150mbit for de som har tilgang på fiber. Særdeles mye mindre for de som har DSL-linjer. Det er ingen poeng i å implementere dyre 10gbit WAN-porter i forbruker-produkter i dag.

 

Hardware-messig trenger de jo ikke haugevis av GB med RAM og octa-core CPU, ettersom ressursbruken er langt derifra.

 

Ellers har jo ASUS-routerne mulighet for 2 WAN-porter.

 

Så det er så få som trenger å overføre mellom 2 maskiner før det blir lønnsomt? De går heller for USB 3.1 SSD?

Samme kan man si om switchene NETGEAR ProSafe Plus XS708E er vel den eneste som klarer å kopiere rask mellom 2 maskiner. Vet ikke om en router ville vært større en dette når de får 10 gigabit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...