Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Jeg fikk egentlig satt Elgen på Ignore, men droppa det fordi det ikke hjelper når noen siterer. Nå må jeg jo si at det faktisk er like greit, det er rett og slett merkelig at noen kan ha slike oppfatninger som Elgen. Rett og slett er det nesten sånn at det er greit å få med seg disse innleggene for å forsøke å danne seg et bilde av hvor dette kommer fra. Kanskje det kan være mulig å lage en eller annen kommentar en gang som kan forklare på en god måte slik at elgen kan forstå.

 

Nå er det mange som allerede har forsøkt mange ganger, med svært gode, pedagogiske og intuitive forklaringer. Likevel synker det ikke inn.

 

Du har jo ikke klart å fortelle meg hva du sliter med hver gang jeg sier noe jeg ikke likker

i stedet påstår du bare at jeg ikke har peiling

 

 

 

Hva er/var "media kontakten"??

 

Det var den brede kontakten alle dingsene som skulle kobles til Apple dingsene for overføre lyd og data  brukte før

 

 

 

Så det at Apple har lansert én eneste MacBook med "siste nytt som eneste alternativ til tilkobling» (altså én port, med USB Type C), gjør dette til en "konsekvent" praksis?

 

det kan fort bli det

for da det ble kjent så var det tydelig at det var mange ønsket seg en slik en men med flere tilkoblinger

macbok pro er da tydeligvis for tung .

synd at det da er alternativet med flere tilkoblinger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du har "levd en stund", du har aldri hatt en Mac eller andre Apple-produkt, og likevel har du "problemet med overganger hver gang jeg skal koble sammen data ting med kabel". Pussig det, for det har ikke jeg problemer med - kanskje fordi så mye går trådløst nå om dagen. Likevel, fantastisk(!!) at du sitter her og driter deg ut og syter over alle Apple-produktene som du ikke har og aldri har hatt da, som om det har noe som helst med dine problemer å gjøre...

 

Da har du ikke forstått poenget med anlegget

 

for det var nettop problemet at man ikke klarte seg uten overganger når ikke alle er på samme nivå i utviklingen

da reager man når Apple fremstår som en pådriver for denne utviklingen

 

 

akkurat nå har jeg klart å få til direkte tilkobling enten trådløs ( mus og skriver )  og  med kabel ( usb til tastatur  og  DVI til skjermen ) på min selvbygde stasjonære pc

Lenke til kommentar

Firewire 400-standarden er helt nødvendig, og et supplement til USB.

 

 

Skal man streame video fra et digitalt videokamera til en datamaskin, i full kvalitet, så holder ikke USB2. Det er i utgangspunktet raskere enn Firewire 400, men ikke stabilt nok, slik at man risikerer sorte frames i videoen.

 

Ettersom Apple, som nevnt tidligere i tråden, var et mer vanlig valg til videoredigering tidligere, så var det kanskje de som var først ute med en standard som var rask og stabil nok til video, altså Firewire 400 (også kalt DV, enkelt og greit, eller IEEE1394 på fagspråket).

 

Firewire ble faktisk lansert på 80-tallet, men har blitt raskere med årene.

 

Etter hvert ble den også tatt i bruk til enkelte andre ting, men jeg kan ikke huske å ha sett firewire ha blitt brukt på andre ting enn videokamera, DVD-opptakere og enkelte eksterne harddisker (de har da også hatt USB-utgang i tillegg).

 

Thunderbolt kjenner jeg ikke til, men det er vel langt raskere enn USB? Imidlertid er det Intel som innførte Thunderbolt, og ikke Apple. Det ser også ut som Thunderbolt støtter USB-C slik at en Thunderbolt port kan brukes til begge deler.

 

 

FireWire 400 er jo den opprinnelige standarden fra 1994, er betydelig eldre enn USB 2 og har likevel betydelig bedre effektiv båndbredde, full-duplex og støtte for seriekobling av opptil 16 enheter, m.m.

FireWire 800 kom i 2003, og styrket det teknologiske forspranget ytterligere. Altså var det god grunn til at Apple leverte FireWire i tillegg til USB i sine Pro-modeller, bl.a myntet på de som drev med videoredigering, som du sier.

