Gå til innhold

Hvordan kan mennesket ha fri vilje samtidig som alt er forutbestemt?


Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Hvordan kan mennesket ha fri vilje samtidig som alt er forutbestemt? Innenfor islam. Skjønner ikke helt sammenhengen... og læreboka forklarer det ikke! Eksamen i morgen, hjelp?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette vil jo bare bli et svar fra eget erfaring.
jeg gikk en tur i en tur sti da jeg plutselig fikk en åpenbaring:
"fri vilje er å velge mellom alternativer som allerede er fastbestemt".

for så vidt samme svar som IHS sa.
(skakke ta æren fra han).

du hadde om islam men jeg vil like mye si at kristendommen er med på en slik tanke.
(der da kristendommen sier "gud har gjort klart alt via Jesus" osv).
ja generelt buddhister vil si "buddha natur" eller "karma" osv.

min fri vilje var kun valget mellom alternativ A eller B eller C osv,
og strengt talt så har jeg ikke mer fri vilje enn dette.

vis jeg hadde hatt noe mer makt så skulle jeg ha kunne vitet hva jeg ville tenke lenge før jeg tenkte det,
på en måte være skaper av mine egne tanker lenge før den oppsto som påvirkende stimulans,
men det kan jeg altså ikke.

på en måte så har mennesker en fri vilje dog fremdeles avhengig av ytre forutbestemte kjemiske prosesser som man må velge via,
og da kan man snakke om at mennesker har en bestemt skjebne.

min erfaring er at man har 2 forutbestemte forhold å forholde oss til:
-kollektiv bevissthet(DVs forhistorien til menneskers aktiviteter som videreoverføres i arv til neste generasjon,
-naturen sine krefter samt døden.

dog her kommer det trickye:
mennesker kan også velge å bryte med universet sin harmoni(slik som når man kaster plast i naturen og ødelegger økosystemet sitt nedbrytbare system),
og fra her av ser man da mennesker som ikke har forstått viktigheten av å holde sin fri vilje i konstant overvåkelse.

noe metafysisk utfordrende dette her,
men håper det ga noe logisk fornuft :)

 

Lenke til kommentar

dette vil jo bare bli et svar fra eget erfaring.

jeg gikk en tur i en tur sti da jeg plutselig fikk en åpenbaring:

"fri vilje er å velge mellom alternativer som allerede er fastbestemt".

 

for så vidt samme svar som IHS sa.

(skakke ta æren fra han).

 

 

....

 

Ja så enkelt er det, ingen selvmotsigelse. Du går bare fra et "univers" til et annet "univers" hvor alt er forutbestemt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"fri vilje er å velge mellom alternativer som allerede er fastbestemt".

 

Sannheten er at man ikke velger helt blindt, men hva man har erfart og lært at virker fra før, gjerne mellom dårlige erfaringer. Så den "frie viljen" er ikke så fri allikevel...

 

Og hvordan kan det være fritt om det allerede er forutbestemt?

 

Religiøse skal jo ha det til at viljen er fri for da kan alle velge å tro på gud eller ikke, men det valget kan ikketas på fri vilje alene... Ærlighet er det som først og fremst stopper meg fra å tro på en av disse gudene, da det ikke er noen ærlig sak å tro på en av dem og ikke på de andre, når bevisene er like fraværende for alt sammen... Så den eneste ærlige tingen å gjøre er faktisk å la være å tro på noen av påstandene om disse gudene... Eller mener du kanskje at ærlighet sorterer under fri vilje og er forutbestemt og ikke opp til hver enkelt å bestemme om man vil være ærlig eller ikke? For den eneste måten man kan tro på en gud er ved å være uærlig... man må velge å være uærlig.. og det er et valg jeg avstår fra å velge...

Lenke til kommentar

 

"fri vilje er å velge mellom alternativer som allerede er fastbestemt".

 

Sannheten er at man ikke velger helt blindt, men hva man har erfart og lært at virker fra før, gjerne mellom dårlige erfaringer. Så den "frie viljen" er ikke så fri allikevel...

 

Og hvordan kan det være fritt om det allerede er forutbestemt?

 

Religiøse skal jo ha det til at viljen er fri for da kan alle velge å tro på gud eller ikke, men det valget kan ikketas på fri vilje alene... Ærlighet er det som først og fremst stopper meg fra å tro på en av disse gudene, da det ikke er noen ærlig sak å tro på en av dem og ikke på de andre, når bevisene er like fraværende for alt sammen... Så den eneste ærlige tingen å gjøre er faktisk å la være å tro på noen av påstandene om disse gudene... Eller mener du kanskje at ærlighet sorterer under fri vilje og er forutbestemt og ikke opp til hver enkelt å bestemme om man vil være ærlig eller ikke? For den eneste måten man kan tro på en gud er ved å være uærlig... man må velge å være uærlig.. og det er et valg jeg avstår fra å velge...

