Gå til innhold

Hvordan kan pedofile og hebefile bli hjulpet til ikke å begå overgrep?


Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne snakke om dette, og er interessert i hva dere mener.

Per idag er det et problem at pedofile og hebefile ("Minor Attracted Persons", MAPs), ikke har noe behandlingstilbud FØR de gjør noe galt - samtidig som samfunnet ivrer etter å overbevise dem om at de er grunnleggende "onde"; at de er overgripere som før eller siden kommer til å forgripe seg på mindreårige.

Jeg er redd for at her skyter samfunnet seg selv i foten, og skaper et "Perverst insentiv".

A perverse incentive is an incentive that has an unintended and undesirable result which is contrary to the interests of the incentive makers. Perverse incentives are a type of unintended consequence.

Så kjør debatt.

Her har vi noen linker til støtteorganisasjoner, forum og mailinglister på nettet:

"Virtuous Pedophiles"
Ressurser for å gi og få hjelp: http://virped.org/index.php/getting-giving-help
Støtteforum, kontakt for tilgang: http://virped.org/index.php/contact-us

"Before you act"
http://www.b4uact.org/
Støttegruppe, av og for MAPs: http://www.b4uact.org/?page_id=656
Støttegruppe, for familie og venner av MAPs: http://www.b4uact.org/?page_id=821

"The Association for Sexual Abuse Prevention"
http://asapinternational.org/index.html
Risikovurderingsskjema (Sexual Abuse Risk Assessment): http://asapinternational.org/assessment.html
Behandlingsforum: http://www.asapinternational.org/forum/

"Stop it now"
http://www.stopitnow.org/
Syn på MAPs og hjelpen de trenger: http://www.stopitnow.org/our-work
Støttegruppe av vanlige folk, for MAPs: http://www.stopitnow.org/circles-of-safety

"Psychology and Mental Health Forum"
Forum for diverse seksuelle parafilier: http://www.psychforums.com/paraphilias/

Endret av EinSånnEinJa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg vi gjør en jobb nå for å omgjøre enorme skader vi gjorde på 60-tallet og fremover når vi behandlet heroinister som kriminelle i stedet for pasienter som trenger hjelp. 

Jeg vet ikke når, men før eller senere kommer vi til å innse at vi gjør det samme med ikke bare pedofile og hebefile, men også "vanlige" seksuelle overgripere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må da være hvert enkelt individ sitt ansvar å sørge for at de ikke gjør noe kriminelt. Er du redd for at du ikke skal klare å kontrollere dine grufulle kriminelle lyster mener jeg du må ta opp dette innenfor psykiatrien. Aller helst skulle jo "slike som deg" vært innesperret så lenge de sliter med selvkontroll (og ut i fra hvordan jeg forstår noen av dine tidligere innlegg - sliter med å forstå forskjellen på rett og galt. Jeg orker ikke leite opp link, beklager).

 

"Frivillig tvunget helsevern" hadde vært noe! For all del - jeg synes synd på deg, og kunne ønsket det fantes gode behandlingsformer som fungerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet som har blitt poengtert av psykiatrisk sakkyndige, i radio-intervju ifbm. Daniella sitt fremstøt for noen år tilbake, er i stor grad mangel på kompetanse i sexologi, innen dagens psykolog-utdannelse.

Det er rett og slett alt for få timer som blir brukt på det, og det får knappest en overfladisk behandling.
 

Og, selv med en skikkelig innføring i emnet, er det allikevel tilnærmet umulig for en psykolog / psykiater, å sette seg inn i og forstå situasjonen og alle de forskjellige kompliseringene som medfølger de forskjellige varianter av tiltrekning.

Det er rett og slett for fremmed, det medfører for sterke emosjonelle reaksjoner, og det er utrolig vanskelig å sitte og åpne seg for et fremmed menneske som man forstår at sitter der og virkelig sliter med å skjule at det blir steikandes forbainna. :p

 

I beste fall kan man håpe på et tomt blikk og et stivt smil, og så sitter man der og bruker flere timer på å forklare seg hes mens tusenlappene får vinger.

 

Ideelt sett burde man kunne kombinert gratis fagkyndig gruppeterapi for MAPs, med deres input og gjensidige deltagelse, som Prevention Projekt Dunkelfeld gjør i Tyskland.

Hva selvkontroll angår er ikke det nødvendigvis problemet, saken er mer at dette er en ting som det er vanskelig å leve med - for mange, har det en tendens til å medføre dårlig selvbilde, redusert livskvalitet, og manglende livsmestring - spesielt for unge pedofile, er mitt inntrykk at en seksuell tiltrekning til mindreårige gjør at man er sårbar for samfunnet sin fordømmelse, og har lett for å tro at man selv er en potensiell overgriper, og derav isolere seg selv sosialt.

