Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Inntil jeg skaffet meg nytt lys til styret etter tyveri, var jeg en av dem som prioriterte lys på hjelmen fremfor styret.. selv om jeg var klar over påbudet. Begrunnelsen var enkel;

  • Jeg fikk lyset dit hvor jeg trengte det, enten det måtte være å se etter om det kom fotgjengere/syklister som skulle krysse veien over gangfelt
  • Jeg kunne se hvordan veibanen var der hvor jeg var i ferd med å svinge.
  • Jeg ble mer synlig for andre trafikanter fordi lyskilden var høyere (ikke alltid man ligger på rekke i trafikken)
  • Frontlykten min ble stjålet 2 ganger sist vinter, og det irriterer meg å måtte bruke en del tid totalt på å montere/demontere for hver tur. De som enkelt kan klipses av lyser jo "ingen ting", og har ikke noen funksjon utover det å bli synlig for andre (+0.5 m foran sykkelen)

Monterer man også lyset slik som nevnt tidligere, med skråvinkel med fokuspunkt 3-5 foran sykkelen, vil som oftest strølyset til hjelmlyktene være mye mindre enn det som bilene gir fra seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS - synes med hell du kan roe ned aggresivitetsnivået i denne tråden. Jeg skjønner at du har sterke meninger om dine med- og mottrafikanter, men å konsekvent rope ut at folk er duster er ikke spesielt konstruktivt.

Vel, nå har jeg kjørt langt nok til å ha en mening om hva som er rett å gjøre mtp. å kjøre i trafikken på sykkel. Og de som har flomlys på hjelmen blender motgående trafikk, både på 2 og 4 hjul. Lys skal monteres på styret. Både fordi det er påbudt, men også fordi man da enkelt får stabilt lys det det faktisk trengs, og ikke alle andre steder. Hva angår plass er det ingen unnskyldning. Jeg kjører sykkel med bukkestyre, og selv jeg får plass til GoPro, ringeklokke, GPS (Garmin Edge 1000) OG lykt på styret.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

PS - synes med hell du kan roe ned aggresivitetsnivået i denne tråden. Jeg skjønner at du har sterke meninger om dine med- og mottrafikanter, men å konsekvent rope ut at folk er duster er ikke spesielt konstruktivt.

Vel, nå har jeg kjørt langt nok til å ha en mening om hva som er rett å gjøre mtp. å kjøre i trafikken på sykkel. Og de som har flomlys på hjelmen blender motgående trafikk, både på 2 og 4 hjul. Lys skal monteres på styret. Både fordi det er påbudt, men også fordi man da enkelt får stabilt lys det det faktisk trengs, og ikke alle andre steder. Hva angår plass er det ingen unnskyldning. Jeg kjører sykkel med bukkestyre, og selv jeg får plass til GoPro, ringeklokke, GPS (Garmin Edge 1000) OG lykt på styret.

Hvis flomlyset er hovedargumentet ditt mtp. det uformelle, så har du en dårlig sak. En 1000lm lykt på styret som peker rett frem blender mye mer enn en som vinkles nedover fra hjelmen. Lyskilden kommer såpass mye lavere fra styret enn fra hjelmen, så man er avhengig av en del sterkere strølys hvis man skal gjøre det førstnevnte og samtidig kunne se alle ønskede steder. At dét ikke vil blende medtrafikanter, kan jeg ikke skjønne.

 

Men nå er du heldig som slipper meg i trafikken for en periode ettersom noen stjal lykt og skjermene mine i går.. Har hjelmlykten fremdeles da

Lenke til kommentar

Hvis flomlyset er hovedargumentet ditt mtp. det uformelle, så har du en dårlig sak. En 1000lm lykt på styret som peker rett frem blender mye mer enn en som vinkles nedover fra hjelmen. Lyskilden kommer såpass mye lavere fra styret enn fra hjelmen, så man er avhengig av en del sterkere strølys hvis man skal gjøre det førstnevnte og samtidig kunne se alle ønskede steder. At dét ikke vil blende medtrafikanter, kan jeg ikke skjønne.

Men nå er du heldig som slipper meg i trafikken for en periode ettersom noen stjal lykt og skjermene mine i går.. Har hjelmlykten fremdeles da

Ikke når man tilter lyset ned mot veibanen, noe jeg gjør, og skal gjøre. Et lys som peker rett frem har lite reell effekt, og de som evt. måtte rette lyset slik har gått glipp av noe vesentlig. De som gjør det riktig ser det man vil se samtidig som at man ikke blender motgående trafikk. Det er ikke lysforholdene som avgjør hvilken fart det er forsvarlig å holde, men føret så lenge man har sterkt nok lys, og tilter det riktig. Med lykten jeg bruker kan jeg holde tilnærmet samme tempo i bekmørke som på lyse dagen, når den er stilt inn riktig på styret. For da ser jeg veibanen og oppdager evt. hindre før det er for sent. Skjønner ikke hvordan folk kan kjøre rundt med telys, de er jo praktisk talt ubrukelige, samme som det å montere flomlys på hjelmen, som lyser idioti.

