Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tatt springfart og driti seg ut i det speilløse markedet er vel den upolitiske men høyst riktige beskrivelsen her.

 

Ett kamera som knapt selges i USA som sist jeg sjekket er ett forholdsvis stort marked.

 

Og spar meg for de merkehorene som kommer med at man kan sette på ett adapter for deretter dynge på ett objektiv som er dobbelt så stort sammenlignet med det konkurrentene tilbyr til sine hus. Da kjøper man ett av Canon sine DSLR istedet og poenget er borte eller kjøper ett speilløst system fra Fujifilm, Panasonic, Olympus, Sony eller Samsung.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig bruker jeg relativt ofte Jpeg for å slippe å bruke masse tid på etterbehandling, selv om jeg er opptatt av kvalitet.

 

AtW

Egentlig bare som en liten kommentar, ikke noe annet...:-)

 

Jpg bruker jeg aldri, eller kanskje i nødstilfelle om jeg må. Nettopp fordi jeg er opptatt av kvalitet.

 

 

Vel...

 

Til speilløse kamera har jeg vel egentlig bare noen ting å si foreløpig;

 

Jeg får ikke til EVF. Det funker bare ikke for meg.

 

I tillegg syns jeg ikke ergonomien er noe særlig uten å bygge på grep. Da blir størrelsen ikke lenger noe tema.

 

Dessuten liker jeg følelsen av at sensoren ligger i stummende mørke bak speil og lukkergardiner.

 

Skal jeg handle noe nytt, blir det fortsatt DSLR. Antagelig fra Nikon.

Lenke til kommentar

 

 

I kameraverden er Canon en av de virkelig store tungvekterne.

 

Ikke bare det. Kamerahusene deres pleier å veie helvetes mye også. Jeg savner den nette og fine kamerahuskroppen til et av Nikons siste speilreflekskamera. Tror jeg betalte en kr 3000,- inkludert objektiv, for det like før digitalfoto helt parkerte den æraen.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

I kameraverden er Canon en av de virkelig store tungvekterne.

 

Ikke bare det. Kamerahusene deres pleier å veie helvetes mye også. Jeg savner den nette og fine kamerahuskroppen til et av Nikons siste speilreflekskamera. Tror jeg betalte en kr 3000,- inkludert objektiv, for det like før digitalfoto helt parkerte den æraen.

 

Tja, du har jo Canon 100D, digital speilrefleks pakket inn i en meget liten innpakning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Samsung har også flere kamera som er bedre enn M3, og selv de har større objektivutvalg enn Canon M-serien.

Leica er kanskje ikke direkte på forbrukermarkedet, men de har gode speilløse systemkamera (selv om prisene ikke er like konkurransedyktige).

 

Canon, Nikon, og Pentax har prøvd seg på speilløse kamera, men de våger ikke å lage modeller som kan konkurrere med deres egne DSLR, dermed sliter de i konkurransen mot de som utelukkende satser speilløst.

Lenke til kommentar

Olympus, Panasonic, Sony og Fuji er alle bedre enn Canon på speilløs...

Vel, så kan man jo tilføye at i motsetning til Canon har de andre nevnte ingen som helst tilbud på speilrefleks og har stort sett satset det meste på kun 1 hest mens Canon har en hel stall å tilby.

 

(batterilevetid har vel aldri vært noen sterk side ved  speilløse systemkamera - uansett fabrikat, og av naturlige årsaker)

 

Tor

Lenke til kommentar

"Canon, Nikon, og Pentax har prøvd seg på speilløse kamera, men de våger ikke å lage modeller som kan konkurrere med deres egne DSLR" ("Frobe")

 

Forsåvidt er det en forståelig årsak rent bedriftsøkonomisk, det er objektivsalg som er melkuene/gullhønene for de fleste produsentene.

 

Men ser man litt på forholdene fra andre vinkler - f.eks fra forbrukersiden (vi/oss) er det antagelig en fordel at de 2 store ikke har gått inn i speilløsmarkedet med full bredside, konsekvensen der kunne blitt at flere av de mindre som kun har satset speilløst da ville måtte pakke kofferten. Det er nok tilsvarende grunner til at enkelte av disse sluttet med speilrefleksproduksjon.

 

Tor

 

 

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Ett kamera som knapt selges i USA som sist jeg sjekket er ett forholdsvis stort marked.

Jeg har forstått det slik at speilløse systemkamera på generelt grunnlag (uansett fabrikat) sliter med å etablere seg på det amerikanske markedet - eller er det skjedd en betydelig forandring i dette forholdet nå i det siste?

 

Tor

Lenke til kommentar

Det jeg sliter mest med er å betale såpass for et systemkamera uten søker - jeg blir aldri helt fortrolig med å ta bilder uten søker (men innser at jeg nok er i en utdøende gruppe). Rent størrelsemessig og vekt synes jeg og det ikke er allverdens å hente kontra f.eks 100D, begge må med normalzoom bæres utenpå.

 

Ellers virker det for meg som det er stort sett som de aller fleste andre speilløse systemkamera på dette nivået, altså et av mange.

 

Tor

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vurderer dette kameraet er fordi det har en dedikert MIC-inngang. Så for de som ønsker å filme nydelige intervjuer uten å slite skuldra av seg med tunge kamerabagger og stativ, så er detta the holy grail (det er ingen andre speilløse i denne prisklassen som har mic-inngang. Litt synd pga både Sony A6000 og Samsung NX500 er nydelige kamera).