Personlig mener jeg at det er fryktelig leit at folk skal gå rundt og tro at de er dårlige mennesker, og at de har reduserte muligheter i livet, bare på grunn av at de liker mindreårige.
Vi mennesker er så mye mer enn kun vår seksualitet, og i lengden tror jeg ikke det er sunt å redusere sin livskvalitet, å nærmest straffe seg selv, kun fordi flertallet i samfunnet har manglende aksept, forståelse, og toleranse.

Ei heller tror jeg det fører til en reduksjon av overgrep - man kan risikere at man plutselig i en alder av femti, fatter at man har blitt lurt, og har hatt det kjipt i flere tiår av livet, totalt uten grunn. Da kan man bli både bitter og sint, og man kan i verste fall slutte å bry seg om hva folk flest i samfunnet mener.

Og det er først da det blir farlig.

Endret av EinSånnEinJa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du frohmage, har du en personlig beef mot pedofile så burde du holde deg unna tråder som omhandler dem.

Innlegg uten noe som helst nytte eller kilder som samtidig er fulle av hat rettet mot både en person samt en gruppe med en bestemt legning er definisjonen på hatretorikk, mer kjent som hate speech. Å fremstå som en idiot samtidig som man gjør noe straffbart skriftlig på et offentlig forum er jo en knall bra slutt på 17. mai. Gratulerer med dagen.

 

Hatprat (fra engelsk hate speech), eller Hatretorikk, er diskriminerende ytringer som angriper personer eller grupper basert på deres etnisitet, religion, kjønn, funksjonshemming eller seksuelle legning. Hatprat som er rettet mot et individ betegnes som mobbing, er den rettet mot en gruppe kalles den hatprat eller hatretorikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg vi gjør en jobb nå for å omgjøre enorme skader vi gjorde på 60-tallet og fremover når vi behandlet heroinister som kriminelle i stedet for pasienter som trenger hjelp. 

Jeg vet ikke når, men før eller senere kommer vi til å innse at vi gjør det samme med ikke bare pedofile og hebefile, men også "vanlige" seksuelle overgripere.

Jeg tror disse to tingene kan sammenlignes litt, ja.

 

Det som er felles, tror jeg er at media har en ganske ensporet og for det meste svartmalende formidling av vinklinger - de bidrar til å opprettholde fordømmende myter og stakkarsliggjøring, av både narkotika-brukere og MAPs.

 

Man hører sjelden eller aldri om narkotika-brukere som opplever sitt liv som givende og problemfritt, fordi "mainstream" media innbiller seg at de har et instruerende "samfunnsoppdrag", hvor de er programforpliktet til å formane befolkningen av rene moralistiske, oppdragende motiver.

 

Dette motivet, kombinert med at enkelte ting er rett og slett for kontroversielt og vanskelig for media å formidle uten at de opplever at det blir for mye "støy" og for negative tilbakemeldinger / tap av kunder, samt ikke minst at de er i lomma på myndighetene som gir dem pressestøtte, fører til at ting som er tabu blir utelukkende omtalt ifra perspektiver som unngår å utløse moralsk panikk.

 

Man opprettholder myten om at det veldig trist og vondt og leit å være pedofil, og at det er synd på dem, stakkars.

Sånn liksom for at det skal være underforstått "bli for all del ikke pedofil".

Som om det var et valg. :p

 

Personlig tror jeg ikke det er så lurt å gå og synes synd på seg selv.

 

Heldigvis er det en del mennesker - mye unge menn - som gir faen, og driter i om en person opplever seg tiltrukket av mindreårige eller ei, for de innser at det er jo himmelvid avstand fra å oppleve seg tiltrukket av noen, og være villig til å begå overgrep.

 

Slik sett opplever jeg NRK sine reportasjer om forumbrukerne på Scandiland, som å være preget av svartmalings-motivasjon og hysterisk krise-maksimering.

 

Jeg har ikke vært på det forumet på lang tid (har de byttet addresse?), men det fremstår som åpenbart at vinklingene i den reportasjen, kunne vært mer positive og konstruktive, istedenfor å desperat leite etter måter å kritisere formuleringer på, og demonisere forumbrukerne.

 

Dessverre er dette holdninger som er temmelig utbredte: Man VIL ha et negativt syn på MAPs, fordi det har jo alle de andre og man tørr ikke gå mot strømmen.

 

Men jeg tror det er mange mennesker der ute som kjenner pedofile / hebefile, og vet at de er greie folk som ikke gjør noe galt.

 

Man innrømmer ikke nødvendigvis slikt ovenfor foreldre, men spesielt søsken er det flere som har bekjent seg til.

