Gå til innhold

Lenovo med mer «crapware»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en av de berørte pcene, g50-80 og har så langt vært veldig fornøyd med den. Men jeg bruker ikke Windows men ubuntu og lurer litt på om det har noe og si siden denne starter fra bios og ikke fra os?

Jeg startet aldri Windows men brukte en usb og formaterte hele disken også de sjulte partisjonene når jeg fikk pcene på bordet. Så da skal vel all driten være borte fra pcen, jeg vet at det ikke er noe på hverken / eller home partisjonen, men jeg tenkte at siden det var et bios program så kan det vel forsatt kjøre i bakgrunnen?

Lenke til kommentar

Har en av de berørte pcene, g50-80 og har så langt vært veldig fornøyd med den. Men jeg bruker ikke Windows men ubuntu og lurer litt på om det har noe og si siden denne starter fra bios og ikke fra os?

Jeg startet aldri Windows men brukte en usb og formaterte hele disken også de sjulte partisjonene når jeg fikk pcene på bordet. Så da skal vel all driten være borte fra pcen, jeg vet at det ikke er noe på hverken / eller home partisjonen, men jeg tenkte at siden det var et bios program så kan det vel forsatt kjøre i bakgrunnen?

Problemet er at denne filen ligger i maskinens fastvare, eller firmware om du vil, og at denne er konfigurert til å erstatte OS-versjonen ved boot av Windows 10. Men siden du kjører Ubuntu vil ikke dette ha noe å si pr nå. Det er når du installerer Windows 10 rett på hw at dette problemet gjør seg gjeldende, helt til det kommer en firmware/fastvare-oppdatering som fjerner dette.

 

 

Er det relatert til UEFI, eller hvordan skal man forstå forskjellene bedre? Dersom du har innsikt til å forklare noe om det.

Dette er relatert til en ny tilleggsfunskjon i UEFI. Så UEFI-implementasjonen det her er snakk om har denne funksjonen. Eldre PCer har ikke dette integrert i UEFI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste løsningen er Laptop UTEN OS og enten kjøpe en separat Windows CD eller gå for en god Linux versjon. Windows CD betyr selvsagt drivernedlasting og installering.

Men saken er at de fleste PC leverandørene heller velger å ikke selge deg en Laptop i det hele tatt enn å selge deg en uten forinstallert Windows. Det burde vel si oss noe ? Og det gjør at jeg ikke syns synd på dem, la dem gå konk spør du meg !

Lenke til kommentar

Hei,

Vet dere som kan dette hvordan man deaktiverer touchpad på en HP 840 Elitebook? Det er umulig å skrive med den aktivert ... ja, har googlet! På den forrige maskinen jeg gjorde dette, måtte jeg innom BIOS, fant oppskrift på nettet. Fra Windows 7 er det umulig å skru det av.

Man skulle tro produsentene aldri hadde prøvd sitt eget produkt. Dette er skrevet på en Mac; Apple kjøpte et selskap som hadde løst nøtten med styreflater. Den er løst, kan jeg melde. Og ref tråden her, noe av det geniale med denne superdyre maskinen er nettopp HW, som er helt fantastisk på denne maskinen - alt du ser, alt du tar på. Det er fordelen Apple har, som har kontroll på alt (ja det koster, walled garden, bla bla). Men som sagt - touchpad, anyone?

Lenke til kommentar

Er dette noe som gjør forbrukere glad?

Lenovo, og andre leverandører, bør skjønne at dette river ned tillit og kjøpelyst. Nå er det altså andre forsøket på å komme i søkelyset med negative fortegn.

Får jeg lyst på en Lenovo? Nei, jeg gjør ikke det.

Får andre lyst på en slik maskin? Jeg antar ikke, men noen synes dette er veldig smart?

Lenke til kommentar

Er dette noe som gjør forbrukere glad?

Lenovo, og andre leverandører, bør skjønne at dette river ned tillit og kjøpelyst. Nå er det altså andre forsøket på å komme i søkelyset med negative fortegn.

Får jeg lyst på en Lenovo? Nei, jeg gjør ikke det.

