Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valgets kval, og beklager dumme spørsmål. Jeg har aldri hatt en ultrawide skjerm, men behovet for mer enn èn 16:9 skjerm melder seg. Jeg spiller litt på kveldstid etter mor og sønn er i seng.

Jeg driver endel med video, foto, 3D etc. 

 

Dell U3818WD vs. HP Omen X 35 vs. Acer Predator Z35P (som jeg forstår er på tilbud på Elkjøp om dagen).

Alle er mer eller mindre i samme prisklasse.

 

Mens kun Dell-skjermen er 10-bit, har den også kun 60 Hz. Jeg har aldri brukt en raskere skjerm, men jeg er naturligvis nysgjerrig.

 

Noen med erfaring rundt noen av de nevnte, og som kan sammenligne med en av de andre nevnte eller tilsvarende?

Det jeg er spesielt nysgjerrig på er fargegjengivelse i de to andre skjermene som ikke har IPS panel.

 

 

 

 

Redigert

Jeg leste nettop om Acer Predator X34A som er både 10-bit, og kan overklokkes til 100Hz. Er det noe risk med å overklokke i forhold til garanti, levetid e.l.?

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Kan bare svare deg på det siste spørsmålet ditt. Ingen risk i forhold til å overklokke den, og det gjøres med en enkel on/off i menyen. Veldig fornøyd med den skjermen selv, men har ikke testet de andre - så de er sikkert gode skjermer de også.

 

Forskjellen 60 - 144hz er enorm. Hoppet dermed fra 144 og ned til 100, og jeg syns det var merkbart under vanlig bruk. Hadde valg 100 over 60 alltid!

Lenke til kommentar

Valgets kval, og beklager dumme spørsmål. Jeg har aldri hatt en ultrawide skjerm, men behovet for mer enn èn 16:9 skjerm melder seg. Jeg spiller litt på kveldstid etter mor og sønn er i seng.

Jeg driver endel med video, foto, 3D etc.

 

Dell U3818WD vs. HP Omen X 35 vs. Acer Predator Z35P (som jeg forstår er på tilbud på Elkjøp om dagen).

Alle er mer eller mindre i samme prisklasse.

 

Mens kun Dell-skjermen er 10-bit, har den også kun 60 Hz. Jeg har aldri brukt en raskere skjerm, men jeg er naturligvis nysgjerrig.

 

Noen med erfaring rundt noen av de nevnte, og som kan sammenligne med en av de andre nevnte eller tilsvarende?

Det jeg er spesielt nysgjerrig på er fargegjengivelse i de to andre skjermene som ikke har IPS panel.

 

 

 

 

Redigert

Jeg leste nettop om Acer Predator X34A som er både 10-bit, og kan overklokkes til 100Hz. Er det noe risk med å overklokke i forhold til garanti, levetid e.l.?

Av de 3 ville jeg helt klart gått for Acer Predator X34A. Når det gjelder 10-bit så er nok ikke det like viktig for folk som ikke driver med proff redigering, design og bildebehandling.. Hadde en 10-bit skjerm før, problemet er at det ikke er mye som har støtte eller output med 10-bit, og når software ikke har 10-bit så kunne man like godt hatt 8-bit. Jeg merket iværtfall ikke noe særlig forskjell mellom 8-bit og 10-bit skjerm for mitt bruk, eller i de spillene jeg spiller.

Lenke til kommentar

Valgets kval, og beklager dumme spørsmål. Jeg har aldri hatt en ultrawide skjerm, men behovet for mer enn èn 16:9 skjerm melder seg. Jeg spiller litt på kveldstid etter mor og sønn er i seng.

Jeg driver endel med video, foto, 3D etc. 

 

Dell U3818WD vs. HP Omen X 35 vs. Acer Predator Z35P (som jeg forstår er på tilbud på Elkjøp om dagen).

Alle er mer eller mindre i samme prisklasse.

 

Mens kun Dell-skjermen er 10-bit, har den også kun 60 Hz. Jeg har aldri brukt en raskere skjerm, men jeg er naturligvis nysgjerrig.

 

Noen med erfaring rundt noen av de nevnte, og som kan sammenligne med en av de andre nevnte eller tilsvarende?

Det jeg er spesielt nysgjerrig på er fargegjengivelse i de to andre skjermene som ikke har IPS panel.

 

 

 

 

Redigert

Jeg leste nettop om Acer Predator X34A som er både 10-bit, og kan overklokkes til 100Hz. Er det noe risk med å overklokke i forhold til garanti, levetid e.l.?

 

Dell skjermen har ekte 10-bits panel. X34A har 8-bit +FRC dersom det er av betydning for deg?

 

Du må nesten finne ut hva som er viktigst for deg. Om det er 80% foto, og resten "Sport og dill", så må jo nesten Dell'en være selvsagt. Men om det 50% gaming, så vil jeg begynne å lene meg mot spill skjermene..

