Gå til innhold

Dårlige karakterer på universitet, slutte eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat fullført første året som geografistudent, jeg tar bachelor. Problemet er at jeg har elendige karakterer, har fått D i bokstavelig talt alle moduler. Jeg lurer følgende på om utdanningen i det hele tatt blir verdt det. Jeg er en realisktisk person, og ser faren for at jeg kan ligge på rundt D i fremtiden. Hvem vil vel ha en bachelorstudent med bare D på kortet? Altså, i forhold til arbeid. Hva tenker dere, er det relevant å tenke på å ende utdanningen?

 

To ting jeg vil legge ved. Universitetet jeg går på har elendig oppfølging i forhold eksamen. Jeg har spurt om nøyaktige begrunnelser, men ser aldri noe konkret som tilsier hvorfor jeg får det jeg får. De gir meg en copy/paste av kriteriene for en enkelt karakter rett fra hjemmesiden.. Virker også som at jeg får D uansett hvor mye jeg jobber med et fag også. Driver de med terningkast eller? Det har seg også slik at eksamen er 100% av karakteren.

 

Det andre jeg vil legge ved er at jeg har tilbakestående konsentrasjon. Jeg kan bruke opptil 3-5 timer på ett kapittel for å virkelig forstå det. (bruker teknikker fra sokogskriv.no). Det er også mulig at jeg rett og slett er for dum for studiet. Tips/råd?

Endret av Captain Teemo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruke 5 timer på å forstå et kapittel er vel ikke unormalt? Studier er krevende. Og hvis ikke du har studert noe tidligere, er det ikke uvanlig å bruke tid på å finne hensiktsmessige studieteknikker og studievaner.

 

Hva vil du oppnå med å slutte på studiet? Du bør ha en tanke om hvordan det skal ta deg nærmere målet, som jeg antar er å få en bachelorgrad og en relevant jobb.

Lenke til kommentar

Å bruke 5 timer på å forstå et kapittel er vel ikke unormalt? Studier er krevende. Og hvis ikke du har studert noe tidligere, er det ikke uvanlig å bruke tid på å finne hensiktsmessige studieteknikker og studievaner.

 

Hva vil du oppnå med å slutte på studiet? Du bør ha en tanke om hvordan det skal ta deg nærmere målet, som jeg antar er å få en bachelorgrad og en relevant jobb.

En venn av meg har historie, han leser 100 sider på under timen. Bare karakter A og B. Fikk derfor forståelse av at jeg bruker unormalt lang tid på å lese.

 

Å slutte på studiet er ikke noe jeg ønsker. Jeg vil bare se på mulighetene mine. Om tilfellet er at jeg får forferdelige karakterer etter utdanningen, og at dette medfølger 0 jobbmuligheter kunne det vært bedre å slutte tidlig, spare meg for mer studielån, evt. starte på et nytt studie. (igjen, noe jeg ikke ønsker)

Lenke til kommentar

Det handler om gode leseteknikker, det er ikke meningen at du skal pugge bøkene og huske alt.

Bruk en markørpenn og marker viktige setninger, marker så lite som mulig. Når du har lest 1-2 sider ta en pause og tenk gjennom hva du har lest, hva står det egentlig der? Oppsummer det for deg selv.


Jeg tror du leser for mye/nøyaktig, du skal ikke krype gjennom boken men sile ut alt uviktig/uvesentlig og spole fort gjennom.

Lenke til kommentar

Jeg tror konsentrasjonen din kan være dårlig fordi jeg tror du har et behov for å måle deg opp mot vennen din som "får bare A og B". Nå er D i snitt objektivt sett ikke bra, men at du psyker deg selv ned FORDI du har dårlig konsentrasjon høres imo ut som en veldig negativ spiral. Vet om folk som tilsynelatende ikke ser ut til å jobbe mye, men som får bokstavelig talt A i alt. Det handler ikke bare om å sitte 10 timer på lesesal hver dag, men også om hvordan du takler stress (tenker jeg da :-)).