Får andre lyst på en slik maskin? Jeg antar ikke, men noen synes dette er veldig smart?

Forbrukere flest vil nok gi beng. Så lenge de kan få kjøpt ting så billig som mulig, vil de kjøpe. Du vet, tilbud/etterspørsel. Som jeg skrev over, jeg ville ikke hatt en forbruker-laptop om jeg så hadde fått en kastet etter meg. Har blitt litt for godt vant med bærbare ment for bedriftssegmentet, både laptopen i seg selv, men også serviceordningen som følger med.

Lenke til kommentar

Hva er galt med begrepet firmware? Hvorfor må det forsøkes fornorskes?

 

Enig i dette, men jeg mener det egentlig er større gramatiske problemer i artikkelen:

og selskapet tok etterhvert og fjernet programmet fra sine nye forbruker-PC-er

Hva med "Selskapet fjernet etterhvert programmet fra sine nye forbruker-pcer"?

Lenke til kommentar

 

 

Er dette noe som gjør forbrukere glad?

Lenovo, og andre leverandører, bør skjønne at dette river ned tillit og kjøpelyst. Nå er det altså andre forsøket på å komme i søkelyset med negative fortegn.

Får jeg lyst på en Lenovo? Nei, jeg gjør ikke det.

Får andre lyst på en slik maskin? Jeg antar ikke, men noen synes dette er veldig smart?

Forbrukere flest vil nok gi beng. Så lenge de kan få kjøpt ting så billig som mulig, vil de kjøpe. Du vet, tilbud/etterspørsel. Som jeg skrev over, jeg ville ikke hatt en forbruker-laptop om jeg så hadde fått en kastet etter meg. Har blitt litt for godt vant med bærbare ment for bedriftssegmentet, både laptopen i seg selv, men også serviceordningen som følger med.

Vurdert å kjøpe laptop til min datter, og har sett at Lenovo er veldig aggressive mtp pris, men var veldig negativ da det første crapware-tullet ble oppdaget. At det nå ikke var ferdig, overrasker meg dessverre ikke det spor, og det gjør det totalt uaktuelt å kjøpe Lenovo-maskiner. Snakk om å ødelegge det gode ryktet de hadde etter oppkjøpet av IBM's PC-linje, som de hadde produsert for IBM i en årrekke før overtagelsen.

 

Jeg kommer neppe til å kjøpe en bedriftslaptop til henne, men siden bærbare er mye mindre oppgraderbare, så vil jeg gjerne ha litt futt i den og litt mulighet til å lagre filer.64/128 GB SSD er ikke nok, så den må i tilfelle ha microSD-minneplass i tillegg, om den ikke bruker standard SSD men kun SSD loddet på HK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vurdert å kjøpe laptop til min datter, og har sett at Lenovo er veldig aggressive mtp pris, men var veldig negativ da det første crapware-tullet ble oppdaget. At det nå ikke var ferdig, overrasker meg dessverre ikke det spor, og det gjør det totalt uaktuelt å kjøpe Lenovo-maskiner. Snakk om å ødelegge det gode ryktet de hadde etter oppkjøpet av IBM's PC-linje, som de hadde produsert for IBM i en årrekke før overtagelsen.

 

Jeg kommer neppe til å kjøpe en bedriftslaptop til henne, men siden bærbare er mye mindre oppgraderbare, så vil jeg gjerne ha litt futt i den og litt mulighet til å lagre filer.64/128 GB SSD er ikke nok, så den må i tilfelle ha microSD-minneplass i tillegg, om den ikke bruker standard SSD men kun SSD loddet på HK.

Tror det er flere enn du som gjør den tabben å sette likhetstegn mellom Lenovo og IBM. Dette gjelder KUN ThinkPad serien. Lenovo har laget egne produkter fra før, så det kan ikke på noen måte forbindes med den kvaliteten IBM i en årrekke har stått for gjennom ThinkPad serien. Altså, Lenovo ThinkPad og Lenovo *et-eller-annet-skrot* er to HELT forskjellige ting. Som skrevet over, en av grunnene til at det er mye søppel blant forbrukerrettede produkter er at betalingsviljen til forbrukere ofte er veldig lav. Det er et ordtak som heter "man får det man betaler for". Rett og slett.

