Gå til innhold

Hvordan kan pedofile og hebefile bli hjulpet til ikke å begå overgrep?


Anbefalte innlegg

Det er en rekke situasjonsbetingede misbruk der det ikke trenger være en pedofili til stede. Og man trenger ikke være verken homo eller bi for å ha samleie med en av samme kjønn. På samme måte som man ikke er hetero når en ligger med en av motsatt kjønn.

 

Det problematiserer vår oppfatning av hva legning er. Kan hende leging eller fili mest er et påhitt, en måte vi har for å ordne i seksuelle praksiser mer enn uttrykk for hvordan mennesker faktisk er.
Det er mer nyttig å skille legning fra adferd; vi har lett for å tro at seksuelle legninger er livslange og noe som er uforanderlig. Det tror jeg er en feil oppfatning. Det kan hende seksuelle legninger er mer noe vi gjør enn noe vi er. Da kan de også endres i løpet av et liv.

 

Jeg er ellers enig med deg, at å overskride et barns grenser og forgripe seg på det er et alvorlig avvik, og ofte skadelig for begge. Men her må vi også nyansere, han du har bilde av i avataren din har jo selv fortalt at han ikke tok skade av å bli tuklet med. Så det er nok flere sider av den saken og. Uten at det betyr at jeg er for misbruk av barn. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok du som ikke har forstått. Jeg vet da utmerket godt at det finnes mange pedofile som ikke forgriper seg på barn, det vet da alle.

 

Men det jeg sier er at OM man forgriper seg på et barn, ja da ER man pedofil. Man har ikke et normalt seksuelt tenningsmønster også våkner man plutselig en dag og tenker at idag har man lyst på barn!

 

Skjønner ikke hva som er vanskelig med å se at når en person forgriper seg på unger, da skal man kalle en spade for en spade!

Endret av Samsung93
Lenke til kommentar

Det er nok du som ikke har forstått. Jeg vet da utmerket godt at det finnes mange pedofile som ikke forgriper seg på barn, det vet da alle.

 

Men det jeg sier er at OM man forgriper seg på et barn, ja da ER man pedofil. Man har ikke et normalt seksuelt tenningsmønster også våkner man plutselig en dag og tenker at idag har man lyst på barn!

 

Skjønner ikke hva som er vanskelig med å se at når en person forgriper seg på unger, da skal man kalle en spade for en spade!

Det er her du tar fullstendig feil. Det er mange som forgriper seg på barn uten at de egentlig er pedofile. Skal du kalle en spade for en spade, så si heller overgriper. Logikken din blir litt sånn: om en heterofil mann voldtar en kvinne, så er det det at han er heterofil som er det vesentlige, ikke at han er en voldtektsmann. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung93, ja, det kan være jeg misforsto deg. Jeg er helt enig med Marcus H over her.

 

Vanligvis så betegner vi pedofili som i hovedsak å tenne på og ville ha seksuell omgang med før- eller tidlig pubertets barn. (Dette er i følge ICD-10).

Hebefili finnes ikke i ICD-10, men er tilsvarende respons overfor ungdommer. Og det trenger ikke ha noe med seksuell praksis å gjøre.

 

Om du sier at en som misbruker er en overgriper, da henger jeg med. Seksuelle adferder kan si noe om legning, hvis sånt finnes, Men det trenger ikke være samsvar.

 

Men det problemet du uforvarende kommer til å stille er absolutt relevant; er vi vår adferd eller har vi en iboende, uforanderlig legning? Det er en interessant og fremtidsrettet problemstilling, som gir andre perspektiv på behandling av overgripere. Det følger da at hvis vi ikke har en uforanderlig legning, kan vår adferd kanskje forandres. Det er jo betydelig behandlingspessimisme ifht denne gruppen.

 

Til opplysning så er jeg mot forsøk på å behandle vekk pedofili. Det er ytterst betenkelig både etisk og faglig.

Men overgripere bør og må få tilbud om behandling, selv om mye tyder på at effekten av slik behandling er så som så. Det kan ha flere årsaker, som Langfeldt er inne på i artikkelen jeg linket til; overgrepsproblematikk er ofte uttrykk for dypere problem, og om de ikke adresseres tilstrekkelig er man like langt. Tror jeg. 

