Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg Diabetes type 1?


Anbefalte innlegg

Her er noen av symptomene som jeg for tiden plages av:

 

- Kraftig og mye svette (daglig)

- Hyppig vannlating og spesielt tissetrang om morgenen. Volumet av urin har også vært spesielt høyt om morgenen, nå de siste dagene.

- Elendig allmenntilstand, som inkluderer mye slapphet og generell sykdomsfølelse (spesielt forverret seg de siste ukene).

- Liten/Lav matlyst.

- Rast ned i vekt de siste ukene, noe jeg hovedsakelig baserer på at jeg i løpet av de få ukene har gått ned ca. 2-4 buksestørrelser. - Vektnedgangen har vært helt ufrivillig og forsetter, tross for at jeg drikker både brus og saft hver dag + Hurtigmat flere ganger i uken.

- Ofte svimmel, og da spesielt om kvelden når jeg går fra sittende til oppreist tilstand. De siste dagene har jeg også observert økt grad av svimmelhet når jeg sitter.

- Ofte tungpustet

- Ofte kvalme og urolig mave som spesielt er blitt verre den siste uken.

- Ofte Angst uten grunn. Inkluderer også små panikkangst-anfall som spesielt toppet seg for 30 min siden.

- Ofte en liten grad av nedsatt bevissthett (følelse av å gå under vann).

- Uvanlig mye tørste som er ekstra ille ved inntak av sukkerinnholdig saft.

- Ofte hodepine, trøtthet, muskelsmerter i bein og armer. I den siste ukene har jeg også flere ganger opplevd små ryggsmerter.

- Ofte Dårlig humør/Tristhet/Likegyldighet som kommer uten grunn. Opplevd oftere den siste uken.

- Nedsatt følelse i høyre fot, noe jeg først merket noe til for ca. 3 måneder siden. Den nedsatte følelsen minner veldig om dårlig blodsirkulasjon/følelse av at foten sover.

- Sultfølelse, uavhengig av hvor mye jeg spiser (startet for ca. 3 uker siden, og har siden da gradvis blitt et større "problem").

 

Hva er det første dere tenker på når dere ser disse symptomene? Er det sannsynlig å tro at dette kan være pga. Diabetes type 1?

 

Er dette evt. symptomer som er alvorlige? 

Burde jeg oppsøke legevakt fortest mulig, eller holder det med å vente på legetime hos fastlegen?

 

Det skal også nevnes at jeg for litt over en måned siden sluttet med Seroquel grunnet bivirkninger. Bivirkninger som det nå kan se ut at ikke skyldtes Seroquel allikevel.

Det er også litt kjent at Seroquel kan gi Diabetes.

 

Takker for alle hjelpfulle svar!  :wee:

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være greit å oppsøke lege, kjenner ikke til hva symptomene tilsier, men man kan uansett ikke stille diagnose over nett.

Ellers, sånn generelt sett, så trenger man ikke oppsøke lege umiddelbart om tilstanden ikke forverres betydelig, men greit å bestille time raskest mulig.

 

Personlig ville jeg nok fått ordnet time litt raskt, men ikke dratt på legevakten om ikke ting ble værre enn det er i dag. Men igjen, jeg er ikke lege så det blir bare synsing fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å se om man har diabetes, enten type 1 eller 2, så må man ihvertfall måle blodsukker for å se om man har god eller dårlig regulering av blodsukkeret. Du bør ikke bekymre seg så mye om hva det kan være og ikke være; for det vet du ikke før du har vært hos legen. Besøk legen din, så finner de ut av hva dette kan være for noe. 

Lenke til kommentar

Slutt å drikke sukkerholdig drikke. Kutt alt av brus og alt av saft umiddelbart. Overdose av sukker kan gi alle de symptomene du beskriver, og er veien til Diabletes 2. Selv en liter brus daglig er nok til å gi overdose alene. Drikk vann eller sukkerfrie alternativer. Te/kaffe er og helt ok, men selvsagt uten sukker i.