Endret av EinSånnEinJa
Lenke til kommentar

Det må da være hvert enkelt individ sitt ansvar å sørge for at de ikke gjør noe kriminelt. Er du redd for at du ikke skal klare å kontrollere dine grufulle kriminelle lyster mener jeg du må ta opp dette innenfor psykiatrien. Aller helst skulle jo "slike som deg" vært innesperret så lenge de sliter med selvkontroll (og ut i fra hvordan jeg forstår noen av dine tidligere innlegg - sliter med å forstå forskjellen på rett og galt. Jeg orker ikke leite opp link, beklager).

 

"Frivillig tvunget helsevern" hadde vært noe! For all del - jeg synes synd på deg, og kunne ønsket det fantes gode behandlingsformer som fungerte.

Nøyaktig det samme de sa på 60-tallet om heroinisme, 20-tallet om homofili, 1800-tallet om sex før ekteskap osv. Jeg sier ikke at alle disse tingene er like, men jeg sier at svaret ditt er alt for enkelt, og skaper flere problemer enn det løser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Frivillig tvunget helsevern" hadde vært noe! For all del - jeg synes synd på deg, og kunne ønsket det fantes gode behandlingsformer som fungerte.

Pedofili og hebefili er legninger på lik linje som homofili. Det er ikke noe som kan behandles bort.

 

Men, det er sikkert flott å ha noen å snakke med som ikke dømmer deg. Det kan nok en psykolog hjelpe med.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Mitt noe surmaga innlegg var nok et resultat av noen poster trådstarter hadde i en annen tråd, der han ga uttrykk for at sex med jenter ned i 10-12 år ikke nødvendigvis var så ille for jenta.

 

Når jeg nevner innesperring skulle dette være et frivillig alternativ for "de som ikke har selvkontroll", altså serieovergripere, og tanken var da at dette skulle være "frivillig" fra pasientens side. 

 

Jeg skulle som sagt gjerne ønske at det fantes gode alternativer, og beklager om noen ble støtt av mitt lite gjennomtenkte innlegg. 

 

Edit: Jeg mente selvfølgelig heller ikke at de som ikke utøver sin legning i form av kriminelle handlinger skal straffes eller tvangsbehandles på noen måte.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Det må da være hvert enkelt individ sitt ansvar å sørge for at de ikke gjør noe kriminelt. Er du redd for at du ikke skal klare å kontrollere dine grufulle kriminelle lyster mener jeg du må ta opp dette innenfor psykiatrien. Aller helst skulle jo "slike som deg" vært innesperret så lenge de sliter med selvkontroll (og ut i fra hvordan jeg forstår noen av dine tidligere innlegg - sliter med å forstå forskjellen på rett og galt. Jeg orker ikke leite opp link, beklager).

 

"Frivillig tvunget helsevern" hadde vært noe! For all del - jeg synes synd på deg, og kunne ønsket det fantes gode behandlingsformer som fungerte.

 

Hvordan skal noen få seg til å gå til psykiater eller noen annen for hjelp når man etter all forventning vil bli fordømt og demonisert og må frykte å bli innesperret?

 

Og uavhengig av hvem sitt ansvar noens lyster er, er det noe samfunnet kan gjøre annerledes for å beskytte barna sine, annet enn tvunget helsevern og å straffe overgripere etter at et overgrep er begått?

Lenke til kommentar

Hvordan skal noen få seg til å gå til psykiater eller noen annen for hjelp når man etter all forventning vil bli fordømt og demonisert og må frykte å bli innesperret?

Nei, det er nok neppe noen trivelig affære, men jeg tviler på at samfunnet vil få bukt med et slikt problem uten at personene med disse legningene selv søker hjelp. Som sagt mener jeg selvfølgelig ikke at noen som ikke har gjort noe galt skal bli sperret inne.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal noen få seg til å gå til psykiater eller noen annen for hjelp når man etter all forventning vil bli fordømt og demonisert og må frykte å bli innesperret?

Nei, det er nok neppe noen trivelig affære, men jeg tviler på at samfunnet vil få bukt med et slikt problem uten at personene med disse legningene selv søker hjelp. 

 

Problemet er mangelen på kompetent behandling.

 

Som jeg har begynt å ta ansvaret for å gjøre noe med, og mottok behandlingsmanualen til Prevention Project Dunkelfeld idag - den virker jævli bra!

 

post-378424-0-60898800-1431960175_thumb.jpg

post-378424-0-32370700-1431960176_thumb.jpg

post-378424-0-96030900-1431960176_thumb.jpg

post-378424-0-68961700-1431960177_thumb.jpg

Endret av EinSånnEinJa
Lenke til kommentar

 

Hvordan skal noen få seg til å gå til psykiater eller noen annen for hjelp når man etter all forventning vil bli fordømt og demonisert og må frykte å bli innesperret?