 

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg helt klart spurt meg selv om det er egentlig dette jeg vil, fordi D i snitt over en lenger periode er det ikke lett å grave seg opp fra. Men det er ikke livets undergang, det finnes mange muligheter :-)

Lenke til kommentar

Det handler om gode leseteknikker, det er ikke meningen at du skal pugge bøkene og huske alt.

 

Bruk en markørpenn og marker viktige setninger, marker så lite som mulig. Når du har lest 1-2 sider ta en pause og tenk gjennom hva du har lest, hva står det egentlig der? Oppsummer det for deg selv.

 

 

Jeg tror du leser for mye/nøyaktig, du skal ikke krype gjennom boken men sile ut alt uviktig/uvesentlig og spole fort gjennom.

Har vel slitt en del med å bli 100% ferdig med pensum..

Lenke til kommentar

Leser du alene eller med andre studenter ?

 

Har du spurt forelesere om hjelp ?

Jeg leser alltid alene. Opplever at dette er den beste læremåten for meg selv. Synes gruppelesing ofte kan ta for lang tid, og konsentrasjonen blir redusert. Det gode er vel at en får diskutert med andre. Jeg gjør dette i etterkant. Spesielt hvis det er en innlevering knyttet til det.

 

Har spurt forelesere om tips. Prøver å ta dette i bruk.

Lenke til kommentar

Jeg tror konsentrasjonen din kan være dårlig fordi jeg tror du har et behov for å måle deg opp mot vennen din som "får bare A og B". Nå er D i snitt objektivt sett ikke bra, men at du psyker deg selv ned FORDI du har dårlig konsentrasjon høres imo ut som en veldig negativ spiral. Vet om folk som tilsynelatende ikke ser ut til å jobbe mye, men som får bokstavelig talt A i alt. Det handler ikke bare om å sitte 10 timer på lesesal hver dag, men også om hvordan du takler stress (tenker jeg da :-)).

 

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg helt klart spurt meg selv om det er egentlig dette jeg vil, fordi D i snitt over en lenger periode er det ikke lett å grave seg opp fra. Men det er ikke livets undergang, det finnes mange muligheter :-)

Føler ikke spesielt mye stress under terminene. Jeg synes hele opplegget er fantastisk. Det er mere i etterkant at jeg føler meg rastløs som et resultat av karakterene mine. Hvem vet, kanskje jeg får bedre karakterer. Skal definitivt prøve hardere dette året.

Lenke til kommentar

Hva er det som får deg til å miste konsentrasjonen? Dårlig motivasjon?

Jeg blir distrahert ganske lett. Ofte av at jeg blir ringt av andre, eller at tankene vandrer mens jeg leser. Dette skjer aldri 2-3 dager før en innlevering forresten. Da leser jeg som en gud i forhold til vanlig. Nå er det ikke slik at jeg ikke liker faget mitt, men som alle andre har jeg perioder hvor jeg ikke er like motivert. For eksempel hvis jeg blir invitert ut en kveld, og ikke har gjort ferdig lesingen for dagen. Eller dager med 6 timer lesing flere dager på rad.

 

Kan nevnes at jeg ikke har jobbet skikkelig med skolen noensinne. Ungdomskolen og videregående krever jo ingenting i forhold til et universitet. Nå er jeg ingen toppstudent heller. Fikk 4.4 på ungdomskolen og 3.6 på videregående.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å bytte studie? Kanskje geofag ikke er for deg. Det er ikke unormalt eller negativt å bytte studie hvis man ikke trives eller ikke får det til. Kanskje til og med bytte universitet? Høres kanskje litt drastisk ut, men det er viktig å finne noe man liker. Noe man får til. Det er ofte det tar et par forsøk.

 

Hvis du liker studiene så må du nok jobbe med studieteknikker. Det er ikke sånn at det finnes noen fasit på hvordan man burde studere og det som fungerer for noen fungerer ikke for andre. Det er mange som har gode råd, men det er opptil deg å finne de rådene som passer for deg. De som hjelper deg til å mestre studiene.

