Gå til innhold

Makro objektiv til Fuji kamera


Anbefalte innlegg

Ønsker et makro objektiv til et Fuji kamera.

 

Har sett litt på Fuji sitt eget Fuji XF 60mm f/2.4, men siden det bare har 1:2 forstørrelse og en relativt kort brennvidde så er ikke det helt hva jeg vil ha eller har behov for.

 

 

Zeiss 50mm f/2.8 er jo også et bra makro objektiv, men det har for kort nærgrense, og er rett og slett for kostbart etter hvor mye det kommer til å bli benyttet.

 

 

Har kun funnet Samyang 100mm f/2.8 som kan gi den forstørrelsen (1:1 skala), brennvidden/nærgrensen og arb.avstanden til motivene (bl.a. insekter) jeg ønsker.

Har ingen kjennskap til Samyang i det hele tatt, har lest at det er manuelle objektiver og de fleste av dem har en god optisk kvalitet. Men det er dessverre så er det svært lite (relevant) informasjon/tester å finne om dette makro objektivet, dvs jeg har ikke klart å finne noe særlig bortsett fra dette her,

 

http://www.dpreview.com/articles/2966580105/samyang-and-rokinon-formally-introduce-100mm-f2-8-macro-lens

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-har-provat-samyangs-nya-makrotele.htm 

 

 

Er det noen som har dette Samyang 100/2.8 makro objektivet, eller har noen brukererfaringer med det?

 

Eller noen som vet om det finnes andre makro objektiver (f.eks. Tamron 90/2.8 eller Sigma 105/2.8) som kan være aktuelle ved bruk av et adapter e.l.?

 

Har ingen erfaring eller kunnskaper om adaptere, så der vet jeg ikke helt hva jeg skal søke etter, og om det går og kombinere et adapter med et makro objektiv.

 

 

Har et (max)budsjett på ca 4 - 5.000,- (totalt) til dette, så evt. forslag tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker et makro objektiv til et Fuji kamera.

 

Har sett litt på Fuji sitt eget Fuji XF 60mm f/2.4, men siden det bare har 1:2 forstørrelse og en relativt kort brennvidde så er ikke det helt hva jeg vil ha eller har behov for.

 

 

Zeiss 50mm f/2.8 er jo også et bra makro objektiv, men det har for kort nærgrense, og er rett og slett for kostbart etter hvor mye det kommer til å bli benyttet.

 

 

Har kun funnet Samyang 100mm f/2.8 som kan gi den forstørrelsen (1:1 skala), brennvidden/nærgrensen og arb.avstanden til motivene (bl.a. insekter) jeg ønsker.

Har ingen kjennskap til Samyang i det hele tatt, har lest at det er manuelle objektiver og de fleste av dem har en god optisk kvalitet. Men det er dessverre så er det svært lite (relevant) informasjon/tester å finne om dette makro objektivet, dvs jeg har ikke klart å finne noe særlig bortsett fra dette her,

 

http://www.dpreview.com/articles/2966580105/samyang-and-rokinon-formally-introduce-100mm-f2-8-macro-lens

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-har-provat-samyangs-nya-makrotele.htm 

 

 

Er det noen som har dette Samyang 100/2.8 makro objektivet, eller har noen brukererfaringer med det?

 

Eller noen som vet om det finnes andre makro objektiver (f.eks. Tamron 90/2.8 eller Sigma 105/2.8) som kan være aktuelle ved bruk av et adapter e.l.?

 

Har ingen erfaring eller kunnskaper om adaptere, så der vet jeg ikke helt hva jeg skal søke etter, og om det går og kombinere et adapter med et makro objektiv.

 

 

Har et (max)budsjett på ca 4 - 5.000,- (totalt) til dette, så evt. forslag tas i mot med stor takk.

Jeg har ingen erfaring med dette konkrete objektivet, men jeg har et par andre Samyangobjektiver, begge vidvinkler. Til Fuji sitt X-system så har jeg Samyang 12 mm f/2 og til Canon DSLR har jeg Samyang 14 mm f/2.8.

