Gå til innhold

Sivilingeniør/Industriell økonomi, NTNU


Anbefalte innlegg

Hvordan er miljøet på siv. ing/ind. øk på NTNU? Jeg vurderer å studere ved NTNU til høsten, men jeg ønsker ikke et traust studieliv inne på lesesalen (det er tross alt 5 år av mitt liv). Jeg har et inntrykk at det er litt "Big Bang Theory"?

 

De fleste jeg kjenner som studerer siv. ing/ind. øk ved NTNU i Trondheim er ikke mine typer for å si det sånn.. Jeg har lyst til å ei studietid hvor jeg kan leve livet fullt ut (ha det gøy, feste og dyrke hobbyene mine).

 

Er et slikt liv forenelig med siv. ing/ind. øk studier ved NTNU?

 

Og hvordan er menneske som studerer der? Jeg har ikke lyst til å bli stuck i en dårlig Big Bang Theory episode i fem år.. Jeg har heller ikke lyst til å studere fra kl. 8-16 hver dag.

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som student i Trondheim er det alltid mulig å leve livet fullt ut, fantastisk studieby! Ikke noe problem uavhengig av hvilken linje du studerer. Meld deg inn i studentforeninger, bli med en gjeng på Samfundet+++ 

 

Men, ind. øk. (som jeg ikke var på) har veldig mange ambisiøse studenter, og skal du gjøre det bra så må du være forberedt på å jobbe hardt også. Men det kan absolutt kombineres med å ha det gøy.

Lenke til kommentar

Som student i Trondheim er det alltid mulig å leve livet fullt ut, fantastisk studieby! Ikke noe problem uavhengig av hvilken linje du studerer. Meld deg inn i studentforeninger, bli med en gjeng på Samfundet+++ 

 

Men, ind. øk. (som jeg ikke var på) har veldig mange ambisiøse studenter, og skal du gjøre det bra så må du være forberedt på å jobbe hardt også. Men det kan absolutt kombineres med å ha det gøy.

 

Studentforeninger er det en sånn ekkel folkehøyskole-vibb over. Nei takk.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert noen studieprogram tilknyttet Dragvoll da?

 

Jo, faktisk. Har søkt på flere årsstudium ved Dragvoll. Sosialt sett så tror jeg at Dragvoll er stedet for meg. Kanskje jeg ender opp med å ta et årsstudium der. Problemet er at jeg er ganske god i realfag og ikke like god i humaniora fag. Skulle ønske det var motsatt.

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

Nerdefaktoren er nok vesentlig lavere på Ind.Øk enn på mange andre linjer. Som student står du jo fritt til å organisere dagen din selv, det er ingen som tvinger deg til å jobbe fra 8-16. Er svært få (særlig på Ind.Øk) som sitter inne hele dagen, de fleste klarer å ha flere baller i luften samtidig. For meg høres det ikke ut som du vet helt hva du går til  :rofl:

Lenke til kommentar

 

Som student i Trondheim er det alltid mulig å leve livet fullt ut, fantastisk studieby! Ikke noe problem uavhengig av hvilken linje du studerer. Meld deg inn i studentforeninger, bli med en gjeng på Samfundet+++ 

 

Men, ind. øk. (som jeg ikke var på) har veldig mange ambisiøse studenter, og skal du gjøre det bra så må du være forberedt på å jobbe hardt også. Men det kan absolutt kombineres med å ha det gøy.

 

Studentforeninger er det en sånn ekkel folkehøyskole-vibb over. Nei takk.

 

 

Hva er det du tror foregår i en studentforening?

 

Her er en studentforening. Hva er det den har til felles med å gå på folkehøyskole?

 

On topic: i tillegg til kommentaren til siste taler, virker det også for meg som at du ikke har tenkt så nøye over hva du vil jobbe med etter endt utdannelse. Du fokuserer veldig på at dette kommer til å ta fem år av livet ditt, men det du ender opp med etterpå er du stuck med i 40-50 år av livet ditt.

