Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Som motorsyklist er jeg helt enig med deg. Bilister er de klart farligste, men hverken syklister eller bilister sjenerer meg i trafikken når jeg kjører riskoker'n.

 

Syklister som sperrer biler bak seg irriterer meg når jeg kjører bil. Jeg snakker om de syklistene som passerer busslommer og avkjørsler uten å slippe bilene frem. Jeg snakker om flertallet  av de merkelige som kler seg og ser ut som "racere". 

Ja det finnes også de som kler seg og ser ut som "racere", men som er mosjonister. Hvordan jeg kan se forskjellen? De sistnevnte irriterer ikke!

 

 

Er dette noe som er vanlig i tettbygd strøk? At folk ikke bare kjører forbi når det er klart?

Eneste virkelige erfaringen jeg har med saken er at du skal aldri slippe forbi biler så lenge det er sperrelinje eller ikke finnes motgående felt å kjøre forbi i. Og at det er umulig å få kø bak syklist så lenge fartsgrensen er høyere enn 50.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det vurdering, men man har langt mindre nytteverdi av sykling i stor fart kontra varelevering (som eksempel)

 

Hvilket kriterie legger du til grunn for denne påstanden?

 

Tja ... la oss si varelevering og sykling stopper 1 mnd.

(btw sykling i terreng mm er ikke medregnet iom det ikke er i trafikkbildet - bil/tyngre kjøretøy vs sykkel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som motorsyklist er jeg helt enig med deg. Bilister er de klart farligste, men hverken syklister eller bilister sjenerer meg i trafikken når jeg kjører riskoker'n.

 

Syklister som sperrer biler bak seg irriterer meg når jeg kjører bil. Jeg snakker om de syklistene som passerer busslommer og avkjørsler uten å slippe bilene frem. Jeg snakker om flertallet  av de merkelige som kler seg og ser ut som "racere". 

Ja det finnes også de som kler seg og ser ut som "racere", men som er mosjonister. Hvordan jeg kan se forskjellen? De sistnevnte irriterer ikke!

 

 

Er dette noe som er vanlig i tettbygd strøk? At folk ikke bare kjører forbi når det er klart?

Eneste virkelige erfaringen jeg har med saken er at du skal aldri slippe forbi biler så lenge det er sperrelinje eller ikke finnes motgående felt å kjøre forbi i. Og at det er umulig å få kø bak syklist så lenge fartsgrensen er høyere enn 50.

 

Hvor står det om sperrelinje? Det rimer ikke med "om nødvendig stanse"!

 

Betyr det at trafikkanter aldri skal slippe fram hurtigere trafikk på vei som er smalere enn kravet til midtstripe? (Hvor det ikke er oppmerket kjørefelt i motgående retning)

 

Betyr det at når traktor svinger innom bussholdeplass på vei med sperrelinje - så bryter traktoren og de som kjører forbi trafikkreglene - loven?

 

Bratte bakker med fartsgrense 80 km/t og noen steder skiltet 60 og 70 km/t. Det er mye kø bak syklister på veien opp.

Lenke til kommentar

Tja ... la oss si varelevering og sykling stopper 1 mnd.

(btw sykling i terreng mm er ikke medregnet iom det ikke er i trafikkbildet - bil/tyngre kjøretøy vs sykkel)

 

I rimelighetens navn får du ihvertfall regne som om de som sykler slettes ikke kommer seg frem. Uansett en bisarr sammenligning, som bare leder til tilsvarende bisarre konklusjoner.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen særskilt makshastighet på fortau, gangfelt (fotgjengerovergang) eller på gang- og sykkelvel, men disse regnes som deler av veien de går langs, så er det 30-grense på veien så er det det samme på fortau, gangfelt og gang- og sykkelvei som går langs denne veien.

 

MEN OBS: Juridisk sett, fordi det ikke finnes egne trafikkregler for gang- og sykkelveier, så vil også disse anses som fortau hvis det skjer en ulykke. Og på fortau skal syklister ved passering av gående sykle i tilnærmet gangfart (noe som i praksis gjør det juridisk umulig å kjøre forbi joggere på en lovlig måte). Derfor anbefales syklister som sykler raskere enn "tilnærmet gangfart" å ikke velge fortau, gangfelt eller gang- og sykkelvei.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bratte bakker med fartsgrense 80 km/t og noen steder skiltet 60 og 70 km/t. Det er mye kø bak syklister på veien opp.

 

 

Jeg har youtube videos fra Amerika. Men det er sperrelinje der. Er det virkelig sperrelinje i den oppoverbakken du opplever?

 

 

Hvor står det om sperrelinje? Det rimer ikke med "om nødvendig stanse"!