 

Jeg er godt fornøyd med begge objektivene, jeg mener de leverer godt optisk og gir god valuta for pengene (greie priser også). Begge objektivene er "helmanuelle" slik at fokus og blender må stilles på objektivet, de leverer heller ikke data til exif. Skal jeg være ærlig så er mitt eneste lille ankepunkt til slike "manuelle" objektiver at jeg ikke får frem blendertallet i exif, men det er egentlig bare en bagatell :) .

 

Et makroobjektive er det jeg har savnet til min X-E2 så det blir nok noe lesning for meg i den nærmeste tiden for dette ser interessant ut. Jeg har ingen "prinsippielle" betenkeligheter med å øke min beholdning av Samyangobjektiver, så kanskje dette blir det som kompletterer min lille samling av X-objektiver.

 

Edit: På vidvinkel så er en liten "miss" fokusmessig ganske tilgivende og ødelegger sjelden bildene, på 100 mm så er jeg mer usikker på hva en liten feilfokusering vil gjøre med resultatet . For de som "sverger" til manuell fokusering når de fotograferer så vil nok dette bli bra uansett, for meg som foretrekker autofokusering (selv om det som regel går bra manuelt) så blir jeg nok litt i tenkeboksen før jeg eventuelt legger inn en bestilling

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Det er vel det jeg har lest så langt også, gode optiske og helt manuelle objektiver til en fornuftig pris, men jeg har som nevnt ingen egen erfaring med Samyang.

 

Jeg er veldig begeistret for makrofotografering, men savner da et skikkelig makro objektiv som kan gjengi et motiv i 1:1 skala til mitt Fuji X-E2 kamera.

 

 

Er klar over at det kommer et skikkelig makro objektiv fra Fuji i løpet av neste år (i følge Fuji sin egen Roadmap), men jeg tror at det dessverre kommer til å "sprenge" mitt budsjett og vel så det.......

 

Fuji XF 120mm f/2,8 R makro

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/xf_lens/roadmap/

 

 

Alternativt så kan muligens andre makro objektiver være løsningen, men om det er kompatibelt med et makro objektiv og et adapter vet jeg ikke. Jeg tenker da på at en forandrer på registeravstanden fra bildesensor til objektivet, og at det er svært lite som skal til for at et motiv i 1:1 skala skal bli ute av fokus og uskarpt, men dette er et spørsmål fra min side (ikke en påstand).

Det vil muligens også ha noe å si for nærgrensen?

Lenke til kommentar

Nei, Fuji 60/2.4 makro er (så langt) ikke et alternativ for meg, det har en for kort nærgrense i forhold til mine ønsker og behov, og er i mine øyne ikke et dedikert makro objektiv til fotografering av insekter i forhold til mitt bruksområde, så lenge det ikke kan gjengi motivene i 1:1 skala.

Til statiske motiver (detalj/produkt fotografering) derimot så hadde det absolutt kunne ha vært et alternativ for meg.

 

At forstørrelsen kan økes litt med bruk av mellomringer er jo riktig, men det gjør også en allerede kort nærgrense enda kortere, og vil gjøre makrofotograferingen av insekter enda mer utfordrende enn den allerede er.

 

 

Så langt heller jeg litt mot Tamron 90/2.8 med blenderring og et adapter, eller evt. Samyang 100/2.8. Men den finner jeg dessverre ikke så mye info om enda.

Lenke til kommentar

At forstørrelsen kan økes litt med bruk av mellomringer er jo riktig, men det gjør også en allerede kort nærgrense enda kortere, og vil gjøre makrofotograferingen av insekter enda mer utfordrende enn den allerede er.

 

Helt enig i at 60mm og insekter ikke er ideelt så når det er så viktig forstår jeg at du ønsker lengere brennvidde. Men da høres det ennå mer ut som 120mm hadde vært perfekt.

 

Kun manuell fokus er muligens greit fro makro, men reduserer objektivets verdi for annen bruk IMO.

 

Du har ikke noe annet objektiv du kan bruke sammen med mellomringer da? Ser Fuji har en 11mm og en 16mm som gir full automatikk. Sammen med en telezoom vil du jo komme en del nærmere, men sannsynligvis ikke nærme nok for 1:1 selv med to mellomringer (og de er ikke akkurat gratis).

