Gå til innhold

Svært delte meninger om at man kan selge «mods» i Steam Workshop


Anbefalte innlegg

25/75 høres urettferdig ut med tanke på at modder gjør alt arbeid med modden, men det du lager og selger er jo basert på Bethesdas produkt. Det er mindre omstendelig enn å begynne fra bunnen med for eksempel Unity-engine. Du tar i bruk merkevaren deres uten at de har noe særlig kontroll over det, og jeg er ikke sikker på at 25% er så urimelig. Bethesda kan sette vilkårene for å tjene penger på Skyrim, og hvis de er for urimelige, så vil uansett ikke mange gidde å bruke ordningen.

 

Dårlige betalmodder blir det garantert mange av, men forhåpentligvis vil systemet fremheve gode modder og begrave de dårlige/upopulære. 

 

På det beste så kan dette kompensere folk for tiden de bruker på å skape. På det verste så kan noen moddere oppleve at ytre insentiv som penger ødelegger egenverdien i å lage ting.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemstilling: nokon lagar ein mod som legg til ein ny funksjon i spelet, og tar betalt for den modden. Seinare bestemmer utviklaren av spelet seg for å leggje til denne funksjonen i spelet sjølv. Korleis blir dette motteke med tanke på konkurranselov og slikt?

 

Lisensavtalen sier kanskje at selskapet har lov til å implementere ideen din i spillet. Det er i alle fall sånn for addons i World of Warcraft.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen storforbruker av Mod'er selv, da jeg foretrekker å spillet igjennom umoddet etter utviklers ønsker først ... og orker som regel ikke begynne på nytt rett etterpå.

 

Men uansett ... Jeg tenker vel det at det strengt tatt bare er en tilpassning til den vestlige verden vi lever i ... som er markedsstyrt. Som igjen betyr at dersom ingen kjøper moddene, vil de heller ikke ta betalt for dem, men dersom modden har verdi for spillerne og vi kjøper dem, er det i utgangspunket ett grønt signal fra oss spillere om at de kan ta betalt.

 

Kort og greit vil det derfor på sikt være opp til oss spillere om det skal tas betalt for modder eller ikke. Hvis alle nekter å betale for moddene, blir det enten ingen som vil ta betalt for de ( fordi de vil at vi skal teste de ut ), eller ingen som gidder å lage de ( og det er hit vi kan komme dersom det blir en standard at modder skal koste penger, men vi er ikke her i dag )

 

Utifra artikkelen ser det også ut som om det er utgiver som setter % fordelingen og ikke nødvendigvis Valve. At Bethesda har valgt 75% til seg selv og 25 % til modder betyr ikke at mindre selskaper som er mer bruker drevet vil gi 100% til modder, eller snu på flisa. Store firmaer er drevet av en ting og en ting kun ... inntekt. Det er dette aksjeholderene krever, ikke at firmaet går rundt, men at det tjenes penger til aksjonærene. Fordelingen kommer derfor langt fra veldig overaskende i Bethesda's tilfelle.

 

Men igjen ... det blir til syvende og sist vi som spillere som skaper etterspørselen. Hvis vi ikke gir til kjenne at det er en etterspørsel etter betalings modder, vil dette nye markedet falle i fisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...