Gå til innhold

Hva sier evolusjon om homofili?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Du tar jo feil her, da ville jo downs ikke eksistert, men det blir jo født folk med downs hele tiden. Tror ikke evlusjon handler om kun den positive utviklingen av menneskene som art, da vil jeg gjerne se dine kilder på dette.

Downs forekommer på grunn av en feil under celledeling og er helt tilfeldig (med mindre noen av foreldrene har downs). Downs endrer på ingen måte mennesket som art.
Du fortsetter å ikke oppgi kilde for definisjonen av evolusjon så da antar jeg at det kun er din egen definisjon som ikke stemmer.
Det jeg skriver bygger på selve grunnidéen bak evolusjonen. Enten er du ikke i stand til å se sammenhengen eller så vet du ikke hva evolusjon er.

 

"Evolusjon, betegner innen biologien en endring av den genetiske sammensetningen i en populasjon,"

https://snl.no/evolusjon

 

Avvik som ikke fører til endring i mennesket som art bidrar ikke i evolusjonen.

 

Avviker jo det som fører med endringer så ser ikke poenget ditt der. Men flott at du endelig fant en kilde. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er uansett et utrolig dårlig poeng at "evolusjon er ikke alltid riktig og logisk".

 

I tilfellet handler dette mer om din evne til å tenke logisk.

Hva mener du? Er evolusjon kun det vi oppfatter som logisk og riktig utvikling, og hvem er det som bestemmer hva dette er?

 

Hva jeg mener er at det tvert imot ikke er "ulogisk" at homofili oppstår dersom man benytter evolusjonsteori som forklaringsmodell. Jeg aner ikke hva du mener med "riktig utvikling", men det er uansett ikke en del av poenget.

Lenke til kommentar

Men poenget med evolusjon er å utvikle, velge bort det som er "feil" og fortsette med det som er best.

Dette er en vanlig misforståelse, men du tar dessverre helt feil: "Evolusjon" har ikke et slikt poeng. Det som overlever, overlever. At en prosentandel av en populasjon ikke formerer seg, hindrer ikke arten i å overleve. Det er ikke en "feil".

 

Edit: I andre delen av ditt innlegg virker det som at du igrunnen ikke er uenig i dette. Det er den uheldige "formålsdefinisjonen" du gir som plager meg.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Avviker jo det som fører med endringer så ser ikke poenget ditt der.

Ikke alle avvik fører til noen endring hos mennesket som art, og spesielt ikke downs. Evolusjon handler om mer enn kun enkelttilfellene, så å kalle såpass isolerte endringer for evolusjon blir bare feil.

 

Men flott at du endelig fant en kilde.

Ikke så vanskelig å finne med tanke på at alle kilder vil si omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Er det virkelig riktig at større hoder fører til høyere IQ?

 

Menn har gjennomsnittlig større hode en kvinner, er menn da også gjennomsnittlig smartere en kvinner?

 

Til en viss grad har hjernens størrelse noe å si, et ekstremt eksempel er jo mellom mus og mennesker hvor menneske har klart høyere IQ på grunn av større hjernekapasitet, men størrelses forskjellen mellom kvinner og menn har trolig liten effekt. 

 

Det som kanskje er et interresant spørsmål er om menneskets utvikling nå vil istedenfor å gå mot en større hjerne heller vil gå mot en mer effektiv hjerne uten å forandre på størelsen. Dette ville jo vært mer hensynsmessig da fødsler vil bli vanskeligere og vanskeliger jo større hoder vi har. 

Endret av RRiis
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at det er visst ingen klar sammenheng mellom hjernestørrelse og intelligens. Det dreier seg visst om at hjernen bruker utrolig mye energi ift. resten av kroppen, og derfor er det fordelaktig å holde intelligensen og hjernestørrelsen på et lavere nivå.

Endret av Relio
Lenke til kommentar

Siden du trakk inn sammenligningen mellom menneske og mus, hvordan stiller du deg til spermvalens 9000 gram hjerne sammenlignet med menneskets ynkelige 1400 gram.

 

Its not about the size, but how you use it  :ph34r:

 

Ofte så ser man på et forhold mellom hjernes størrelse og kroppens størrelse, ser man på denne ratioen kommer mennesket høyere sammenlignet med andre organsimer, delfiner kommer også høyt.

 

https://www.cfa.harvard.edu/~ejchaisson/cosmic_evolution/docs/images/imgs_sml_ver3/7_13.gif

Endret av RRiis
Lenke til kommentar

Siden du trakk inn sammenligningen mellom menneske og mus, hvordan stiller du deg til spermvalens 9000 gram hjerne sammenlignet med menneskets ynkelige 1400 gram.

