Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gastric Bypass


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Gastric Bypass går vel hovedsakelig ut på å redusere magesekken betydelig, til på størrelsen med en knyttneve (slik jeg har forsått det). Det betyr at man ikke får spist noe særlig (som såklart er hensikten).

Men jeg lurer litt på hva som skjer med kroppen da. Jeg tenker på å utføre arbeidsoppgaver, bruke kroppen, ikke minst trene. Når jeg ikke spiser, får jeg ikke energi til å gjøre noe, jeg blir helt arm (det varierer fra person til person hvor ofte man (føler at man) trenger å spise, og om man (føler at man) trenger mat tidlig på dagen). Så jeg kan ikke skjønne hvordan man skal kunne klare å trene om man ikke får spist mer enn 3 knekkebrød per dag?



Anonymous poster hash: b66a7...b55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså man skal jo ikke bare sitte/ligge under den første tiden, men det er ikke da du legger ut på løpetur

Alt etter hvor lang tid kroppen vender seg til næringen du får ideg og smertene begynner å forsvinne

*alt jeg sier er noe jeg har lest på nettet og opplevd av et familiemedlem så ville forhørt meg med en lege slik at du får all fakta 

Lenke til kommentar

Nei hvis man klarer å trene, hva skal man egentlig med gastric bypass? Det er jo det jeg lurer på.

Det jeg lurer på, er om man blir i dårligere fysisk form av kaloriunderskuddet som blir resultatet, og ev. hvor lenge det vil vare.

 

Hvis man skal gå f.eks. 1,5 mil på fjellstier vil ikke kroppen prestere dårligere etter en gastric bypass, selv om det har gått f.eks. 6 mndr etter operasjonen?

 

Ikke misforstå. jeg vil slettes ikke ha denne operasjonen.



Anonymous poster hash: b66a7...b55
Lenke til kommentar

 

Jeg mener, det er vel normalt å trenge mat om man skal gå i timesvis på fjellet, for å prestere? Og mat blir det jo ikke plass til.

 

Anonymous poster hash: b66a7...b55

 

En slik operasjon gjør at du må spise lite, og ofte. Så du kan ikke spise 4 brødskiver og dra på fjellet. Du må spise en brødskive og ta med resten på tur.

 

 

 

Gastric bypass er ikke bare reduksjon av magesekk, det kan også som det ligger i navnet "bypasse" deler av tarmsystemet. Dette gjør at kroppen tar opp mindre næring, men samtidig er det mye mat (inkludert sukker/sjokolade og annet godteri) som kroppen da ikke tåler mye av før du blir dårlig i magen.

 

Andre løsninger er en slags oppblåst blære som føres inn i magesekk så du automatisk får mindre plass til mat. Denne teknikken er relativt fersk og ikke særlig utbredt enda.

 

Gastric bypass er dessuten ikke en garanti for vektreduksjon. Det krever fortsatt selvkontroll, fysisk aktivitet og bevissthet av kosthold da det er mulig å spise såpass kcalori-konsentrert mat at man bare fortsette å legge på seg. Og der magesekk-volumet er redusert er det fortsatt mulig å spise så mye at magesekken utvider seg til det punktet at effekten av operasjonen forsvinner.

 

Folk som har utført GB misunner de som reduserer vekten på egenhånd med fysisk aktivitet og endret kosthold. De får også dårligere livskvalitet, og flere ser på det som et stort nederlag å måtte ty til en slik operasjon. De som ikke greier å gjøre noe med vekt selv etter operasjon blir ofte helt knust på grunn av mangelen på mestringsfølelse.

 

Kilde: Har vært på livsstilskurs der både overvektige og Overvektige-opererte har kunnet snakke sammen og utvekslet erfaringer (samt 2 timer teori rundt GB og dets bivirkninger).

 

 

TL;DR: Gastric bypass er absolut siste utvei, og vektreduksjon med kosthold og fysisk aktivitet er det beste.

Lenke til kommentar

Det er vel mest opp til legen. Og jeg tipper de har visse kriterier som må fylles før de kan henvise. Jeg har ikke denne operasjonen selv, jeg prøver å gå ned i vekt på egenhånd.

 

Leger generelt er veldig varsomme med å dele ut denne typen henvisninger og forventer nok at pasienten har prøvd selv først uten. Det er å anse som "siste utvei" når ingen andre metoder fungerer.