 

Thunderbolt 1 og 2 bruker samme type kontakt/plugg som DisplayPort, og støtter overføring av USB-protokoller og -data. Neste generasjon Thunderbolt (3) vil imidlertid få støtte for USB Type C, slik at en Type C-port kan brukes til både USB 2/3/3.1, DisplayPort og HDMI videosignal, Thunderbolt 3, og PCIe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

da har du en helt annen , og antagelig mye smaler oppfatning om hva Elegant" betyr .

 

 

hvis noe er elegant hver gang det blir lit mindre og tynnere så kan jeg forstå det

men man må se helheten i det , da er det ikke så veldig elegant å kutte ut alt som man hadde brukt i alle  år for kunne bruke noe som knapt nok hadde forlatt beta-stadiet.

 

hedde de satset på noe elegant så hadde de kun innført trådløse tilkoblinger også for laddingen.

om det kunne oppstå en del komplikasjoner med hensyn til hvordan enkelte dingser krever kablet tilkobling for oppsett  er ikke Apple sin skyld

 

 

Jeg har sikkert en annen oppfatning eller definisjon av hva ordet "elegant» betyr enn det du har, og tar det i grunnen som et godt tegn for min egen del... ;P

 

I dette tilfellet er USB Type C standarden elegant fordi kontakten: 

1. Tar mindre plass

2. Er enklere og sikrere i bruk (aldri mer plundre med å snu pluggen feil vei)

3. Kan brukes til mer (levere nok strøm til å lade en bærbar maskin, høy datahastighet, skjermsignal opp til 4K-oppløsning, støtte for flere standarder - bl.a. Thunderbolt 3)

 

Når man får alle disse fordelene i en framtidsrettet standard, _og_ samtidig kan koble til gamle USB-enheter ved hjelp av f.eks en USB-C til USB-A kabel til en hundrelapp eller deromkring, så er det det ingen ting å tenke på - da begynner bransjen og brukerne den uunngåelige utskiftingen til Type C-porter og plugger snarest mulig, liten grunn til å vente.

 

"Trådløse" ladesystem tar ikke mindre plass, er mindre effektive og på mange måter mindre fleksible. Nå kan jeg f.eks sitte med den bærbare maskinen på fanget med en ladekabel plugget inn i siden, når jeg skriver dette. Det hadde ikke vært like greit dersom jeg først måtte legge en 85 watts induksjonsplate i fanget mitt, for å legge maskinen oppå for lading...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er/var "media kontakten"??

 

Det var den brede kontakten alle dingsene som skulle kobles til Apple dingsene for overføre lyd og data  brukte før

 

 

Så det at Apple har lansert én eneste MacBook med "siste nytt som eneste alternativ til tilkobling» (altså én port, med USB Type C), gjør dette til en "konsekvent" praksis?

 

det kan fort bli det

for da det ble kjent så var det tydelig at det var mange ønsket seg en slik en men med flere tilkoblinger

macbok pro er da tydeligvis for tung .

synd at det da er alternativet med flere tilkoblinger

 

 

Nåhh... denne 30-pins "dock-kontakten" som Apple lanserte for iPod i 2003, brukte i utallige iPod-modeller, og siden videreførte gjennom 5 generasjoner iPhone er et godt eksempel på at når det ikke finnes gode nok standarder, så er det noen ganger nødvendig å utvikle egne løsninger når nye behov oppstår. 

 

Når du påstår at noe er en "konsekvent" praksis, når det i virkeligheten gjelder ett enkeltstående produkt i en lang, lang serie av datamaskiner gjennom tiår, er det likevel mer dikting fra din side. At du tror "det kan fort bli det" er jo noe annet, det er en hypotetisk mulighet for framtiden. Det kan du gjerne tro, men ikke kall det noe annet.

 

Dersom mange ønsker seg en slik en, dvs. ekstremt tynn og lett maskin, men med flere tilkoblinger - og hvis det kommer en slik med noe flere tilkoblinger - ja da blir det jo ikke "eneste alternativ til tilkobling». Eller...? De andre maskinene til Apple vil nok få USB 3.1 og Type C porter etter hvert som de fornyes, sannsynligvis flere, pluss et par typer porter i tillegg (MagSafe, DisplayPort/Thunderbolt) siden det er bedre plass på 13- og 15-tommere, for ikke å snakke om stasjonære. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Du har "levd en stund", du har aldri hatt en Mac eller andre Apple-produkt, og likevel har du "problemet med overganger hver gang jeg skal koble sammen data ting med kabel". Pussig det, for det har ikke jeg problemer med - kanskje fordi så mye går trådløst nå om dagen. Likevel, fantastisk(!!) at du sitter her og driter deg ut og syter over alle Apple-produktene som du ikke har og aldri har hatt da, som om det har noe som helst med dine problemer å gjøre...

