Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det der er direkte feil, Tor. Olympus har speilrefleks i sine four thirds-hus, Sony har hus med transparente speil (og eldre hus med vanlige speil).

Olympus har jo i realiteten (om ikke formelt) gitt opp FourThirds, og hvis jeg skal velge ett ord som beskriver Sony sin satsning på A-fatningen de siste årene, så er ikke "entusiastisk" det ordet.

 

Selv om andre produsenter på papiret har speilreflekshus i sortimentet, så vil jeg si tor har rett i at Canon, Nikon og Ricoh/Pentax er de eneste av de store produsentene som virkelig satser på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Riktig, og det er kjøperen selv om kjenner sine ønsker og behov best, så i en tråd om et produkt, så passer det seg å diskutere fordeler og ulemper, så kan den enkelte leser veie disse fordelene og ulempene for sin egen del, og komme til en avgjørelse.

 

AtW

Jeg prøver igjen...

 

Du kan ikke starte med produktanalysen. Det er nemlig helt umulig å si hva som er et produkts fordeler og ulemper. Alle, absolutt alle produkter, har nemlig noe man kan kalle "fordeler" og "ulemper" hvis man vil. Eller kanskje aller helst tar utgangspunkt i sine egne preferanser.

 

En handel starter ALLTID med en behovsanalyse, altså man spør den ANDRE hva slags behov han eller hun har. Deretter leter man seg gjennom jungelen av produkter for å finne frem til det som passer best. Da kan man finne produkter som DU syns har en haug med ulemper men som kjøperen ser kun FORDELER med.

 

 

La meg ta et bil-eksempel:

 

Men i svarte faen, har bilen bare TO seter. Jeg trenger da minst FEM seter. Nei, dette er en bil med helt ulevelige ulemper. Makan til drittbil, hva kan den jævla produsenten ha tenkt. Også koster den 800.000,-. Hæ!!! ÅTTEHUNDRETUSEN! For noe overpriset dritt når man kan få en bil med FEM seter til 300.000,-. Må være bare idioter som kjøper en bil med TO seter da...

Lenke til kommentar

Time-out!!  :hmm:

******************************************************************************************************************************************************************************************************** :eek:

 

Tilbake til EOS M.

Et kamera som har fått ufortjent mye pepper.  Fordelen med kameraet er at en får veldig bra bilder på stillestående motiver, og ulempen er at det er forholdsvis vanskelig å få veldig gode bilder på bevegelige motiver.  Hvis nå EOS M3 er i stand til å gjøre noe med ulempene ved EOS M, så kan jeg ikke forstå annet enn at det er et veldig bra kamera...   Skal bli artig å få tak i et,.... om ikke så brått...  Fikk tak i EOS M, vel et års tid etter at det kom på markedet, og da til under halv pris av den opprinnelige.. EOS M og 22mm`en er en hendig og svært bra combo, forøvrig....

 

Kanskje det blir rimelige EOS M3 å få tak i også, etterhvert.... :whistle:

Endret av smort1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det som kjennetegnet førstegenrasjon speilløst fra Canon var jo ikke at det fikke mye pepper? Snarere at det er det var så kjedelig, det hadde ingenting det stakk seg ut med, det var litt dårligere på det meste kontra konkurrentene, denne varianten virker til å være i samme gruppe sånn jeg ser det. Ikke noe dårlige kamera, det har bare ikke noe som gjør det bedre enn alternativene, som alle har sine nisjer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som kjennetegnet førstegenrasjon speilløst fra Canon var jo ikke at det fikke mye pepper?

 

Det som kjennetegnet første generasjon speilløst fra Canon var total slakt for ekstremt treg autofokus, kombinert med høy pris. De forbedret AF med en firmware oppgradering, men raskt ble det aldri. Derimot billig, og bildekvalitet var vel alltid bra. Neste generasjon som aldri ble solgt i Europa forbedret så vidt jeg vet AF-hastighet ytterligere.

 

Forhåpentligvis er denne versjonen ennå bedre igjen, men har ikke prøvd Eos M3 selv. Ser ut som et OK kamera og hadde det hatt innebygd søker ville jeg vært fristet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

at det er det var så kjedelig, det hadde ingenting det stakk seg ut med, det var litt dårligere på det meste kontra konkurrentene, denne varianten virker til å være i samme gruppe sånn jeg ser det. Ikke noe dårlige kamera, det har bare ikke noe som gjør det bedre enn alternativene,

Tja, fra mitt ståsted virker det som om det er liten reell matnyttig forskjell mellom de ulike fabrikatene i det jeg vil kalle for "midtskiktet" (som EOS-M serien tilhører) - et ordinært speilløst systemkamera uten søker. De kan alle ta teknisk gode bilder under normale forhold og har sine pluss og minus.