 

 

beste man kan gjøre er å kun være ærlig til seg selv,

så får alt annet rulle slik det rulle kan :)

ikke noe mer komplisert enn som så :)

 

å supplere ordet "gud" er kun en intellektuell aktivitet,

men strengt talt så er gud eksisterende med og uten ordet "gud"(vis man da tenker at gud er skaperkraften og opprettholderen).

 

 

Lenke til kommentar

 

beste man kan gjøre er å kun være ærlig til seg selv,

så får alt annet rulle slik det rulle kan :)

ikke noe mer komplisert enn som så :)

 

 

 

Hvis du ikke er ærlig mot deg selv, hvordan kan du da være det mot andre?

 

 

 

å supplere ordet "gud" er kun en intellektuell aktivitet,

men strengt talt så er gud eksisterende med og uten ordet "gud"(vis man da tenker at gud er skaperkraften og opprettholderen).

 

 

Nei, å supplere ordet gud er ingen intellektuel øvelse i det hele tatt... Ingen guder har til dags dato overlevd etter at folk sluttet å tro på dem, noe som også kommer til å skje den kristne guden. Slike guder "lever" kun i fantasien til folk og dør de der så dør de over alt ellers også... Så den kristne guden vil før eller senere havne på gude kirke gården han også, da han ikke har noen makt til å forhiindre det.

Lenke til kommentar

 

 

beste man kan gjøre er å kun være ærlig til seg selv,

så får alt annet rulle slik det rulle kan :)

ikke noe mer komplisert enn som så :)

 

 

 

Hvis du ikke er ærlig mot deg selv, hvordan kan du da være det mot andre?

 

 

 

å supplere ordet "gud" er kun en intellektuell aktivitet,

men strengt talt så er gud eksisterende med og uten ordet "gud"(vis man da tenker at gud er skaperkraften og opprettholderen).

 

 

Nei, å supplere ordet gud er ingen intellektuel øvelse i det hele tatt... Ingen guder har til dags dato overlevd etter at folk sluttet å tro på dem, noe som også kommer til å skje den kristne guden. Slike guder "lever" kun i fantasien til folk og dør de der så dør de over alt ellers også... Så den kristne guden vil før eller senere havne på gude kirke gården han også, da han ikke har noen makt til å forhiindre det.

 

av ren nysgjerrighet,

hva er det vi har med å gjøre vis det ikke er gud(er)?

 

Lenke til kommentar

 

av ren nysgjerrighet,

hva er det vi har med å gjøre vis det ikke er gud(er)?

 

 

Det vet vi ikke, det er jo derfor vi burde gi NASA og andre romforsknings programmer pengene som i dag går til overtro!

 

Kristne kan påstå så mye de vil at det er deres gud som står bak, men den ENESTE sanne og ærlige versjonen av dette er at vi ikke vet dette. Det eneste vi sånn med nogenlunde sikkerhet kan si er at universet startet med the big bang. Om dette er det første, eller eneste big bang vet vi ikke, kan være millioner av parallel univers der ute for alt vi vet og det big bang kan ende i the big crunch for alt vi vet...

 

Så å peke på noen ignorante skrifter som hevder at en gud står bak alt dette er og blir fryktelig uærlig og ikke minst arrogant, for det ENESTE svaret er at vi ikke vet hva som startet det, eller om det i det hele tatt startet! Så det blir like fryktbart å stappe inn hva som helst egentlig, ikke bare guder, men troll, tusser, ja alt fantsien vår klarer å finne på, inn som starter av det hele, det gjør akkurat samme nytten som guder... Men det eneste riktige her er at vi ikke vet det... enda... om vi noensinne får vite det... Og husk, at vi IKKE vet gir ingen rett til å putte inn hva som helst her... Vi vet ikke, punktum!!!

 

Det samme går for livet her på denne lille planeten. Vi vet ikke hvordan eller hvorfor livet startet her, men vi vet at vi er i live og at vi har utvilket oss, men den samme uærligheten kan brukes her ved å si at gud står bak... Det er ikke den eneste forklaringen heller, for livet kan være "sådd" av noen andre livsformer, men hvor kom i så fall de i fra? Vi vet ikke, men vi holder på for å finne det ut.

 

Så skal du ha svar er det på tide at du betaler de riktige folkene. Gi pengene til forskning isteden for kirker og lignende, da ingen religion har svarene, de har bare gjettningene og noen uærlige gjettninger noen på toppen av det...

 

Men sannheten betyr ikke så mye for religiøse, de vil gjerne tro at deres gud (til tros for at det kan være hvilken som helst av disse gudene, vi vet ikke engang det!!!) som er orginatoren bak det hele... For det tjener dem best...

Lenke til kommentar

 

 

av ren nysgjerrighet,

hva er det vi har med å gjøre vis det ikke er gud(er)?

 

 

Det vet vi ikke, det er jo derfor vi burde gi NASA og andre romforsknings programmer pengene som i dag går til overtro!

 

Kristne kan påstå så mye de vil at det er deres gud som står bak, men den ENESTE sanne og ærlige versjonen av dette er at vi ikke vet dette. Det eneste vi sånn med nogenlunde sikkerhet kan si er at universet startet med the big bang. Om dette er det første, eller eneste big bang vet vi ikke, kan være millioner av parallel univers der ute for alt vi vet og det big bang kan ende i the big crunch for alt vi vet...