 

Da har du ikke forstått poenget med anlegget

 

for det var nettop problemet at man ikke klarte seg uten overganger når ikke alle er på samme nivå i utviklingen

da reager man når Apple fremstår som en pådriver for denne utviklingen

 

 

akkurat nå har jeg klart å få til direkte tilkobling enten trådløs ( mus og skriver )  og  med kabel ( usb til tastatur  og  DVI til skjermen ) på min selvbygde stasjonære pc

 

 

Selv om alle produsenter var på "samme nivå i utviklingen" i det de produserer og selger, så kan du sitte med noe gammelt og noe nytt utstyr - som da ikke er på "samme nivå i utviklingen", og som gjør at du kan trenge ekstra kabler eller overganger. Uansett driver du bare og pisker opp til storm i et fingerbøl. Det er ikke vanskelig å planlegge litt og kjøpe utstyr som fungerer sammen, og om man eventuelt trenger en ny kabel eller overgang så er det "peanuts" i den store sammenhengen. Jeg synes det er helt ypperlig at Apple og mange andre driver utviklingen framover, det ville vært dritkjipt om vi fortsatt skulle brukt VGA-skjermer og parallellporter... 

 

Trådløs kobling til mus og skriver har jeg brukt i jeg vet ikke hvor mange år (ca 10), USB-tastatur har jeg brukt sånn cirka siden forrige årtusen, og DVI brukes bare i "veteranmaskinene» mine - nå er det DisplayPort som gjelder. Er jo ikke noen stor prestasjon akkurat, å få utstyret til å virke sammen...ikke i min verden i alle fall... ;P

  • Liker 3
Lenke til kommentar

du måtte altså bruke 3 innlegg for å svare meg.

 

Nå var det ikke hvor elegant USB34-C  kontakten var men hvor lite elegant Apple løste den første modellen med kun en tilkobling

det aver tross alt plass til flere kontakter på den

 

så er det også lit snodig her

på den siden heter det at man skal lege tingene så energieffektiv som mulig

likevel skal alt gå på batteri

det skal være trådløs , noe som krever ekstra strøm til mottaker og sender

 

på mobiltelefoner kreves det i stadig større grad at telefonen laddes trådløs.

da har man lit ekstra tap i overføringen

 

på en bærbar skal det være en dårlig løsning

 

 

hvis jeg skulle oppsummere så er det

  1. telefon , nettbrett og pc skal smalte sammen og få samme operativsystem , helst men samme meny navigering
  2. det som er fordeler med telefoner angående nyvinninger er det tydeligvis veldig mye motstand på å innføre på pcer
  3. Det går tydeligvis ikke an overfør fornyftige ting mellom pc og mobil

 

til tross for at kablet mus er mere energieffektiv så er det batteri mus som gjelder 

en mus som går på vanlige batterier er også mer energieffektiv en som går på landbare batterier

da hadde det i grunne ikke været så dum med introduksjons ladding innebygd i databordet ,noe som da virker på både laptop, mus,tastatur eller mobil

da hadde man en elegant løsning

 

da kunne USB 3 ha vær enda mere elegant om og den bl trådløs

og enheten ble laddet med infusjon

da trengte man hverken å tenke så mye på batteri eller tilkoblinger

 

jeg beklager men jeg ser ikke noen spesielle fordeler med USB3-C  før man slipper over ganger

 

jeg lurer på hvor mye det betyr for deg når du ikke finner to kontakter som ikke kan kobles sammen slik at man må ty til overganger for å koble dem sammen

 

i en periode da jeg skulle se video på tvern fra pcen måtte jeg bruk komposittkabel  kabel med over gang

da jeg skulle skjermen til pcen måtte jeg i en periode bruke VGA til  DVI overgang

( den skjerm jeg har nå kom med 2 kabler , med DVI eller VGA i den en enden )

 

til skriveren måtte jeg forlenge USB kabelen

og jeg har ingen kable for koble mobilen min til pcen

 