Nei, det er nok neppe noen trivelig affære, men jeg tviler på at samfunnet vil få bukt med et slikt problem uten at personene med disse legningene selv søker hjelp. Som sagt mener jeg selvfølgelig ikke at noen som ikke har gjort noe galt skal bli sperret inne.

 

 

Men det kan i dag bli resultatet når de søker hjelp. Opplysninger om den enkeltes legning og behandling kan føres i journalen og følge ham/henne resten av livet. Ellers kan psykiater og annet helsepersonell varsle politiet fordi de tror at det finnes en risiko for overgrep.

Lenke til kommentar

Ellers kan psykiater og annet helsepersonell varsle politiet fordi de tror at det finnes en risiko for overgrep.

Ikke bare "kan", men faktisk "må".

 

Lovverket er slik at helsepersonell risikerer å miste bevilgningen, hvis de ikke varsler der det er "skjellig grunn til mistanke for at barn er i fare".

 

Det reduserer seg selvsagt ned til at det varsles i alle tilfeller, for hvilken lege vil risikere å miste bevilgningen?

 

Derav behovet for å mykne opp meldeplikten - for at de som VIRKELIG trenger hjelp, skal føle seg trygge på å få det, uten negative konsekvenser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pedofili og hebefili er legninger på lik linje som homofili. Det er ikke noe som kan behandles bort.

Nja, ikke helt det samme siden personer er pedo/hebe-file i tillegg til å være hetero/homo-file. Ikke istedenfor, men i tillegg altså.

 

Hvorvidt det kan behandles må andre enn meg svare på, men jeg går ut ifra fra at det er svært vanskelig.

 

TS har imidlertid et poeng i et poeng i at samfunnet burde tilrettelegge for personer som er i en "faresone" mht. lovbrudd. Det er trist at personer, som selv ønsker det, ikke kan finne hjelp.

Lenke til kommentar

 

Ellers kan psykiater og annet helsepersonell varsle politiet fordi de tror at det finnes en risiko for overgrep.

Ikke bare "kan", men faktisk "må".

 

Lovverket er slik at helsepersonell risikerer å miste bevilgningen, hvis de ikke varsler der det er "skjellig grunn til mistanke for at barn er i fare".

 

Det reduserer seg selvsagt ned til at det varsles i alle tilfeller, for hvilken lege vil risikere å miste bevilgningen?

 

Derav behovet for å mykne opp meldeplikten - for at de som VIRKELIG trenger hjelp, skal føle seg trygge på å få det, uten negative konsekvenser.

 

Ja, men det er jo enorm forskjell fra "jeg tror jeg er pedofil" til "jeg har begynt å planlegge det overgrepet jeg skal gjøre til helga", og det er bare siste som kvalifiserer til skjellig grunn.

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo enorm forskjell fra "jeg tror jeg er pedofil" til "jeg har begynt å planlegge det overgrepet jeg skal gjøre til helga", og det er bare siste som kvalifiserer til skjellig grunn.

Jo, men...

 

Når konsekvensen for en fastlege, er at hun / han vurderer sannsynligheten for å måtte sitte i en rettssal og forsvare sin besluttning om ikke å varsle, da vil jeg tro at vurderingen ramler i de aller fleste tilfeller ned på "varsle ikke bare for sikkerhets skyld men også for min karriere og jobb sin skyld".

 

Mitt inntrykk er at det er faktisk så alvorlig.

 

Når det er sagt, er du inne på en interessant sak: "Jeg tror jeg er pedofil".

 

På psychforums.com/paraphilias, som er et av mange underforum hvor folk med diverse psykiske vansker poster, har det vært et gjennomgående problem at folk med pOCD ramler inn.

Altså, mennesker med tvangstanker, som TROR at de er pedofile.

De er ikke det, og hele forumet kan fortelle dem det, men de sitter nå der og trykker manisk på F5 mens de har puls på 190 og stresser maks.

Det eneste som hjelper for dem, er at folk forteller dem at om de så skulle være pedo, så er ikke det i seg selv et problem, fordi man er ikke automatisk en overgriper av den grunn, og man kan ha tilfredsstillende og givende liv med en voksen partner osv..

 

Alt annet preller bare rett av på tvangstankene deres.

Lenke til kommentar

 

Pedofili og hebefili er legninger på lik linje som homofili. Det er ikke noe som kan behandles bort.

Nja, ikke helt det samme siden personer er pedo/hebe-file i tillegg til å være hetero/homo-file. Ikke istedenfor, men i tillegg altså.

 

Både i steden for og i tillegg. Det går ann å kun være tiltrukket av unge jenter, eller kun av unge gutter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja... Og liker man samme kjønn som seg selv er en homofil, det andre kjønn heterofil, eller begge bifil.

Helt uavhengig av, og alltid i tillegg til, alder (utviklingstrinn).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...