Gå til innhold

Svært delte meninger om at man kan selge «mods» i Steam Workshop


Anbefalte innlegg

Er litt del på dette. Folk lager flotte ting, så derfor er det fint at de kan tjene penger på det. Men dette er feil på mangen vis også. Siden mods har alltid vært gratis. Folk bruker det som noe extra på CVen, og lager det ting de selv ville endre med spill. Folk som brenner for det, med andre ord. Men tenk deg, når folk ser at det er penger i å modde Skyrim og den sorten spill. Da ender vi bare opp med en bedrift ala King eller et annet free2play emperie som starter stort med modding og tar betalt for det. Slike ting starter uskyldig og virker bra. Men det er til syvende å sist ikke. Bethesda ser plutselig at folk tjener stor på mods til spillet? Da forsvinner modde supporten på neste spill. Så starter de seg en liten avdeling med modders som driver en liten "store" i spillet. Var usikker når jeg begynte å tenke på dette. Er nå meget bestemt at dette ikke er bra. Når det gjelder mine penger, så håper jeg at steam holder det slik det er nå. At prisen er opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns dette er en interessant utvikling, blir spennende å se hvordan den påvirker mod-miljøet i positiv eller negativ grad.

 

Når det kommer til donasjon vs. kjøp, er jeg redd for at kjøp kommer til å dominere i lengden. Jeg antar dette vil føre til pirat-versjoner av dette, og dette vil vel igjen føre til at man må ta i bruk pirat-versjoner av original-spillet.

 

Jeg har bare skumlest over kommentarene her, men det er et scenario jeg lurer på. Ta at noen lager en mod, og legger denne ut for betaling. Så lager noen en gratis mod med lignende funksjonalitet, men ikke en direkte kopi av betal-versjonen, vil denne få ligge ifred? :)

Lenke til kommentar

Idèen er interessant, men eg er skeptisk til implementasjonen og fordelingsnøkkelen. Der finst definitivt modifikasjonar eg med glede kunne ha betalt for, som t.d. fantastiske Fall from Heaven til Civ4 og Nehrim for TES4. So lenge det er snakk om originalt innhald med god kvalitet, er det ein bra ting at utviklarane kan ta seg betalt for det. 

 

Men problemet er at det neppe kjem til å bli slike ting som vile dominere. Vi ser allereie kor lite interesserte Valve er i kvalitetskontroll. Med Early Access og Greenlight har Steam blitt oversvømt med søppel av forskjellige slag. Det er dette som er problemet med å gjere terskelen so låg, og eg trur det berre vil bli verre med betalte mods. I tillegg er dette eit minefelt av tekniske og juridiske problem, som eg har lite tillit til at Valve vil klare å handsame på ein god måte.

 

Og 75-25 verkar berre grådig.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Bruker-ratingen på Skyrim faller i raskt tempo både på Steams egne sider og på Metacritic. Selv har jeg avinstallert spillet og gitt det tommel ned på Steam i likhet med mange, mange andre. Ser også at det har kommet "protest-mods" i Workshop-en, og folk har allerede begynt å piratkopiere moddene som nå koster penger. Håper folk drar protestene så langt at Valve erklærer dette eksperimentet for mislykket og legger fra seg hele greia for godt. Dersom Valve ikke gir seg, håper jeg de av dere som er i mot betal-mods kutter pengestrømmen og heller kjøper Steam-nøkler på andre nettsider. Joda, noe penger vil Valve fortsatt ende opp med, men de tjener langt dårligere på nøkkelsalg utenfor Steam.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har Skyrim altså plutseleg blitt eit dårleg spel?

TES- og Fallout-spillene ville ikke vært der de er i dag uten mods, og det Valve gjør nå er å ødelegge modding-miljøet samtidig som de stikker av med brorparten av kaka. Hadde ikke Oblivion vært moddevennlig hadde neppe Skyrim blitt gitt ut engang, og hadde betal-mods vært annonsert før release hadde i alle fall ikke jeg kjøpt spillet. Dersom ikke spillmiljøet sørger for at dette blir et nederlag for Valve/Bethesda vil salg av mods bli standard i fremtiden, også for spill fra andre utviklere.

 

Dessverre tror jeg at flesteparten bare ruller over og tar i mot denne dritten uten å klage. Velkommen til fremtiden. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Latterlig å se hvordan en gruppe i PC samfunnet reagerer. Blir litt som små unger som ikke får viljen sin eller tenåringer i trass perioden. 