Hvordan får man egentlig lykt og skjermer frastjålet?

Lenke til kommentar

 

Det der er ikke det som er i lovens forstand er unødig til hinder.

Det er det delte meninger om. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de syklistene er unødig til hinder for øvrig trafikk. Forresten så sykler de usedvanlig tregt også. Det er nettopp sånne ting som er med på å skape syklisthat der ute, og som gjør trafikken farligere for syklister. Er det virkelig så vanskelig for syklistene å ta mer hensyn? De kunne da ha brukt sykkelveien et stykke av oppoverbakken.

 

 

Helt enig! Selv som syklist vil jeg kalle disse særs egoistiske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis flomlyset er hovedargumentet ditt mtp. det uformelle, så har du en dårlig sak. En 1000lm lykt på styret som peker rett frem blender mye mer enn en som vinkles nedover fra hjelmen. Lyskilden kommer såpass mye lavere fra styret enn fra hjelmen, så man er avhengig av en del sterkere strølys hvis man skal gjøre det førstnevnte og samtidig kunne se alle ønskede steder. At dét ikke vil blende medtrafikanter, kan jeg ikke skjønne.

Men nå er du heldig som slipper meg i trafikken for en periode ettersom noen stjal lykt og skjermene mine i går.. Har hjelmlykten fremdeles da

Ikke når man tilter lyset ned mot veibanen, noe jeg gjør, og skal gjøre. Et lys som peker rett frem har lite reell effekt, og de som evt. måtte rette lyset slik har gått glipp av noe vesentlig. De som gjør det riktig ser det man vil se samtidig som at man ikke blender motgående trafikk. Det er ikke lysforholdene som avgjør hvilken fart det er forsvarlig å holde, men føret så lenge man har sterkt nok lys, og tilter det riktig. Med lykten jeg bruker kan jeg holde tilnærmet samme tempo i bekmørke som på lyse dagen, når den er stilt inn riktig på styret. For da ser jeg veibanen og oppdager evt. hindre før det er for sent. Skjønner ikke hvordan folk kan kjøre rundt med telys, de er jo praktisk talt ubrukelige, samme som det å montere flomlys på hjelmen, som lyser idioti.

Hvordan får man egentlig lykt og skjermer frastjålet?

Med utgangspunkt i innleggene våre er vi uenig. Det er greit. Synspunkter har blitt belyst.

 

Hele lysmodulen var borte (med festeanordningen), så det var nok benyttet en unbrako. SKS-skjermene hadde gummistroppfeste. Skjedde ved Ullevål.

Lenke til kommentar

På alu-CXen er skjermene festet med bolter i ramma, da det er laget hull i ramma for dette fra fabrikk. Lyset festes på styret med en medfølgende strikk, og det batteriet festes med stropp på ramma. Jeg har ikke opplevd tyveri, men så setter ikke jeg sykkelen fra meg på gata heller, den tar jeg med så å si over alt.

Lenke til kommentar

Er det noen som har blitt bøtelagt for å sykle med lys på hjelmen?

Det er ikke forbudt å sykle med lys på hodet, det som er forbudt er å sykle i mørket uten lys på sykkelen. Det er imidlertid ikke heldig å bruke lys på hodet da det kan lure andre til å tro at du er på vei en annen retning enn hva du egentlig er siden lysstrålens retning ikke sammenfaller med kjøreretningen.

 

Ang. terrengsykkellamper (D.v.s. de som lyser oppover like mye som de lyser nedover) så er de temmelig nær ubrukelige i trafikk uansett hvordan de vinkles. De er kanskje ikke blendende for andre om de vinkles nedover, men da ødelegger de sikten for føreren, som jo heller ikke er bra.

 

Mennests øye tilpasser seg det mest opplyste området i synsfeltet, så når man tar en kraftig lykt og vender nedover så får man et sterkt opplyst felt noen få meter foran seg, og man ender med å få syn tilpasset dette og ser veldig lite lenger frem. For å se med må alle lys rettes slik at den mest intense delen av strålen peker så og si rett mot horisonten. Lys som er tilpasset gatebruk er dermed lagd slik at de lyser svært lite over den mest intense delen av strålen. (Cutoff)

 

Hvis alt du har er en terrengsykkellampe, så skru den heller ned til minimum (Når det er trafikk i mot)og rett den rett frem (Så fremt minimum er lavt nok til å ikke blende). Hvis dette er for lite lys til å se med så kjøp en mer egnet lykt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det er greit nok at du har meninger, ingen nekter deg det, men det betyr ikke at det muligens er greit å roe litt ned på å kalle andre folk duster og idioter for meninger som ikke er så rare.

