Gå til innhold

[Løst] Ønsker å bytte jobb - dagpenger i en periode


m4rv

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som kan oppklare noe for meg.

Si at man ønsker å søke seg i en ny jobb og frivillig avslutter dagens jobb.

Vil man få dagpenger mens man da er aktiv arbeidsøker?

Er det evt. noen spesielle regler som gjelder visst man sier opp jobben selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Noen som kan oppklare noe for meg.

Si at man ønsker å søke seg i en ny jobb og frivillig avslutter dagens jobb.

Vil man få dagpenger mens man da er aktiv arbeidsøker?

Er det evt. noen spesielle regler som gjelder visst man sier opp jobben selv?

 

Nei det er en karantene på 3 måneder mener jeg. Det er altså ikke slik at man kan slutte i jobben for å gå over på støtte om en ønsker det. 

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Noen som kan oppklare noe for meg.

Si at man ønsker å søke seg i en ny jobb og frivillig avslutter dagens jobb.

Vil man få dagpenger mens man da er aktiv arbeidsøker?

Er det evt. noen spesielle regler som gjelder visst man sier opp jobben selv?

 

Nei det er en karantene på 3 måneder mener jeg. Det er altså ikke slik at man kan slutte i jobben for å gå over på støtte om en ønsker det. 

 

Er ikke ønske om å gå over på støtte. Vil helst rett i ny jobb, men visst man ikke finner noe med en gang, så vil man altså måtte gå 3 mnd uten noen form for støtte?

Lenke til kommentar

Ja, dersom du sier opp selv (uten rimelig grunn) er det en forlenget ventetid på 8 uker før du begynner å få dagpenger. I disse åtte ukene må du også fylle vilkårene for rett til dagpenger (sende meldekort, aktivt søke jobber, o.l) selv om du ikke får utbetalt noen penger i løpet av denne perioden.

Lenke til kommentar

 

Man kan alltids prøve å få sparken, og bedt om å gå på dagen. Da får du kanskje 3 mnd etterlønn hvis du er heldig... Ellers er det 12 uker karantene når man sier opp frivillig.

Eller så gjør man det enkelt: Man står i jobb mens man søker jobb, og går til ny jobb etter utløpt oppsigelsestid.

Dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva visst man er i situasjon der man har havnet på feil arbeidsplass og prøvetiden er ferdig?

Er det da "riktig" ovenfor arbeidsgiver å signere kontrakt mens man aktivt søker annet?

Om prøvetiden er gått ut må en vell bli sagt opp for å ikke fortsette, da er jo historien en annen!

Lenke til kommentar

Blir det samme selv om prøvetiden er innleie via bemanningsbyrå?

Da har man jo en kontrakt og da denne utgår, så har man jo egentlig ikke noe mer jobb?

Nei det er ikke det samme, da har man en kontrakt som går ut som du sier. Derfor er det latterlig at så mange folk støtter vår "kjekke" regjering om endring i midlertidig ansettelse.

Lenke til kommentar

Du må gå 8 uker uten dagpenger hvis du sier opp jobben, takker nei til fornyelse av kontrakt eller selv er skyld i at du er sagt opp.

Normal ventetid eller karantene er 3 dager. 
I ventetiden skal du være reell arbeidssøker, altså du kan ikke avvikle ventetiden mens du er i utlandet eller f.eks jobber 51%. 

Jeg anbefaler deg å bare gjøre det. En dag ekstra dag i en jobb du ikke liker er en dag for mye. Det er ditt liv og hva arbeidsmoralistene på nav eller div. internett fora måtte mene angår ikke deg mer enn du tillater det. 
Det er lurt med et opphold mellom jobb for å hente deg litt inn igjen og nå i sommer er en fin tid å gjøre det på. 

EDIT: Og til dere alle andre, det er bedre at TS gjør det på denne måten enn at han gjør en dårlig jobb og blir oppsagt. Eller blir utbrent og sykmeldt og så arbeidsledig. Det er mange mange måter å vri seg unna de 8 ukene på så jeg syns det er beundringsverdig at TS prøver å gjøre det på den rette måten.

