Gå til innhold

Kostnad per meter fiber i luftstrekk


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg lurer på om det er noen her inne som kan gi meg en røff kostnadsberegning på fiber i luftstrekk per meter?

 

Jeg har fått beskjed om at det vil havne på rundt 25000,- for meg, siden det egentlig ikke var planer om å legge den til meg. Strekket opp til meg fra punktet som er planlagt er på rundt 70 meter, og de sa at for at den kostnaden skulle kunne bli overholdt, så måtte de få bruke boligen min som festepunkt for videre kabelstrekk til andre boliger rundt meg.

 

Er dette normale priser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok ikke en usannsynlig pris for 70 meter. Det avhenger også av hvor i Norge du befinner deg, vel å merke (Prisen kan kan variere fra 10-100 kroner i differanse per meter, avhengig av område).

Hvis du skal være festepunkt er det også mulig at de bruker en spesiell fiberkabel som er godt skjermen og sikret mot knekk/brudd.

Prisene havner stort sett på

- Oppheng av kabel

- Oppheng av rør

- Blåsing av fiber gjennom rør

- Skjøting til eksisterende kabel/node

- Timespris entreprenør

- Oppheng av utvendig fiberboks

- Strømkurser for traséer

- Bruk/lån av stolper

- Utvendig fiberskap på husvegg

- Blåsing inn til innvendig panel/fiberboks

 

 

Jeg tipper at bare fiberkabelen (Oppheng og blåsing) koster ca 150-200 kroner per meter, og det ender jo på ca 10.000-15.000 for 70 meter. 

Usikker på hvor mye av dette som var relevant ifht spørsmålet ditt, men jeg håper det er nogenlunde oppklarende i forhold til prisen du har blitt forespeilet :)

Endret av MilKman'
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var veldig oversiktlig, Det besvarer spørsmålet, det er nok andre faktorer med i spill også. De går ikke via stolper, men over hustak hos andre som ønsker seg påkoblet.

 

Motivet bak spørsmålet er nok at jeg ikke ønsker å bli lurt til å betale for mye for noe, eller gå med på urimelige avtaler.

 

Takk for svar så langt, håper jo at flere kan bekrefte det som blir sagt, men synes du ga et godt svar!

Lenke til kommentar

Det var veldig oversiktlig, Det besvarer spørsmålet, det er nok andre faktorer med i spill også. De går ikke via stolper, men over hustak hos andre som ønsker seg påkoblet.

 

Motivet bak spørsmålet er nok at jeg ikke ønsker å bli lurt til å betale for mye for noe, eller gå med på urimelige avtaler.

 

Takk for svar så langt, håper jo at flere kan bekrefte det som blir sagt, men synes du ga et godt svar!

 

Hvis det er slik at andre skal koble seg på - får de også beskjed om å betale 25.000 kroner for dette...?

Lenke til kommentar

 

Det var veldig oversiktlig, Det besvarer spørsmålet, det er nok andre faktorer med i spill også. De går ikke via stolper, men over hustak hos andre som ønsker seg påkoblet.

 

Motivet bak spørsmålet er nok at jeg ikke ønsker å bli lurt til å betale for mye for noe, eller gå med på urimelige avtaler.

 

Takk for svar så langt, håper jo at flere kan bekrefte det som blir sagt, men synes du ga et godt svar!

 

Hvis det er slik at andre skal koble seg på - får de også beskjed om å betale 25.000 kroner for dette...?

 

 

Nei, det er kun jeg som skal betale dette, siden traseen frem til siste koblingspunkt allerede er planlagt, de som skal koble seg på der er solgt inn på vanlig oppkoblingspris. Det som er greia er at jeg kontaktet dem for å høre på pris for å få tilgang til fiber, da kom de med det tilbudet og forklarte meg hvor kabelen skal komme fra etc. Spennet er på ca 70 meter fra siste avtalte kunde. Men de sa at siden jeg betalte den prisen, og det kom til å koste mer, så var forutsetningen at de skulle kunne bruke min bolig som koblingspunkt for videre kabling.