Lenke til kommentar

Mange qv symptomene stemmer med diabetes, men de kommer som regel gradvis, men man legger ikke nødvendigvis merke til de med en gang før det tar av litt.

Du kan få gratis startkit til måling av blodsukker på apoteket. Er veldig enkelt å teste seg selv for diabetes om en ikke er redd for stikk i fingeren. Ellers burde en uansett oppsøke legehjelp mee alle de relativt alvorlige symptomene du har beskrevet.

Lenke til kommentar

Kom deg til legen ASAP! Jeg hadde mange av disse symptomene for noen uker siden, og de kom bokstavelig talt over natta.

 

-Svekket syn

-Ekstrem tørste (vann, melk, juice, brus osv)

-Hyppig vannlating døgnet rundt (stod opp 3-4 ganger om natten for å tisse hver natt)

-Slapphet og trøtthet

-Følelse av syre i magen

 

Til slutt var jeg så sliten at det å gå til og fra doen for å tisse gjorde meg utmattet og tungpustet. Til slutt kom jeg meg til legevakten hvor blodsukkeret ble målt til 20 --> ble sendt til sykehus --> fikk diagnosen diabetes 1. Mest sannsynlig har du også det. Er du ikke allerede på sykehus så må du komme deg til lege og sjekke blodsukkeret. Det høres ut som du er i ketoacidose (som jeg og var i), og ubehandlet VIL det føre til koma og død.

 

Sjekk blodsukkeret ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom deg til legen ASAP! Jeg hadde mange av disse symptomene for noen uker siden, og de kom bokstavelig talt over natta.

 

-Svekket syn

-Ekstrem tørste (vann, melk, juice, brus osv)

-Hyppig vannlating døgnet rundt (stod opp 3-4 ganger om natten for å tisse hver natt)

-Slapphet og trøtthet

-Følelse av syre i magen

 

Til slutt var jeg så sliten at det å gå til og fra doen for å tisse gjorde meg utmattet og tungpustet. Til slutt kom jeg meg til legevakten hvor blodsukkeret ble målt til 20 --> ble sendt til sykehus --> fikk diagnosen diabetes 1. Mest sannsynlig har du også det. Er du ikke allerede på sykehus så må du komme deg til lege og sjekke blodsukkeret. Det høres ut som du er i ketoacidose (som jeg og var i), og ubehandlet VIL det føre til koma og død.

 

Sjekk blodsukkeret ditt.

Var det kostholdet ditt som førte til diabetes type 1?

Lenke til kommentar
 

Var det kostholdet ditt som førte til diabetes type 1?

 

Nei. Diabetes 1 er en autoimmun sykdom - det er ikke diabetes 2. Autoimmune sykdommer kommer av at immunsystemet angriper egne celler i kroppen. Ingen vet nøyaktig hvorfor den gjør det hos noen og ikke hos andre. Jeg syns jeg har vært ganske sunn, er normalvektig og alt det der. Ingen i familien har diabetes 1. Ingenting skulle tilsi at jeg skulle bli syk, men likevel ble jeg det. Thug life.

Lenke til kommentar

Er det litt bekymringsverdig at trådstarter ikke har vært pålogget siden?

Neida, har bare vært ganske lat og lei.

 

Samme kveld som jeg opprettet denne tråden dro jeg på legevakten for å få målt blodsukkeret. Det ble der målt til 5.8.

Neste dag var jeg til fastlegen, hvor blodsukkeret igjen ble målt og da denne gangen til noe mellom 5.0 - 5.4.

Er derfor veldig sikkert at jeg ikke har Diabetes (heldigvis)  :wee:

 

Natt til idag ble uansett flere av symptomene mye verre og det er liten tvil om at det faktisk må være Magesår det er snakk om her. Som jo også forklarer flere av symptomene (bl.a. Nedsatt bevissthet, Konstant sultfølelse, vektnedgang, Kvalme, Konstant halsbrann/sure oppstøt++)

 

Jeg var tidligere idag til fastlegen, der jeg fikk utskrevet et ekstra syrehemmende middel (i tillegg til Somac, som jeg allerede går på fast) - Noe som hjalp veldig.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...