Gå til innhold

Feriepenger og lønn i tillegg?


Waldy91

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg tjente ca 150.000 kr i fjor, og tjente ikke så "mye" da jeg var student og dette var en deltidsjobb. Jobber på samme arbeidssted nå, men i en bedre stilling nå og i fast jobb. Tjener 32.000 kr per måned i fastlønn. 
 

Jeg har ikke tenkt til å ta noe ferie i sommer, og har avtalt dette med sjefen min. Jeg har ikke opparbeidet meg noen dager heller.

Det jeg lurer på er om jeg kun får feriepenger på ca 15.000 kr nå i juni, eller om jeg kun får fast lønn på 32.000 kr eller får jeg begge deler??

Jeg har allerede jobbet inn min faste lønn på 32.000 kr i mai, så det blir jo stor forskjell om jeg kun får feriepengene.. Noen som vet?

Endret av Waldy91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

Jeg tjente ca 150.000 kr i fjor, og tjente ikke så "mye" da jeg var student og dette var en deltidsjobb. Jobber på samme arbeidssted nå, men i en bedre stilling nå og i fast jobb. Tjener 32.000 kr per måned i fastlønn. 

 

Jeg har ikke tenkt til å ta noe ferie i sommer, og har avtalt dette med sjefen min. Jeg har ikke opparbeidet meg noen dager heller.

Det jeg lurer på er om jeg kun får feriepenger på ca 15.000 kr nå i juni, eller om jeg kun får fast lønn på 32.000 kr eller får jeg begge deler??

Jeg har allerede jobbet inn min faste lønn på 32.000 kr i mai, så det blir jo stor forskjell om jeg kun får feriepengene.. Noen som vet?

Meg bekjent er det ikke lov til å ikke avvikle ferie, men om du ikke skal ha eller trekkes for ferie skal du ha lønn + feriepenger. Dette får også "alle" oss andre. Forskjellen er at vi blir trukket for feriedagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette behøver ikke være så vanskelig som mange tenker at det er.

 

Du skal ha lønn for den tiden du er på jobb. Hvis du tar ferie, så skal du ikke ha betalt for den tiden.

Det vanligste når man har fastlønn er at man ikke får lønn i juni, men da får man feriepengene. Da vil du få betalt den måneden du har ferie (gitt at dette ikke er juni), men du vil ikke få betalt for tid der du ikke er på jobb. De bare flytter tidspunktet for trekk for å gjøre det mer forutsigbart både for deg og for bedriften.

 

 

Det er vel ikke påbudt å ta ferie, men arbeidsgiver er pålagt å gi deg minimum 3 uker sammenhengende ferie mellom mai og september.

Lenke til kommentar

Dette behøver ikke være så vanskelig som mange tenker at det er.

 

Du skal ha lønn for den tiden du er på jobb. Hvis du tar ferie, så skal du ikke ha betalt for den tiden.

Det vanligste når man har fastlønn er at man ikke får lønn i juni, men da får man feriepengene. Da vil du få betalt den måneden du har ferie (gitt at dette ikke er juni), men du vil ikke få betalt for tid der du ikke er på jobb. De bare flytter tidspunktet for trekk for å gjøre det mer forutsigbart både for deg og for bedriften.

 

 

Det er vel ikke påbudt å ta ferie, men arbeidsgiver er pålagt å gi deg minimum 3 uker sammenhengende ferie mellom mai og september.

Dette er jo ikke korrekt som igjen gjør at folk ofte finner det med feriepenger vanskelig. Det er ingen som "ikke får lønn i juni", man får alle lønn og feriepenger men en blir trukket for ferien en har "krav" på. Så om en har rett på 25 dager ubetalt blir regnestykket slik:

Fastlønn + feriepenger -(25 * 7.5 * timelønn).

 

Det betyr altså at man blir trekt mer en fastlønnen i juni.

 

(Det finnes andre måter å gjøre dette på, mn dette er den normale løsningen).