 

 

Nå kommer vel dette ann på om det er høyspenningnett eller stømnett for boliger:

 

Det er ingen høyspent her i midtbyen nei :)

Lenke til kommentar

 

 

Det var veldig oversiktlig, Det besvarer spørsmålet, det er nok andre faktorer med i spill også. De går ikke via stolper, men over hustak hos andre som ønsker seg påkoblet.

 

Motivet bak spørsmålet er nok at jeg ikke ønsker å bli lurt til å betale for mye for noe, eller gå med på urimelige avtaler.

 

Takk for svar så langt, håper jo at flere kan bekrefte det som blir sagt, men synes du ga et godt svar!

 

Hvis det er slik at andre skal koble seg på - får de også beskjed om å betale 25.000 kroner for dette...?

 

 

Nei, det er kun jeg som skal betale dette, siden traseen frem til siste koblingspunkt allerede er planlagt, de som skal koble seg på der er solgt inn på vanlig oppkoblingspris. Det som er greia er at jeg kontaktet dem for å høre på pris for å få tilgang til fiber, da kom de med det tilbudet og forklarte meg hvor kabelen skal komme fra etc. Spennet er på ca 70 meter fra siste avtalte kunde. Men de sa at siden jeg betalte den prisen, og det kom til å koste mer, så var forutsetningen at de skulle kunne bruke min bolig som koblingspunkt for videre kabling.

 

 

Nå kommer vel dette ann på om det er høyspenningnett eller stømnett for boliger:

 

Det er ingen høyspent her i midtbyen nei :)

 

 

Da vil jeg jo tro at det vil koste deg litt "mindre" hvis de skal bruke din eiendom i videreføring av fiberen. Får jeg lov til å spørre hvor du bor (By eller fylke) og hvilken leverandør du skal ha?

Lenke til kommentar

 

LMH1: Tror du seriøst at de går opp i høyspenten for å trekke 70 meter med fiber? Altså, kobler av strømmen på høyspentstrekk for at en enebolig skal få fibertilknytning?

 

Ikke bli overrasket. Over NOE...

 

 

 

 

Nå kommer vel dette ann på om det er høyspenningnett eller stømnett for boliger:

 

Troll?

 

 

Det er jo ikke usannsynlig at det legges opp en kabel i toppen av ei slik mast, dersom det er mulighet for å få flere kunder i senere tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

LMH1: Tror du seriøst at de går opp i høyspenten for å trekke 70 meter med fiber? Altså, kobler av strømmen på høyspentstrekk for at en enebolig skal få fibertilknytning?

 

Ikke bli overrasket. Over NOE...

 

 

 

 

Nå kommer vel dette ann på om det er høyspenningnett eller stømnett for boliger:

 

Troll?

 

 

Det er jo ikke usannsynlig at det legges opp en kabel i toppen av ei slik mast, dersom det er mulighet for å få flere kunder i senere tid. 

 

Det er nok ganske umulig ja. Brukes kun over lengre avstander og da har man en spesiell maskin som går på linjen og surrer den rundt.

Lenke til kommentar

Jeg var i nesten samme situasjon som deg når jeg skulle få fiber inn. Jeg hadde ca 50 meter fra siste stolpe frem til huset, og det ville bli ganske dyrt å få gravd ned frem til eiendommen. Men det jeg gjorde var at jeg gikk til Bravida og fikk kjøpt meg en 8m stolpe jeg satt i ett hjørne av eiendommen. Stolper er ikke så dyrt. Jeg fikk vel en pris på ca 1300 på en 8m. Arbeidet med å få opp stolpen tok meg en ettermiddag, og jeg fikk inn fiber i luftstrekk uten noen merkostnad til installasjon enn det jeg skulle betale for installasjon. Jeg hadde også gjort klar festepunkt i huset der jeg ville ha fiberen inn, og de brukte vel en times tid på å henge opp fiberen inn til meg fra siste stolpe i gata via min stolpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...