 

Det er selvfølgelig bra å velge en utdannelse man kommer til å trives med å jobbe seg gjennom. Liker du realfag kan ingeniørfag absolutt være noe for deg, men det krever først og fremst en viss dose motivasjon å komme gjennom det. Og nei, det er ikke sånn at det er bare nerder som går siv.ing, og de færreste har mye til felles med Sheldon Cooper ;) det er alle mulige personlighetstyper, men ettersom det krever et visst karaktersnitt for å komme inn har du selvfølgelig ikke så mange av de minst skoleflinke der. Og seriøst, linjeforeninger er gull for å finne venner du kan jobbe sammen med, og det gjør det utrolig mye lettere å komme gjennom til tider krevende fag. Med mindre du virkelig går inn for å være asosial og unngå alle sosiale happenings er jeg temmelig sikker på at du kommer til å se tilbake på fem år med gode minner fra NTNU - om du velger den veien :)

 

Så mitt råd, tenk gjennom hva du vil ende opp med når du er ferdig, og velg utdannelse etter det, i stedet for å spekulere i ubegrunnede fordommer mot dine fremtidige medstudenter - mest sannsynlig kommer du til å møte fler likesinnede enn du aner :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt. I bunn og grunn har jeg lyst til å reise. Problemet er finansieringen.

 

Jeg liker å være sosial, men ikke i "organiserte" former. Har aldri vært noen fan av klasseturer o.l. Vennene mine er vennene mine fordi de er vennene mine - ikke fordi vi studerer samme fag. Jeg har heller ikke noe problem med å komme i kontakt med folk. Nettverket mitt er stort.

 

Mine personlige erfaringer tilsier at egenskapen "skoleflink" ofte ikke er en positiv egenskap. I mine ører er det heller ikke synonymt med intelligent. Selv har jeg gjort det karaktermessig, men det skyldes at jeg er en pussig skrue. Ser jeg på de rundt meg som har gjort det samme, så er det noen trekk som går igjen: pliktdrevne (føler de er pliktet til å prestere), nevrotiske og underdanige (gjør som de blir bedt om).

 

Men jeg skal en tur til Trondheim å besøke noen venner. Skal stikke innom NTNU Gløs og spørre litt rundt. Kanskjeblir jeg litt klokere.

 

Forresten! Kul hjemmeside, men det der er ikke helt min greie. Spesielt ikke når studentforeningen er sponset av Kongsberg Gruppen. (hehe) ;-)

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

Fetteren min er også glad i å feste. Han tilbrakte forholdsvis lite tid på lesesalen og festet hardt og mye. Han kom seg likevel gjennom studiet på NTNU. Ulempen var at det tok ham 8 år.

 

Også NTNU-studenter tar seg tid til å feste og være sosiale (ifølge søskenbarna mine). Men skal du studere, må du regne med å jobbe mye i perioder. Du trenger ikke å være på skolen fra klokka 8, men du må antakelig legge inn 40 timer i uka. Men du går ikke glipp av noe der. Alle andre jobber jo også så mye. Hvis du tar deg fri når de andre jobber, har du ikke så mange å feste sammen med.

 

Alle studier har sine stereotyper. Om studiet mitt pleier folk å spørre om studentene bruker dress og koffert på skolen. NTNU-studenter er nok som andre mennesker, ofte normale og har mange forskjellige interesser, verdier og personlige erfaringer. Fellesnevneren er ikke så mye mer enn at alle kan tenke seg å jobbe med noe teknologirelatert og er flinke nok til å komme gjennom opptaket.

Lenke til kommentar

Nerdefaktoren er nok vesentlig lavere på Ind.Øk enn på mange andre linjer. Som student står du jo fritt til å organisere dagen din selv, det er ingen som tvinger deg til å jobbe fra 8-16. Er svært få (særlig på Ind.Øk) som sitter inne hele dagen, de fleste klarer å ha flere baller i luften samtidig. For meg høres det ikke ut som du vet helt hva du går til  :rofl:

 

Jeg kjenner til 4-5 stk som studerer ved ind. øk. ved NTNU. De er alle nerder i forkledning. Nerder som prøver å være "kule og hippe", men som ikke får det helt til (se for deg en hybrid av en typisk NHH-student og Sheldon Cooper). Men, selvfølgelig skjønner jeg at alle ved ind. øk. ikke er sånn.

 

Studerer du ind. øk selv? Er studiet hardt?

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

Fetteren min er også glad i å feste. Han tilbrakte forholdsvis lite tid på lesesalen og festet hardt og mye. Han kom seg likevel gjennom studiet på NTNU. Ulempen var at det tok ham 8 år.