 

Når jeg skal lese må jeg eliminere alle muligheter til å prokrastinere, spesielt webben. Derfor liker jeg lesesalen, der føler jeg også at de som sitter rundt presser meg til å jobbe. I eksamensperioden sto jeg tidlig opp og dro på skolen, av en eller annen grunn fikk jeg gjort mye mer om morgenen. Prøver å gå gjennom stoffet en gang ganske hurtig, skriver ned viktige konsepter og ting jeg ikke husker. Når jeg har et greit overblikk så begynner jeg med detaljene. På den måten unngår du å kunne alt om noe, men ingen ting om andre ting. Grunnen til at jeg skriver ned ting er at jeg husker de bedre da.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å bytte studie? Kanskje geofag ikke er for deg. Det er ikke unormalt eller negativt å bytte studie hvis man ikke trives eller ikke får det til. Kanskje til og med bytte universitet? Høres kanskje litt drastisk ut, men det er viktig å finne noe man liker. Noe man får til. Det er ofte det tar et par forsøk.

 

Hvis du liker studiene så må du nok jobbe med studieteknikker. Det er ikke sånn at det finnes noen fasit på hvordan man burde studere og det som fungerer for noen fungerer ikke for andre. Det er mange som har gode råd, men det er opptil deg å finne de rådene som passer for deg. De som hjelper deg til å mestre studiene.

 

Når jeg skal lese må jeg eliminere alle muligheter til å prokrastinere, spesielt webben. Derfor liker jeg lesesalen, der føler jeg også at de som sitter rundt presser meg til å jobbe. I eksamensperioden sto jeg tidlig opp og dro på skolen, av en eller annen grunn fikk jeg gjort mye mer om morgenen. Prøver å gå gjennom stoffet en gang ganske hurtig, skriver ned viktige konsepter og ting jeg ikke husker. Når jeg har et greit overblikk så begynner jeg med detaljene. På den måten unngår du å kunne alt om noe, men ingen ting om andre ting. Grunnen til at jeg skriver ned ting er at jeg husker de bedre da.

Jeg er 19 år, så jeg har fortsatt førstegangsvitnemål. Men med 3.6 i snitt får jeg ikke mange valgene med tanke på studieretninger neste år. Da måtte jeg evt. ta opp fag. Tror jeg går all in på å få graden, så tar jeg det i stedet som det kommer senere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å bruke 5 timer på å forstå et kapittel er vel ikke unormalt? Studier er krevende. Og hvis ikke du har studert noe tidligere, er det ikke uvanlig å bruke tid på å finne hensiktsmessige studieteknikker og studievaner.

 

Hva vil du oppnå med å slutte på studiet? Du bør ha en tanke om hvordan det skal ta deg nærmere målet, som jeg antar er å få en bachelorgrad og en relevant jobb.

En venn av meg har historie, han leser 100 sider på under timen. Bare karakter A og B. Fikk derfor forståelse av at jeg bruker unormalt lang tid på å lese.

 

Det tviler jeg på, men hvis det stemmer, er han et avvik. De fleste studenter må bruke lang tid på å forstå pensum. Jeg er selv nettopp ferdig med en bachelor i økonomi. Jeg er vant til at et kapittel er på 20 - 40 sider. Da tar det en drøy time å lese hele kapittelet og se på alle figurene i ett strekk. Men det holder ikke å lese én gang slik for å forstå det. Jeg må bruke noen timer på å bla fram og tilbake i kapittelet, studere figurer og modeller og lese enkelte deler av teksten flere ganger. Dette gjør jeg sammen med oppgaver og eventuell tilleggslitteratur som foreleseren anbefaler eller som jeg søker opp selv. Det er ikke urealistisk med en arbeidsmengde på 5 timer og mer for ett kapittel.

 

 

 

Hva er det som får deg til å miste konsentrasjonen? Dårlig motivasjon?

Jeg blir distrahert ganske lett. Ofte av at jeg blir ringt av andre, eller at tankene vandrer mens jeg leser. Dette skjer aldri 2-3 dager før en innlevering forresten. Da leser jeg som en gud i forhold til vanlig. Nå er det ikke slik at jeg ikke liker faget mitt, men som alle andre har jeg perioder hvor jeg ikke er like motivert. For eksempel hvis jeg blir invitert ut en kveld, og ikke har gjort ferdig lesingen for dagen. Eller dager med 6 timer lesing flere dager på rad.