Endret av Brød
Lenke til kommentar

Så visst jeg jobber til kontrakten utgår via bemanningsbyrået og ikke signerer evt. tilbud fra bedriften, så vil jeg komme under 8 ukers karantene?

Ja.

 

Din tidligere arbeidsgiver må fylle ut dette skjemaet før du får en krone: https://www.nav.no/se/Samegiella/_attachment/805329913?_ts=145dbfa6780&download=true

 

Krysser de av ja på punktet om at du har tilbud om annet arbeid i virksomheten kan du glemme å få dagpenger de første 8 ukene. 

Lenke til kommentar

Du må gå 8 uker uten dagpenger hvis du sier opp jobben, takker nei til fornyelse av kontrakt eller selv er skyld i at du er sagt opp.

 

Normal ventetid eller karantene er 3 dager. 

I ventetiden skal du være reell arbeidssøker, altså du kan ikke avvikle ventetiden mens du er i utlandet eller f.eks jobber 51%. 

 

Jeg anbefaler deg å bare gjøre det. En dag ekstra dag i en jobb du ikke liker er en dag for mye. Det er ditt liv og hva arbeidsmoralistene på nav eller div. internett fora måtte mene angår ikke deg mer enn du tillater det. 

Det er lurt med et opphold mellom jobb for å hente deg litt inn igjen og nå i sommer er en fin tid å gjøre det på. 

 

EDIT: Og til dere alle andre, det er bedre at TS gjør det på denne måten enn at han gjør en dårlig jobb og blir oppsagt. Eller blir utbrent og sykmeldt og så arbeidsledig. Det er mange mange måter å vri seg unna de 8 ukene på så jeg syns det er beundringsverdig at TS prøver å gjøre det på den rette måten.

Det er jo en veldig fin og nobel tankegang - men hva gjør man med penger til livsopphold?

 

Eg mener ikke at man skal lure seg til sykemelding/oppsigelse, men mener at man bør stå i nåværende jobb og gjøre jobben sin til man evnt finner en ny.

Lenke til kommentar

En oppsigelsesperiode er på 30-90 dager. Livet er definitivt langt nok til å klare å være i jobb frem til man har klart å skaffe en ny. 

Å forvente at samfunnet skal betale for at noen skal sitte hjemme fordi de ikke elsket jobben er hinsides galskap, og det at noen i det hele tatt syns det er greit er tydelige bevis på at dette velferdssamfunnet har store problemer og er på dypt vann. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Der kom det ja. Arbeidsmoralistene er på vakt. Folk bestemmer selv hva de vil gjøre med livet sitt. Hvis de ikke ønsker en drittjobb så er det deres valg. Ikke ditt. Og ja jeg forventer å få dagpenger i den utstrekning loven gir meg rett til det. 

Ja du kan godt si at det er et bevis på at velferdssamfunnet har problemer. Men da er vi over i en annen diskusjon. Da kan jeg avspore den igjen med å si at 10.000 syria flyktninger ødelegger velferdssamfunnet mer.
 

Lenke til kommentar

En oppsigelsesperiode er på 30-90 dager. Livet er definitivt langt nok til å klare å være i jobb frem til man har klart å skaffe en ny. 

Å forvente at samfunnet skal betale for at noen skal sitte hjemme fordi de ikke elsket jobben er hinsides galskap, og det at noen i det hele tatt syns det er greit er tydelige bevis på at dette velferdssamfunnet har store problemer og er på dypt vann. 

Jeg har ikke noe ønske om å ikke arbeide.

Så klart ønsker jeg en ny jobb med en gang, men nå er situasjonen slik at jeg vurderer å ikke takke ja til videre kontrakt da min utløper.

Og da er spørsmålet, blir det "riktig" ovenfor arbeidsgiver at jeg takker ja til fast og aktivt søker annet?

Ville ikke de heller også kanskje satt pris på ærlighet og muligheten til å finne en annen kandidat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...