 

Også NTNU-studenter tar seg tid til å feste og være sosiale (ifølge søskenbarna mine). Men skal du studere, må du regne med å jobbe mye i perioder. Du trenger ikke å være på skolen fra klokka 8, men du må antakelig legge inn 40 timer i uka. Men du går ikke glipp av noe der. Alle andre jobber jo også så mye. Hvis du tar deg fri når de andre jobber, har du ikke så mange å feste sammen med.

 

Alle studier har sine stereotyper. Om studiet mitt pleier folk å spørre om studentene bruker dress og koffert på skolen. NTNU-studenter er nok som andre mennesker, ofte normale og har mange forskjellige interesser, verdier og personlige erfaringer. Fellesnevneren er ikke så mye mer enn at alle kan tenke seg å jobbe med noe teknologirelatert og er flinke nok til å komme gjennom opptaket.

 

Skulle ha gått i klasse med fetteren din!

 

Jeg har et inntrykk av at på andre mange studier, så leser studentene kun to-tre uker før eksamen(e)? Og at de færreste drar på forelesninger?

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

Hvor mye du trenger å jobbe er avhengig av hvilken studieretning du går, samt hva ambisjonene dine er. Gitt at du studerer noe som ikke er veldig vanskelig på NTNU (f.eks. ikke fysmat, kyb, matte, konstruksjon) så kommer man lett unna med 30 timer i uka inkl. forelesning. Kok øvinger, lær deg gode studieteknikker, gjør masse tidligere eksamensoppgave etc. Burde holde til noe rundt C i snitt hvis du er heldig, ellers ned mot D. Da kan du ta deg "fri" store deler av semesteret og jobbe veldig intensivt de siste tre ukene før eksamen

Lenke til kommentar

Jeg har et inntrykk av at på andre mange studier, så leser studentene kun to-tre uker før eksamen(e)? Og at de færreste drar på forelesninger?

 

Jeg studerer på NHH, som du nevner litt lenger opp. Jeg vet ikke hva som er vanlig andre steder, men jeg har inntrykk av at folk studerer på litt forskjellige måter. Noen følger forelesninger, men tar det ellers rolig før eksamensperioden drar seg til. Mens andre jobber jevnt og godt fra begynnelsen av og er mindre stresset når eksamen nærmer seg. Flere har gått fra den første til den andre gruppen i løpet av de tre første årene. Antakelig har de funnet ut at det er lettere å få tilfredsstillende resultater slik. De som verken går i forelesninger eller jobber selvstendig i løpet av semesteret, sliter veldig med å komme gjennom. Jeg tror ikke at det er noen sånne igjen på kullet mitt. Det var ikke mange av dem i utgangspunktet og de få det gjaldt, har enten droppet ut eller endret studievanene sine.

 

Jeg går ikke alltid på forelesninger, for jeg jobber med pensum før forelesningene. Hvis boka forklarer ting godt, stoffet ikke er veldig vanskelig å få tak på eller jeg synes foreleseren er dårlig, står jeg ofte over forelesningene. Hvis jeg derimot tror at jeg vil ha utbytte av det fordi jeg sliter med å forstå stoffet eller foreleseren er god, går jeg i forelesningene. De gangene jeg er i forelesninger, er vel inntil halvparten av kullet borte. Det kan være flere grunner til det. Noen gjør nok som meg og studerer bedre på egenhånd. Men skolen er også blitt flink til å filme forelesningene, slik at studentene kan se opptak hjemmefra og ikke trenger å stå opp før klokka 8.

Lenke til kommentar

Hvordan er miljøet på siv. ing/ind. øk på NTNU? Jeg vurderer å studere ved NTNU til høsten, men jeg ønsker ikke et traust studieliv inne på lesesalen (det er tross alt 5 år av mitt liv). Jeg har et inntrykk at det er litt "Big Bang Theory"?

 

De fleste jeg kjenner som studerer siv. ing/ind. øk ved NTNU i Trondheim er ikke mine typer for å si det sånn.. Jeg har lyst til å ei studietid hvor jeg kan leve livet fullt ut (ha det gøy, feste og dyrke hobbyene mine).

 

Er et slikt liv forenelig med siv. ing/ind. øk studier ved NTNU?

 

Og hvordan er menneske som studerer der? Jeg har ikke lyst til å bli stuck i en dårlig Big Bang Theory episode i fem år.. Jeg har heller ikke lyst til å studere fra kl. 8-16 hver dag.