Lenke til kommentar

Helt enig i at 60mm og insekter ikke er ideelt så når det er så viktig forstår jeg at du ønsker lengere brennvidde. Men da høres det ennå mer ut som 120mm hadde vært perfekt.

 

Kun manuell fokus er muligens greit fro makro, men reduserer objektivets verdi for annen bruk IMO.

 

Du har ikke noe annet objektiv du kan bruke sammen med mellomringer da? Ser Fuji har en 11mm og en 16mm som gir full automatikk. Sammen med en telezoom vil du jo komme en del nærmere, men sannsynligvis ikke nærme nok for 1:1 selv med to mellomringer (og de er ikke akkurat gratis).

 

 

Ja, 120mm kunne nok vært helt perfekt, men helt ærlig så frykter jeg vel prisen den vil ende opp på......

Benyttet Canon før jeg gikk over til Fuji systemet, og Canon 180/3.5L USM makro er jo ikke akkurat billig den heller for å si det slik. Så når Fuji 120/2.8 makro kommer med omtrent samme bildevinkel men med bedre lysstyrke, så må jeg si at jeg "frykter" prisen den vil ende opp på, men det er jo selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.

 

Til dedikert makrofotografering så benytter jeg kun MF, så det er ikke noe problem, men du har helt rett i at det gjør annen bruk av dette objektivet mye mer utfordrende og krevende. Men jeg har stort sett aldri benyttet mine tidligere makro objektiver til annen fotografering heller, fordi AF stort sett har vært relativt treg (med unntak av Canon 100/2.8L IS USM).

 

Har kun de objektivene som er nevnt i "signaturen" min, og etter hva jeg har lest litt om av specs på på dem så er det vel ingen av dem som skiller seg ut med et godt utg.pkt. med tanke på forstørrelser og nærgrenser. Det beste har en forstørrelsesgrad på 0,17 og en nærgrense på 28cm (Fuji 35/1.4), og det skal jo noen mellomringer til for å få det til å bli i nærheten av 1:1 gjengivelse, i tillegg så krymper jo nærgrensen for hver eneste mellomring som blir satt i mellom kamera og objektiv, og det er jo det som blir mest utfordremnde for min del. En mister jo også litt lys for hver enste mellomring som blir benyttet, men nå har jo dette objektivet riktignok en relativt god lysstyrke i utg.pkt da. Og mellomringer koster jo også en del som du skriver.

 

Prismessig så er det vel Samyang 100/2.8 makro som er det greieste alternativet, men om en finner f.eks. et Tamron 90/2.8 makro på bruktmarkedet (med blenderring) så kan det jo kanskje være mer økonomisk, men disse adapterringene som selges her i Norge til Fuji systemet er jo veldig kostbare, fra ca 2.000,- og oppover.......

Lenke til kommentar

Ser dilemmaet ditt, og ser ikke noe virkelig bra alternativ. Jeg har brukt adapter selv i flere sammenhenger, men synes alltid det blir et kompromiss, det gjelder forøvrig mellomringer og telekonvertere også. Helt fint for sporadisk bruk, men noe jeg prøver å unngå for objektiv jeg regner med å bruke mye. Tviler på at jeg hadde slått meg til ro med adapter pluss Tamron 90mm eller Samyang 100mm hvis makro var viktig.

 

Det er selvsagt mye smak og behag, og ser mange kjøper mye gammel optikk med manuell fokus og høres fornøyde ut. Tilhører du den gruppen kan det godt hende Samyang kan gi deg en permanent løsning.

 

Jeg ville som sagt kjøpt 60mm og levd med de begrensingene det gir inntil 120mm var på markedet, eventuelt prøvd å finne en brukt makro og rimelig adapter som mellomløsning.

 

Et siste alternativ kan være å kjøpe et billig (brukt) hus og makrolinse av annet merke og bruke det kun for makro.

Lenke til kommentar

Ser dilemmaet ditt, og ser ikke noe virkelig bra alternativ. Jeg har brukt adapter selv i flere sammenhenger, men synes alltid det blir et kompromiss, det gjelder forøvrig mellomringer og telekonvertere også. Helt fint for sporadisk bruk, men noe jeg prøver å unngå for objektiv jeg regner med å bruke mye. Tviler på at jeg hadde slått meg til ro med adapter pluss Tamron 90mm eller Samyang 100mm hvis makro var viktig.