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Vinningsforbrytelser, narko, vold og trafikk har klart høyere tilbakefallsprosent ifølge offentlig statistikk. Kun miljøforbrytelser har lavere tilbakefall enn seksualforbrytelser.

 

Vi har heldigvis ikke livstidsfengsel i Norge, og kastrering er ingen garanti mot nye overgrep. Det er det flere eksempler på. Overgripere er mer enn det de har mellom beina.

Straff er ingen god måte å drive behandling på, og vil ikke endre på personens tiltreknings- og tenningsresponser. Det er jo det som er diskusjonstema her.

Hvordan samfunnet forholder seg til overgripere ut fra et strafferettslig synspunkt er en annen diskusjon. Men spennende nok den, for all del.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette er enkelt. Om en ikke har begått overgrep, psykiatrisk behandling, potensielt frivillig kjemisk kastrering. Har en begått overgrep, resten av livet bak lås og slå, uten mulighet for permisjon eller løslatelse.

 

Edit:

 

En MÅ også ha tett og langvarig oppfølging av barn som har blitt utsatt for overgrep da disse lettere enn andre ender opp som overgripere da de ikke kjenner til en normal verden.

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke enkelt.

For hvilken behandling? Det er jo det som diskuteres. Finnes slik behandling? Ønsker vi behandling av pedofili? Neppe mange fagfolk som går inn for noe slikt. Det er ytterst betenkelig om vi skulle starte å behandle vekk pedofili. Personlig er jeg motstander av det, som tidligere sagt.

 

Kjemisk kastrering praktiseres i dag, men er ingen garanti for å hindre tilbakefall. Det gir falsk trygghet og har en rekke betenkelige sider, både medisinsk, etisk og menneskerettslig.

http://www.nrk.no/troms/_-som-a-spille-russisk-rullett-1.11522318


Det er ingen mulighet å holde tilregnelige lovbrytere innestengt på livstid. Heldigvis.

Drakoniske strafferegimer fører som regel til mer kriminalitet og ikke mindre. USA har strenge straffer, og høy kriminalitet. I de landene der en har en human fengselspolitikk har en også lav kriminalitet. Men her er sammenhengene komplekse og ikke uten videre opplagte. Bare så det er sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nei, det er ikke enkelt.

For hvilken behandling? Det er jo det som diskuteres. Finnes slik behandling? Ønsker vi behandling av pedofili? Neppe mange fagfolk som går inn for noe slikt. Det er ytterst betenkelig om vi skulle starte å behandle vekk pedofili. Personlig er jeg motstander av det, som tidligere sagt.

 

Kjemisk kastrering praktiseres i dag, men er ingen garanti for å hindre tilbakefall. Det gir falsk trygghet og har en rekke betenkelige sider, både medisinsk, etisk og menneskerettslig.

http://www.nrk.no/troms/_-som-a-spille-russisk-rullett-1.11522318

Det er ingen mulighet å holde tilregnelige lovbrytere innestengt på livstid. Heldigvis.

Drakoniske strafferegimer fører som regel til mer kriminalitet og ikke mindre. USA har strenge straffer, og høy kriminalitet. I de landene der en har en human fengselspolitikk har en også lav kriminalitet. Men her er sammenhengene komplekse og ikke uten videre opplagte. Bare så det er sagt. 

Er du klar over at du her har argumentert for at pedofile skal gå fri og at straff av pedofile ikke skal praktiseres? Jeg står ved mine ord, dette er enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er du klar over at du her har argumentert for at pedofile skal gå fri og at straff av pedofile ikke skal praktiseres? Jeg står ved mine ord, dette er enkelt.

Når ble det straffbart å være pedofil ?
Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke enkelt.

For hvilken behandling? Det er jo det som diskuteres. Finnes slik behandling? Ønsker vi behandling av pedofili? Neppe mange fagfolk som går inn for noe slikt. Det er ytterst betenkelig om vi skulle starte å behandle vekk pedofili. Personlig er jeg motstander av det, som tidligere sagt.

 

Kjemisk kastrering praktiseres i dag, men er ingen garanti for å hindre tilbakefall. Det gir falsk trygghet og har en rekke betenkelige sider, både medisinsk, etisk og menneskerettslig.

http://www.nrk.no/troms/_-som-a-spille-russisk-rullett-1.11522318

Det er ingen mulighet å holde tilregnelige lovbrytere innestengt på livstid. Heldigvis.