 

Så å peke på noen ignorante skrifter som hevder at en gud står bak alt dette er og blir fryktelig uærlig og ikke minst arrogant, for det ENESTE svaret er at vi ikke vet hva som startet det, eller om det i det hele tatt startet! Så det blir like fryktbart å stappe inn hva som helst egentlig, ikke bare guder, men troll, tusser, ja alt fantsien vår klarer å finne på, inn som starter av det hele, det gjør akkurat samme nytten som guder... Men det eneste riktige her er at vi ikke vet det... enda... om vi noensinne får vite det... Og husk, at vi IKKE vet gir ingen rett til å putte inn hva som helst her... Vi vet ikke, punktum!!!

 

Det samme går for livet her på denne lille planeten. Vi vet ikke hvordan eller hvorfor livet startet her, men vi vet at vi er i live og at vi har utvilket oss, men den samme uærligheten kan brukes her ved å si at gud står bak... Det er ikke den eneste forklaringen heller, for livet kan være "sådd" av noen andre livsformer, men hvor kom i så fall de i fra? Vi vet ikke, men vi holder på for å finne det ut.

 

Så skal du ha svar er det på tide at du betaler de riktige folkene. Gi pengene til forskning isteden for kirker og lignende, da ingen religion har svarene, de har bare gjettningene og noen uærlige gjettninger noen på toppen av det...

 

Men sannheten betyr ikke så mye for religiøse, de vil gjerne tro at deres gud (til tros for at det kan være hvilken som helst av disse gudene, vi vet ikke engang det!!!) som er orginatoren bak det hele... For det tjener dem best...

 

ja må si meg enig i det du skriver.

er personlig selv ikke noe gude troende,

valgte for mange år side å være så brutal ærlig med meg selv at jeg i dag er blitt en slags misfoster i religiøse settinger,

og den neste konklusjon jeg noensinne har fått om en absolutt sannhet er:

"ærlig til seg selv",

fordi jeg innså svært fort at arroganse og hovmod råtner mennesket innvendig ut.

 

det du tar opp er paradokser som religiøse mennesker vet er der men nekter å gå inn i pga usikkerhet og angst over å miste sin trygghet,

og de diskusjoner jeg har hatt med religiøse fanatikere har viset meg at disse folka er ikke åpne for nye tolkninger :)

 

men så lenge kan vi begge nyte den fredlige atmosfære i å ikke bedra oss selv:)

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan kan mennesket ha fri vilje samtidig som alt er forutbestemt? Innenfor islam. Skjønner ikke helt sammenhengen... og læreboka forklarer det ikke! Eksamen i morgen, hjelp?!

Hei Aokkkk! Håper det gikk bra med deg på eksamen.

 

I tilfelle du er genuint interessert så forsøker jeg å svare deg her. Kanskje du finner det nyttig til lignende problemer ved en senere anledning.

 

Det er vanskelig når man starter med å anta at det gi mening med fri vilje og at alt er forutbestemt (et fancy ord for at alt er forutbestemt er at alt er "deterministisk"). Man burde starte med å finne ut hva man mener med "fri vilje" og "forutbestemt". Så ser man på dette, og ser om de to tingene faktisk kan gå sammen.

 

Hva legger man så i fri vilje, mon tro? Det varierer. La oss se på to alternativ:

  • Vi syns det virker som om vi kan velge mellom ting og tang.
  • Vi kan velge fritt mellom ting uten å være påvirket av kultur, miljø eller gener, og våre valg avgjør fremtiden.
Mens med at noe er forutbestemt, så kan vi mene at "hva som skjer om fem dager er allerede bestemt, og ingen kan endre på det".

 

Vi kan da se at det første alternativet for hva vi mener med fri vilje passer helt fint sammen med at alt er forutbestemt. Det andre alternativet for hva vi mener med fri vilje, passer derimot ikke sammen med at alt er forutbestemt.

 

Hvis det er slik i islam at alt er forutbestemt, samtidig som vi har fri vilje, så må fri vilje være beskrevet som ("definert som") noe som ikke bryter med at verden er forutbestemt.

 

Så kort oppsummert: Finn først ut hva man mener med begrep og ord, og se så om det faktisk passer sammen.

Lenke til kommentar

 

Enkelt og greit:

 

* Religion er inkonsekvent og ulogisk.

Gjelder bare islam

 

 

 

 

Islam er den beste religionen for alle muslimer, men verste religionen for de som ikke er muslimer. Dette gjelder kun for Islam.

Dette kan sies om alle religioner. Hva mener du med at dette gjelder kun islam?

 

 

IS

 

Det samme kan sies om korsfarerne og alle de kristne terrorgruppene. Det er vel opplagt at enhver religion er best for de som tilhører den og ikke resten? 

Som han rabbinen sa for noen måneder siden;  "når de kristne drepte oss var det muslimer som sendte båter for å redde oss". Dette beviser at dette ikke kun gjelder Islam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...