 

Kan nevnes at jeg ikke har jobbet skikkelig med skolen noensinne. Ungdomskolen og videregående krever jo ingenting i forhold til et universitet. Nå er jeg ingen toppstudent heller. Fikk 4.4 på ungdomskolen og 3.6 på videregående.

 

 

3,6 på videregående tilsvarer vel omtrent D i høyere utdannelse. Så noe av problemet er vel at du har et dårlig grunnlag. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på kunnskaper, men på lese- og skriveferdigheter og trening i å se de viktige delene og sammenhengene deres og drøfte disse.

 

Det er selvfølgelig ikke bra at du får dårlig oppfølging, for det er vel nettopp oppfølging du trenger. Du bør kanskje vurdere å bytte til et studium eller en skole der oppfølgingen er bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Å bruke 5 timer på å forstå et kapittel er vel ikke unormalt? Studier er krevende. Og hvis ikke du har studert noe tidligere, er det ikke uvanlig å bruke tid på å finne hensiktsmessige studieteknikker og studievaner.

 

Hva vil du oppnå med å slutte på studiet? Du bør ha en tanke om hvordan det skal ta deg nærmere målet, som jeg antar er å få en bachelorgrad og en relevant jobb.

En venn av meg har historie, han leser 100 sider på under timen. Bare karakter A og B. Fikk derfor forståelse av at jeg bruker unormalt lang tid på å lese.

 

Det tviler jeg på, men hvis det stemmer, er han et avvik. De fleste studenter må bruke lang tid på å forstå pensum. Jeg er selv nettopp ferdig med en bachelor i økonomi. Jeg er vant til at et kapittel er på 20 - 40 sider. Da tar det en drøy time å lese hele kapittelet og se på alle figurene i ett strekk. Men det holder ikke å lese én gang slik for å forstå det. Jeg må bruke noen timer på å bla fram og tilbake i kapittelet, studere figurer og modeller og lese enkelte deler av teksten flere ganger. Dette gjør jeg sammen med oppgaver og eventuell tilleggslitteratur som foreleseren anbefaler eller som jeg søker opp selv. Det er ikke urealistisk med en arbeidsmengde på 5 timer og mer for ett kapittel.

 

 

 

Hva er det som får deg til å miste konsentrasjonen? Dårlig motivasjon?

Jeg blir distrahert ganske lett. Ofte av at jeg blir ringt av andre, eller at tankene vandrer mens jeg leser. Dette skjer aldri 2-3 dager før en innlevering forresten. Da leser jeg som en gud i forhold til vanlig. Nå er det ikke slik at jeg ikke liker faget mitt, men som alle andre har jeg perioder hvor jeg ikke er like motivert. For eksempel hvis jeg blir invitert ut en kveld, og ikke har gjort ferdig lesingen for dagen. Eller dager med 6 timer lesing flere dager på rad.

 

Kan nevnes at jeg ikke har jobbet skikkelig med skolen noensinne. Ungdomskolen og videregående krever jo ingenting i forhold til et universitet. Nå er jeg ingen toppstudent heller. Fikk 4.4 på ungdomskolen og 3.6 på videregående.

 

 

3,6 på videregående tilsvarer vel omtrent D i høyere utdannelse. Så noe av problemet er vel at du har et dårlig grunnlag. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på kunnskaper, men på lese- og skriveferdigheter og trening i å se de viktige delene og sammenhengene deres og drøfte disse.

 

Det er selvfølgelig ikke bra at du får dårlig oppfølging, for det er vel nettopp oppfølging du trenger. Du bør kanskje vurdere å bytte til et studium eller en skole der oppfølgingen er bedre.