Lenke til kommentar

Null erfaring med Dell og HP, kun Acer Z35P vs blant annet x34A.  Da foretrekker og valgte jeg Z35P på grunnlag av at jeg irriterer meg grønn over lysforurensningen som følger med IPS-skjermene og at jeg vil at svart skal være svart, heller enn mørk grå.  Akkurat der er VA panelene overlegne og gjør at farger fremstår som dypere og bedre, i alle fall subjektivt.

 

Overklokking er, som Espp sier, risikofritt.  For min egen del tilfører høyere frekvens lite eller ingenting siden jeg ikke tar i first person shooters, bilspill eller annet som drar nytte av 60+Hz, så hva det har å si kan jeg ikke si noe om.

 

Til bilde og videoredigering *kan* IPS-skjermer ha et fortrinn, eller hadde det i alle fall før, idet en kalibrert IPS-skjerm *kan* ha bedre fargekorrekthet.  Jeg er imidlertid svært usikker på om dette er en generell sannhet, eller om det kun gjelder skjermer i proff prisklasse.  For min egen del tilsier erfaringen at Z35P, som altså bruker et VA panel, er minst like god på farger som min tidligere kalibrerte Dell U2711 (som hadde IPS panel og som ble beskrevet som å ha meget gode farger).

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

 

Valgets kval, og beklager dumme spørsmål. Jeg har aldri hatt en ultrawide skjerm, men behovet for mer enn èn 16:9 skjerm melder seg. Jeg spiller litt på kveldstid etter mor og sønn er i seng.

Jeg driver endel med video, foto, 3D etc. 

 

Dell U3818WD vs. HP Omen X 35 vs. Acer Predator Z35P (som jeg forstår er på tilbud på Elkjøp om dagen).

Alle er mer eller mindre i samme prisklasse.

 

Mens kun Dell-skjermen er 10-bit, har den også kun 60 Hz. Jeg har aldri brukt en raskere skjerm, men jeg er naturligvis nysgjerrig.

 

Noen med erfaring rundt noen av de nevnte, og som kan sammenligne med en av de andre nevnte eller tilsvarende?

Det jeg er spesielt nysgjerrig på er fargegjengivelse i de to andre skjermene som ikke har IPS panel.

 

 

 

 

Redigert

Jeg leste nettop om Acer Predator X34A som er både 10-bit, og kan overklokkes til 100Hz. Er det noe risk med å overklokke i forhold til garanti, levetid e.l.?

 

 

Dell skjermen har ekte 10-bits panel. X34A har 8-bit +FRC dersom det er av betydning for deg?

 

Du må nesten finne ut hva som er viktigst for deg. Om det er 80% foto, og resten "Sport og dill", så må jo nesten Dell'en være selvsagt. Men om det 50% gaming, så vil jeg begynne å lene meg mot spill skjermene..

Må man ha type quadro/amd tilsvarende skjermkort for å få 10bit?
Lenke til kommentar

 

 

Dell skjermen har ekte 10-bits panel. X34A har 8-bit +FRC dersom det er av betydning for deg?

 

Du må nesten finne ut hva som er viktigst for deg. Om det er 80% foto, og resten "Sport og dill", så må jo nesten Dell'en være selvsagt. Men om det 50% gaming, så vil jeg begynne å lene meg mot spill skjermene..

Må man ha type quadro/amd tilsvarende skjermkort for å få 10bit?

 

 

Til Photoshop må man fremdeles ha Quadro/Firepro så vidt jeg har forstått. Men til spill med Direct X har 10 bit vært tilgjengelig lenge, både fra AMD og Nvidias spill skjermkort. Jeg vet det var et registry hack man kunne benytte på disse "vanlige" AMD skjermkortene for en stund siden til å jukse det til med Photoshop. Men jeg aner ikke om det fremdeles er en ting..

Lenke til kommentar

Jeg har GTX 1080 og kjører 10-bit på min nåværende lille skjerm. Det er merkbart forskjell i alle programmer jeg bruker at jeg ikke får banding. Det er plagsomt når interface består av grå gradienter spesielt.

Kan du ta screenshot fra nvidia kontrollpanel som viser at du kjører 10bit? Jeg har ikkje slik skjerm selv, så får ikkje sjekket.

Lenke til kommentar

Noen som har GTX 10-serie og PG348Q som kan bekrefte at man kan velge FULL dynamic range og 10-bit farge? Ble brått litt stressa nå - slo til på en sånn skjerm på Komplett til demo-pris.  :hmm:

 

 

Sjekket skjermen jeg har; noen mener den er ekte 10-bit, andre mener den er 8-bit+FRC.

Uansett; den kalibrerer utrolig fint, og har ifølge Dell, nærmere 98% dekning av P3 fargerom. Så den duger jo godt, om det så skulle vise seg å være 8-bit+FRC.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...