Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Har bestemt meg for å ta ett friår fra skole, og har derfor sett for meg å prøve å sette meg inn i litt programmering ettersom jeg har tenkt å søke videre på IT-basert utdanning etter jeg er ferdig med friåret mitt. 

 

Jeg har lest litt rundt på nettet, og har lest flere plasser at Python er ett greit førstegangsspråk for de som vil prøve seg i programmering. Har også lest at CodeCademy har en Python leksjon for nybegynnere, men har sett at det er delte meninger om denne type "opplæring". Mange mener at det blir for lett å bare gjøre det du får beskjed om slik som du gjør f.eks. i CodeCademy's opplæring.

 

Skal likevel fullføre det kurset for å få lære meg den enkleste grunnstrukturen i Python, men har også hørt at du bør lese en bok. Så spørsmålet mitt er om dere har en bok dere anbefaler? Det kan være for programmering generelt, eller en bok som baserer seg på Python. Det må være en bok for en nybegynner som er helt fersk i programmering, og som tar en gradvis gjennom forskjellige deler innenfor programmering/Python. 

 

Håper det er hjelp å finne her, håper å komme fort i gang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ikke en bok, men jeg kan anbefale nettkurs via coursera.org. Har selv tatt dette kurset: https://www.coursera.org/course/interactivepython1og flere kurs i den serien: https://www.coursera.org/specialization/fundamentalscomputing2/37?utm_medium=courseDescripTop

De legger opp til både teori og programmeringsprosjekter. Finnes også flere programmeringskurs der, er bare å søke (men må legge til at det er kursene fra Rice, de jeg har linket til, av de jeg har prøvd som har vært artigst) :)

Endret av d1cte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den beste/raskeste måten å lære programmering på er å droppe friåret og begynne på it-studiene, selvsagt :o) Men det er ikke så dumt å skaffe seg litt head-start så er sjansene for å fullføre studiene på normert tid større.

 

Har ikke noen bok-anbefaling men du får helt sikkert nok pensumbøker på studiene, så sjekk pensumet på det studiet du har sett deg ut. Stackoverflow er også en uutømmelig kilde til kunnskap, du klarer neppe å komme opp med en problemstilling ingen allerede har fått svar på der.

 

Bruk tida mest mulig på koding og eksperimentering, og ikke legg kjempemye vekt på å leste bøker fra perm til perm. Særlig amerikanske forfattere tror jeg får betalt pr. kilo når de skriver, og det å lese slike bøker dreier seg i for stor grad å sortere matnyttig stoff fra rent babbel.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Anbefaler heller å starte med Javascript og HTML/CSS...videre med jQuery

 

Jeg lærte alt jeg kan på Codeacademy, beste måten å lære på er å gjøre selv, og codeacademy er super på det, hvor du først leser instrukser og noen interresante fakta, derav får du oppgaver du skal gjøre og løsne, sliter du, er det et fantastisk forum hvor du får hjelp til alt du lurer på.

Hvis du kommer deg gjennom og ønsker å lære enda mer, så kan du kjøpe PRO versjonen.

Endret av Mavaro
Lenke til kommentar
Anbefaler heller å starte med Javascript og HTML/CSS...videre med jQuery

 

Webutvikling er en del man inkludere i opplæringen,da Python også et utmerket språk på serversiden.

Flask er er veldig bra,

man starter i det små og inkludere alle webutvikling språk som snakker sømløst med Flask på serversiden.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...