Lenke til kommentar

"adware" er svært lite beskrivende for de lenovo hadde på sine maskiner.

Superfish fjernet all kontroll av sikker tilkobling (https) mot nettsteder, slik at hvem som helst i praksis kunne fange opp og manipulere data. Også mot nettbanker.

Det er en meget grov degradering av sikkerhet på kundenes maskiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vurdert å kjøpe laptop til min datter, og har sett at Lenovo er veldig aggressive mtp pris, men var veldig negativ da det første crapware-tullet ble oppdaget. At det nå ikke var ferdig, overrasker meg dessverre ikke det spor, og det gjør det totalt uaktuelt å kjøpe Lenovo-maskiner. Snakk om å ødelegge det gode ryktet de hadde etter oppkjøpet av IBM's PC-linje, som de hadde produsert for IBM i en årrekke før overtagelsen.

 

Jeg kommer neppe til å kjøpe en bedriftslaptop til henne, men siden bærbare er mye mindre oppgraderbare, så vil jeg gjerne ha litt futt i den og litt mulighet til å lagre filer.64/128 GB SSD er ikke nok, så den må i tilfelle ha microSD-minneplass i tillegg, om den ikke bruker standard SSD men kun SSD loddet på HK.

Tror det er flere enn du som gjør den tabben å sette likhetstegn mellom Lenovo og IBM. Dette gjelder KUN ThinkPad serien. Lenovo har laget egne produkter fra før, så det kan ikke på noen måte forbindes med den kvaliteten IBM i en årrekke har stått for gjennom ThinkPad serien. Altså, Lenovo ThinkPad og Lenovo *et-eller-annet-skrot* er to HELT forskjellige ting. Som skrevet over, en av grunnene til at det er mye søppel blant forbrukerrettede produkter er at betalingsviljen til forbrukere ofte er veldig lav. Det er et ordtak som heter "man får det man betaler for". Rett og slett.

 

 

Er kjent med forskjellen. Har drevet med salg av PC i den tiden IBM solgte til Lenovo, og klar over at de hadde både Thinkpad-serien og crap-linen dems.

 

Men nettopp det at folk tenker på IBM's Think-serie, er jo den goodwill'en de fikk med på kjøpet. Da kunne man jo innbilles til å tro at de ihvertfall gjorde litt for å beholde goodwill'en, istedet for å kjøre det totalt i grøfta.

 

:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

Vet dere som kan dette hvordan man deaktiverer touchpad på en HP 840 Elitebook? Det er umulig å skrive med den aktivert ... ja, har googlet! På den forrige maskinen jeg gjorde dette, måtte jeg innom BIOS, fant oppskrift på nettet. Fra Windows 7 er det umulig å skru det av.

Man skulle tro produsentene aldri hadde prøvd sitt eget produkt. Dette er skrevet på en Mac; Apple kjøpte et selskap som hadde løst nøtten med styreflater. Den er løst, kan jeg melde. Og ref tråden her, noe av det geniale med denne superdyre maskinen er nettopp HW, som er helt fantastisk på denne maskinen - alt du ser, alt du tar på. Det er fordelen Apple har, som har kontroll på alt (ja det koster, walled garden, bla bla). Men som sagt - touchpad, anyone?

 

Skal du vel kunne gjøre i kontrollpanelet under enhetsbehandling. Finn frem enheten, høyreklikk, "deaktiver".

 

Ellers ville jeg anbefalt å google etter script-oppskrift for å veksle mellom aktivert og deaktivert, da den er kjekk å bruke i andre sammenhenger.

 

Mener du og skal ha en hurtigtast for å aktivere/deaktivere, men husker ikke nå hva den var, eller om denne modellen har en egen fysisk knapp for slikt. Uansett, sterk fordel å laste ned produsentens driver fremfor HP eller MS standard-driver, da touchpaden da kan stilles inn langt bedre, og i noen tilfeller gi deg utvidet funksjonalitet i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...