Gå til innhold

FIFA-saken | Blatter og Platini utestengt i 8 år - Gianni Infantino ny president


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bommet litt på poenget.

 

Greia er jo at UEFA-medlemsland da ikke vil få delta i VM, og med mindre andre forbund støtter UEFA vil UEFA bli stående alene, utenfor VM.

Ett VM uten de europeiske landene vil minke interessen ekstremt mye. 

Får man med seg det søramerikanske forbundet også så sitter du igjen med ett VM uten de beste landene. 

 

FBI-hjelper raser mot NFFs «skammelige» opptreden

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at UEFA kommer til å trekke seg ut av FIFA. Noen få menneskers egoistiske handlinger burde så klart ikke få ødelegge VM-gleden til mange hundre millioner mennesker rundt om i Europa og resten av verden.

 

De sitatene som kommer ut av munnen på Blatter disse dagene er så latterlige.

 

"Men de korrupte i fotballen er en minoritet, slik korrupte er i resten av samfunnet. Som i resten av samfunnet må de tas, for fotballen kan ikke være et unntak."

 

"Jeg kan ikke overvåke alle hele tiden."

 

"Det er ikke plass til korrupsjon i noen form. De neste månedene blir ikke enkle for FIFA. Jeg er sikker på at det kommer flere dårlige nyheter, men det er nødvendig for å bedre ryktet til FIFA"

 

Han snakker som om han liksom skal være så uskyldig og at dette kom så overraskende på ham, når han åpenbart er like mye med på det som de andre som ble arrestert. Det ser bare dumt ut, spør du meg.

Lenke til kommentar

Problemet med Russland og Qatar er at de mest sannsynlig fikk VM på grunn av korrupsjon. Det er ikke riktig, og en begrunnelse med at vi ikke kan ødelegge for millioner av mennesker er ikke nok.

 

De burde bli fratatt VM, iallfall Qatar som er så langt fram i tid. Ikke nok med at det er korrupsjon, men VM der vil ødelegge for enda flere mennesker som følger med den hjemlige ligaen (vinter VM). Det vil sikkert være mindre inntekt der også med tanke på at få har ferie på den tiden.

 

Edit: I tillegg blir jeg kvalm av Putins oppførsel og klaging på arbeidet USA har gjort. Det er på tide at noen giddet å nøste litt opp i det.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Ja, bare dødsfallene i Qatar er i seg selv grunn nok til å boikotte hele VM - men det er selvsagt ingen land som vil boikotte et mesterskap alene, for det er vel ganske mye penger involvert.

 

Og penger er etter alle solemerker også grunnen til at Blatter har Afrika (som jo ikke akkurat er ukjent med korrupsjon) og Asia bak seg.

 

At UEFA trekker seg ut av FIFA er en meget sannsynlig konsekvens hvis Blatter blir gjenvalgt tror nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske overrasket over UEFA og Platini sin reaksjon, jeg har alltid trodd de var på samme linje. Såfremt dette ikke bare er Platini som forlater det synkende skipet ved å ta avstand fra kapteinen. 

 

Jeg har alltid ønsket at VM i Qatar (og forsåvidt Russland og) blir en fiasko av bibelske proposjoner. Det eneste som kan ryske litt i FIFA er et jordskjelv, noe a'la det vi ser nå. Det beste hadde vært dersom de store lagene i Europa (Tyskland, Spania, Italia, England, osv.) hadde boikottet VM. Hallen har jo tross alt et poeng når han sier at en enslig boikott fra Norge hadde ikke gjort noe. 

 

Samtidig har den norske ledelsen oppført seg skammelig og framstår totalt uten ryggrad. Mitt inntrykk etter gårsdagens Aktuelt-intervju med Hallen er at NFFs posisjon mer eller mindre er "vi stemmer på hvem som helst de store landene vil at vi skal stemme på". 

Lenke til kommentar

Fuck it. Vi kan ikke ha fotballpresident fra Jordan. Utsett valget og få inn Figo igjen.

Enig. Presidenten i FIFA burde ha noe med toppfotball å gjøre.

Har selv tenkt på at det burde være en større profil, men når man tar en titt på denne prinsen så tror jeg at han kan være et godt valg selv om han kommer fra en så beskjeden fotballnasjon.

Først og fremst så er han president i det jordanske fotballforbundet, i tillegg til det så er han FIFAs visepresident fra Asia.

Figo har vel ikke noe erfaring fra slike store stillinger?

FIFA er så pill råttent at presidenten må ha mer å vise til enn en stor fotballnasjon og spillerkarriere. Tror rett og slett at Prins Ali er mer egnet, så får vi heller håpe at han har gode intensjoner, slik som han har gitt tydelige inntrykk av (på sosiale medier bl.a).

Jordan er jo faktisk allierte med USA, så jeg tror nok at også Prins Ali vil komme til å samarbeide med myndighetene der borte iforhold til korrupsjonsgreiene.

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar
Har fått lest gjennom hele nå; basically så ble det avtalt at Chuck Blazer, Jack Warner og en ukjent Sør-Amerikaner fra FIFAs eksekutivkomite skulle få til sammen $10m for å stemme på Sør-Afrika til å arrangere VM 2010.

Betalingen(e) skjedde gjennom en FIFA-bankkonto pga at sørafrikanerne ikke klarte å ordne betaling med statlige midler.

Pengene ble trukket fra midler som FIFA isteden skulle sende til Sør-Afrika som støtte til VM.

 

Når det blir gjort transaksjoner med så store beløp så er ikke det noe man bare overser. Det er veldig sannsynlig at noen høyt oppe i FIFA hadde peiling.

 

E: kan legge til at betalingene skjedde fra en av FIFAs kontoer i Sveits til en konto i New York.

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar

Problemet er vel kanskje heller det at det ligger en ukultur i hele systemet, ikke bare hos enkeltpersoner. Sjansen er vel heller stor for at ny og mer "lovlydig" president ikke vil kunne forandre stort dersom de lengre ned i systemet ennå er de samme og som selv vet hvordan ting fungerer. 

 

Skal man få et tilnærmet rent FIFA må man vel renske ut nesten hele ledelsen. Jeg tror også at Prinsen kanskje er mer egnet enn Figo. Greit, han har en standing som "anti-Blatterist" og som tidligere toppspiller, men dersom han ikke har styrke nok til å håndtere en av verdens største organisasjoner så har det ingenting å si hvem han er. 

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Jeg koser meg glugg ihjel når jeg ser nåværende/snart forhenværende pamper svetter. Jeg har en oppriktig tro på at om ikke ting vil bli perfekt, så er det i det minste et håp om at mye av dritten kan ryddes opp i.

 

Et godt poeng angående Prins Ali er at han er 'filthy rich', og sånn sånn vanskelig å bestikke.

 

Fornøyd vil jeg uansett ikke bli før avstemningen om VM 2022 blir holdt på nytt.

Lenke til kommentar

Hele kongressen sendes på FIFA.com, og valget skal visst også sendes. Det er forøvrig i dag.

 

I første runde av valget kreves en 2/3 majoritet for å vinne. Hvis det ikke oppnås går det videre til runde to, hvor den med mest stemmer vinner.

 

edit:

 

I dag skal det avgjøres. Sepp Blatter eller prins Ali bin al-Hussein (39) blir valgt som FIFA-president. Det er usikkert når valgresultatet vil foreligge, men ifølge BBC vil det være klart rundt klokken 18.30.
Endret av kaaasen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...