Lenke til kommentar

Dette er ett VERKTØY, ingen quick fix. Dette er ingen magisk pille heller, selv om man kutter bort mesteparten av magen din så kan du fint klare å strekke den ut igjen etter ett år hvis du går inn for det, og dette er ofte det folk gjør og så sier ''å men den operasjonen funker ikke! Se på meg! Jeg er fortsatt feit!'' - NEI, du er feit fordi du har NULL selvkontroll og selv med ett så BRA verktøy som faktisk gjør så du føler ubehag og blir SYK hvis du spiser for mye så fortsetter du å stappe i deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jason Fung, en kanadisk nyrespesialist, forteller om hvordan insulinresistens er årsaken til både fedme og diabetes type 2 på sine sider og foredrag, og hvordan man kan reversere den og bli frisk.

 

Her er del en av foredragene hans som tar for seg overvekt, vel verdt å høre på hvis man er interessert:

https://intensivedietarymanagement.com/category/lectures/the-aetiology-of-obesity-lecture-series/

 

Ikke la noen skjære i kroppen din og fjerne friske organer eller deler av de hvis det kan unngås.

Lenke til kommentar

Hvis man skal gå f.eks. 1,5 mil på fjellstier vil ikke kroppen prestere dårligere etter en gastric bypass, selv om det har gått f.eks. 6 mndr etter operasjonen?

Anonymous poster hash: b66a7...b55

 

 

Dette var en besynderlig mangel på logikk. Du snakker her om en person som før operasjonen vil være svært tung, og kanskje ha dårlige ankler og være på grensa til å bruke krykker. Vanligvis vil en slik person knapt klare å gjennomføre 1,5 mil på fjellstier. Det vil være prestasjonsfremmende for personen å miste kanskje 100 kg, mens kroppen tærer på fettet.

 

Dersom ditt spørsmål gjelder en mer normalvektig turgåer som tar operasjonen (det er ulogisk ja), vil nok personen klare å gjennomføre turen på omtrent samme tid som før. Det kommer an på hvor mye kroppsfett som er igjen på kroppen, og hvor raskt personen har økt matinntaket etter operasjonen. Hvis personen har med seg noe mat på turen, vil jo det hjelpe.

 

Dersom det er en slank person som tar operasjonen (enda mer ulogisk), vil det nok etterhvert bevege seg ned mot en smertegrense der man ser personer som ikke har mer kroppsfett igjen, faller sammen i løpet av den 1,5 mils fjellturen.

 

Edit; Etter litt mer ettertanke tror jeg det fort kan bli fatalt å fjerne deler av en allerede liten magesekk. En person som lider av fedme, vil nok ha en mye større magesekk enn en tynn person.

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar

Jeg har BMI på 45, men det går fint å gå fjelltur på 1,5 mil. Går ofte tur etter landevei på 1 mil. Går minst 1 time per dag. Legen har ved to anledninger sagt at helsemyndighetene anbefaler gastric bypass ved den vekten jeg har. Men jeg lurer på om han er helt idiot? Er det ikke bare å spise færre kalorier, det er vel også grunnen til at man går ned etter operasjon også, at man får i seg færre kalorier? Nei jeg skal i alle fall aldri ta den operasjonen. Bare lurer på om jeg må bytte lege pga. inkompetanse? Såklart skal jeg ikke skjære ut innvollene i stedet for å spise færre kalorier.

 

Kanskje ikke inkompetanse/idioti da, men blir litt feil å bare se på antall kg, mener jeg da. Man blir jo ganske muskuløs av å gå på fjellet med mye fett på kroppen...

 

(Men ja, dere trenger ikke si det ;) jeg må slutte å tømme i meg brus.)



Anonymous poster hash: b66a7...b55
Lenke til kommentar

Ein av hovedgrunnane til at ein slik operasjon fungerer er at når magesekken er mindre så oppnår ein metthetsfølelsen tidligare slik at ein på den måten får hjelp til å begrense matinntaket.

Sidan magesekken er elastisk så sliter mange med at dei ikkje blir mette før dei har fått i seg formykje mat. I tillegg så vil dei som har tatt operasjonen bli kvalme av søtsaker etter kun små mengder, så dette gjer også at sukkersuget blir mindre.

Når ein fyrst har komt dit så er det langt tyngre å gå fastande.

Men operasjonen åleine er ikkje nok, ein må også aktivt legge om kostholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...