Gå til innhold

Mars One: Et realistisk prosjekt?


Anbefalte innlegg

Har bare såvidt hørt om det før, men ser at NRK sender en dokumentar om prosjektet kl 20.00

I kveld.

Det er altså meningen at noen utvalgte mennesker skal dra enveisbillett til Mars om 10 år(!) og bosette seg der permanent i en koloni.
Høres ganske fantastisk ut. Nesten litt for fanstastisk, er det grunn til å tro dette blir noe av?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok det blir noe av, kanskje noen år forsinket.

 

MEN; husk at man på Mars vil bo i 'en boble', uten noen påfyll av noe som helst!

 

Oxygen, vann, reservedeler osv.

ALT må resirkuleres, og energien får man kun fra den noe svakere solen der.

 

EN tabbe i årenes løp (de håper jo at dette skal vare evig) der man mister deler av vannet eller oxygenet til 'space', og det er gone forever.

 

Kanskje det ikke er mulig å lage så tette kretsløp at man mister ett gram vann og ett gram oxygen i uken.... Ja da er det game over etter en allerede gitt årrekke.

 

Ikke at jeg er pessimist, men realitetene tilsier at denne Mars-basen vil 'grind to a halt' etter noen år, muligens tiår, pga loss, sykdom, skader, slitasje osv.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det blir noe av. Opplegget er for useriøst og det kommer til å skremme investorene fra prosjektet. Det kommer til å hale ut i tid og ikke bli noe av. Prosjektet har også lite vitenskapelig for seg. Det er mer tidenes dyreste sosiale eksperiment. Paradise hotell på stereoider, der premien er døden etter noen uker på verdens tv-skjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MarsOne er bare tull og svindel rettet mot lettpåvirkelige mennesker.... røde flagg over alt når man leser om dem...

 

Mars One har ikke penger eller kunnskap til å utrede noen som helst mulighet for oppdraget dem har sett for seg. Inntil statlige romfartsorgan fra flere land kobles inn med milliarder av kroner i budsjett vil Mars One bare være en liten visjonsboble uten kunnskap med en gjeng uvitende rom-fanboys som tror dem skal til mars hengende rundt dem.... 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Mars One er ren svindel og det blir selvfølgelig ikke noe av det. Det triste er at folk faktisk har gitt disse svindlerne penger, inkludert mange av de 100 kandidatene som får mer poeng jo mer de donerer og jo mer merchandise fra Mars One de kjøper. Når Mars One føler de har fått nok penger vil de nok si at reisen ikke kan gjennomføres og hele "selskapet" legges ned.

 

https://medium.com/matter/mars-one-insider-quits-dangerously-flawed-project-2dfef95217d3

 

En av de som stiftet selskapet gjorde også en ganske patetisk AMA på reddit: http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/1tw2fy/i_am_bas_lansdorp_cofounder_of_marsone_mankinds/

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det blir noe av, kanskje noen år forsinket.

 

MEN; husk at man på Mars vil bo i 'en boble', uten noen påfyll av noe som helst!

 

Oxygen, vann, reservedeler osv.

ALT må resirkuleres, og energien får man kun fra den noe svakere solen der.

 

EN tabbe i årenes løp (de håper jo at dette skal vare evig) der man mister deler av vannet eller oxygenet til 'space', og det er gone forever.

 

Kanskje det ikke er mulig å lage så tette kretsløp at man mister ett gram vann og ett gram oxygen i uken.... Ja da er det game over etter en allerede gitt årrekke.

 

Ikke at jeg er pessimist, men realitetene tilsier at denne Mars-basen vil 'grind to a halt' etter noen år, muligens tiår, pga loss, sykdom, skader, slitasje osv.

Det finnes is på mars, Is er H2O, man kan har altså god tilgang til både vann og oksygen, om man har basen i nærheten av der man kan finne is og har med utstyr for å hente det og hente ut oksygenet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknologien finnes allerede, men det største problemet er at det trengs utrolig mye penger for å få det i gang.