 

Om man dobler prisen finner man Sony A7 (fullsensor, dyrere optikk) Samsung NX1 (for stort for meg) og Panasonic GH4 (har 4K og fler objektiver, men kun M43-sensor).

 

Ifølge dxomark er M-linsene jevnt over like god som tilsvarende Canon og Nikon-optikk på speilkamera. 22mm'eren har 13 "true" megapixels på M1 sin 18 MP sensor, så vi kan regne med oppmot 17-18 megapixler på en 24 MP sensor. Dette er svært bra. Zoomlinsene er det litt svakere med naturligvis. Håper det kommer noe bedre der snart.

 

Synes Canon har vært flinke å lage seg en nisje her.

 

Jeg vurderer det sterkt som et reise/gate/dokumentar-kamera.

Lenke til kommentar

 

Olympus, Panasonic, Sony og Fuji er alle bedre enn Canon på speilløs...

Vel, så kan man jo tilføye at i motsetning til Canon har de andre nevnte ingen som helst tilbud på speilrefleks og har stort sett satset det meste på kun 1 hest mens Canon har en hel stall å tilby.

Det der er direkte feil, Tor. Olympus har speilrefleks i sine four thirds-hus, Sony har hus med transparente speil (og eldre hus med vanlige speil). Og - samtlige har ikke bare markant bedre speilløse satsinger enn Canon, men har også (i undertegnedes optikk) enda litt mer spennende kompaktkameraer enn Canon.
Lenke til kommentar

Det der er direkte feil, Tor. Olympus har speilrefleks i sine four thirds-hus, Sony har hus med transparente speil (og eldre hus med vanlige speil). Og - samtlige har ikke bare markant bedre speilløse satsinger enn Canon, men har også (i undertegnedes optikk) enda litt mer spennende kompaktkameraer enn Canon.

 

Mulig jeg har en dårlig dag, men her er jeg faktisk mest enig med TorVidle. Olympus ga opp FourThirds for en god stund siden. Sony har i praksis "bare" SLT-modeller som ikke er vanlige speilrefleks og selv om man regner med de snakker vi om promiller (muligens noen få prosent da) av markedet. Sony har åpenbart gitt opp A-fatningen selv om de ikke har innrømmet det ennå.

Lenke til kommentar

Og spar meg for de merkehorene som kommer med at man kan sette på ett adapter for deretter dynge på ett objektiv som er dobbelt så stort sammenlignet med det konkurrentene tilbyr til sine hus.

Fordelen er at Canon har endel spesial-objektiver som man faktisk kan bruke da.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vurderer dette kameraet er fordi det har en dedikert MIC-inngang. Så for de som ønsker å filme nydelige intervjuer uten å slite skuldra av seg med tunge kamerabagger og stativ, så er detta the holy grail (det er ingen andre speilløse i denne prisklassen som har mic-inngang. Litt synd pga både Sony A6000 og Samsung NX500 er nydelige kamera).

 

Om man dobler prisen finner man Sony A7 (fullsensor, dyrere optikk) Samsung NX1 (for stort for meg) og Panasonic GH4 (har 4K og fler objektiver, men kun M43-sensor).

 

Ifølge dxomark er M-linsene jevnt over like god som tilsvarende Canon og Nikon-optikk på speilkamera. 22mm'eren har 13 "true" megapixels på M1 sin 18 MP sensor, så vi kan regne med oppmot 17-18 megapixler på en 24 MP sensor. Dette er svært bra. Zoomlinsene er det litt svakere med naturligvis. Håper det kommer noe bedre der snart.

 

Synes Canon har vært flinke å lage seg en nisje her.

 

Jeg vurderer det sterkt som et reise/gate/dokumentar-kamera.

 

Er det ikke? Er det flere år siden jeg kjøpte en panasonic med mic-inngang til 3000-4000, gh2 eller noe?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke? Er det flere år siden jeg kjøpte en panasonic med mic-inngang til 3000-4000, gh2 eller noe?

 

GH2 kostet nok vesentlig er enn det hvis du kjøpte til normal pris. Etterfølgeren GH4 er dyrere og vesentlig større (og bedre). Ellers har jo Nikon 1 V3 mikrofoninngang, og E-M5 II, men ellers ikke så mange av de mindre modellene.

 

http://www.dpreview.com/products/search/cameras?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu#criterias=SpecsCoreParams%2CSpecsMicrophonePort&paramSpecsCoreParamsBodyType=RangefinderStyleMirrorless%2CSLRStyleMirrorless&paramSpecsMicrophonePort=Yes

 

 

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Er det ikke? Er det flere år siden jeg kjøpte en panasonic med mic-inngang til 3000-4000, gh2 eller noe?

 

GH2 kostet nok vesentlig er enn det hvis du kjøpte til normal pris. Etterfølgeren GH4 er dyrere og vesentlig større (og bedre). Ellers har jo Nikon 1 V3 mikrofoninngang, og E-M5 II, men ellers ikke så mange av de mindre modellene.

 

http://www.dpreview.com/products/search/cameras?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu#criterias=SpecsCoreParams%2CSpecsMicrophonePort&paramSpecsCoreParamsBodyType=RangefinderStyleMirrorless%2CSLRStyleMirrorless&paramSpecsMicrophonePort=Yes

 

 

 

 

Vet ikke hva som er "normal pris"; men da hadde kameraet vært ute en stund og jeg kjøpte det brukt, poenget var egentlig at det var ganske uproblematisk å få tak i et billig kamera med mic-inngang og god video.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...