Gå til innhold

På tide å oppgradere cpu?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå med en i5-3570k på stock. Jeg merker at den begynner å komme noe til kort i nyere spill som krever mye fysikk. Jeg tenker på å overklokke, men er usikker på hvor mye jeg kan tjene på det. 

 

Jeg lurer rett og slett på om det er på tide å oppgradere den eller om den vil holde et år eller to til, inntil de nye "super-prosessorene" kommer. 

 

Øvrige spesifikasjoner-

16gb ddr3 - 1600mhz

GTX 970

850 EVO SSD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du bruker pc'en til, men jeg sitter på en i5-2500K og det er ikke på tide å oppgradere enda, min er dog klokket til 4,8 så anbefaler at du også kjøper en kjøler og i det minste ser om det er nok for deg. 

 

Kjøp en kjøler som du kan bruke på neste CPU hvis du bestemmer deg for å oppgradere uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hva du bruker pc'en til, men jeg sitter på en i5-2500K og det er ikke på tide å oppgradere enda, min er dog klokket til 4,8 så anbefaler at du også kjøper en kjøler og i det minste ser om det er nok for deg. 

 

Kjøp en kjøler som du kan bruke på neste CPU hvis du bestemmer deg for å oppgradere uansett.

Har du noen anbefalinger på kjølere? Husker jeg leste en sammenligning der noen luftkjølere ra noctua kunne være vel så bra som vannkjølere. Per nå, sitter jeg på en Hyper 212 EVO som har fungert utmerket, men den kommer nok til kort om jeg skal overklokke. 

Lenke til kommentar

Det er noe å hente i OC. Hvor mye varierer fra spill til spill.

Hvis du skal bytte så holder det ikke å bytte prosessor, du må da som minimum bytte hovedkort også (og gå for i7 4790K). Dette ser jeg ikke så mye vits i - så alternativ 2 er å bytte HK, CPU og RAM og da gå for socket 2011-3. Det blir fort noen tusenlapper.

 

Jeg syntes du skal klokke prosessoren du har i dag, og sitte på den iallfall ett år til.

 

PS: Kan anbefale at du de-lidder prosessoren før du setter på ny kjøler. Det har en enorm effekt. (Warranty Void)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre har rett her, Jeg har en H75 i min, prøv å velge en som støtter 2011-3 socket så kan du bruke den senere også.

 

Du vil fint kunne bruke en 212 EVO også, jeg liker dog radiator siden jeg har mulighet til å senke støynivået litt når kjølingen er effektiv.

 

Min 2500K ligger på 30 idle og 50 i 100% load. Den er ikke de-liddet.

Lenke til kommentar

50°C ved 4,8ghz på full load? Da snakker vi vel CPU-temp (analog) ikke kjerne-temp (digital)? Eller har du 5 grader ambient? :p

 

PS: Du kan heller ikke de-lidde så ikke prøv.

 

50 i RealTempGT ja, hvis jeg kjører GTA V, chrome og en del annet, er den bruken som tester min for mitt bruk fullt.

 

I stresstest tror jeg den lå på 65 som også er veldig grei temp spør du meg. 

H75 med pull/push silent vifter fra corsair.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på denne https://www.komplett.no/noctua-nh-d15-cpu-kjler/815299#men kan dog bli litt stor. Ellers har jeg vurdert corsair sine radiatorer, men har hørt de støyer en del. Er vel litt opptatt av stillegående pc

Ikke noe vits å bytte fra den du har. Overklokk nå å se hvor langt du kan gå med den du har. Kjør prime95 burnin for å sjekke stabilitet i overklokket. Se på temp med fks. RealTempGT. 

Lenke til kommentar

Når jeg kjører AIDA64 stresstest så ligger snitt-temperatur på de 8 kjernene mine på 68 - 78°C sånn ca (alle kjernene har ikke samme temperatur som du sikkert har sett selv.

Dette er med ambient på rundt 28 - 30 grader. Jeg har en D5 pumpe og en MO-RA3 420 radiator med 4 * 200mm Bitfenix vifter. 

Da er stresstest kjørt i nok timer til at ambient kommer i balanse med den naturlige ventilasjonen i rommet. Dette tar gjerne et par timer. Jeg har riktignok et par GPU'er i loopen før CPU, men disse tilfører ikke noe særlig varme i en CPU test. Inline temperatur på vannet er i område 36-38 grader når systemet er i balanse. 5960X @ 4500 (Uflaks i lotteriet med denne, må ha litt høy vcore).

 

De feilene jeg føler mange gjør når de oppgir max temperatur er:

1. De oppgir ikke ambient. Da er temperaturene de oppgir uten mening / totalt uinterassante

2. De oppgir "CPU temp" ikke kjerne-temperaturer.

3. De har ikke kjørt testen lenge nok. Temperaturen i rommet vil stige en del i begynnelsen, slik at ambient stiger (denne er variabel - avhengig av størrelsen på rommet. Hos meg stiger ambient mye da det er et lite rom).

4. De nevner "spill-temp" som max-temp, og det er jo ikke riktig (selv om temp ved spilling egentlig er mer interessant).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg klokker ikke for sport, så å kjøre stresstest i x antall timer er ikke interessant så lenge klokken er stabil.

Temperaturer som ikke har rot i virkelighetens bruk av pc'en min er heller ikke interessant.

 

Tror for øvrig jeg har vært veldig heldig med min chip, neste sommer er det planlagt ny med 2011 socket.

Lenke til kommentar

Jeg sitter nå med en i5-3570k på stock. Jeg merker at den begynner å komme noe til kort i nyere spill som krever mye fysikk. Jeg tenker på å overklokke, men er usikker på hvor mye jeg kan tjene på det. 

 

Jeg lurer rett og slett på om det er på tide å oppgradere den eller om den vil holde et år eller to til, inntil de nye "super-prosessorene" kommer. 

 

Øvrige spesifikasjoner-

16gb ddr3 - 1600mhz

GTX 970

850 EVO SSD

 

Ingen grunn til å bytte CPU enda, sitter med samme CPU som deg, bare jeg har overklokket den til 4.6ghz. 

Venter egentlig på at noe nytt skal komme, ser ingen grunn til å bytte ut noe som helst for nå.

 

Anbefaler å kjøpe billig og bra kjøler og overklokke den til 4.5ghz elns.

 

ZGdzdzZK.jpeg

 

Gjorde dette for the lolz, håpet egentlig at jeg skulle ødelegge CPUen så jeg har god grunn til å kjøpe noe nytt men det gikk fint heldigvis. Temp forskjell før og etter delide var ikke noe å snakke om så det anbefaler jeg ikke, er ikke verdt det.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Temp forskjell før og etter delide var ikke noe å snakke om så det anbefaler jeg ikke, er ikke verdt det.

Syntes ikke du skal anbefale å ikke gjøre det. De fleste ser et godt dropp i temp, og man får som regel ut flere mhz. Jeg fikk rundt 20 grader dropp, hvis ikke mer, og fikk den stabil på 4.9 (4670K). Hva slags TIM brukte du?

Lenke til kommentar

Jeg gikk i fra I5-2500 til 3570, og merket ingen forskjell! jeg tviler om du gjør det med en dyr cpu i fra intel! Bygde en pc til min venn med en intel i7-4790, og den var like rask som min! Jeg hadde ventet litt til^^ Men har du masse penger å bruke, så er det opp til deg^^ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...