Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Vg artikkelen er fin:

 

.."Generalsekretær Trond Berget sier til ANB at fortaussykling er mye farligere for syklister enn for gående fordi syklister kjører rett ut i veibanen uten å vite at de har vikeplikt, skriver Dagsavisen."...

Genialt. Det blir vel kinafolk av oss?

 

Ja, da er det vel kanskje på sin plass å innføre obligatorisk opplæring og teoriprøve for de syklende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vg artikkelen er fin:

.."Generalsekretær Trond Berget sier til ANB at fortaussykling er mye farligere for syklister enn for gående fordi syklister kjører rett ut i veibanen uten å vite at de har vikeplikt, skriver Dagsavisen."...

Genialt. Det blir vel kinafolk av oss?

Ja, da er det vel kanskje på sin plass å innføre obligatorisk opplæring og teoriprøve for de syklende?

Ja takk, det er bare gøy med en sånn test.. :p:)

Lenke til kommentar

Ja, hva er egentlig reglene for syklister som skifter fra å sykle på fortau og svinger ut i veibanen. Skal man gi tegn, har man vikeplikt eller er det helt greit?

http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§7

Pkt. 4 andre ledd: "Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd."

 

Altså har syklisten (kjørende) vikeplikt for andre som befinner seg i veibanen.

Å gi tegn er alltid bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På vei til jobb i dag lå jeg bak en tung lastebil med henger i 60-sonen. Midt på en lang strekke er det en fotgjengerovergang, der en syklist skulle over.

 

Lastebilen begynte å sakke ned omtrent hundre meter før overgangen, hvorpå syklisten, fortsatt sittende på sykkelen, begynner å sykle over, men ombestemmer seg, kommer syklende mot oss langs sin høyre side av veien, og gestikulerer til lastebilen at han skal fortsette forbi.

 

Det tar tid for det tunge kjøretøyet å komme opp i fart igjen, men når han har passert syklisten så sykler han like godt over veien, 10 meter unna fotgjengerovergangen.

Jeg lå i god avstand bak og rakk fint å stoppe for ham, men det føles unødvendig og uforutsigbart gjort.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at syklister fikk med seg at når en bil ønsker å kjøre forbi. så plikter syklisten å holde til høyre, sette ned farten og om nødvendig stanse!

 

Slik du framstiller det er det en halvsannhet. Det er ikke sånn at man plikter å gjøre det i samme øyeblikk noen vil forbi.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at syklister fikk med seg at når en bil ønsker å kjøre forbi. så plikter syklisten å holde til høyre, sette ned farten og om nødvendig stanse!

En forbikjørsel kan finne sted når det ikke utgjør noen fare for partene. Bilførere som begynner å tute etter et sekund er fullstendig patetiske. Men selvfølgelig er det lov å bli irritert hvis syklisten overhodet ikke er interessert i å samarbeide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at jeg "kom med en halvsannhet".  Les Trafikkreglene § 12.4

 

Jeg er helt enig i at bilister som begynner å tute etter ett sekund er patetiske. Klart at bilisten må vente til sykelisten kommer til et egnet sted, men på Nesodden er det nesten total mangel på samarbeidsvilje hos de syklende. Dette er direkte brudd på § 12.4. 

 

En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

En bil trenger ikke mange meter til å passere en sykkel i en bakke. Sykkelen holder kanskje 10 km/t.

 

Det er den syklende som bryter loven.

Lenke til kommentar

 

En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

Nei, det er ikke trygt å bare stoppe i veikanten. Et trygt sted å stoppe må være en busslomme, møteplass, kryss, sted med bred veiskulder eller annet som gjør det mulig å holde tilstrekkelig sikkerhetsavstand til bilene.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at jeg "kom med en halvsannhet".  Les Trafikkreglene § 12.4

 

Jeg er helt enig i at bilister som begynner å tute etter ett sekund er patetiske. Klart at bilisten må vente til sykelisten kommer til et egnet sted, men på Nesodden er det nesten total mangel på samarbeidsvilje hos de syklende. Dette er direkte brudd på § 12.4. 

 

En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

En bil trenger ikke mange meter til å passere en sykkel i en bakke. Sykkelen holder kanskje 10 km/t.

 

Det er den syklende som bryter loven.

 

Grunnen til at jeg kalte det en halvsannhet er at du presenterte det som noe man må gjøre hver gang man blir tatt igjen, det er kun i spesfikke tilfeller det er nødvendig/pliktig. Om det er så soleklart brudd, så kan du jo vise til en dom der noen straffes for dette.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

En bil trenger ikke mange meter til å passere en sykkel i en bakke. Sykkelen holder kanskje 10 km/t.

 

Det er den syklende som bryter loven.

Så enkelt er det dessverre ikke. Når man sykler på en racer, som maks har 28mm brede dekk (28mm er mye på en racer, de fleste kjører på 25mm eller 23mm dekk) må man være veldig observant på sprekker o.l, noe det er mye av på veier rundt omkring her, særlig ut mot midstripa.

 

Hvis jeg må ned i 10 km/t skal det være stupbratt. Vanligvis holder man 15-20 km/t i en oppoverbakke, avhengig av hvor bratt det er, lengden på bakken og dagsform.

