Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Theo343 skrev (På 25.5.2025 den 13.18):

Er ikke så glad i HDR på Windows da det virker som mørke partier blir altfor mørkt og man lett blir blendet i lyse partier. Det virker som det overdrives i for stor grad. Og jeg har ikke lyst til å game med sola i ansiktet i Sahara.

Vet ikke hvor stor forskjell det er på HDR i Win10 og Win11 nå.

Forskjellen er bruktlig mot ubrukelig etter min mening. Men det er ikke alle ting HDR funksjonen virker på, det er enkelte videoer f.eks. som ligger på nettsider som får helt feil farger når HDR står på (Har ikke på at Windows 11 skal lage HDR effekt til alt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 5/10/2025 at 12:24 AM, Necrotes said:

Vet at dette ikke helt er innenfor 3440x1440, men det er innefor Ultrawide temaet, men har noen hørt noe nyheter i det hele tatt angående LG 45GX950A-B? Har sendt melding og snakket med LG sin chat, men de har, så langt, hatt null å si angånde når den blir tilgjengelig til salg her i Norge, noen her som har hørt noe?

Ser at man kan kjøpe den via ubuy om man virkelig må ha den.
https://www.ubuy.co.no/en/product/PSRMNY8S0-lg-45gx950a-b-45-inch-ultragear-5k2k-wuhd-5120-x-2160-oled-curved-gaming-monitor-dual-mode-165hz-0-03ms-nvidia-g-sync-amd-freesync-premium-pro

Skrevet
9 hours ago, asthma said:

Forventet levering 17. Juli og svindyr.... 

Dette er ingen billigskjerm nei. Det blir den heller ikke i Norske butikker.

Skrevet
Theo343 skrev (På 2.6.2025 den 7.51):

Står oppført hos multicom uten leverings dato.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=14536008

https://www.computersalg.no/i/24147201/lg-ultragear-114-3-cm-45-5120-x-2160-piksler-oled-0-03-ms-sortering?srsltid=AfmBOoqteNv9ERE_ovpWWEopKdFpUvLyvUd7YkerqrNgAiK1uNoP2UEB

https://www.lg.com/no/skjermer/lg-45gx950a-b men ingen info om når og hvor den kan kjøpes, men har 10 anmeldelser av skjermen

Skrevet

Jeg vurderer også sterkt å hanke inn en LG 45GX950A, men frykter at kurven blir for mye av det gode. Bruker maskinen til jobb, så egentlig ønsker jeg meg heller storebror -990 hvor krummingen er mindre og med en knapp som lar deg justere den selv.

Akkurat det å stille inn kurven frykter jeg er gøy tre ganger før entusiasmen går over, så ideelt sett skulle de for min del heller bare ha laget -950 i to versjoner, en med 800R og en med 900R.

Skrevet (endret)
7 hours ago, baggiebridges said:

Hvis det blir den endelige prisen så er jeg redd lommeboka blir varm før 2026. Men 4090 er vel ikke optimalt for den skjermen.

Kurven er kanskje litt i skarpeste laget men tjao, som eneste skjerm vil den nok funke for meg. Men g-sync compatible med freesync premium er heller ikke optimalt.

Endret av Theo343
Skrevet

Fordømte MSI tvinger brukere til å kjøre Pixel Refresh hver 16 time. Prøver å planlegge rundt det men dette er bare mer digital kultur og konformitet. Fordømt nå for tiden alt er gjennomsyret av Enshittification. Forbanna irriterende med det der automatisk skrur seg av. Hvor ble det av en manuell Pixel Refresh? OSD har det? Nei da, skal tvinge folk og bestemme alt selv det du kjøper og eier. Så mye for en stilig bue skjerm. Har hørt at den her Pixel Refresh greia er ikke så sunt å kjøre for ofte. Helt absurd.

• Liker 1
Skrevet
baggiebridges skrev (22 timer siden):

Kjøper man fra Ubuy, så tilkommer mest sannsynlig mva, som da gir prisen 34841,- totalt etter prisen som var oppgitt på linken nå. Hvis Multicom selger den til rett under 22 tusen, samt har bedre reklamasjon, så skal man være relativt desperate etter å ha den skjermen. Hvor enkelt er det å kjøre garanti på skjermen hvis man kjøper den der.

