Gå til innhold

[Løst] Hjelp! Min 3 mnd. gml. hund har fått flått


Anbefalte innlegg

Leste meg litt opp her på nettet. Det skrives at midler med Permitrin i, dreper flotten. Så vel, bra! Min hun har en flått sittende i øret, og hunden er svært sensitiv med å vri sitt hode unna, dersom vi "jobber" der inni. Så tenkte jeg, dersom man insetter Permitrin i en Q-tips og smører flotten inn med dette midlet, hva vil dette kunnen skade hunden, ved at flotten må bøte med livet sitt? Tenkte på Permitrinen går inn i flotten, hvor flotten selv kan bringe dette vider inn i hundens omløp.

 

Noen med virkelig utdannelse innen dyr, som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ja, flåtten og hele shiten falt av etter ca 4 timer. Jeg var ikke mer i kontakt med flåtten enn 10 sek. med påføring av Permitrin. Hunden ser ut til å bli langt mer livlig nå, i tillegg. Om Permitrin påført flåtten, det ville jeg gjerne kunne motta noe mer informasjon om, lurt/ikke lurt?

Lenke til kommentar

Haha!! Flott at det ordnet seg! Merkelig å lese slikt for en som plukker flått hver eneste dag :)

 

Neste gang foreslår jeg at du, på bestemt måte, holder hunden din fast, griper tak i flåtten med 2 fingre og "skrur" den ut som nevnt i innlegget over. Det kan være litt kinkig de første gangene men tro meg, etter et par ganger vil faktisk hunden din forstå at dette er noe du gjør for å hjelpe den og den vil bli mer velvillig (ligge stille) etterhvert.

 

Det er overhodet ikke farlig for deg å komme ikontakt med flåtten, heller ikke om du får litt blod på fingrene om du er litt hardhendt.

Om du får den ut på "skånsom" måte, dvs at den fremdeles lever og kryper rundt i neven din - hold et øye med den mens du beveger deg saaaakte i retning toalettet - Du har ikke lyst til å miste den :ohmy: . Ev. slipp den kontrollert ned på gulvet, ta frem en lighter og grill den i 15-20 sekunder til det sier *pang!* :wee: .

 

Kjøp et flåtthalsbånd til den hos vetrinær eller dyrebutikk - da fester ikke flåtten seg til hunden men "drysser" istedet av i sofaen eller sengen din slik at hunden ikke blir bitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er sant, det var med en meget bismak og hjertet i halsen jeg tok ut hunde som "prøvekanin" med Permitrin.

 

Men en liten korrigering, flåtten var ikke falt av! Tok denne ut i dag, men tydelig "RIP, når jeg tok den ut og la den under forstørrelses glasset. Ingen av beina bevegde seg på denne lille usle fanten! Merkelig at den likevel satt godt inn i huden? Var ikke lettere å få den ut. Flåtten la jeg på en tape og vakuumpakket denne godt, gikk i søpla. 

 

"Prøvekaninen" lever i beste velgående. Hunden er ikke redd for støvsuger lyden fra motoren, og veterinæren synes det var en god idè med å gi han en skikkelig overhaling med å suge ut/bort all flotten som var i pelsen etter tur og skogs mark turer.

 

Blir tur til mandag for å kjøpte flått bånd og "plast kubein" fjerner. Men, ser at det er to produsenter av flått bånd. Hvilken er best av disse?

 

"En hver skryter av sin egen skitt". 

Lenke til kommentar

Var hos veterinæren. Flått bånd frarådet han, den minste størrelsen, fordi en vapl på omkring 3-4 måneder frykter han ikke vil få noe effekt av halsbåndet. Fordi båndet måtte kunne komme helt inntil huden. Så spurte vi etter "brekkjern". Da foreslo han et middel som vi drypte rett inn i huden hans, i halsen. Dette middelet ville holde seg i virke i ca. 4 uker. Det så ut som ei "six-pack" landing. Var vel violett i farge, trekant formet med lang plast hals. Knakk av plast tuppen i halsrøret og trykte inn plastbeholderens innhold,det  ble vel en 5-8 dråper som fant sin plass inn i valpens nakkehud. Etter dette (4 dager siden) har vi ikke oppdaget noen flåtter, hvorpå veterinæren påstod at de flåttter som evt. hadde satt seg i huden, de ville falle av. Vi er fornøyde, og hunden med! Yippi, :)

Lenke til kommentar

Å vri på flåtten er ikke nødvendig for å få den ut på korrekt måte selv om mange tror på denne myten.

 

Preben Ottesen er blant verdens fremste ekspertise på området, og her kan dere lese en artikkel der han har uttalt seg:

http://www.kk.no/livsstil/n%C3%A5-er-det-h%C3%B8ysesong-fl%C3%A5tt-33408

 

 

Hva gjelder flåttmiddel er det flere forskjellige legemidler til denne typen bruk:

-Dråper i nakken (mister fort effekt ved bading!)

-Flåtthalsbånd (må fjernes ved bading)

-Tabletter som spises

Lenke til kommentar

Nå har vi for 1,5 uker siden valgt dråper, dryppet ned i hundens nakke parti. Ikke en eneste flått å se. Jippi. Dråper er valget, ulempen er bading. Fordelen for en  valp vs. flått bånd er at en valp vokser, samt at flått båndet (minste størrelse) er vanskeligere å kunne få festet på en så ung hund. For begge typer behandling, gjelder bading. Dersom hunden bader mistes effekten av dråper, for flått bånd og bading må dette tas av, før badet. Takker for innslag og closer saken nå. Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...