Ingen plass, men jeg opplever at vis det ikke kan kjøres forbi, skal du ikke slippe dem forbi. Et felt og sperrelinjer varer maks 500-1000m.

Lenke til kommentar

 

Bratte bakker med fartsgrense 80 km/t og noen steder skiltet 60 og 70 km/t. Det er mye kø bak syklister på veien opp.

 

 

Jeg har youtube videos fra Amerika. Men det er sperrelinje der. Er det virkelig sperrelinje i den oppoverbakken du opplever?

 

 

Hvor står det om sperrelinje? Det rimer ikke med "om nødvendig stanse"!

Ingen plass, men jeg opplever at vis det ikke kan kjøres forbi, skal du ikke slippe dem forbi. Et felt og sperrelinjer varer maks 500-1000m.

 

What!!!

 

Er det syklister som bestemmer om det kan kjøres forbi? Har syklistene bestemmelsesrett ovenfor andre trafikanter?

Som trafikant har man ikke "rettigheter". Man har kun plikter*.

Dersom din påstand er representativ for syklister i Norge - så må det innføres sertifikat for syklister så fort som mulig, på lik linje som andre kjøretøy!!!

 

* En av pliktene til syklistene er å holde til høyre og om nødvendig STANSE dersom et kjøretøy - bak deg -  ønsker å kjøre forbi. Det er lov å kjøre forbi en "tohjuling" selv om det er dobbel sperre linje. Det er ikke lov å bryte dobbel sperrelinje - og derfor skal syklistene holde til høyre og om nødvendig stanse!

 

Tenk litt på dette.

Står det skilt "forbikjøring forbudt" så betyr det at det er forbudt å kjøre forbi kjøretøy med 4 HJUL! (eller fler).

Biler kan kjøre forbi sykler og motorsykler - men sykler og motorsykler har ikke lov til å kjøre forbi biler! (Ja, sykler kan kjøre forbi biler på høyre side, men det er ikke relevant i denne situasjon).

 

Jeg tror at det største problem i trafikk er manglende kunnskap og vilje til samarbeid hos syklister!

 

Herregud. Hvor mange teskjeer må dere ha det inn med?

 

Redigert: Endret "Sperrelinje" til "dobbel sperrelinje." + noen trrykkleifer.

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bratte bakker med fartsgrense 80 km/t og noen steder skiltet 60 og 70 km/t. Det er mye kø bak syklister på veien opp.

 

 

Jeg har youtube videos fra Amerika. Men det er sperrelinje der. Er det virkelig sperrelinje i den oppoverbakken du opplever?

 

 

Hvor står det om sperrelinje? Det rimer ikke med "om nødvendig stanse"!

Ingen plass, men jeg opplever at vis det ikke kan kjøres forbi, skal du ikke slippe dem forbi. Et felt og sperrelinjer varer maks 500-1000m.

 

What!!!

 

Er det syklister som bestemmer om det kan kjøres forbi? Har syklistene bestemmelsesrett ovenfor andre trafikanter?

Som trafikant har man ikke "rettigheter". Man har kun plikter*.

Dersom din påstand er representativ for syklister i Norge - så må det innføres sertifikat for syklister så fort som mulig, på lik linje som andre kjøretøy!!!

 

* En av pliktene til syklistene er å holde til høyre og om nødvendig STANSE dersom et kjøretøy - bak deg -  ønsker å kjøre forbi. Det er lov å kjøre forbi en "tohjuling" selv om det er dobbel sperre linje. Det er ikke lov å bryte dobbel sperrelinje - og derfor skal syklistene holde til høyre og om nødvendig stanse!

 

Tenk litt på dette.

Står det skilt "forbikjøring forbudt" så betyr det at det er forbudt å kjøre forbi kjøretøy med 4 HJUL! (eller fler).

Biler kan kjøre forbi sykler og motorsykler - men sykler og motorsykler har ikke lov til å kjøre forbi biler! (Ja, sykler kan kjøre forbi biler på høyre side, men det er ikke relevant i denne situasjon).

 

Jeg tror at det største problem i trafikk er manglende kunnskap og vilje til samarbeid hos syklister!

 

Herregud. Hvor mange teskjeer må dere ha det inn med?

 

Redigert: Endret "Sperrelinje" til "dobbel sperrelinje." + noen trrykkleifer.

 

 

Ja, "Om nødvendig", dvs at det ikke skal gjøres om det feks er utrygt. La meg fortelle deg noen interessante fakta om opplæring. Det er sett på om folk med lappen for bil er mindre utsatt for ulykker når de sykler enn andre. Det er det ikke, derimot er folk med lappen for motorsykkel merkbart sikrere som syklister. Hva lærer man som motorsyklist? Å holde seg mot midten av veien, ikke på kanten. Og om du regner det som "bestemmelsesrett" å holde seg i feltet sitt, så jo, da har folk "Bestemmelsesrett" over andre trafikanter.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

Du kommer på vei. Det finnes motgående felt. Du er på sykkel i høyre vegskulder, altså en eller annen plass i høyre felt.