 

Jeg trekker gjerne ut mot hvitstripa for å være minst mulig til hinder, til og med hjelper bilisten ved å gi signal hvis jeg ser at det er klart lenger frem forbi svingen, men kun så lenge det ikke går utover egen sikkerhet. Busslommer o.l. blir flittig brukt, synes det er viktig å bidra til at andre ikke blir unødig hindret, og jeg forakter livsfarlige bilister og egoistiske syklister.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

 

En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

Nei, det er ikke trygt å bare stoppe i veikanten. Et trygt sted å stoppe må være en busslomme, møteplass, kryss, sted med bred veiskulder eller annet som gjør det mulig å holde tilstrekkelig sikkerhetsavstand til bilene.

 

Tull!

Min første sykkel hadde ikke gear. Jeg fikk den på slutten av 50-tallet. Dengang trillet vi sykkelen hele veien opp bakkene. Veiene var ikke bredere den gang. Det var ikke brede vei-skuldre heller. Det var ikke vei-skuldre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

 

 

En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

Nei, det er ikke trygt å bare stoppe i veikanten. Et trygt sted å stoppe må være en busslomme, møteplass, kryss, sted med bred veiskulder eller annet som gjør det mulig å holde tilstrekkelig sikkerhetsavstand til bilene.

 

Tull!

Min første sykkel hadde ikke gear. Jeg fikk den på slutten av 50-tallet. Dengang trillet vi sykkelen hele veien opp bakkene. Veiene var ikke bredere den gang. Det var ikke brede vei-skuldre heller. Det var ikke vei-skuldre i det hele tatt.

 

 

Ja, og vi vet jo alle hvor få som døde i trafikken på 50-tallet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

En bil trenger ikke mange meter til å passere en sykkel i en bakke. Sykkelen holder kanskje 10 km/t.

 

Det er den syklende som bryter loven.

Så enkelt er det dessverre ikke. Når man sykler på en racer, som maks har 28mm brede dekk (28mm er mye på en racer, de fleste kjører på 25mm eller 23mm dekk) må man være veldig observant på sprekker o.l, noe det er mye av på veier rundt omkring her, særlig ut mot midstripa.

 

Hvis jeg må ned i 10 km/t skal det være stupbratt. Vanligvis holder man 15-20 km/t i en oppoverbakke, avhengig av hvor bratt det er, lengden på bakken og dagsform.

 

Jeg trekker gjerne ut mot midtstripa for å være minst mulig til hinder, til og med hjelper bilisten ved å gi signal hvis jeg ser at det er klart lenger frem forbi svingen, men kun så lenge det ikke går utover egen sikkerhet. Busslommer o.l. blir flittig brukt, synes det er viktig å bidra til at andre ikke blir unødig hindret, og jeg forakter livsfarlige bilister og egoistiske syklister.

 

15 - 20 km/t er langsomt når fartsgrensen er 80 km/t.

 

Om du hadde 10 mm dekk, hadde det ikke vært noe problem å hoppe av og stå stille. Det er nettopp det du skal gjøre ihht. trafikkreglene.

 

Jeg har enda ikke sett noen racer stoppe for å slippe fram en bil.

Lenke til kommentar

 

 

 

En sykkel kan nesten hvor som helst trekke ut i veikanten og stoppe.

Nei, det er ikke trygt å bare stoppe i veikanten. Et trygt sted å stoppe må være en busslomme, møteplass, kryss, sted med bred veiskulder eller annet som gjør det mulig å holde tilstrekkelig sikkerhetsavstand til bilene.

 

Tull!

Min første sykkel hadde ikke gear. Jeg fikk den på slutten av 50-tallet. Dengang trillet vi sykkelen hele veien opp bakkene. Veiene var ikke bredere den gang. Det var ikke brede vei-skuldre heller. Det var ikke vei-skuldre i det hele tatt.

 

Skal du trille sykkelen så må du skifte side

Lenke til kommentar

15 - 20 km/t er langsomt når fartsgrensen er 80 km/t.

 

Om du hadde 10 mm dekk, hadde det ikke vært noe problem å hoppe av og stå stille. Det er nettopp det du skal gjøre ihht. trafikkreglene.

 

Jeg har enda ikke sett noen racer stoppe for å slippe fram en bil.

Det er fullt mulig å slippe frem biler uten å stoppe. Det har jeg selv gjort mange ganger. Og på en veistrekning uten veiskulder er det overhodet ikke forsvarlig å stoppe.

 

Hvis du mener at man skal hoppe av og stå stille, og refererer til trafikkreglene, referer i så fall til den nøyaktige bestemmelsen som sier det du hevder.

 

Jeg antar du ikke har vært ute på racer på landeveien. Virker i hvert fall ikke slik, for hadde du gjort det ville du ikke kommet med det utsagnet der. Min erfaring er i hvert fall at biler sjelden ligger bak meg mer enn et minutt eller to. Og da snakker vi om de mest ekstreme tilfellene, vanligvis slipper de forbi innen 30-60 sek.

 

Edit: redigerte forrige innlegg, mente hvitstripe, ikke midtstripe.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...