 

Tar valget om å fullføre. Går hele graden i vasken får jeg i stedet ta en ny grad etter jeg har tjent opp litt penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan være at du ganske enkelt ikke mestrer eksamensformen, eller mer generelt, den akademiske standarden for vurdering. Jeg er enig med deg i at kriteriene for hva en "c" osv. er, er intetsigende. Jeg slet selv litt med hjemmeeksamer i starten av studiet mitt(har bachelorgrad i filosofi). Og foreleserne kunne ikke gi noen god forklaring på hva som var en god oppgave. Vi hadde et obligatorisk skrivekurs, men det fokuserte bare på sammendrag og var nesten helt verdiløst. Det jeg gjorde for å forbedre meg var å kjøpe meg 4-5 bøker om akademisk skriving som jeg leste på i ferien og under hjemmeeksamene. De to beste var boken "Drøft!" og "slik argumenterer du". Det fungerte fint, og også de skriftlige eksamene ble mye bedre. God studieteknikk avhenger dessuten av et visst kjennskap til konvensjonene for bra "tekst" eller arbeid siden man på bakgrunn av det skjønner hva som er viktig i pensum.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende jeg tar fullstendig feil, men mitt inntrykk er at det finnes veldig få arbeidsgivere som bryr seg om karakterene dine. De bryr seg om du har en grad eller ei, hvilke karakterer du fullførte med spiller ingen stor rolle. Jeg har selv sittet og vurdert folk for ansettelse, og ingen av mine kollegaer som deltok på prosessen så noe særlig på karakterene. Jeg har også noen blemmer på graden min hva karakterer angår, men kan aldri huske at dette var noe samtaleemne på noen av de intervjuene jeg har vært på. Dersom du først får landet en relevant jobb, så vil erfaring og praksis stå i fokus neste gang du søker noe nytt - ikke gamle karakterer. 

Lenke til kommentar

Altså, om du bruker lang tid på å lese gjennom pensum betyr ikke nødvendigvis at du er for dum - men kanskje at du enten er umotivert til å lese, eller at stoffet ikke egentlig er interessant nok. Når du har lyst til å studere, ville jeg nok enten fortsatt eller begynt å studere noe annet. Det er tullete å fortsette med geografi om det ikke er det du brenner for, så sant du har realistiske sjanser på å komme inn på noe bedre da. Jeg ville nok ha forsøkt, for eksempel i ett semester, å virkelig bruke mye tid på studiene. Jeg er sikker på at dersom du tvinger deg selv til å bruke minst åtte timer dagen, så vil du oppnå bedre karakterer. Det er kanskje ikke så gøy, og du kommer nok til å bli lei, men åtte timer er en vanlig arbeidsdag - så det burde jo gå fint. I tillegg vil det føles bedre etterhvert, og dersom du nå får C-er, B-er og kanskje noen A-er, så hjelper det så utrolig mye på selvtilliten din. Dersom du nå klarer deg bedre, ville jeg bare kjørt på videre - og da blir det eventuelt lettere for deg å konte fag fra første året.

 

Jeg vet ikke hvordan eksamene deres er, eller hva dere har tilgang til av tidligere eksamener. Men jeg føler at jeg får bedre kontroll av å se på tidligere eksamensoppgaver (ganske så nøye), slik at du kan lese mer effektivt og om du husker noen av eksamensspørsmålene, så kan du lese på de samtidig. Du vil muligens bli stresset og nervøs av å se på eksamensoppgaver som kan virke umulige, men bruk nervøsiteten til å samle energi til å lese mer. Etterhvert vil du forstå mer og du blir mer selvsikker. Det som også er viktig her, er å ikke føler at du har lest nok lenge før eksamen - for det kan vel alltids komme noe helt nytt på eksamen.

 

En ulempe med å bruke mye tid og å satse "hardt" når du ikke har de beste resultatene hittil, er at du mest sannsynlig blir mer nervøs før og under eksamen. Det å "mislykkes" når du har brukt mye tid er en veldig kjedelig følelse, men etterhvert føler du deg nok mer komfortabel med tanken på at du gjorde ditt beste. Når du bruker mye tid på pensum, vil det følgelig være enklere å konte en eksamen neste semester eller hva.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Regner med at det er den han mener, selv om det egentlig tilsvarer en svak C. C skal vel ideelt sett være snittkarakteren (selv om dette ikke er tilfelle på mange høyskoler rundt omkring i landet, etter det jeg har hørt) så et svakt C-snitt er vel ikke krise. 

 

Angående jobbsøking etter endt studium så trenger ikke karakterer å ha si mye, med mindre du vil ha en faglig jobb. For mange andre jobber er det viktigere at man har vist at man kan ta initiativ og ansvar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...