 

Arbeidsgiver må etter lov passe på at arbeidstaker avvikler hele ferien sin og kan ende opp med erstatningskrav om ikke dette blir fulgt, så jo det er påbudt. Men det finnes ett unntak ser jeg nå, og det er om feriepenger ikke dekker opp pengene man blir trekt visstnok, så TS kan nok komme unda uten ferie i år om jeg forstår der rett. Sålenge ikke bedriften har fellesferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har plikt til å gi sammenhengende ferie, men 25 dager er ikke mye og de kan avikles hver Lørdag, de må ikke være sammenhengende om arbeidstaker ikke vil ha det, men arbeidsgiver kan og kreve at du tar ferie da andre tar ferie og det ikke er mye hensikt å ha 1 person på arbeid

 

Har fastlønn og får lønn i alle 12 måneder + feriepenger i slutten av Juni

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke et kvekk av "feriepenger" på jobben min. 

 

Det eneste jeg skjønner er at jeg får 45k utbetalt sammen med junilønna, og ingenting i juli. Lønningsdagen vår er 28., så det blir en ganske lang "ventetid", spesiellt er det mange som sliter i August etter sommerferien.

 

Hvorfor ikke bare få vanlig lønn alle 12 månedene og that's it?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men hva er poenget med 2 ganger lønn oppå månedslønna i juni, bare fordi vi har 3 uker fellesferie i juli? Kunne vel fått alt jevnt fordelt i hver måned uansett?

 

Hvert år er det masse folk som trenger forskudd på august lønna siden de ikke har fått "noe" siden 28. juni

 

Jeg bare forstår ikke konseptet med feriepenger. Det virker som det er ganske unikt for Norge/Norden.

Folk i UK har aldri hørt om det. Eller USA.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ingen av mine arbeidsplasser har hatt det slik, du kan kanskje ta det opp med lønnsavdelingen (foreslå å få feriepenger utlevert i juli). Personlig hadde jeg foretrukket deres ordning, da det alltid er bedre å få penger før enn senere, men jeg kan se hvordan det skaper problemer for enkelte.

 

Du får lønn hver måned, men iom. at du er borte nesten hele juli blir du trukket for dette. For å utjevne dette får du hver måned utbetalt litt mindre enn din 'egentlige' lønn. Dette får man typisk utbetalt når man avvikler ferie (slik av lønnstrekk og utbetaling av feriepenger går mot hverandre), men din arbeidsplass har åpenbart valgt å ikke gjøre det slik.

Lenke til kommentar

Men hva er poenget med 2 ganger lønn oppå månedslønna i juni, bare fordi vi har 3 uker fellesferie i juli? Kunne vel fått alt jevnt fordelt i hver måned uansett?

 

Hvert år er det masse folk som trenger forskudd på august lønna siden de ikke har fått "noe" siden 28. juni

 

Jeg bare forstår ikke konseptet med feriepenger. Det virker som det er ganske unikt for Norge/Norden.

Folk i UK har aldri hørt om det. Eller USA.

Ja, det er arbeidsplassen din som har en dårlig ordning.

 

Loven sier at man har rett på feriepengene den måneden man tar mesteparten av ferien sin.

 

Dersom jeg for eksempel velger å ta fire uker ferie i februar så har jeg rett på å få feriepengene mine i februar.

 

Grunnen til at nesten ingen arbeidsplasser gjør dette, men heller har en felles måned for avvikling av feriepenger for alle ansatte er fordi det hadde vært enormt mye arbeid for regnskapsfører å betale ut feriepenger 12 ganger i året.

Lenke til kommentar

Hva gjør de i England f.eks.? Prøvde å forklare feriepenge-konseptet til ei venninne der, hun trodde vi var gale :p

Jeg vet ikke hva de gjør i England, men det er ingenting ulogisk eller rart med feriepengesystemet vårt.... Det er bare mange som ikke forstår hvordan det fungerer.

 

Folk har en tendens til å blandet med årslønn inkludert/ekskludert feriepenger, lønn + feriepenger, skatt og feriepenger... osv osv osv osv. Det er egentlig veldig enkelt, men folk overkompliserer dette temaet til de grader.

Lenke til kommentar

Ja, vet ikke om noen på jobb som faktisk skjønner det systemet. Venninna mi sa noe slikt som "dere FÅR nesten tredobbel lønn en mnd, ingenting neste mnd..hvorfor det? wow jeg vil bo i norge"

 

Jeg klarte ikke å forklare hvorfor.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du har selv sagt at du ikke forstår feriepenger, men reagerer på at de du prøver å forklare konseptet til ikke forstår?