Skrevet
Ryuuou skrev (14 timer siden):

Fordømte MSI tvinger brukere til å kjøre Pixel Refresh hver 16 time. Prøver å planlegge rundt det men dette er bare mer digital kultur og konformitet. Fordømt nå for tiden alt er gjennomsyret av Enshittification. Forbanna irriterende med det der automatisk skrur seg av. Hvor ble det av en manuell Pixel Refresh? OSD har det? Nei da, skal tvinge folk og bestemme alt selv det du kjøper og eier. Så mye for en stilig bue skjerm. Har hørt at den her Pixel Refresh greia er ikke så sunt å kjøre for ofte. Helt absurd.

Det kommer nok an på hvordan de kjører pixel refreshen. Jeg regner med vi ville hørt om mange av Dell skjermene som hadde hatt dårlig bilde hvis det blir gjort på samme måte som en del TVer. Spesielt siden den vil ha pixel refresh hver fjerde time. Har kun selv fått varselet 1 gang mens jeg har brukt skjermen, mens ellers så kommer det kun når jeg skal slå av skjermen, mens PCen fortsatt er på. Så ikke vært langt bedre der enn jeg hadde antatt før jeg fikk den. Men kjedelig hvis skjermen automatisk kjørere det samme hva, og dermed ødelegger for bruker. Kjedelig hvis det skjer midt i hektisk arbeid med tidsfrist.

En del TVer som kjører det kun når man ber den gjøre det, "brenner" inn helle skjermen for å gi jevnt bilde igjen, og dermed gir ett dårligere bilde etter hvert eller noe i den duren.

Skrevet
On 6/2/2025 at 7:51 AM, Theo343 said:

Neida, men ligger på 6000kr over bl.a multicom som forventer å få den inn i god tid før 17. juli, skjønt man vet aldri, men jeg ville heller anbefalt dem.

Skrevet

Har fått nok. IKKE NOE MER PIXEL BS. Parkert den fordømte 5120x1440 32:9 vekk og gått tilbake til 2k MSI uten alt det der.

Skrevet
18 hours ago, asthma said:

Neida, men ligger på 6000kr over bl.a multicom som forventer å få den inn i god tid før 17. juli, skjønt man vet aldri, men jeg ville heller anbefalt dem.

Man kjøper jo alltid i norsk butikk med norske forbruksrettigheter ja. Mitt innspill var hvis det bille ta lenger tid med norske butikker.

Skrevet
16 hours ago, Ryuuou said:

Har fått nok. IKKE NOE MER PIXEL BS. Parkert den fordømte 5120x1440 32:9 vekk og gått tilbake til 2k MSI uten alt det der.

21:9 er det perfekte formatet for meg.

• Innsiktsfullt 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)
On 6/4/2025 at 7:54 AM, AndersT2 said:

En del TVer som kjører det kun når man ber den gjøre det, "brenner" inn helle skjermen for å gi jevnt bilde igjen, og dermed gir ett dårligere bilde etter hvert eller noe i den duren.

Pixel refresh og panel refresh er to forskjellige ting. Pixel refresh er harmløst og kjører automatisk. Panel refresh utjevner forskjeller i panelet og korter ned levetiden, men skal fint kunne kjøres et par ganger i panelets levetid. 

Endret av Locrin
  • 2 uker senere...
Skrevet

En liten irriterende ting som har startet å skje etter at jeg tok i bruk Alienware skjermen.

Jeg har 3 skjermer, alle koblet med HDMI (Displayport er til Spill-PCen). Når jeg starter PCen, så starter kun den ene skjermen, selv etter å ha tastet pin for å komme inn i Windows. Jeg må da skru av og på en av de 2 andre skjermene, så kommer alle skjermene på slik de skal. (Bruker ikke hvilemodus)

Noen som vet hvorfor dette skjer etter bytte til denne skjermen. Det skjedde aldri når jeg hadde LG skjermen. Ingen hardware eller driver innstillings endringer ved eller etter bytte av skjermen.

Skrevet
Locrin skrev (På 27.6.2025 den 13.19):

Pixel refresh og panel refresh er to forskjellige ting. Pixel refresh er harmløst og kjører automatisk. Panel refresh utjevner forskjeller i panelet og korter ned levetiden, men skal fint kunne kjøres et par ganger i panelets levetid. 

Panel refresh er hver 1500 time, levetiden kortes nok ned, ja, men ikke så drastisk.

Skrevet
Theo343 skrev (54 minutter siden):

Blanding av HDMI og DP? Aktive/passive adaptere?

Nei kun HDMI. Kjøpte spesifikt skjermkort med 3 HDMI utganger av den grunnen, da blanding før ga mye rare ting som dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...