Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eksospott røret er knekt. Toyota Corolla 2006


Anbefalte innlegg

Noen som har noe peiling rundt eksos potter? fant ut den ene dagen her at det kom noe skikkelig skrangle lyder ved kjøring og hvertfall når jeg sto på tomgang, tenke ikke noe særlig over det og bare sjekka bakre potta og den satt godt. igår var potta helt helt løs og den hadde knekt på tvers før selve skjøten, som går til katalysatoren.  Noen som har noe peiling om hva dette eventuelt vil koste ? er det noe farlig å kjøre uten bakre potta? om man eventuelt tar den av?  

 

Takker for svar

post-376126-0-04750400-1432478176_thumb.jpg

post-376126-0-38860100-1432478182_thumb.jpg

post-376126-0-81698500-1432478187_thumb.jpg

post-376126-0-89139000-1432478193_thumb.jpg

post-376126-0-19553200-1432478198_thumb.jpg

post-376126-0-68385300-1432478203_thumb.jpg

post-376126-0-07659700-1432478210_thumb.jpg

post-376126-0-54465900-1432478215_thumb.jpg

Endret av Joachiru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Hvis det er etter katalysator er det bare å plukke av, vil bråke litt mer, går fint å kjøre uten. Bare å bytte når du får råd til det. 

Lenke til kommentar

Hvis det er etter katalysator er det bare å plukke av, vil bråke litt mer, går fint å kjøre uten. Bare å bytte når du får råd til det. 

Altså den som går fra katalysatoren og under bilen er fin, men så kommer det en skjøt, også er den knekt etter skjøten, da er det bare ett rør også selve potta. Er det dyrt å få fiksa tror du?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, et par tusen i deler og verksted om du ikke kan gjøre det selv, eller kjenner noen som kan gjøre det for deg. Et annet alternativ er jo og prøve å sveise det, men tvilsomt om det går. 

Lenke til kommentar

Tja, et par tusen i deler og verksted om du ikke kan gjøre det selv, eller kjenner noen som kan gjøre det for deg. Et annet alternativ er jo og prøve å sveise det, men tvilsomt om det går. 

Takk skal du ha. Jeg prøvde en midlertidig løsning med stål rør fra biltema inni, også disse klemmene utafor for å prøve å holde på plass. men bråker og rister noe for jævlig med dette på. anbefale og heller ta det av og hele potta bak?  Hjemme fiksa løsning hehe

post-376126-0-85877700-1432484309_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Bare å ta av hele potta, slipper du bråket, og farer ved at det slår inn og ødelegger andre ting bak der. Det er kjipt når ting bøyer seg rundt ting de ikke skal bøyd rundt ;) 

Lenke til kommentar

Ser ut som noe du kan fikse.

Det øverste røret skal trees utenpå det nederste.

Er festet løsnet slik at det nederste røret henger og slenger? Isåfall, tre rørene på hverandre og fest det skikkelig.

Eller er tuppen på det øverste røret knekt av? Da trenger du en skjøt, et karosseriverksted burde ikke ha problemer med å sveise på en liten skjøt mellom.


Er ikke farlig å kjøre uten potte, men det bråker mer og du risikerer bot.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Slipper bråket fra den løse potta ja  :rofl:

Men motorlyden vil være som den er. 

Det du trenger er en ny potte, og samtidig finner de sikkert andre feil i samme system pga "alderen"/slitasjen.

 

Jeg kjøpte potte selv på nett, monterte den med nye fester fra biltema typisk 9kr. 

Pakning følger vel også med eller koster 20kr. 

Volla, kostet så si bare potta. 

 

Det er bare gimmideler man trer innpå , trur kanskje bestemor kunne skiftet potte.

Den største jobben kan være å få av den siste avbrukne biten om skruene er rustet /ødelagt i kantene. 

Lenke til kommentar

Det kan jo hende trådstarter så for seg at man hev ut potta for å få en lydløs bil man kan kjøre forbe politihuset med  :dribble:

 

Tok av alt uten om grenrørene ut i fra motoren på min 2.0 subaru, kanskje 50 cm rør samlet i ett, det bråkte så si mer en jeg har hørt i mitt liv. Som et rifleskudd på hver tenning. 

Trur kanskje flyalarman gikk også, vet ikke for hadde ikke hørt den. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hehehe ja, brodern knakk potta selv om torsdag, gleder meg vilt å kjøre den til eu kontrollen til uka :D Gidder ikke å fikse den før kontroll, må ut og kjøpe mer deler etterpå uansett :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Må få det til før 6 ja, men kan vise den etter denne datoen da det er manglene før denne datoen som teller. Var i hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg satte bilen på verkstedet for å få fikset feilene som ble oppdaget 3mnd tidligere, hvor de oppdaget at den ene bakfjæra hadde knekt. Var ikke vistnok ikke noe de måtte fikse for å få den godkjent siden den ikke sto på mangelappen, men de ville jo anbefale at den ble byttet :p

 

Når jeg ser den nye smørbrød lista over ting som skal kontrolleres er jeg glad at min foreløpig er såpass gammel at det ikke finnes slike fancy elektriske hjelpemidler i den :p

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Hvis det er etter katalysator er det bare å plukke av, vil bråke litt mer, går fint å kjøre uten. Bare å bytte når du får råd til det.

Dette er et svært dårlig, og potensielt farlig råd.

 

En del biler vil faktisk trekke eksos inn i bilen når eksosanlegget ikke er komplett, dette kan føre til forgiftning og død.

Det er som regel noe som helst inntreffer ved svært lav hastighet.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Vel, se på bildene og du vil se at eksosanlegget ikke lenger er komplett. ergo er skaden allerede skjedd, mitt råd er derfor myntet på å sørge for mindre skade da vibrasjoner får løse deler til å slå i karosseriet og i verste fall falle av bilen i fart med de skadene det kan påføre eiers bil og biler som kommer bak.

Lenke til kommentar

Vel, se på bildene og du vil se at eksosanlegget ikke lenger er komplett. ergo er skaden allerede skjedd, mitt råd er derfor myntet på å sørge for mindre skade da vibrasjoner får løse deler til å slå i karosseriet og i verste fall falle av bilen i fart med de skadene det kan påføre eiers bil og biler som kommer bak.

Rådet ditt burde vært å parkere bilen inntil feilen er fikset.

CO-forgiftning er like farlig uavhengig av om man har råd til å fikse eller ei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Greit, jeg tar bare utgangspunktet i at majoriteten bor som meg, i utkanten av en by hvor laveste hastighet man kjører er 40km/t i rushen inn til byen, hvis man skal inn til byen pga jobb, men hva vet jeg.  

Lenke til kommentar

Ser ut som noe du kan fikse.

 

Det øverste røret skal trees utenpå det nederste.

 

Er festet løsnet slik at det nederste røret henger og slenger? Isåfall, tre rørene på hverandre og fest det skikkelig.

 

Eller er tuppen på det øverste røret knekt av? Da trenger du en skjøt, et karosseriverksted burde ikke ha problemer med å sveise på en liten skjøt mellom.

 

 

Er ikke farlig å kjøre uten potte, men det bråker mer og du risikerer bot.

Takk,  ja den er knekt der du ser bildet av. Bare der, og ingen andre steder. den er knekt tvers av pågrunn av jeg tror at potta var løs bak også har den fått en sleng gjevnlig tilslutt så brøyt den av. Det du ser på bildet der. det er bare de to som skal festes sammen igjen. så er den god som gull igjen. men vet ikke om det eventuelt må byttes hele røret under helt til katalysatoren, eller om de bare kan skjøte dem sammen igjen? 

 

takk for godt svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...