 

Her er mitt forslag, forenklet til 1 mnd ferie.

 

Vi får utbetalt lønn hver måned. 1 mnd i året har vi ferie, og da trekkes vi i lønn. For å forhindre at folk ikke klarer å budsjettere med en måned uten utbetalt lønn har vi innført konseptet 'feriepenger'. Hver måned settes litt av lønnen av (12 %), og vi får denne utbetalt når vi tar ferie.

Lenke til kommentar

Men hva er poenget med 2 ganger lønn oppå månedslønna i juni, bare fordi vi har 3 uker fellesferie i juli? Kunne vel fått alt jevnt fordelt i hver måned uansett?

 

Hvert år er det masse folk som trenger forskudd på august lønna siden de ikke har fått "noe" siden 28. juni

Hvis man får godt over dobbel utbetaling en mnd og vet at man ikke får noe neste mnd, da burde det ikke kreve så høy IQ eller økonomiutdannelse for å skjønne at man burde spare/sette til side penger til neste mnd...

Lenke til kommentar

Jo, men man lurer fortsatt på hvorfor. Det er langt over dobbelt utbetalt i juni måned. La oss si jeg får 23000 i netto lønn ellers i året. I juni får jeg 23+45

Det er jo likt som alle andre, forskjellen er jo bare at en får alt en måned i steden for fordelt over to. Så det er jo bare å "holde" på de 23 til neste måned. Men jeg forstår at det kan være irriterende, men det har vell med at lønningskontoret skal ha fri i den måneden uten lønn.

Lenke til kommentar

Dette behøver ikke være så vanskelig som mange tenker at det er.

 

Du skal ha lønn for den tiden du er på jobb. Hvis du tar ferie, så skal du ikke ha betalt for den tiden.

Det vanligste når man har fastlønn er at man ikke får lønn i juni, men da får man feriepengene. Da vil du få betalt den måneden du har ferie (gitt at dette ikke er juni), men du vil ikke få betalt for tid der du ikke er på jobb. De bare flytter tidspunktet for trekk for å gjøre det mer forutsigbart både for deg og for bedriften.

 

 

Det er vel ikke påbudt å ta ferie, men arbeidsgiver er pålagt å gi deg minimum 3 uker sammenhengende ferie mellom mai og september.

Selvfølgelig skal du ha lønn når du jobber. Like selvfølgelig skal du ikke ha lønn når du ikke jobber. Det er ikke tillatt å ikke ta ut ferie, og det er ikke tillatt å utbetale feriepenger før du faktisk tar ut ferie. Se ferieloven § 11. Det er dermed ikke "påbudt" å ta ferie, men feriepengene dine får du ikke før du gjør det (eller du slutter i jobben).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette behøver ikke være så vanskelig som mange tenker at det er.

 

Du skal ha lønn for den tiden du er på jobb. Hvis du tar ferie, så skal du ikke ha betalt for den tiden.

Det vanligste når man har fastlønn er at man ikke får lønn i juni, men da får man feriepengene. Da vil du få betalt den måneden du har ferie (gitt at dette ikke er juni), men du vil ikke få betalt for tid der du ikke er på jobb. De bare flytter tidspunktet for trekk for å gjøre det mer forutsigbart både for deg og for bedriften.

 

 

Det er vel ikke påbudt å ta ferie, men arbeidsgiver er pålagt å gi deg minimum 3 uker sammenhengende ferie mellom mai og september.

Selvfølgelig skal du ha lønn når du jobber. Like selvfølgelig skal du ikke ha lønn når du ikke jobber. Det er ikke tillatt å ikke ta ut ferie, og det er ikke tillatt å utbetale feriepenger før du faktisk tar ut ferie. Se ferieloven § 11. Det er dermed ikke "påbudt" å ta ferie, men feriepengene dine får du ikke før du gjør det (eller du slutter i jobben).

 

En av grunnene til at 99% av arbeidsplasser ikke følger loven om å betale ut feriepenger før den ansatte tar hoveddelen av sin ferie. I stedet betales feriepengene til alle ansatte før fellesferien. Dette er ikke egentlig lovlig, men ingen blir heller straffet for dette. Kan egentlig si at "det er en dum lov og staten vet det".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...