 

AtW

Jeg drar ikke alle under en kam, er veldig spesifikk med hvor og mot hvem jeg retter skytset. Og som sagt, de eneste som måtte føle seg støtt på bakgrunn av det jeg skriver er de som har den adferden jeg beskriver.

Lenke til kommentar

 

Det er greit nok at du har meninger, ingen nekter deg det, men det betyr ikke at det muligens er greit å roe litt ned på å kalle andre folk duster og idioter for meninger som ikke er så rare.

 

AtW

Jeg drar ikke alle under en kam, er veldig spesifikk med hvor og mot hvem jeg retter skytset. Og som sagt, de eneste som måtte føle seg støtt på bakgrunn av det jeg skriver er de som har den adferden jeg beskriver.

 

 

Ja, og adferden du beskriver er å bruke hodelykt, ikke å kjøre i 200 ved en barnehage, om bruk av hodelykt er hensiktsmessig er ikke et spørsmål med noe fasitsvar, og man kan argumentere godt både for og imot, det er derfor en relativt "grå" sak, og da er det ganske voldsomt å komme med den type karakteristikker.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja, så var det i gang igjen med bagatellisering. Dette er ikke bare en "grå" sak, men kan sammenlignes som å kjøre bil med fjernlyset på der man har motgående trafikk. Blir for dumt å diskutere på et faktum.

 

Nei, det kan ikke sammenliknes med det, hodelykter kommer i en mengde konfigurasjoner og lysstyrker. Og det er ikke bagatellisering å ikke skrike ut idioter og tokser ved den minste uenighet, og innse at en sak kanskje ikke er helt svart/hvitt.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det kan ikke sammenliknes med det, hodelykter kommer i en mengde konfigurasjoner og lysstyrker. Og det er ikke bagatellisering å ikke skrike ut idioter og tokser ved den minste uenighet, og innse at en sak kanskje ikke er helt svart/hvitt.

 

AtW

Nå er det faktisk et fasitsvar på dette spørsmålet med to streker under, lykten skal ikke monteres på hjelm, men på selve sykkelen. Så min karakterisering av de som gjør dette er helt innafor.

 

Derfor, til de som monterer lykten på hjelmen:

Lykt på styret, din dust!

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke lysstyrken som er hovedproblemet ved bruk av hodelykt, derimot et hode som virrer i alle retninger og naturligvis følger lyset etter.

Det verste er kombinasjonen, lysstyrke OG et gjøkhode som virrer i alle retninger. Og det har faktisk blitt et offisielt krav at lyset ikke skal være blendende.

Du kan jo spørre deg selv, er det bedre at de har lys på hjelmen, eller ikke lys i det hele tatt?

 

Lys på hjelmen er mye mer praktisk da det ikke blir stjålet og du automatisk tar med deg lyset inn

at en blir blendet er noe en garantert vil bli om en fester like sterkt eller sterkere lys på styret

Føler deg truffet?

 

Det er like ille begge deler. Og dessuten, det du nevner med tyveri er ikke en relevant problemstilling da jeg uansett ikke lar sykkelen min stå ute på gata. Som om ikke det var nok så er det veldig lett ta lyset av og på sykkelen. Selve lykten festes med O-ring (strikk) rundt styret, batteriet festes med strikk rundt ramma med ledningen kveilet opp.

 

Når det kommer til anretning er det veldig enkelt å justere lyset slik at det lyser der man faktisk trenger det, og ikke alle andre steder når man fester lykten på styret. Hva angår lysstyrke, man trenger ikke mer enn den lysstyrken som billys har, dvs ca 1000-1500 (2000) lumen, selv når man kjører på veier uten gatebelysning overhodet, og det er helt mørkt. Man ser veibanen godt nok, og man er synlig for annen trafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler du deg truffet da du må skrive sånn?

 

Sier bare at om det blir krav om lykt på styret så er det stor sjanse for at du blir blendet oftere og/eller at de gir blaffen

Lurer på hva det skulle vært.

 

Jeg har montert lyset slik det faktisk skal gjøres, så sånn er det med den saken. Lyset jeg bruker er heller ikke for sterkt, men sterkt nok til å se. Og hvis det skulle føre til at folk gir blaffen, ja, da beviser de jo bare at de er blåst i skallen og dermed ikke har noe i trafikken å gjøre. Det er virkelig ikke så vanskelig å utstyre sykkelen iht. det som er påkrevd. Og ser f.eks. politiet en dårlig tendens så slår de ned på det. F.eks. observerte de dårlig lysbruk ved St. Hanshaugen. Et par dager etterpå var de tilbake, klar til å bøtelegge syndere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...