Gå til innhold

Hvor havnet søppelet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal legge denne annonsen, så en admin kan gjerne flytte den.

 

Jeg har bare stusset over - hvor havnet søppelet vårt?

 

Nå finnes det (i Oslo) poser slik at du kan resirkulere. Men hvordan fungerer det, åpner folk hver eneste pose for å gjenvinne det?

 

Men for de som ikke er så miljøvennlige, legger alt fra elektronikker, mat, kartonger og plast i en pose og kaster det, blir det ikke vanskelig å gjenvinne det da? Havner alt i en søppeldynge og bare blir der og stinker? Hvordan fungerer det?

 

Dette er et "seriøst" spørsmål, da jeg bare rett og slett lurer på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer også på dette. For noen år siden så jeg folk som sorterte søppel på en gjenvinningsstasjon. Men når det er så mye søppel som det er så kan man neppe gå igjennom alt, så det må være en slags automatikk i det.

 

Man hører jo også at mat- og restavfall blir blandet uansett etterpå, så man kan jo stille spørsmålet til hvorfor man i det hele tatt skal skille dette. Men dette kan også være basert på feilviten, jeg har ikke mye kunnskaper om dette.

 

Stusser også på det som de kaller økologisk jødsel eller jord (de selger det på gjenvinningsanlegget her). Hvordan kan de påstå dette da mesteparten av matavfallet ikke er økologisk? Hvordan kan de skille dette ut? For meg høres det ut som en svindel.

 

 

Det må være noen her som jobber med dette eller har en utdanning relatert til temaet.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Eg kan sei så mykje som at eg har kjørt en del brennbar restavfall fra Norge til forbrenningsannlegg i Sverige.

 

Bosset eg då blir lasta med er enkelt sagt ferdigknytta remaposer fra di søppelbøtte, der eg tømmer det i ei grop på anlegget for deretter å bli henta av 'kloa' og flytta.

 

Om det blir flytta direkte til brenning eller sortering er for meg uvisst.

Lenke til kommentar

Hadeland og Ringerike avfallselskap har eget kompost anlegg, samt gjenvinningsstasjon hvor man helst skal sortere før man kaster.. ellers må det kastes som restavfall, og det må man betale for, ellers skal alt annet være gratis å kaste der, som privat person.

 

Alt annet enn matavfall blir vidresendt til forskjellige plasser.. Regner med at restavfall blir sendt til forbrenning.
Har vært hjelpemann på søppelbil før ;)

*Edit*

Dem har også ei plate hvor det tømmes containere som både private og bedrifter kan leie..
Her blir det grovsortert ved hjelp av gravemaskin med klo.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Restavfallet brennes stort sett, det er ikke lov å legge på deponi lenger. Det er mange forbrenningsanlegg i Norge og Sverige, og varmen fra forbrenningen selges ofte som fjernvarme. Posene blir ikke åpnet og sortert, det blir for dyrt og det er ikke mange som ville holdt ut i en sånn jobb. Men jeg har kollegaer som åpner noen av posene, og sorterer
Innholdet, men det er bare for å sjekke hva folk kaster.

Hvis matavfallet blir samlet inn separat, blir det enten til kompost eller biobrensel.

Papir og plast kan gjenbrukes i nye, tilsvarende produkter. Det samme gjelder for glass og metall.

Det som selges som kompost/jord på gjenvinninganlegg er stort sett hageavfall (kvist og gress og sånt) som har ligget og modnet i avlange hauger (ranker).

 

Organisk farlig avfall brennes i anlegg med effektiv rensing av røykgassene.

 

Uorganisk farlig avfall er en omfattende gruppe, men kort sagt så legges det enten på et trygt deponi (Langøya utenfor Holmestrand, eller nedlagte gruver) eller det går gjennomkjemisk behandling som fjerner de farlige egenskapene.

 

Edit: lagt til et par kategorier.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Stusser også på det som de kaller økologisk jødsel eller jord (de selger det på gjenvinningsanlegget her). Hvordan kan de påstå dette da mesteparten av matavfallet ikke er økologisk? Hvordan kan de skille dette ut? For meg høres det ut som en svindel.