Drakoniske strafferegimer fører som regel til mer kriminalitet og ikke mindre. USA har strenge straffer, og høy kriminalitet. I de landene der en har en human fengselspolitikk har en også lav kriminalitet. Men her er sammenhengene komplekse og ikke uten videre opplagte. Bare så det er sagt. 

Er du klar over at du her har argumentert for at pedofile skal gå fri og at straff av pedofile ikke skal praktiseres? Jeg står ved mine ord, dette er enkelt.

 

 

 

Selvsagt er jeg klar over hva jeg skriver. 

Det er ikke, og må heller aldri bli, forbudt å være pedofil.

Hvilket samfunn endte vi da opp med om vi skulle begynne å straffeforfølge folk sine følelser og preferanser, tendenser og lyster, fantasier og lengsler? Det er ikke straffbart å like eller ønske seg noe, kun handlinger kan være straffbare, og jeg skiller klart mellom pedofile og overgripere. Hvis vi skulle begynne å straffeforfølge hva som skjer inne i hodene på alle og en hver, ville vi endt opp i et helt forferdelig regime. Ugjennomførbart, heldigvis.

Overgrep må selvsagt straffes, og det er mye ugjort i norsk strafferettspleie og rehabilitering av personene. Men pedofili og overgrep er ikke det samme. Menge synes ikke å se den forskjellen.

Vanlig pedofili er neppe en sykdom, og skal derfor kanskje heller ikke behandles. Jeg er i alle fall motstander av slik behandling. 

Jeg tror ikke du har lest godt nok hva jeg skriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Er du klar over at du her har argumentert for at pedofile skal gå fri og at straff av pedofile ikke skal praktiseres? Jeg står ved mine ord, dette er enkelt.

Når ble det straffbart å være pedofil ?

 

Trenger du å møte Herr Teskje?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Nei, det er ikke enkelt.

For hvilken behandling? Det er jo det som diskuteres. Finnes slik behandling? Ønsker vi behandling av pedofili? Neppe mange fagfolk som går inn for noe slikt. Det er ytterst betenkelig om vi skulle starte å behandle vekk pedofili. Personlig er jeg motstander av det, som tidligere sagt.

 

Kjemisk kastrering praktiseres i dag, men er ingen garanti for å hindre tilbakefall. Det gir falsk trygghet og har en rekke betenkelige sider, både medisinsk, etisk og menneskerettslig.

http://www.nrk.no/troms/_-som-a-spille-russisk-rullett-1.11522318

Det er ingen mulighet å holde tilregnelige lovbrytere innestengt på livstid. Heldigvis.

Drakoniske strafferegimer fører som regel til mer kriminalitet og ikke mindre. USA har strenge straffer, og høy kriminalitet. I de landene der en har en human fengselspolitikk har en også lav kriminalitet. Men her er sammenhengene komplekse og ikke uten videre opplagte. Bare så det er sagt. 

Er du klar over at du her har argumentert for at pedofile skal gå fri og at straff av pedofile ikke skal praktiseres? Jeg står ved mine ord, dette er enkelt.

 

 

 

Selvsagt er jeg klar over hva jeg skriver. 

Det er ikke, og må heller aldri bli, forbudt å være pedofil.

Hvilket samfunn endte vi da opp med om vi skulle begynne å straffeforfølge folk sine følelser og preferanser, tendenser og lyster, fantasier og lengsler? Det er ikke straffbart å like eller ønske seg noe, kun handlinger kan være straffbare, og jeg skiller klart mellom pedofile og overgripere. Hvis vi skulle begynne å straffeforfølge hva som skjer inne i hodene på alle og en hver, ville vi endt opp i et helt forferdelig regime. Ugjennomførbart, heldigvis.

Overgrep må selvsagt straffes, og det er mye ugjort i norsk strafferettspleie og rehabilitering av personene. Men pedofili og overgrep er ikke det samme. Menge synes ikke å se den forskjellen.

Vanlig pedofili er neppe en sykdom, og skal derfor kanskje heller ikke behandles. Jeg er i alle fall motstander av slik behandling. 

Jeg tror ikke du har lest godt nok hva jeg skriver. 

 

Du skriver:

 

"Det er ingen mulighet å holde tilregnelige lovbrytere innestengt på livstid. Heldigvis."