Da er det lit underlig at i pc verden er det veldig mye fokus på WI-FI  og i telefon verden er det veldig mye fokus på blåtann 

Side ingen blir enige om en felles standard her så må enheten støtte begge

det virker heller ikke så elegant

 

 

 

Selv om alle produsenter var på "samme nivå i utviklingen" i det de produserer og selger, så kan du sitte med noe gammelt og noe nytt utstyr - som da ikke er på "samme nivå i utviklingen",

 

 

det er jo nettop på grunn av nivå forskjellen at man sitter på  så mye "gammelt" og "nytt" utstyr samtidig

hadde alle følgt samme nivå så hadde "gammelt utstyr"  problematikken blir mindre

 

i verste tilfelle så må man gjennom flere overganger bare for få kablet sammen 2 ting 

de fleste pcer har enten DVI eller HDMI ut på skjermkortet

mens mange video opptakere har bare HDMI ut 

da kan de bli problematisk hvis man ønsker å gjøre opptak  av skrem bildet på opptakeren selv om det finnes andre og bedre løsninger

derimot hvis man ønsker å koble tv dekoderen direkte til pc blir det være

 

jeg kunne dra inn flere eksempler , men det vil du høyst sannsynlig avise med begrunnelse av at man ikke skal gjøre det

her er det jo snakk om hvor man skal koble samme det man her , ikke bruke enda mere penger på nytt dyrt utstyr man bare vil bruke en liten stund

Lenke til kommentar

Bare rette opp en (av mange) åpenbare feil...

Nei, jeg sier ikke at det fungerer for alle andre hvis det fungerer for meg. Det jeg sier er at det fungerer for meg.

Samtidig er det slik at de fleste elektroniske duppeditter i utgangspunktet fungerer for alle. Det er ingen av de som har spesielle funksjoner som utelukker noen.


 

Endret av Malvado
Se notat i tråden.
Lenke til kommentar

Da har jeg fjernet noen innlegg her , gir en liten advarsel i tråden og minner på at man skal :

A : Holde en saklig og høflig tone.
B : Kunne dokumentere sine påstander / argumenter om noen etterspør dette , velger man å fortsette å komme med ubegrunnede påstander som ikke kan dokumenteres, kan man risikere at innleggene vurderes som ren trolling for å skape misnøye i tråden.
C : Unngå persondiskusjon.

Noe persondiskusjon kan selvsagt oppstå ( jeg er ikke enig med dine "falske" påstander om man har bevis på at de er nettopp det , falske ) , men det skal begrenses og være så saklig og innenfor forumets retningslinjer som mulig. Det beste er selvsagt om man kan unngå dette så mye som mulig...

 

Meh , denne kommer litt utenfor boksen , men husk å ikke kommenter på denne advarselen, ta det på pm med meg eller i tilbakemeldinger til forumet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Bare rette opp en (av mange) åpenbare feil...

 

Nei, jeg sier ikke at det fungerer for alle andre hvis det fungerer for meg. Det jeg sier er at det fungerer for meg.

 

Samtidig er det slik at de fleste elektroniske duppeditter i utgangspunktet fungerer for alle. Det er ingen av de som har spesielle funksjoner som utelukker noen.

 

 

 

Det er bare det at du her ikke vær så veldig tydelig på det , enten der er ting som fungerer for deg og ikke andre , eller alle feilene du retter opp

Lenke til kommentar

 

Bare rette opp en (av mange) åpenbare feil...

Nei, jeg sier ikke at det fungerer for alle andre hvis det fungerer for meg. Det jeg sier er at det fungerer for meg.

Samtidig er det slik at de fleste elektroniske duppeditter i utgangspunktet fungerer for alle. Det er ingen av de som har spesielle funksjoner som utelukker noen.

 

Det er bare det at du her ikke vær så veldig tydelig på det , enten der er ting som fungerer for deg og ikke andre , eller alle feilene du retter opp

Det er alt for mange feil i dine uttalelser til at det er mulig å rette opp alle, elgen. Det er dermed bedre å plukke ut enkelte og rette opp de.

Lenke til kommentar

Bare rette opp en (av mange) åpenbare feil...

 

Nei, jeg sier ikke at det fungerer for alle andre hvis det fungerer for meg. Det jeg sier er at det fungerer for meg.