Slutt å baser virkelighetsforståelsen din på big bang theory som er en ekstremt dårlig serie som formidler hvordan det er å være akademisk ansatt på en ekstremt dårlig måte. Om du ikke har lyst til å studere mellom 8-16 hver dag kommer du nok til å ikke gjøre det så bra på indøk. Det er ingenting som hindrer de som sitter på lesesalen minst 8-16 til å feste og dyrke hobbiene sine.

 

 

 

For å være helt ærlig. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt. I bunn og grunn har jeg lyst til å reise. Problemet er finansieringen.

 

Jeg liker å være sosial, men ikke i "organiserte" former. Har aldri vært noen fan av klasseturer o.l. Vennene mine er vennene mine fordi de er vennene mine - ikke fordi vi studerer samme fag. Jeg har heller ikke noe problem med å komme i kontakt med folk. Nettverket mitt er stort.

 

Mine personlige erfaringer tilsier at egenskapen "skoleflink" ofte ikke er en positiv egenskap. I mine ører er det heller ikke synonymt med intelligent. Selv har jeg gjort det karaktermessig, men det skyldes at jeg er en pussig skrue. Ser jeg på de rundt meg som har gjort det samme, så er det noen trekk som går igjen: pliktdrevne (føler de er pliktet til å prestere), nevrotiske og underdanige (gjør som de blir bedt om).

 

Men jeg skal en tur til Trondheim å besøke noen venner. Skal stikke innom NTNU Gløs og spørre litt rundt. Kanskjeblir jeg litt klokere.

 

Forresten! Kul hjemmeside, men det der er ikke helt min greie. Spesielt ikke når studentforeningen er sponset av Kongsberg Gruppen. (hehe) ;-)

 

Lol. 50% av studentene på NTNU fikk gode karakterer på VGS uten å være typisk skoleflinke. Det høres ut som du kanskje har godt av å komme deg på universitetet for å jekke deg litt ned, men forbered deg på at du kanskje må begynne å jobbe litt mer, og slutte å se ned på andre folk samt droppe litt av dine fordommer. På en annen side er det kanskje lettere for deg å gå rundt i livet å late som du er bedre enn alle andre, og alle som går på høyere utdanning "seldon coopere".

 

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du spør oss ettersom du tydeligvis føler du vet alt fra før (Hvordan indøkere er, hvordan ulike studentforeninger er).

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De to er ikke gjensidig utelukkende alternativer. Etter 2 år som student har jeg et inntrykk av at de som får gode karakterer også er de som engasjerer seg i studentforeningen, har deltidsjobb og fester. Vet ikke hvordan det er ellers rundt i landet, men mange av mine venner her i Bergen (alt fra juss, økonomi til førskolelærer og ingeniør) har samme inntrykket. Har man mye på agendaen blir man tvunget til å bruke tiden effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to er ikke gjensidig utelukkende alternativer. Etter 2 år som student har jeg et inntrykk av at de som får gode karakterer også er de som engasjerer seg i studentforeningen, har deltidsjobb og fester. Vet ikke hvordan det er ellers rundt i landet, men mange av mine venner her i Bergen (alt fra juss, økonomi til førskolelærer og ingeniør) har samme inntrykket. Har man mye på agendaen blir man tvunget til å bruke tiden effektivt.

Neida, det var litt på spøk. Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar

De to er ikke gjensidig utelukkende alternativer. Etter 2 år som student har jeg et inntrykk av at de som får gode karakterer også er de som engasjerer seg i studentforeningen, har deltidsjobb og fester. Vet ikke hvordan det er ellers rundt i landet, men mange av mine venner her i Bergen (alt fra juss, økonomi til førskolelærer og ingeniør) har samme inntrykket. Har man mye på agendaen blir man tvunget til å bruke tiden effektivt.

Vel, eg har det motsette subjektive inntrykket. Det finst ei linjeforening på Gløshaugen der fleire medlemmar begynner på 3. året til hausten utan å ha bestått Matematikk 1 og Matematikk 3 :whistle: 
 
Eg har ikkje sett nokon statistikk på samanhangen mellom engasjement i foreningar og karaktersnitt, men det finst statistikk som syner samvariansen med framtidig lønn. DN seier her at dei som hadde verv i studietida tener jamt over mindre enn dei som gjekk utan verv, og Bindeleddet seier noko liknande her, på si årlege diplomundersøking.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...