For at bilen bak skal kjøre forbi, trenger den kun klar kjørebane, og litt blinklys. Den trenger ingenting. Den kommer seg forbi.

Traktoren er det verre med, fordi de ofte er så store at man ikke ha sikt forbi de. Samt de kjører i 50, i stede for sykkelens 20-35. Så traktorer kan være veldig vanskelig å kjøre forbi, og det er vanlig at man må vente til at man har nok sikt til å prøve på forbikjøringen.

 

Det andre vi kan trekke ut av dette er at vis du skal skape kø bak deg, vil det kun forekomme i noe form for rush. Fordi det er veldig enkelt å passere sykler.

Og da kommer vi til neste problemstilling: Sperrelinje og enveiskjørt. De varer aldri noe lenge. Og: Selv innad i enveiskjørt varierer standarden. Fra et felt med parkeringsmuligheter, til bredde nok til nesten 3-4 felt og masse parkeringsmuligheter på begge sider.

 

Har de bak ikke forbikjøringsmuligheter? Ikke slipp dem forbi. Ikke stol på at du kan slippe forbi 1-2, fordi du har ikke sikt bakover, og det står biler parkert til høyre. Å foreta feltskiftet tilbake til veien er regelrett livsfarlig. På toppen av at feltet ikke vil ta slutt om 100-500 meter. Du får forbikjøringsmuligheter der, eller muligheter til å svinge av.

 

Vis jeg faktisk søker på syklist skaper kø, så får jeg opp masse ulykker og en enkeltsak: http://www.dt.no/nyheter/hurum/bil-og-motor/syklist-tok-ulovlig-snarvei-gjennom-oslofjordtunnelen/s/2-2.1748-1.7374114

Man skapte kø i ca 7.5 kilometer pga ulovelig tunnelkjøring.

Lenke til kommentar

Når jeg er ute på sykkel er jeg opptatt av å samarbeide med andre trafikanter. Men kun så lenge min egen sikkerhet er ivaretatt. Hvis f.eks. asfalten ut mot hvitstripen er i dårlig forfatning anser jeg det som for farlig å ligge der, og da tar jeg ingen sjanser.

Du bruker altså et kjøretøy som ikke er egnet til norske forhold. Et kjøretøy som hindrer deg i å overholde trafikkreglene. 

 

Mener du virkelig det du skriver?

 

 

 

 

Bratte bakker med fartsgrense 80 km/t og noen steder skiltet 60 og 70 km/t. Det er mye kø bak syklister på veien opp.

 

 

Jeg har youtube videos fra Amerika. Men det er sperrelinje der. Er det virkelig sperrelinje i den oppoverbakken du opplever?

 

 

Hvor står det om sperrelinje? Det rimer ikke med "om nødvendig stanse"!

Ingen plass, men jeg opplever at vis det ikke kan kjøres forbi, skal du ikke slippe dem forbi. Et felt og sperrelinjer varer maks 500-1000m.

 

What!!!

 

Er det syklister som bestemmer om det kan kjøres forbi? Har syklistene bestemmelsesrett ovenfor andre trafikanter?

Som trafikant har man ikke "rettigheter". Man har kun plikter*.

Dersom din påstand er representativ for syklister i Norge - så må det innføres sertifikat for syklister så fort som mulig, på lik linje som andre kjøretøy!!!

 

* En av pliktene til syklistene er å holde til høyre og om nødvendig STANSE dersom et kjøretøy - bak deg -  ønsker å kjøre forbi. Det er lov å kjøre forbi en "tohjuling" selv om det er dobbel sperre linje. Det er ikke lov å bryte dobbel sperrelinje - og derfor skal syklistene holde til høyre og om nødvendig stanse!

 

Tenk litt på dette.

Står det skilt "forbikjøring forbudt" så betyr det at det er forbudt å kjøre forbi kjøretøy med 4 HJUL! (eller fler).

Biler kan kjøre forbi sykler og motorsykler - men sykler og motorsykler har ikke lov til å kjøre forbi biler! (Ja, sykler kan kjøre forbi biler på høyre side, men det er ikke relevant i denne situasjon).

 

Jeg tror at det største problem i trafikk er manglende kunnskap og vilje til samarbeid hos syklister!

 

Herregud. Hvor mange teskjeer må dere ha det inn med?

 

Redigert: Endret "Sperrelinje" til "dobbel sperrelinje." + noen trrykkleifer.

