Gå til innhold

Dårlige karakterer på universitet, slutte eller ikke?


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

 

Å bruke 5 timer på å forstå et kapittel er vel ikke unormalt? Studier er krevende. Og hvis ikke du har studert noe tidligere, er det ikke uvanlig å bruke tid på å finne hensiktsmessige studieteknikker og studievaner.

 

Hva vil du oppnå med å slutte på studiet? Du bør ha en tanke om hvordan det skal ta deg nærmere målet, som jeg antar er å få en bachelorgrad og en relevant jobb.

En venn av meg har historie, han leser 100 sider på under timen. Bare karakter A og B. Fikk derfor forståelse av at jeg bruker unormalt lang tid på å lese.

 

Å slutte på studiet er ikke noe jeg ønsker. Jeg vil bare se på mulighetene mine. Om tilfellet er at jeg får forferdelige karakterer etter utdanningen, og at dette medfølger 0 jobbmuligheter kunne det vært bedre å slutte tidlig, spare meg for mer studielån, evt. starte på et nytt studie. (igjen, noe jeg ikke ønsker)

 

For meg fungerer det ikke å lese mange sider og håpe på at jeg skal kunne huske det på eksamen. Jeg må lage store tankekart med fargelegging, illustrasjonen og huskeregler. Selv om jeg ser ut som et barnehagebarn med fargestifter og A3 ark på lesesalen, så fungerer det knall for meg :) Det blir som en fotografisk hukommelse den dagen eksamen kommer.

 

Edit: Ser tråden er gammel og at trådstarter fikk B på bacheloroppgaven! Gratulerer! 

Lar det likevel stå, ettersom flere kan ha nytte av info.

Endret av Tom&Jerry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Flott! Gratulerer! :)  

 

Kanskje du vil dele din nye og forbedrede studieteknikk? 

 

Kort kan jeg si at min største tabbe når jeg startet på ingeniørstudier var at jeg var for grundig og i tillegg for lite eksamensfokusert. For grundig betød at jeg ikke kom gjennom hele pensum på en god måte og for lite eksamensfokusert betød at jeg ikke la ned innsatsen hvor jeg skulle, nemlig på å kunne løse eksamen.

 

Selv om pensum kan være bredt, så er det lurt å være bevisst på læringsmålene underveis og hva man faktisk skal kunne og blir spurt om.

Lenke til kommentar

Jeg har ganske dårlig klisterhjerne, og kjenner meg godt igjen i det TS slet med under studietiden. Jeg tenkte lenge at jeg hadde AD/HD eller bare ADD, men jeg ville ikke bruke det som "unnskyldning" og fortsatte og fullførte Bachelorstudie. Jeg brukte en teknikk der jeg løste gamle eksamensoppgaver, uten å se i læreboka, bare bruke kunnskap og logikk. Etterpå sammenligna jeg med læreboka, og fikk noen "åja, aha, faen det burde jeg visst" moments. Og noen dager/dagen etterpå prøve igjen med samme metode, uten lærebok. Til slutt kunne jeg svare på alle oppgavene uten boka. Men det fungerer forøvrig ikke i alle fag.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...