Gå til innhold

UiS eller NTNU - trenger innspill raskt


Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to dager på å bestemme meg om jeg skal gå på UiS eller NTNU. Jeg tenker å gå petroleumsteknologi (med noe økonomi kanskje- indøk??)

 

Valget var lett for noen måneder siden, da NTNU var det naturlige valget, men nå sitter jeg uten boplass i Trondheim og med tilbud fra det private markedet på 5000 kr i mnd...litt drøyt for min del. I Stavanger har jeg fått et veldig bra tilbud på 3500 kr. 

 

Spørsmålet er om NTNU virkelig er verdt alt det stresset med å finne bolig og dra på visning og sånt, eller om UiS er et bra universitet det og? Er forskjellene virkelig så store?

Takk for alle slags svar!

 

Mvh. desperat gutt.

Endret av Alex T.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel langt mer prestisje å gå/ha gått på NTNU enn UiS (eller noen andre universiteter for den del). Men hvor mye en prestisjen faktisk har å si er en annen sak. Ettersom det handler mer om hvordan du er som person enn hvilken skole du har gått på når du sitter på et intervju. Stavanger er kanskje bedre med tanke på at det er Norges oljeby (de store firmaene er mer eller mindre dine naboer), og du har søkt en oljerettet utdanning. Har dessverre ikke noen erfaring fra skolene. Så hvem av de som har best lærere/opplegg for petroleumsteknologi vet jeg ikke. 

 

Når det kommer til studentmiljø så er Trondheim kjent som Norges beste studentby. Er langt flere studenter i Trondheim enn Stavanger. Men det kan hende studentmiljøet i Stavanger er mer intimt og samlet enn hva det er i Trondheim. Så spørs litt hva man liker. Ryktes at utelivet i Stavanger ikke er så alt for mye å skryte om, men håper selv at dette er en overdrivelse.

 

For min del så tror jeg ikke at det hadde vært verdt stresset! Det er like stor sjanse for at du vil trives like godt i Stavanger som i Trondheim. Og tviler på at skolen har så mye å si. Har du gode karakterer, strålende personlighet og en aktuell deltidsjobb så tror du stiller strekt uansett.

 

Har selv søkt 2-årig master i Trondheim og Stavanger (Bergen også..)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om det kun er leieprisen det står i, så hadde jeg ikke sett på det som et problem overhodet. Jeg betaler forresten 7000 i månedsleie som student. Som andre har nevnt kan du jo finne en annen bolig senere.

 

NTNU veier tungt, men akkurat når det gjelder olje har jeg hørt at linjen på UiS skal være ganske så bra og anerkjent i bransjen (Stavanger). 

 

Etter det jeg har hørt er dog Trondheim en overlegen studentby og miljøet på NTNU skal jo være meget bra. :)

Lenke til kommentar

Hadde nok valgt UiS med tanke på bedriftspresentasjoner og jobb relatert til studiet. Liten sjanse at du havner/blir boende i Trondheim etter endt studium med det studievalget. Med tanke på innstrammingen i olja, så tipper jeg at olje bedriftene er litt mindre villige til å reise opp til Trondheim i forhold til universitetene i nærområde.   

Lenke til kommentar

Innen petroleumsteknologi tror jeg ikke det har så mye å si hva gjelder prestisje. Uansett er NTNU delvis oppskrytt, særlig når det kommer til undervisningskvalitet. NTNU er nemlig gode på forskning, men til dels håpløse på undervisning (selv om det selvsagt finnes eksempler på emner med meget bra undervisning). Trolig vil undervisningskvaliteten bli noe bedre nå som HiST og de to andre høgskolene blir en del av NTNU, for jeg tror disse er betydelig bedre på undervisning (men ikke så gode på forskning). Studentmiljøet i Trondheim er imidlertid kjempebra, og er alene en god nok grunn til å studere her.

 

 


Hadde nok valgt UiS med tanke på bedriftspresentasjoner og jobb relatert til studiet. Liten sjanse at du havner/blir boende i Trondheim etter endt studium med det studievalget. Med tanke på innstrammingen i olja, så tipper jeg at olje bedriftene er litt mindre villige til å reise opp til Trondheim i forhold til universitetene i nærområde.   

 

Hvorfor er det liten sjanse for at han blir boende i Trondheim? Det er da en oljeby, der selskaper som Det norske og Reinertsen har sine hovedkvarter.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Det norske er vel relativt liten med rundt 270? ansatte totalt, rekrutterer veldig lite og går med tap hvert år. Reinertsen er vel spredt litt over alt, usikker på hvor dem er størst. Tipper fremdeles på at TS har større sjanse for sommerjobb og fastjobb ved Stavanger enn Trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...