Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nytt skjermkort- pc restarter under spilling


Anbefalte innlegg

Det betyr at det ikke er windows som crasher med en bluscreen/aut restart.

Du må nok "prøve" systemet ditt med en annen psu hvor du har minimum single +12v på 28ampere.

Nå har du en av tvilsom alder og effektivitet med shutoff sikring på hhv 16a og 18a og mest sannsynlig så trippes rail limiters når du spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du 560 kortet enda? Prøv med det og se hva som skjer. Men joda, du burde kjøpe deg en bedre psu uansett.

Har hatt 560 kortet i mange år, og dette problemet fikk jeg først når jeg byttet det ut med 970.

 

Men ja, får vel skrape sammen det jeg har og finne en bedre psu.

Lenke til kommentar

Kanskje vi kan konkludere at gtx970 har et adskillelse høyre strømtrekk i max og peak enn 560Ti og enes om at PSU er for dårlig. Sette tilbake 560 for så å teste gir ingen mening.

 

.Its power consumption jumps up and down repeatedly within this time frame, hitting a minimum of 100 W and a maximum of 290 W. Even though the average power consumption is only 176 W, the GPU draws almost 300 W when it's necessary. Above that, the GPU slows down.

The PSU doesn’t supply a constant 12 V supply voltage. Spikes that empty the secondary capacitors and the slower power supply that tries to fill them back up again cause voltage fluctuations that the graphics card's five phases must take care of. All of these interactions make our measurements more complicated than a log of averages would suggest.

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-980-970-maxwell,3941-11.html

 

 

Understøttes av techpowerup

https://www.techpowerup.com/mobile/reviews/MSI/GTX_970_Gaming/25.html

Powertarget 175w , peak 192w , max 213w. Målt på pci express bus og pciex 12v.

Lenke til kommentar

Kanskje vi kan konkludere at gtx970 har et adskillelse høyre strømtrekk i max og peak enn 560Ti og enes om at PSU er for dårlig. Sette tilbake 560 for så å teste gir ingen mening.

 

.Its power consumption jumps up and down repeatedly within this time frame, hitting a minimum of 100 W and a maximum of 290 W. Even though the average power consumption is only 176 W, the GPU draws almost 300 W when it's necessary. Above that, the GPU slows down.

The PSU doesn’t supply a constant 12 V supply voltage. Spikes that empty the secondary capacitors and the slower power supply that tries to fill them back up again cause voltage fluctuations that the graphics card's five phases must take care of. All of these interactions make our measurements more complicated than a log of averages would suggest.

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-980-970-maxwell,3941-11.html

 

 

Understøttes av techpowerup

https://www.techpowerup.com/mobile/reviews/MSI/GTX_970_Gaming/25.html

Powertarget 175w , peak 192w , max 213w. Målt på pci express bus og pciex 12v.

 

Enig med deg der. har hatt problemer før med at cpu ble for varm under spilling, var vel oppi noe og 80 grader en gang. men fjernet støv og shit og da gikk det ned til 45 igjen. sjekket litt nå og cpu temp går som regel ikke høyere en 70.

 

men nå har jeg også "standard" vifta som følgte med cpu, har en bedre vifte liggende men mangler det ene skruefeste, så er vel ikke så lurt å montere den når den ikke sitter skikkelig.

 

anyways, tenkte jeg å se om jeg kunne fått tak i noen lignende skruer på mandag, og muligens kjøpe en ny psu hvis jeg finner noen i en grei prisklasse.

Lenke til kommentar

 

 

anyways, tenkte jeg å se om jeg kunne fått tak i noen lignende skruer på mandag, og muligens kjøpe en ny psu hvis jeg finner noen i en grei prisklasse.

 

 

Anbefaler deg å ta en titt i denne tråden : 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

 

Generelt er min erfaring at kjøper man seg en noe "overdimensjonert" psu , altså omtrent i 750Watts klassen så er man garantert at den varer , dog viktig å kjøpe kvalitet også :

 

*Sertifisering er også lurt , Gold / Platinum er kjekt å ha. Koster litt mer men du er garantert kvalitet og lang levetid , de fleste kommer med enten 3 - 5 eller opp til 7 års garanti.