 

 

Nå finnes det ikke økologisk mat heller. Misforstå meg rett, men det er prosessen som gjør det til noe økologisk. Vil anta det samme gjelder her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektronikk havner i store konteinere og sendt til et asiatisk land som regel.. Her vil alt bli smeltet og man bruker kjemikalier for å utvinne de kostbare metallene..Gjøre dette i norge vil bli for kostbart, da vi har for høy timeslønn.. Og ikke minst det er mye giftig gasser under prosessen..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Norge har gitt masse penger til diktatorer. Så Norge kan kaste avfallet sitt i fattige nasjoner i Afrika.

https://www.frieord.no/innenriks/norge-i-verdenstoppen-i-bistand-gir-32-milliarder-kroner/

 

Mye av det havner i Asia og Afrika. Kineserne kjøper avfallsprodukter fra vesten til å produsere Iphone, Ipod, Ipad, Apple, Datamaskiner og masse produkter som vesten kjøper. Ifølge BBC så kjøper kineserne avfall fra Europa og USA til å produsere produkter for store selskaper som Microsoft, Apple, Samsung osv.

 

 

Og i Afrika får diktatorene betalt store summer av vestlige nasjoner for å ta imot avfall.

 

Resirkulering er skadelig for samfunnet. Fordi når man resirkulerer så slipper man ut giftstoffer i luften. Konsekvensene av dette er dårlig luft. Kina resirkulerer altfor mye av Vestens avfall og dette er resultatet.

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Gjenbruk er bedre enn gjenvinning.

Avfallshierarkiet, slik jeg husker det i farta:

  1. Unngå at avfall oppstår
  2. Ombruk
  3. Gjenvinning
  4. Energiutnyttelse
  5. Deponering

For egen del vil jeg legge til pkt. 0: ikke kjøpe så mye, og sørg for at det du kjøper varer en stund.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis ting blir kastet til restavfall og brent, men det blir kastet "farlige" ting der, vil det jo gå veldig mye utover miljøet da. Dessverre er det jo nesten ikke noe å gjøre med det. 

Feil. Det finnes et omfattende system i Norge for innsamling, transport og behandling av farlig avfall. Det tar hånd om over 1000 000 tonn farlig avfall per år. 

 

Elektronikk havner i store konteinere og sendt til et asiatisk land som regel.. Her vil alt bli smeltet og man bruker kjemikalier for å utvinne de kostbare metallene..Gjøre dette i norge vil bli for kostbart, da vi har for høy timeslønn.. Og ikke minst det er mye giftig gasser under prosessen..

Dette forekommer dessverre i viss grad, men hvis du leser årsrapporten til www.ruteretur.no, www.elretur.no, www.renas.no, så vil du se at vi har svært god kontroll på EE-avfall i Norge.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal legge denne annonsen, så en admin kan gjerne flytte den.

 

Jeg har bare stusset over - hvor havnet søppelet vårt?

 

Nå finnes det (i Oslo) poser slik at du kan resirkulere. Men hvordan fungerer det, åpner folk hver eneste pose for å gjenvinne det?

 

Men for de som ikke er så miljøvennlige, legger alt fra elektronikker, mat, kartonger og plast i en pose og kaster det, blir det ikke vanskelig å gjenvinne det da? Havner alt i en søppeldynge og bare blir der og stinker? Hvordan fungerer det?

 

Dette er et "seriøst" spørsmål, da jeg bare rett og slett lurer på det.

De fleste offentlige selskapene som driver med renovasjon for private mennesker har egne avdelinger som tar for seg media, kundekontakt osv. Om du sender spørsmålene dine direkte til dem får du mest sannsynlig et svar som er rett for kommunen du bor i.

 

Mest sannsynlig er også informasjonen du er ute etter tilgjengelig på deres nettsider.

Lenke til kommentar

On topic: Hvorfor har man valgt mykplastflasker, i stedet for hardplast, når mykplast må smeltes om og ikke kan vaskes?

Tipper på mindre arbeidskraft nødvendig, lettere å transportere, jevnere kvalitet på innholdet i flaskene, slipper å kjøpe vaskemidler og sparer areal på tapperiene fordi man ikke trenger plass til å lagre og behandle skitne flasker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...