Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på når det skal gå opp for oss alle at fremtiden ikke trenger oss i arbeid, fordi det fysiske aspektet rett og slett blir effektivisert bort, og det er grenser for hvor mange frisører som trengs for å klippe frisører.

 

Hørtes ut som du ikke forstår hva penger er og hvor de kommer ifra.

 

Nei, det vil ikke bli slik. Og fremtiden vil trenge deg i arbeid like mye som idag, uansett hvor avansert samfunnet blir. Arbeidsoppgavene vil forandres og bli enklere og mindre fysisk krevende, men de fleste vil bli nødt til å jobbe likevel.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Jeg lurer på når det skal gå opp for oss alle at fremtiden ikke trenger oss i arbeid, fordi det fysiske aspektet rett og slett blir effektivisert bort, og det er grenser for hvor mange frisører som trengs for å klippe frisører.

 

Hørtes ut som du ikke forstår hva penger er og hvor de kommer ifra.

 

Nei, det vil ikke bli slik. Og fremtiden vil trenge deg i arbeid like mye som idag, uansett hvor avansert samfunnet blir. Arbeidsoppgavene vil forandres og bli enklere og mindre fysisk krevende, men de fleste vil bli nødt til å jobbe likevel.

Please, tell me some more!

 

Jeg har bare snart 60 års livserfaring inkludert jobbing, og må nok få det inn med teskje. Hva blir eks de nye verdiskapende oppgavene sa du?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Vet ikke, men hva skal produseres av oss når vi har automatisert absolutt alt? Alle så kalte behov kan dekkes av maskiner og kjemi. Tenk deg tanken på en hel verden som sitter å kjeder seg I hjel, fordi det er ikke noe "fornutig" å ta seg til. Forskere sier jo faktisk at om bare noen få tiår, vil 95% av det vi kaller jobbing I dag, bli overflødig. Du og jeg blir ikke verdt noe som helst, samtidig som vi lager enda større menneskelige jungler, hvor vi bor oppå hverandre

Det du skisserer er strengt talt dagens Norge. Det er utallige mennesker som utdanner seg til og jobber med helt fullstendig absurde og unyttige ting, men det fungerer fordi vi har høy grad av omfordeling og staten kan derfor opprette et stort antall slike arbeidsplasser. Hovedårsaken til at vi har kunne dra dette helt ekstremt langt i Norge er oljeinntekter. Uten disse hadde vi vært nærmere et europeisk nivå, med 30% ungdomsledighet og 10-20% totalledighet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Vet ikke, men hva skal produseres av oss når vi har automatisert absolutt alt? Alle så kalte behov kan dekkes av maskiner og kjemi. Tenk deg tanken på en hel verden som sitter å kjeder seg I hjel, fordi det er ikke noe "fornutig" å ta seg til. Forskere sier jo faktisk at om bare noen få tiår, vil 95% av det vi kaller jobbing I dag, bli overflødig. Du og jeg blir ikke verdt noe som helst, samtidig som vi lager enda større menneskelige jungler, hvor vi bor oppå hverandre

Det du skisserer er strengt talt dagens Norge. Det er utallige mennesker som utdanner seg til og jobber med helt fullstendig absurde og unyttige ting, men det fungerer fordi vi har høy grad av omfordeling og staten kan derfor opprette et stort antall slike arbeidsplasser. Hovedårsaken til at vi har kunne dra dette helt ekstremt langt i Norge er oljeinntekter. Uten disse hadde vi vært nærmere et europeisk nivå, med 30% ungdomsledighet og 10-20% totalledighet.

Uten å vite nok om spesifikke tall og statistikker, men baserer meg på egne erfaringer gjennom snart 40 år I arbeidslivet, er jeg enig I din beskrivelse. For min del har vi så mange spesialister og "overkvalifiserte" som alle skal tjene sitt brød på å skape sine egne markeder, og innenfor den næringen jeg har jobbet I de siste 10 årene (helse og omsorg), går alle disse "nyttige idiotene" I veien for fornuftig behandling basert på vanlig "norsk vett", og lager eller skaper seg kunder og kundegrunnlag

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dere må huske på at ikke alle jobben kan aktiviseres helt bort til at roboter gjør jobben alene

Noen må også vedlikeholde og styre de nye maskinene 

 

var tanken at vi  "ekte"  nordmenn skulle slappe av og nyte godene mens disse innvandrerne skrulle jobbe for oss ?

