Gå til innhold

På tide å oppgradere cpu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Kan godt skjønne at du ser forskjell på uklokkede prosessorer, men det er ikke helt representatitvt her.

 

Så hva mener du? :)

 

 

At det ikke har skjedd nok til å forsvare pengene du bruker til å oppgradere hvis det i hovedsak skal brukes til gaming.

 

 

Heldigvis snakker jeg om at å overklokke 3570k er det lureste i dette tilfellet. Disse overklokker rett som det er nær 5ghz om kjølingen er god nok og man kjører nok spenning i den :)

 

Skal man ha noe vesentlig bedre, så må man over på flere kjerner. Som ikkje hjelper i alle spill, men noen. Spesielt nyere titler.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om jeg bare kan få inn et lite spm i denne tråden, da jeg har samme prosessor som trådstarter.

Kjøler min 3570k med 212 evo, og klarer å nå 4.7GHz.

 

Har nylig kjøpt acer xb270hu (1440p) og 980ti. I f.eks witcher 3, hender det at jeg dropper ned fra 65-70 til 50 fps, særlig i områder med mye fysikk (vær og vindeffekter blant annet). Kan det hende at dette skyldes CPU? Samme gjelder for GTA V. Har lest at Witcher 3 er et av få spill som benytter seg av hyperthreading, er det grunn til å tro at jeg kunne ungått disse droppene hvis jeg hadde hatt en i7-prosessor?

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

Om jeg bare kan få inn et lite spm i denne tråden, da jeg har samme prosessor som trådstarter.

Kjøler min 3570k med 212 evo, og klarer å nå 4.7GHz.

 

Har nylig kjøpt acer xb270hu (1440p) og 980ti. I f.eks witcher 3, hender det at jeg dropper ned fra 65-70 til 50 fps, særlig i områder med mye fysikk (vær og vindeffekter blant annet). Kan det hende at dette skyldes CPU? Samme gjelder for GTA V. Har lest at Witcher 3 er et av få spill som benytter seg av hyperthreading, er det grunn til å tro at jeg kunne ungått disse droppene hvis jeg hadde hatt en i7-prosessor?

Last ned MSI afterburner eller tilsvarende og se hvor mange % GPUen din jobber ved gitte steder så får du en pekepinn. 80~100% vil si at CPU holder tritt med GPU.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på witcher 3 og GTA V nå. Spilte områder i Witcher 3 der jeg er nede i rundt 50 FPS. Da går CPU noen ganger opp i 100% på alle kjernene, GPU Core load er på 98-99%, GPU total power er på 70-85%. Burde dette vært høyere?

På GTA V, så ligger CPU på 90% på alle kjernene til vanlig, og går opp mot 99% når mye skjer, f-.eks ved bilkjøring. Da hender det at GPU core load dropper til 70& og FPS dermed. Dette skyldes vel begrensning i CPU?

 

Nå har jeg GTA V kjørende, og PCen er vanvittig treg å skrive på nå :p Vil slik multitasking være bedre med ny CPU, eller er dette en RAM-begrensning?

Lenke til kommentar

Du treffer CPU-bottleneck i GTA V, men den er ikke veldig stor. Jeg ville uansett ikke ha "bortgradert" til en i7 4-kjerner da i de tilfellene du får nytte av HT ville du fått MYE større glede av flere kjerner. Overklokk CPUen din eller spar til en 6-kjerner er mitt tips.

 

En i7 4-kjerner kan være opptil 30% raskere enn i5 i programmer som utnytter HT, men en i7 6-kjerner vil være opptil 95% raskere enn en i5! Det er ikke verdt å "oppgradere" til noe som gir deg liten effekt i ett nisjeområde.

Lenke til kommentar

Ja, hvis jeg skulle oppgradert, hadde jeg kjøpt en 5820k, lest mye om den de siste dagene og det virker som en veldig interessant CPU.

 

Jeg får tenke på det fremover, jeg er litt perfeksjonist når det kommer til ytelse, men er egentlig klar over at ytelsesøkningen ikke vil rettferdiggjøre prisen. Er vel ikke alene når jeg kjenner på en nærmest ustoppelig lyst til å oppgradere når man først er i gang! :p Virkelig en ting som bare vokser i bakhodet på en.

 

Opplevde også kraftige drops i hektiske runder med BF Hardline, her var GPU load nede på 55% mens CPU hadde 100% på alle kjerner. Dette har jeg egentlig ikke opplevd før, men tror det første jeg spiller 64 spilere med kjøretøy ++. Men synes det var et veldig dropp? Gikk fra 90-100fps til 40-50. Et spill jeg og maskinen venter i spenning på er Star wars Battlefront 2, og da bør CPU være klar til kamp. 

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

Så lenge GPU ligger rundt 90-100% er det den som er flaskehalsen.

Flaskehalser vil du få uansett hva du gjør, trikset er å finne ut hva som holder deg mest igjen. Har man bare ett skjermkort å spiller spill som er halvveis optimalisert (ikke DayZ/arma/lignende) så vil stort sett være skjermkortet som er flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Okei, når jeg spiller witcher, gta og lignende så ligger gpu på 90-100% og CPU på 50-60%.

 

Jeg kjører 980sli og 4790k @ 4,8.

Men en ting jeg har lurt litt på er i den nvidia kontrollpanel som man skrur på sli og sånn, der kan man velge om gpu eller CPU skal ta physix, jeg merker ille noe forskjell ifra om gpu2 eller CPU tar physix, FS test viser også temmelig lik score (sprik på 100poeng)

Lenke til kommentar

Så lenge GPU ligger rundt 90-100% er det den som er flaskehalsen.

Flaskehalser vil du få uansett hva du gjør, trikset er å finne ut hva som holder deg mest igjen. Har man bare ett skjermkort å spiller spill som er halvveis optimalisert (ikke DayZ/arma/lignende) så vil stort sett være skjermkortet som er flaskehalsen.

 

Prøvde nettopp BF Hardline for the lulz, gpu 99% hele veien, cpu 80-90% - høres normalt ut, eller må jeg ut med et til 980ti? =)

Lenke til kommentar

 

Så lenge GPU ligger rundt 90-100% er det den som er flaskehalsen.

Flaskehalser vil du få uansett hva du gjør, trikset er å finne ut hva som holder deg mest igjen. Har man bare ett skjermkort å spiller spill som er halvveis optimalisert (ikke DayZ/arma/lignende) så vil stort sett være skjermkortet som er flaskehalsen.

 

Prøvde nettopp BF Hardline for the lulz, gpu 99% hele veien, cpu 80-90% - høres normalt ut, eller må jeg ut med et til 980ti? =)

 

Hva mener du? Dersom du er ute etter å få CPU bottleneck eller høyere fps så trenger du ett kort til, eventuelt overklokke det du har. Dette vil variere ifra spill til spill dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så noen digitalfoundry-filmer på youtube, og det er jo en ganske merkbar forskjell på skylake og ivy bridge i en del titler. Ved flere tilfeller, spesielt Witcher 3 og Far cry 4, ligger 6700k 30fps+ over 3570k. Plager meg bare litt at det er stock-verdier. 

Uklokket yter også 6700k ca 10fps bedre enn 6600k i de fleste titler. Men det er interessant at de yter nesten likt når de er overklokket. Er det grunn til å tro at forskjellene også hadde vært en del mindre til ivy bridge hvis de også hadde blitt testet med OC? Eller ville en OC skylake fremdeles ha samme forsprang over en OC ivy bridge, som den har ved stock?
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...