 

På flere måter er denne segmentdelen mer som forvokste kompaktkamera med en mulighet for å skifte objektiv (noe flertallet av kjøperne etter det jeg har forstått aldri gjør og mange kunne kanskje like greit kjøpt seg et ordinært kompaktkamera med en liten zoom mulighet, man får jo større sensorer i ordinære kompaktkamera også etterhvert).

 

Tor

Lenke til kommentar

 

at det er det var så kjedelig, det hadde ingenting det stakk seg ut med, det var litt dårligere på det meste kontra konkurrentene, denne varianten virker til å være i samme gruppe sånn jeg ser det. Ikke noe dårlige kamera, det har bare ikke noe som gjør det bedre enn alternativene,

Tja, fra mitt ståsted virker det som om det er liten reell matnyttig forskjell mellom de ulike fabrikatene i det jeg vil kalle for "midtskiktet" (som EOS-M serien tilhører) - et ordinært speilløst systemkamera uten søker. De kan alle ta teknisk gode bilder under normale forhold og har sine pluss og minus.

 

På flere måter er denne segmentdelen mer som forvokste kompaktkamera med en mulighet for å skifte objektiv (noe flertallet av kjøperne etter det jeg har forstått aldri gjør og mange kunne kanskje like greit kjøpt seg et ordinært kompaktkamera med en liten zoom mulighet, man får jo større sensorer i ordinære kompaktkamera også etterhvert).

 

Tor

 

 

Og hva er plussen med canons plattform?

 

AtW

Lenke til kommentar

Plussen med Canon EOS-M serien er at logoen matcher skriveren og DSLR ene folket har fra før.

 

- Canon er verdens største produsent av DSLR

- Canon har ressurser som omtrent alle den andre speilløse produsentene til sammen kan drømme om.

 

Og dette er noe av grunnen til at man lurer på hvorfor de i det hele tatt gidder produsere dette, for det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at både Nikon og Canon lever i fortida og vil pumpe ut DSLR modeller som de gjorde for få år siden, men den tiden kommer aldri tilbake.

 

EOS-M er viser for tredje gang at dette er ett system som er halvhjertet og laget mest på trass. Hadde Canon virkelig ment dette så har de som sagt både økonomiske musklene og folkene til å kunne lagd ett speilløst system som hadde gitt konkurrentene noe å bryne seg på, samme kan vel sies om Nikon 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plussen med Canon EOS-M serien er at logoen matcher skriveren og DSLR ene folket har fra før.

 

- Canon er verdens største produsent av DSLR

- Canon har ressurser som omtrent alle den andre speilløse produsentene til sammen kan drømme om.

 

Og dette er noe av grunnen til at man lurer på hvorfor de i det hele tatt gidder produsere dette, for det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at både Nikon og Canon lever i fortida og vil pumpe ut DSLR modeller som de gjorde for få år siden, men den tiden kommer aldri tilbake.

 

EOS-M er viser for tredje gang at dette er ett system som er halvhjertet og laget mest på trass. Hadde Canon virkelig ment dette så har de som sagt både økonomiske musklene og folkene til å kunne lagd ett speilløst system som hadde gitt konkurrentene noe å bryne seg på, samme kan vel sies om Nikon 1.

Veldig enig med deg.

 

Jeg har ikke ord å hvor skuffet jeg er over at ikke Canon har giddet å satse mer på noe alla Sony, som med sine A7 modeller kan friste også dem som må ha fullformat.

 

Etter 30 år med Canon speilreflekser, var det litt vemodig å forlate skipet for noe mer brukervennlig og spennende.

 

Kameramarkedet har uansett en spennende fremtid, og man kan vel ikke akkurat si at det går så det suser for noen av produsentene i kamerasegmentet. Jeg er faktisk på grensen til å bli engstelig. Min Iphone 6 plus, tar overraskende bra bilder under kontrollerte forhold, og filmer bedre enn noen av kameraene jeg har hatt. Men jeg håper ikke at vi blir tvunget til å bruke slike verktøy som hobbyrekreasjon ved fotograferingen vår.

 

Jeg vil ha noe relativt lite og lett, jeg vil ha god ergonomi og brukervennlighet, jeg vil ha søker og alle manuelle muligheter, jeg vil ha innstillingshjul og knapper for fingrene, jeg vil ha noe som er solid og tåler godt med vann, og jeg vil ha tilgang til å kunne skifte mellom flere optiske og vakre godbiter. Tilslutt må kameraet se vakkert ut å gi meg vibber tilbake til mitt første speilrefleks AE-1. Dette vil dessverre ikke Canon være med på å gi meg, derfor er jeg foreløpig strålende fornøyd med at Olympus kan gi meg alt dette. Håper bare fremtiden kan gi dem muligheter til å gjøre dette til jeg forlater denne planeten. 

Lenke til kommentar

...Men jeg håper ikke at vi blir tvunget til å bruke slike verktøy som hobbyrekreasjon ved fotograferingen vår.

 

...Håper bare fremtiden kan gi dem muligheter til å gjøre dette til jeg forlater denne planeten.