 

Samtidig er det slik at de fleste elektroniske duppeditter i utgangspunktet fungerer for alle. Det er ingen av de som har spesielle funksjoner som utelukker noen.

 

 

 

Likevel tror du at det er bare en ting som kan funke for alle?

Funker det ikke for meg så funker det heller ikke for andre mentaliteten.

Lenke til kommentar

 

Bare rette opp en (av mange) åpenbare feil...

Nei, jeg sier ikke at det fungerer for alle andre hvis det fungerer for meg. Det jeg sier er at det fungerer for meg.

Samtidig er det slik at de fleste elektroniske duppeditter i utgangspunktet fungerer for alle. Det er ingen av de som har spesielle funksjoner som utelukker noen.

 

Likevel tror du at det er bare en ting som kan funke for alle?

Funker det ikke for meg så funker det heller ikke for andre mentaliteten.

Nope. Det er mamge ting i markedet. Noe fungerer best for noe, andre ting fungerer best for andre. Som jeg gjentar og gjentar, uten at du ser ut til å få det med deg; man velger det som passer best til sine egne behov.

 

Noe som ikke fungerer for meg kan fint fungere for en annen. Noe annet har jeg heller aldri sagt.

 

 

Litt usikker på hvorfor du skal skrive ting som du antagelig selv vet at ikke er sant...(?)

Lenke til kommentar

 

 

Bare rette opp en (av mange) åpenbare feil...

Nei, jeg sier ikke at det fungerer for alle andre hvis det fungerer for meg. Det jeg sier er at det fungerer for meg.

Samtidig er det slik at de fleste elektroniske duppeditter i utgangspunktet fungerer for alle. Det er ingen av de som har spesielle funksjoner som utelukker noen.

Det er bare det at du her ikke vær så veldig tydelig på det , enten der er ting som fungerer for deg og ikke andre , eller alle feilene du retter opp

Det er alt for mange feil i dine uttalelser til at det er mulig å rette opp alle, elgen. Det er dermed bedre å plukke ut enkelte og rette opp de.

 

Det hjelper ikke å påstå at jeg tar feil , når du ikke kommer med "fasiten" .

det som likevel er verst er når du ikke oppfatter poenget  mit og så påstår du at jeg tar feil på begrunn av det

 

for deg blir det antagelig feil når jeg påstår at man i alt for mage tilfeller må bruke overganger for koble ting sammen 

man da er det jo bare din erfaring som kommer frem

 

nå var dog det opprinnelige poenget at jeg reagerer på argumentene rund det at det  at det skulle være så enkelt å koble sammen ting , når det ikke er slik .

usb3-C gjør det foreløpig ikke noe enklere å kobbel samen ting

Lenke til kommentar

det var jo  det newton forsøkte bevise med innlegget sitt :

 

Jeg har sikkert en annen oppfatning eller definisjon av hva ordet "elegant» betyr enn det du har, og tar det i grunnen som et godt tegn for min egen del... ;P

 

I dette tilfellet er USB Type C standarden elegant fordi kontakten: 

1. Tar mindre plass

2. Er enklere og sikrere i bruk (aldri mer plundre med å snu pluggen feil vei)

3. Kan brukes til mer (levere nok strøm til å lade en bærbar maskin, høy datahastighet, skjermsignal opp til 4K-oppløsning, støtte for flere standarder - bl.a. Thunderbolt 3)

 

Når man får alle disse fordelene i en framtidsrettet standard, _og_ samtidig kan koble til gamle USB-enheter ved hjelp av f.eks en USB-C til USB-A kabel til en hundrelapp eller deromkring, så er det det ingen ting å tenke på - da begynner bransjen og brukerne den uunngåelige utskiftingen til Type C-porter og plugger snarest mulig, liten grunn til å vente.

 

"Trådløse" ladesystem tar ikke mindre plass, er mindre effektive og på mange måter mindre fleksible. Nå kan jeg f.eks sitte med den bærbare maskinen på fanget med en ladekabel plugget inn i siden, når jeg skriver dette. Det hadde ikke vært like greit dersom jeg først måtte legge en 85 watts induksjonsplate i fanget mitt, for å legge maskinen oppå for lading...

 

nå har dette dukket opp :

http://www.an.no/disse-appene-far-du-ikke-slettet/s/5-4-178702

Akkurat det vil jeg nå på stå er et sterkt  argument for å kunne bruke ekstra minnekort

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...