Maskinene kan vel styre seg selv, langt mer presist enn mennesket kan. Det er I hvert fall min erfaring fra prosess industri

Lenke til kommentar

 

Dere må huske på at ikke alle jobben kan aktiviseres helt bort til at roboter gjør jobben alene

Noen må også vedlikeholde og styre de nye maskinene 

 

var tanken at vi  "ekte"  nordmenn skulle slappe av og nyte godene mens disse innvandrerne skrulle jobbe for oss ?

Maskinene kan vel styre seg selv, langt mer presist enn mennesket kan. Det er I hvert fall min erfaring fra prosess industri

 

 

Denen utviklingen tilsier at vi bør bli ferre mennesker, ikke flere. Alle steder.

Lenke til kommentar

 

Dere må huske på at ikke alle jobben kan aktiviseres helt bort til at roboter gjør jobben alene

Noen må også vedlikeholde og styre de nye maskinene 

 

var tanken at vi  "ekte"  nordmenn skulle slappe av og nyte godene mens disse innvandrerne skrulle jobbe for oss ?

Maskinene kan vel styre seg selv, langt mer presist enn mennesket kan. Det er I hvert fall min erfaring fra prosess industri

 

joda, men de må jo mates med "oppgaver"  . spesielt der produktene som lages varier

så er det nå en gan slik at mye av dette må passes på av en operatør , som kan stoppe maskinen når den ikke funger slik den skal

 

siden det også er utstyr som ikke reparerer seg selv så må noen fikse det

 

ps: nå begynner temaet å gli litt ut her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på når det skal gå opp for oss alle at fremtiden ikke trenger oss i arbeid, fordi det fysiske aspektet rett og slett blir effektivisert bort, og det er grenser for hvor mange frisører som trengs for å klippe frisører.

Hørtes ut som du ikke forstår hva penger er og hvor de kommer ifra.

 

Nei, det vil ikke bli slik. Og fremtiden vil trenge deg i arbeid like mye som idag, uansett hvor avansert samfunnet blir. Arbeidsoppgavene vil forandres og bli enklere og mindre fysisk krevende, men de fleste vil bli nødt til å jobbe likevel.

Please, tell me some more!

 

Jeg har bare snart 60 års livserfaring inkludert jobbing, og må nok få det inn med teskje. Hva blir eks de nye verdiskapende oppgavene sa du?

 

 

Jeg tror ikke samfunnet vil bli så forskjellig fra i dag med tanke på arbeidsledighet.

 

Se på oppfinnelsen av internett og datamaskinen, hvor mange jobber ikke i dag med programmering, webdesign, hardware-utvikling og lignende?

 

Siden oppfinnelsen av dampmaskinen har folk sagt at teknologien vil gjøre alle arbeidsledige, det er ingenting som tyder på at det vil skje.

 

Når det kommer til penger så er det et fremtidig krav på arbeid fra andre. Det vil alltid være noe trenger andre til, det kan være personlig trener eller personlig rådgiver for eksempel. Nye arbeidsmarkeder oppstår hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg følger relativt godt med I tiden, og forutså den flyktningebølgen vi opplever nå, for 3 år siden. Så vi bestilte den katastrofen, og hva angår hva man skal fortelle sine barn hva som vil være en utdannelse som de kan leve av I fremtiden, er rene bingoen. Glad jeg ikke har små barn selv, og Verden trenger jaggu ikke flere barn heller, slik jeg oppfatter realitetene.

 

Vi er nok ot, så greit for meg at det avsluttes nå

Lenke til kommentar

Jeg følger relativt godt med I tiden, og forutså den flyktningebølgen vi opplever nå, for 3 år siden. Så vi bestilte den katastrofen, og hva angår hva man skal fortelle sine barn hva som vil være en utdannelse som de kan leve av I fremtiden, er rene bingoen. Glad jeg ikke har små barn selv, og Verden trenger jaggu ikke flere barn heller, slik jeg oppfatter realitetene.