 

Jeg tror ikke det er noen grunn til bekymring. For nålevende generasjoner vil det nok være tilgang på gode, dedikerte fotokamera så lenge de lever. Akkurat for min del blir det nok en ny Nikon DSLR (mest sannsynlig D7200) hvis jeg skulle kjøpe noe nytt i år eller til neste år, men det er jo en jungel av produkter der ute, og flere skal det vel bli. Valget blir nok ikke enklere med årene med alle de modellene som kommer til å dukke opp...:-)

Lenke til kommentar

Jeg fikk en god pris på Canon EOS M3 etter at Scandinavian Photo hadde problemer med den nye nettsiden sin forrige uke. Jeg hadde nok ellers ventet med kjøp til prisen hadde falt litt.

 

Jeg har ikke rukket å bruke M3-en så mye enda, men autofokus er merkbart raskere enn M-en, og det var hovedgrunnen til at jeg oppgraderte. Som vanlig hobby-bruker som ville ha noe lite, lett og med god bildekvalitet har M-en fungert utmerket for meg ellers.

 

Jeg har hatt kameraer fra forskjellige produsenter de siste årene (Canon, Panasonic og Sony), og jeg er en av disse "fan-girl-ene" som trives best med Canon. Det er noe med håndteringen, og hvordan bildene blir uten særlig redigering som passer for meg. Og det finnes ikke mange objektiv til EF-M, men de er gode, billige og dekker det meste av det JEG trenger. Adapter og EF-objektiv brukes der det er mangler, primært EF-S 60mm makro til blomsterfotografering.

 

M-serien er ikke for alle, men det er det ingen kamera som er. Min erfaring etter å ha brukt M som eneste kamera en stund, er at det har fått et ufortjent dårlig rykte fra folk som verken er i målgruppen eller har prøvd det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

M-serien er ikke for alle, men det er det ingen kamera som er. Min erfaring etter å ha brukt M som eneste kamera en stund, er at det har fått et ufortjent dårlig rykte fra folk som verken er i målgruppen eller har prøvd det.

Det er jeg helt enig i, har det inntrykket at enkelte absolutt skal rakke ned på Canon uansett hva det gjelder bare fordi det er Canon som har produsert det..

 

Canon er fortsatt verdens største produsent av kamera og de har det mest allsidige kameraportefølje av alle og man kan bruke omtrent alt av objektiver på tvers av systemene og det gjelder både foto eller video, så dere skeptikere skal være glade for at Canon ikke har en aggressiv politikk angående utvikling/produksjon av kameraer for da ville det nok ikke vært så mange andre igjen hvis Canon leverte det absolutt beste kameraet/objektiv hver eneste gang de annonserte nyheter.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har kun testet den første M'en og likte den ganske godt. Det perfekte kamera finnes ikke. Hva som er riktig for en person som driver profft med sport eller fuglefoto trenger ikke være riktig for en annen som feks bare tar bilder av venner og familie i ny og ne.

 

Ser ut som den nye M'en vil være ett fint reise/backup kamera for en Canon fotograf med en EF adapter i bagen og fastmontert med 22mm'ern i lomma. Da kan man bruke M3 med all Canon optikk man har om man skulle trenge det. Hadde nok kledd en 300 2.8 L :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...Men jeg håper ikke at vi blir tvunget til å bruke slike verktøy som hobbyrekreasjon ved fotograferingen vår.

 

...Håper bare fremtiden kan gi dem muligheter til å gjøre dette til jeg forlater denne planeten.

Jeg tror ikke det er noen grunn til bekymring. For nålevende generasjoner vil det nok være tilgang på gode, dedikerte fotokamera så lenge de lever. Akkurat for min del blir det nok en ny Nikon DSLR (mest sannsynlig D7200) hvis jeg skulle kjøpe noe nytt i år eller til neste år, men det er jo en jungel av produkter der ute, og flere skal det vel bli. Valget blir nok ikke enklere med årene med alle de modellene som kommer til å dukke opp...:-)

 

Jeg håper du har rett, fordi jeg gjerne vil drive med denne hobbyen til jeg blir svært gammel. En unik hobby man kan drive med fra man er barn og langt forbi pensjonsalder.

Lenke til kommentar

 

M-serien er ikke for alle, men det er det ingen kamera som er. Min erfaring etter å ha brukt M som eneste kamera en stund, er at det har fått et ufortjent dårlig rykte fra folk som verken er i målgruppen eller har prøvd det.

 

Hvem er målgruppen for dette kameraet da? Siden de som kritiserer det tilsynelatende ikke er i målgruppen?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

M-serien er ikke for alle, men det er det ingen kamera som er. Min erfaring etter å ha brukt M som eneste kamera en stund, er at det har fått et ufortjent dårlig rykte fra folk som verken er i målgruppen eller har prøvd det.

 

Hvem er målgruppen for dette kameraet da? Siden de som kritiserer det tilsynelatende ikke er i målgruppen?

 

AtW

 

Alle andre en dere to :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...