 

En konsekvens av dette er at pedofile, og andre seksualforbrytere,  kan misbruke og voldta om  og om igjen. Vi har en plikt til å beskytte samfunnet mot disse feilvarene av noen mennesker.

Lenke til kommentar

 

 

Er du klar over at du her har argumentert for at pedofile skal gå fri og at straff av pedofile ikke skal praktiseres? Jeg står ved mine ord, dette er enkelt.

Når ble det straffbart å være pedofil ?

 

Trenger du å møte Herr Teskje?

 

Er nok heller du, i likhet med flere her som må ha det inn med teskje.

Pedofili er overhodet ikke straffbart, i motsetning til overgrep. 

Du må klare å skille mellom det å begå straffbare handlinger og en persons legning/preferanse. 

Jeg personlig er fullstendig i mot en heksejakt på personer som ikke har gjort noe straffbart, men som blir stemplet som overgriper på grunn av en (medfødt?) preferanse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Er du klar over at du her har argumentert for at pedofile skal gå fri og at straff av pedofile ikke skal praktiseres? Jeg står ved mine ord, dette er enkelt.

Når ble det straffbart å være pedofil ?

 

Trenger du å møte Herr Teskje?

 

Er nok heller du, i likhet med flere her som må ha det inn med teskje.

Pedofili er overhodet ikke straffbart, i motsetning til overgrep. 

Du må klare å skille mellom det å begå straffbare handlinger og en persons legning/preferanse. 

Jeg personlig er fullstendig i mot en heksejakt på personer som ikke har gjort noe straffbart, men som blir stemplet som overgriper på grunn av en (medfødt?) preferanse. 

 

Ok.. Du trenger i alle fall møte Herr Teskje...

 

Men ja, en kan ikke straffe folk for tankene, men en kan, og skal, bure folk inne til "evig tid" for overgrep mot barn. Og er du pedofil, så skal jeg love deg at du skal holde deg LANGT vekke fra mine barn. Jeg vil sitte med "avtrekkeren klar" for å knuse deg (metaforisk).

 

Trenger du å møte hele slekta til herr teskje også, eller har du refleksjonsevne nok til å forstå hva jeg skrev og hva jeg ønsker å uttrykke?

Lenke til kommentar

Det er ikke mulighet å holde tilregnelige lovbrytere inn på ubestemt tid. Vi skal være glade for at vi har et relativt humant strafferegime i Norge. Når straffen er ferdig sonet, så er saken oppgjort og en skal løslates.

I det ligger det selvsagt en risiko for nye lovbrudd. Det er en av prisene for et humant straffesystem, og få ønsker et system der vi holder friske mennesker evig innestengt just in case. Den retningen vil ikke at vi beveger oss.

 

Det er derfor viktig at det skjer en god nok rehabilitering under soning. Men det skjer ikke, etter det jeg forstår. Både de linkene jeg la ut over og dagens intervju med Øygard peker mot det samme; ingenting tilbys eller lite og tilfeldig rehabilitering. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/rune-oeygard-kastet-ut-fra-facebook/a/23572757/

Jeg kjenner litt til opplegget i Bergen Landsfengsel, og jeg er ikke så veldig imponert. 

 

Men nå er vi inne på et sidespor; behandling av overgripere er noe annet enn behandling av pedofile. 

 

Noen, som f eks Anonymous, driver og outer antatte pedofile. Det er jeg sterkt kritisk til, en offentlig gapestokk og heksejakt på mennesker uten mulighet til å forsvare seg det er usselt, og et stort overgrep som på sett og vis kan sammenliknes med seksuelt misbruk. Pedofile er vår tids pariakaste, og som andre har sagt i tråden en av de få grupper det er tillat å hate. Det er ikke sånn det burde være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er ikke mulighet å holde tilregnelige lovbrytere inn på ubestemt tid. Vi skal være glade for at vi har et relativt humant strafferegime i Norge. Når straffen er ferdig sonet, så er saken oppgjort og en skal løslates.

I det ligger det selvsagt en risiko for nye lovbrudd. Det er en av prisene for et humant straffesystem, og få ønsker et system der vi holder friske mennesker evig innestengt just in case. Den retningen vil ikke at vi beveger oss.