 

Det er selvsagt mye smak og behag, og ser mange kjøper mye gammel optikk med manuell fokus og høres fornøyde ut. Tilhører du den gruppen kan det godt hende Samyang kan gi deg en permanent løsning.

 

Jeg ville som sagt kjøpt 60mm og levd med de begrensingene det gir inntil 120mm var på markedet, eventuelt prøvd å finne en brukt makro og rimelig adapter som mellomløsning.

 

Et siste alternativ kan være å kjøpe et billig (brukt) hus og makrolinse av annet merke og bruke det kun for makro.

Ja, jeg er ganske enig med deg.

 

Adapter og et makro objektiv med annen fatning enn Fuji, er for meg en litt "nødløsning" så lenge jeg egentlig ønsker noe helt annet.

Samyang kan være en grei makroløsning, men jeg vet for lite om kvalitet og funksjonalitet på det objektivet til at jeg er helt der hvor jeg trykker på "kjøp-knappen".

 

Vurderer absolutt å gå for et Fuji 60mm makro objektiv som en mellom-løsning, inntil at det kommer mer info om Samyang objektivet eller at Fuji 120/2.8 makro blir lansert (en eller annen gang) i 2016.

 

Et brukt kamera med et dedikert makro objektiv har jeg også vurdert, og selv om det kanskje er den beste løsningen i forhold til mine ønsker og behov for makrofotograferingen, så var det jo for å få et mindre og mer kompakt kamerasystem jeg gikk over til Fuji. Og da blir det liksom litt "feil" å skulle ha to kameraer....., men det er nok som nevnt den mest skikkelige (makro)løsningen en kan velge.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med både mellomringer og Nikkor 55mm f2,8 til min X-T1. Til mitt bruk var begge løsninger dårlige. Nikkor er 1:2 Macro og med Nikkor sin mellomring så ble objektivet 1:1 men med en fryktelig kort nærgrense. Mao ubrukelig til insektsbilder men Nikkor var en ok løsning til bilder av blomster.

Jeg synes at mellomring til mine Fuji objektiver ble bare krøll.

Ser at noen bruker Fuji sin 60mm med Raynox Macro filter med meget godt resultat.

Mulig at jeg går får denne løsningen mens jeg venter på 120mm.

Endret av KurtAL
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med både mellomringer og Nikkor 55mm f2,8 til min X-T1. Til mitt bruk var begge løsninger dårlige. Nikkor er 1:2 Macro og med Nikkor sin mellomring så ble objektivet 1:1 men med en fryktelig kort nærgrense. Mao ubrukelig til insektsbilder men Nikkor var en ok løsning til bilder av blomster.

Jeg synes at mellomring til mine Fuji objektiver ble bare krøll.

Ser at noen bruker Fuji sin 60mm med Raynox Macro filter med meget godt resultat.

Mulig at jeg går får denne løsningen mens jeg venter på 120mm.

 

 

Jeg må si jeg er mer og mer i tvil om hvilken løsning jeg skal gå for her.

 

Jeg setter virkelig pris på å høre brukererfaringer om hva som fungerer og tydeligvis ikke fungerer for den enkelte.

Et manuellt makro objektiv med blenderring montert på et adapter for å få den riktige fatningenen fungerer helt sikkert, men jeg er redd for at jeg heller ikke vil bli 100% tilfreds med den løsningen. Siden jeg ikke har noe av dette fra før av, så blir det jo til at en må lete litt rundt på nettet etter både makro objektiv med blenderring og et adapter.

 

Fuji XF 60mm f/2.4 makro er helt sikkert meget bra, men når insekter er hovedmotivet så ser jeg absolutt utfordringen med å bruke mellomringer for å øke forstørrelsen til noe i nærheten av 1:1, og samtidig minske en allerede relativt kort nærgrense (etter min mening).

Mulig løsningen du nevner her med dette filteret på Fuji 60/2.4 makro kan fungere bra.