 

Its not about the size, but how you use it  :ph34r:

Hmm ja, det er jo som en mobiltelefon. Vi gikk jo fra "større" mobiler til "mindre", men enda mer plass i det mindre, fordi det er mer grunstig og praktisk. Nå spørs det om hva som er fordelen med å ha et mindre hode da.

 

Jeg tror spermvalen er smart, men på sine egne premisser. Den trenger ikke de egenskapene vi har, og der har den ikke det. Mens for vår overlevelse er disse egenskapene veldig viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror spermvalen er smart, men på sine egne premisser. Den trenger ikke de egenskapene vi har...

 

Nettopp!

 

Man er dum hvis man utvikler intelligens på områder som aldri trengs i det miljøet man lever  ;)

 

 

Er forsåvidt enig i dette, men vill ikke brukt intelligens som beskrivelse av hvalens overlevelsesstrategier. For å ta et kanskje ekstremt eksempel igjen, det finnes mange bakteriearter som utviklet veldig vellykkede overlevelsesstratgeier, men jeg vil allikavel påstå at de ikke er intilligente. Men alt dette faller ned til hva man definerer som intelligens tror jeg. 

Lenke til kommentar

Tja, nå blandes evolusjons teorien inn sammen med intelligens :)

 

Bakterier formerer seg skrekkelig fort og dør veldig fort, så mutasjonen av gener blir lagt merke til i større grad en hos pattedyr.

 

Penicillin er et godt eksempel, bruker du bare en halv kur så er det stor sjanse for at noen av bakteriene overlever, og de som da overlever er de som er veldig resistente mot denne antibiotikaen, som vil igjen produsere nye resistente bakterier. Jeg vil ikke påstå at det er intelligensen som utgjør denne overlevelsesstrategien :p  

Lenke til kommentar

Helt riktig.

 

Det finnes ingen intelligens i evolusjonen. 

Det er utelukkende det faktum at det er de individene som best klarer seg, som overlever og forplanter seg.

Derfor er det deres gener som videreføres.

 

En 'mekanisme' som er helt logisk og 'dum'!

Lenke til kommentar

Tja, nå blandes evolusjons teorien inn sammen med intelligens :)

 

Bakterier formerer seg skrekkelig fort og dør veldig fort, så mutasjonen av gener blir lagt merke til i større grad en hos pattedyr.

 

Penicillin er et godt eksempel, bruker du bare en halv kur så er det stor sjanse for at noen av bakteriene overlever, og de som da overlever er de som er veldig resistente mot denne antibiotikaen, som vil igjen produsere nye resistente bakterier. Jeg vil ikke påstå at det er intelligensen som utgjør denne overlevelsesstrategien :p

 

Da tror jeg vi er enige. Det jeg mener er at intelligens (i den forstand jeg tenker, blant annet logisk tenkning og planlegging) er et resultat av evolusjonen som i hovedsak har blitt selektert hos pattedyr og i størst grad hos oss mennesker. 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Så at det var nå lov i Irland og gifte seg som et homofilt par. Hva sier evolusjon om organismer som tiltrekkes samme kjønn? En homofil organisme ville jo fort blitt utryddet innad en art?

En viss prosent av homofile vil gjøre at det er flere som kan ta seg av avkommene og som ikke formerer seg. Så lenge det er flere bifile/heterofile enn homofile så vil regnestykket gå opp.

Lenke til kommentar

Evolusjon er et resultat av mutasjoner

Seksuell seleksjon og naturlig utvalg er en vanvittig mye større driver for evolusjon enn mutasjoner. 

 

 

En viss prosent av homofile vil gjøre at det er flere som kan ta seg av avkommene og som ikke formerer seg. Så lenge det er flere bifile/heterofile enn homofile så vil regnestykket gå opp.

Men det er fremdeles nødvendig for de homofile å videreføre genene sine, hvis denne strukturen skal opprettholdes. Det er ikke helt enkelt å finne en forklaring på dette.

 

Nå spørs det om hva som er fordelen med å ha et mindre hode da.

Mennesker har noen av de farligste fødslene i dyreriket primært pga. de store hodene våre. I tillegg blir menneskelige spedbarn ekstra hjelpeløse siden de blir født med en så til de grader underutviklet hjerne. Så om vi kunne hatt mindre hoder hadde nok evolusjonen sørget for dette!

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Kun om homofili er resultatet av arv, noe det er få grunner til å tro.

Det er bare at L4r5' utsagn fordrer også at homofili er resultatet av arv.

 

Det er nok også relevant å dra inn evolusjon uavhengig av arvelighet, da vi trenger en forklaring på hvorfor muligheten for homofili ikke har blitt selektert bort gjennom evolusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...