 

Det er derfor viktig at det skjer en god nok rehabilitering under soning. Men det skjer ikke, etter det jeg forstår. Både de linkene jeg la ut over og dagens intervju med Øygard peker mot det samme; ingenting tilbys eller lite og tilfeldig rehabilitering. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/rune-oeygard-kastet-ut-fra-facebook/a/23572757/

Jeg kjenner litt til opplegget i Bergen Landsfengsel, og jeg er ikke så veldig imponert. 

 

Men nå er vi inne på et sidespor; behandling av overgripere er noe annet enn behandling av pedofile. 

 

Noen, som f eks Anonymous, driver og outer antatte pedofile. Det er jeg sterkt kritisk til, en offentlig gapestokk og heksejakt på mennesker uten mulighet til å forsvare seg det er usselt, og et stort overgrep som på sett og vis kan sammenliknes med seksuelt misbruk. Pedofile er vår tids pariakaste, og som andre har sagt i tråden en av de få grupper det er tillat å hate. Det er ikke sånn det burde være.

En skal IKKE bruke gapestokk, det er en forkastelig straffemotde. Men en SKAL bure inne overgripere til de dør en naturlig død. Det er det eneste moralsk forsvarlige for resten av samfunnet. Pedofile er feilvare som ikke har noen som helst form for rett til å være ute i et fritt samfunn etter at de har begått overgrep.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke mulighet å holde tilregnelige lovbrytere inn på ubestemt tid. Vi skal være glade for at vi har et relativt humant strafferegime i Norge. Når straffen er ferdig sonet, så er saken oppgjort og en skal løslates.

I det ligger det selvsagt en risiko for nye lovbrudd. Det er en av prisene for et humant straffesystem, og få ønsker et system der vi holder friske mennesker evig innestengt just in case. Den retningen vil ikke at vi beveger oss.

 

Det er derfor viktig at det skjer en god nok rehabilitering under soning. Men det skjer ikke, etter det jeg forstår. Både de linkene jeg la ut over og dagens intervju med Øygard peker mot det samme; ingenting tilbys eller lite og tilfeldig rehabilitering. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/rune-oeygard-kastet-ut-fra-facebook/a/23572757/

Jeg kjenner litt til opplegget i Bergen Landsfengsel, og jeg er ikke så veldig imponert. 

 

Men nå er vi inne på et sidespor; behandling av overgripere er noe annet enn behandling av pedofile. 

 

Noen, som f eks Anonymous, driver og outer antatte pedofile. Det er jeg sterkt kritisk til, en offentlig gapestokk og heksejakt på mennesker uten mulighet til å forsvare seg det er usselt, og et stort overgrep som på sett og vis kan sammenliknes med seksuelt misbruk. Pedofile er vår tids pariakaste, og som andre har sagt i tråden en av de få grupper det er tillat å hate. Det er ikke sånn det burde være.

En skal IKKE bruke gapestokk, det er en forkastelig straffemotde. Men en SKAL bure inne overgripere til de dør en naturlig død. Det er det eneste moralsk forsvarlige for resten av samfunnet. Pedofile er feilvare som ikke har noen som helst form for rett til å være ute i et fritt samfunn etter at de har begått overgrep.

 

Huff, for et forkastelig menneskesyn du har. Å omtale andre mennesker som feilvare sier jo sitt. 

Nei, takk og lov at sånne som deg aldri slipper til og får noe som helst makt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen skal bures inne ut over det som loven gir rom for. Når straffen er sonet ferdig, er saken oppgjort og vedkommende er fri. Sånn er det, og sånn skal det være. Vi kan ikke begynne å lage særregler for de lovbryterne vi ikke liker; tvert i mot er i det møte med de frastøtende lovbruddene at rettsstaten viser sin styrke.

 

Ingen mennesker er annenrangs eller feilvarer. Hvis en definerer overgrep som sykdom så utløser det pasientrettigheter, og da skal de ha faglig forsvarlig og omsorgsfull behandling. Det er ingen som ønsker dårlig behandling for frastøtende sykdommer. Alle skal i prinsippet behandles likt.

 

Den eneste farbare vei er å betrakter seksualforbrytelser på lik linje med andre lovbrudd og utmåle straff etter vanlig rettspraksis. 

 

Pedofili er mye mulig en normalvariant av menneskelig seksualitet, og behandlere bør nok holde seg unna å forsøke å klusse med noe så grunnleggende. Overgrep er en forstyrrelse som nok kan kan la seg korrigere. Trur eg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...