 

 

Ja, "Om nødvendig", dvs at det ikke skal gjøres om det feks er utrygt. La meg fortelle deg noen interessante fakta om opplæring. Det er sett på om folk med lappen for bil er mindre utsatt for ulykker når de sykler enn andre. Det er det ikke, derimot er folk med lappen for motorsykkel merkbart sikrere som syklister. Hva lærer man som motorsyklist? Å holde seg mot midten av veien, ikke på kanten. Og om du regner det som "bestemmelsesrett" å holde seg i feltet sitt, så jo, da har folk "Bestemmelsesrett" over andre trafikanter.

 

AtW

 

Igjen, når det gjelder MC så er vi enige.

 

Jeg har også full forståelse for syklistene bruker hele feltet og gjerne sykle flere i bredden, men det betyr ikke at syklisten(e) fortsatt plikter å holde til høyre og om nødvendig stanse dersom det kommer hurtigere trafikk bakfra som ønsker å kjøre forbi. Denne plikten tillater ikke syklister å fortsette flere i bredden ved forbikjøring.

 

At du også påberoper deg en manglende evne til å holde til høyre fordi ditt kjøretøy ikke tåler norsk vei er utrolig. Ditt kjøretøy kan da ikke tillates på norsk vei.

 

Jeg tar dette opp med politiet, og ber dem om en vurdering.

 

Redigert: Jeg venter litt med politiet og prøver å få en vurdering fra Herr Brun.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

 

Igjen, når det gjelder MC så er vi enige.

 

Jeg har også full forståelse for syklistene bruker hele feltet og gjerne sykle flere i bredden, men det betyr ikke at syklisten(e) plikter å holde til høyre og om nødvendig stanse dersom det kommer hurtigere trafikk bakfra som ønsker å kjøre forbi. Denne plikten tillater ikke syklister å fortsette flere i bredden ved forbikjøring.

 

At du også påberoper deg en manglende evne til å holde til høyre fordi ditt kjøretøy ikke tåler norsk vei er utrolig. Ditt kjøretøy kan da ikke tillates på norsk vei.

 

Jeg tar dette opp med politiet, og ber dem om en vurdering.

 

Redigert: Jeg venter litt med politiet og prøver å få en vurdering fra Herr Brun.

 

 

Politiet er ikke jurister, og påstår så mangt, avhengig av hvem du spør. Hadde ikke brukt det som sannhetsvitne uansett hva konklusjonen blir.

 

Du er enig på MC sier du, og MC-sjåfører som får innprentet at tohjulinger skal ligge mot midten er også tryggere som syklister. Kan det være det forteller oss noe? "Om nødvendig" står det. Å avhejlpe en forbikjøring som er utrygg for syklisten er ikke innenfor "om nødvendig".

 

Forøvrig foretrekker jeg at syklister er flere i bredden, da blir de ikke så "Lange", det er også konkret omtalt i lovverket og er lov. (riktignok ikke flere enn 2)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Du kommer på vei. Det finnes motgående felt. Du er på sykkel i høyre vegskulder, altså en eller annen plass i høyre felt.

For at bilen bak skal kjøre forbi, trenger den kun klar kjørebane, og litt blinklys. Den trenger ingenting. Den kommer seg forbi.

Traktoren er det verre med, fordi de ofte er så store at man ikke ha sikt forbi de. Samt de kjører i 50, i stede for sykkelens 20-35. Så traktorer kan være veldig vanskelig å kjøre forbi, og det er vanlig at man må vente til at man har nok sikt til å prøve på forbikjøringen.

 

 

Den trenger også samarbeide. Det er samarbeidet som mangler, alt for ofte.

Lenke til kommentar

Du bruker altså et kjøretøy som ikke er egnet til norske forhold. Et kjøretøy som hindrer deg i å overholde trafikkreglene. 

 

Mener du virkelig det du skriver?

Du oppkonstruerer en for det meste uaktuell problemstilling ut av alle proposjoner. Som regel har bilister ingen problemer med å kjøre forbi meg når jeg er ute på tur. Jeg skriver også at jeg nettopp vektlegger samarbeid med medtrafikanter når jeg er ute, dvs at jeg utnytter busslommer, gir signal til de bak når jeg ser at det er klar bane for forbikjøring fremover osv. Stort sett går det også greit å legge seg mot hvitstripa for å slippe forbi eventuelle biler som ligger bak. Imidlertid skal ikke det gå ut over min egen sikkerhet. Det er en kjentsak at vinteren tærer på asfalten, og at den ofte er ganske dårlig ut mot hvitstripen. Men, du er kanskje en av de som tuter bare de ser en syklist på veien? For det kan trygt kalles patetisk oppførsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...