 

Jeg vil heller si det er en gruppe forbrukere som tar ibruk den eneste måten stemmen deres kan bli hørt på. Man kan mene så mangt om modmakers burde få betalt for innsatsen de gjør, men dette er implementert på en måte som gjør at det kun er Valve som tjener på det i det lange løp

  • Liker 7
Lenke til kommentar

TES- og Fallout-spillene ville ikke vært der de er i dag uten mods, og det Valve gjør nå er å ødelegge modding-miljøet samtidig som de stikker av med brorparten av kaka. Hadde ikke Oblivion vært moddevennlig hadde neppe Skyrim blitt gitt ut engang, og hadde betal-mods vært annonsert før release hadde i alle fall ikke jeg kjøpt spillet. Dersom ikke spillmiljøet sørger for at dette blir et nederlag for Valve/Bethesda vil salg av mods bli standard i fremtiden, også for spill fra andre utviklere.

 

Dessverre tror jeg at flesteparten bare ruller over og tar i mot denne dritten uten å klage. Velkommen til fremtiden. :)

Skyrim på PC hadde ikkje vore der det er i dag, men det er jo likevel ein brøkdel av dei som har kjøpt Skyrim som bryr seg om mods. Og det er vel etter alt og døme Bethesda som stikker av med brorparten av kaka, det er jo dei som i følge artikkelen har bestemt 75/25 fordelinga.

 

Viss eit samla modde-miljø er så unisont i mot dette, burde det ikkje vere noko problem for dei å organisere seg? Å la vere, i felleskap, å nytte seg av tenesta for eksempel? Det er mange måtar å protestere på, men å gje eit spel "tommel-ned" og så slå seg på brystet og tru at ein no har sagt sterkt i frå om at dette ikkje er greit, det er noko naivt.

Lenke til kommentar

 

TES- og Fallout-spillene ville ikke vært der de er i dag uten mods, og det Valve gjør nå er å ødelegge modding-miljøet samtidig som de stikker av med brorparten av kaka. Hadde ikke Oblivion vært moddevennlig hadde neppe Skyrim blitt gitt ut engang, og hadde betal-mods vært annonsert før release hadde i alle fall ikke jeg kjøpt spillet. Dersom ikke spillmiljøet sørger for at dette blir et nederlag for Valve/Bethesda vil salg av mods bli standard i fremtiden, også for spill fra andre utviklere.

 

Dessverre tror jeg at flesteparten bare ruller over og tar i mot denne dritten uten å klage. Velkommen til fremtiden. :)

Skyrim på PC hadde ikkje vore der det er i dag, men det er jo likevel ein brøkdel av dei som har kjøpt Skyrim som bryr seg om mods. Og det er vel etter alt og døme Bethesda som stikker av med brorparten av kaka, det er jo dei som i følge artikkelen har bestemt 75/25 fordelinga.

 

 

 

En brøkdel er vel kanskje å ta i litt, når man ser at det er flere mods som har  millioner unike nedlastninger,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DLC er dritt, betalte mods er dritt. Eneste jeg aksepterer er fullverdige ekspansjons pakker som ikke tar deg en time eller to å gjennomføre til halve prisen av original spillet.

 

Det finnes skyrim mods med +10 timer gameplay. Langt mer enn hva offisielle DLC tilbyr.
Lenke til kommentar

En brøkdel er vel kanskje å ta i litt, når man ser at det er flere mods som har  millioner unike nedlastninger,

Joda, mods er viktig for mange folk på PC, slik som eg sa. Eg tolka argumentet slik at modding var ein viktig del av Skyrim sin kommersielle suksess, noko som er vanskeleg å argumentere for med tanke på at dei fleste spela blir solgt på konsoll.

 

Eg synest heller ikkje heile dette opplegget nødnvendigvis verkar som ein god ide, men det er mykje lettare barnsleg oppførsel ute og går blant protestane.

Lenke til kommentar

Wups, leste ikke hele artikkelen. Fordelingen er jo mildt sagt urettferdig. Hele 3/4 av kaka går til utvikleren av spillet? Det er drøyt mye. I tillegg er det en hel haug med mods til Civ5, Skyrim o.l. som ikke er kompatible mot andre mods. Skal man ta betalt, er man pent nødt til å teste ting ordentlig. Men som sagt, det er frivillig å laste ned. Hadde en haug mods til Skyrim og Civ5 som gjorde spilla langt bedre enn vanillautgavene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...