*Overdimensjoner litt ,trender er dog at cpu'er og gpu'er blir mer effektive over tid og gir mer ytelse , men forvent opp til 300Watt maks fra et high end skjermkort og rundt 200 til 250 fra et bra mid end skjermkort. Legger man til hovedkort og litt etc vil man fort se at det er lurt med en strømforsyning som kan takle 650 til 750W.

*Støyfaktoren er også viktig for mange , jo mindre den belastes og jo bedre den er (Platinum) jo mindre støyer den. Så en Platinum strømforsyning som belastes 50% er så og si stillegående med mindre vifta er noe jalla (så se tester også).

Lenke til kommentar

At 970 brukere mere strøm på folding enn 560Ti, svaret er nei.

På spill aner jeg ikke. Folding home er ett bra verktøy for å teste cpu, gpu, psu osv.

 

Jeg kjører 2x980 på 600w. Da bruker den ca 300w. Men er en platinium psu. :)

 

Har heller ikke sakt at psuen ikke er problemet. Men at 970 bruker mere en 560Ti er ikke min erfaring.

Lenke til kommentar

At 970 brukere mere strøm på folding enn 560Ti, svaret er nei.

På spill aner jeg ikke. Folding home er ett bra verktøy for å teste cpu, gpu, psu osv.

 

Jeg kjører 2x980 på 600w. Da bruker den ca 300w. Men er en platinium psu. :)

 

Har heller ikke sakt at psuen ikke er problemet. Men at 970 bruker mere en 560Ti er ikke min erfaring.

Vil det si at du ikke tror på målinger med måleutstyr koplet i serie på peak og max.

Ingen har snakket om folding.

Jeg skal spise hatten min hvis ikke problemet løses med ny "passende" PSU.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Viktig å huske at Folding og spilling belaster på forskjellige måter , noen Gpu'er vil kunne se mer bruk av regnekraft enn andre pga måten de er designet på mens andre gpu'er som er mindre egnet til Folding vil derfor kunne se en annen utnyttelse av regnekraften og dermed wattage.

 

Med andre ord , folding er kanskje ikke så relevant til å vise strømforbruk i samtlige tilfeller av skjermkort...

Lenke til kommentar

Nei - å sette inn 560 vil ikke gi noe svar på det.

Ref

https://www.techpowerup.com/mobile/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_560_Ti/25.html

Mye høyere peak på 970.

Med en psu på grensen av å kutte kan en hvilken som helst lite økning få det til å tippe over.

 

Det eneste "sikre" svaret han eventuelt vil få er om systemet hans kan kjøre dette 560ti eller ikke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke det Kjetil , hovedsakelig fordi det er 2 forskjellige generasjoner med skjermkort.

Så de kan i bunn og grunn belaste psu på 2 forskjellige måter.

 

Men , slik jeg ser det bør TS bytte Psu snarest om han ikke har lyst til å måtte se hvordan andre komponenter tar kvelden når den psu'en ryker...

Lenke til kommentar

Siden du skal på teknikmagasinet er det kun ulike Corsair CX modeller å velge fra ser jeg . En man på budsjett kan man jo nevne at CS er litt bedreenn CX.

Corsair Cx600 (2015j er en 80plus strømforsyning , ingen eksepsjonell . Designed for desktop use og light to moderate gaming.

Uansett mye bedre enn det du har nå. Gamer folkene her vil nok be deg om å kjøpe noe annet.

Lenke til kommentar

At han kom til å få gode råd :p

Neida , som Syar sier kan du sikkert overleve fint med Corsair CX serien , min erfaring er desverre helt elendig både med HX og  -i serien til Corsair så jeg greier per dags dato ikke å anbefale disse.

 

Og som sagt , for noen få hundrelapper til får du en gold sertifisert strømforsyning fra Superflower som er kjent for eksepsjonell byggekvalitet og lav ripple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...