 

Har sett litt på muligheten av kombinasjonen med Canon 250D nærlinse sammen med Fuji 60/2.4, men her blir jo da utfordringen å finne step-up ringer som faktisk fungerer på objektivet. Det har jeg lest at flere ikke helt får til, så da må en evt. sette sammen flere step-up ringer for å få noe til å passe. Må fra 39mm og opp til 52mm, og Heliopan step-up ringen som er bortimot noe av det eneste jeg har funnet så langt, passer ikke på objektivet

Ikke vet jeg hvordan denne nærlinsen vil fungere om den blir plassert lenger bort fra frontelementet på objektivet heller (dersom en må sette sammen flere ringer), slik som refleksjoner og om det vil ha betydning for fokus og/eller forstørrelsen. 

 

 

Er nesten mest fristet til å gjøre det enkleste i forhold til å forsøke å bygge sammen løsninger jeg ikke er 100% fornøyd med i utg.pkt., nemlig å se nærmere på Samyang 100/2.8 makro.

Men her er det veldig begrenset tilgang på dette objektivet slik at en kan få prøvet det i en butikk, og det er jo nesten ikke info/tester å finne om dette objektivet på nettet heller. Finner noen få "enkle", men de er ikke så inngående og informative som jeg gjerne skulle ha likt at de var.

Samyang sine andre objektiver før jo mye skryt, men jeg har heller ikke prøvet et hel-manuelt objektiv tidligere heller, og ikke vet jeg helt hvordan Fuji X-E2 sin søker vil være for å kunne sette fokus helt riktig til makro fotografering i 1:1 skala som dette objektivet faktisk gir uten bruk av filtere eller adaptere......

 

Dette Samyang 100/2.8 makro objektivet er jo også en vesentlig billigere løsning enn et nytt Fuji 60/2.4 med enten mellomringer eller en nærlinse (og step-up ringer) i tillegg.

Så her vil jeg si at jeg fremdeles er like langt, og meget tankefull......

 

 

Men takk for innspill og forslag til alle sammen så langt :)

Lenke til kommentar

Bare for å komme med en liten oppdatering,

 

Da har jeg valgt en litt anderledes løsning enn hva jeg først skisserte i starten av tråden og senere innlegg.

Jeg har kjøpt Fuji MCEX-11 og MCEX-16 mellomringer, som en slags mellom-løsning frem til Fuji 120mm f/2.8 macro lanseres en gang til neste år (2016). Det er definitivt ikke den rette løsningen for 1:1 skala fotografering av sky insekter, men da får heller insektene vente frem til jeg får kjøpt det makro objektivet jeg egentlig er ute etter og vil ha.

 

Ved å sette sammen begge ringene så blir det jo store forstørrelser av dette, men nærgrensen blir jo bare snakk om noen få cm.

 

Artig å kunne ta noen makrobilder igjen, så får jeg heller velge andre og (i mine øyne litt mindre spennende) motiver så lenge.

 

 

Takk for alle innspill og råd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om dette kunne funket for meg også. Akkurat tatt noen stillbilder av objektiver med 35mm og ønsket hele tiden å komme nærmere..bildene ligger her : http://ulfgreger.com/2015/05/

Noen som har brukt 35mm til 'macro' ?

 

Sorry til TS for at jeg låner tråden med egne spørsmål :)

 

Ingenting grunn til å beklage lån av tråden, bare å fyre løs det, for det er noe vi alle kan nytte informasjon og kunnskap av :)

 

Nå har jeg hatt disse mellomringene bare i noen timer, og det er faktisk på Fuji 35/1.4 jeg har prøvet de mest så langt.

Det blir en meget stor forstørrelse av dette, spes om en setter sammen begge to, dette egner seg fint til detaljfotografering av statiske motiver.

 

Ulempen er at de stjeler lys, nærgrensen krymper veldig og DOF blir utrolig smal.

Så å benytte dette håndholdt er virkelig utfordrende for å si det litt forsiktig.

Nå er det selvfølgelig kombinasjonen av begge mellomringene jeg tenker på når jeg skriver dette, for det er jo da forstørrelsen og er størst. Ved å benytte dem enkeltvis så er forstørrelsen også merkebar, ikke så kort nærgrense og det "stjeles" jo ikke så mye lys.

 

Det fine med disse ringene er at de også overfører blendervalget og en opprettholder AF, billigere/enklere mellomringer har jo ikke de egenskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...