 

Ser de har fått inn $ 784,380 så langt. Noen sier dette er svindel javel, det viktige for dem er å overbevise alle at de mener alvor. Fikk ikke sett dokumentaren ordentlig, men så at en nordmann er blant kandidatene til å være med. Og hele familen hans støttet visst han.

 

Hadde jo vært flott om de faktisk fikk det til da :)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror nok det blir noe av, kanskje noen år forsinket.

 

MEN; husk at man på Mars vil bo i 'en boble', uten noen påfyll av noe som helst!

 

Oxygen, vann, reservedeler osv.

ALT må resirkuleres, og energien får man kun fra den noe svakere solen der.

 

EN tabbe i årenes løp (de håper jo at dette skal vare evig) der man mister deler av vannet eller oxygenet til 'space', og det er gone forever.

 

Kanskje det ikke er mulig å lage så tette kretsløp at man mister ett gram vann og ett gram oxygen i uken.... Ja da er det game over etter en allerede gitt årrekke.

 

Ikke at jeg er pessimist, men realitetene tilsier at denne Mars-basen vil 'grind to a halt' etter noen år, muligens tiår, pga loss, sykdom, skader, slitasje osv.

Det finnes is på mars, Is er H2O, man kan har altså god tilgang til både vann og oksygen, om man har basen i nærheten av der man kan finne is og har med utstyr for å hente det og hente ut oksygenet :)

 

 

Så flott!

Da trenger jeg bare ett navn på en som har gjennomført denne is-innsamlingen og oxygenlagingen på Mars, så oppdaterer jeg mine bøker med at: 'Det ER mulig å overleve på lokale ressurser på Mars!'

Lenke til kommentar

 

Ser de har fått inn $ 784,380 så langt. 

Ser de estimerer prislappen til å bli 6 milliarder dollar.

 

Da har de samlet sammen hele 0,13 promille av det de trenger. Er det fortsatt noen som seriøst tror det blir noe av?

 

 

Apollo programmet som sendte folk til månen var estimert å koste $7 milliarder, i realiteten kostet det $20 milliarder, som er ca $110 milliarder i dag justert for inflasjon. 

Lenke til kommentar

Slik som prosjektet er "planlagt" i dag så er nok dette urealistisk. Om ein berre skal sende folk til mars som skal kunne bu der i ei lita periode så er det noke heilt anna.

Vi har teknologien til å skyte opp og lande ting uskadd på mars sin overflate, men spørsmålet er om nokon vil betale for dette. Det er ikkje akkurat lite vekt som må skytast opp for å lage ein permanent base. Sjølv om ein er aldri så effektiv når det gjeld dyrking av mat så er det store areal/kubikk som må til for å brødfø ein person på kun plantekost.

 

Dersom ein finner vatn og klarer å etablere basen slik at det er enkelt å hente inn meir vatn etter behov så blir det lettare å lage ein permanent base, men eg stiller meg tvilande.

Skal denne basen ha noke poeng så må den også være så stor at folka som bur der kan formere seg og etterkvart utvide basen etterkvart som folketallet auker. Om ein berre skal sende opp ein handfull med personar som skal bu inne i ei blikkboks i ca 40 år før dei døyr av alderdom så kan ein vell nesten likegjerne blassere denne "blikkboksa" kvarsomhelst på jorda.

Litt av vitsen med å bu på Mars må vell også være at ein kan utrette noke der, enten det er snakk om forskning, gruvedrift, eller kva som helst.

Skal ein fyrst bruke så mykje pengar på dette eksperimentet så bør det også føre til noko anna enn berre ein heisatur for dei utvalgte som reiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet-aj7hPT

Dette kommer nok aldri til å bli noe av, i vertfall ikke til den datoen de har satt prosjektet til. Høres noe useriøst også i grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...