 

Vi er nok ot, så greit for meg at det avsluttes nå

bare for bygge litt under det du skrev

en skikkelig utdannelse krever vel 9 år grunnskole og 3-4 videregående , eventuelt universitet.i mage år

så når man har valgt sin vei for utdanning ( 3-4 år med videregående skole )  baser på tendensene så har tendensen snudd helt opp når man er ferdig med utdanningen . da er det "plutselig" ikke behov for den utdanning man har satset på

Lenke til kommentar

Det er hverken behov for flere jordbrukere eller fiskere i Norge. Man kan knapt dyrke noe som helst i Norge uten kunstgjødsel, og fosfor er det spådd ekstrem mangel av innen få tiår. Global sultkatastrofe innen 20 år snakkes det om fra de som kan det.

 

Når det gjelder fiske så vet vel alle at man har kvoter for å hindre overfiske og utrydding, og det er neppe mange tilgjengelige kvoter for den som ønsker å begynne med dette.

 

Det normale anslaget er at 50% av dagens jobber vil forsvinne inne 20 år som følge av teknologi og automatisering. Situasjonen vil da bli at vi må rasjonere jobber, og ha enda mer omfordeling enn i dag.

At jobber forsvinner på grunn av automatisering betyr ikke at det blir færre arbeidsplasser. Det har aldri fungert slik før, og det er ingen grunn til at det skal begynne nå.

 

Du kan begynne med Autor, David H. 2015. "Why Are There Still So Many Jobs? The History and Future of Workplace Automation." Journal of Economic Perspectives, 29(3): 3-30.

Lenke til kommentar

At jobber forsvinner på grunn av automatisering betyr ikke at det blir færre arbeidsplasser. Det har aldri fungert slik før, og det er ingen grunn til at det skal begynne nå.Du kan begynne med Autor, David H. 2015. "Why Are There Still So Many Jobs? The History and Future of Workplace Automation." Journal of Economic Perspectives, 29(3): 3-30.

Om det blir færre arbeidsplasser avhenger av hvordan man ser det, og hva slags samfunn vi har. Som jeg skrev så blir det desto viktigere med høy grad av omfordeling. Hvor mange mennesker arbeider i dag uten at de egentlig bidrar med verdiskapning? Som du vet er det svært mange. Typisk da i offentlig sektor. Om man anser dette som arbeidsplasser er et definisjonsspøsmål. Men det strider i alle fall mot den tradisjonelle oppfatningen av hva en arbeidsplass er.

 

Det er for øvrig ingen naturlov at vi kommer til å ha så voldsomt mye omfordeling i fremtiden. Tar du en titt på verden utenfor Norden i dag så gir det liten grunn til optimisme.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Klart det trengs omfordeling, det ser vi jo med prosessen vi står med begge beina oppi. Uten bedre omfordeling av omtanke og rettferd, kan du slenge så mye penger rundt deg som du vil, det vil ikke endre at noen får intet, og dermed tar ladegrep

Lenke til kommentar

Hadde det vært utømmelige ressurser og uendelig med plass, kunne man bare fortsatt samme policy.

 

Men grensene er i ferd med å nås, der vi kommer over på minus-siden på flere fronter. Det må systemendringer til.
Og, kan ikke stresse det nok: Befolkningsveksten i verden må stoppes og helst gå betydelig ned.

Barnefødsler må ned på et minimumsnivå, noe som vil gagne oss til de grader. Både mtp utbytte, genforskning o.l.

og ikke minst; svekkelse av den yngre gardes negative vettløse innvirkning på sammfunnene.
Det er de "dumme" unge som hele tiden stå for uroligheter, terrorisme, voldskriminalitet og ellers fordumming og rasering av kulturverdier osv.
De unge er for mange og får for mye makt. Antallet bør reduseres drastisk ved å tilnærmet slutte å få barn, og heller jobbe for at de som lever nå får leve lenger.

Lenke til kommentar

Hvis migrantstrømmen holder seg på dagens lave nivå slipper Norge unna med å kjøpe og drifte et nytt asylmottak for rundt 200 migranter hver eneste dag.

Med ekstreme asylinnstramminger kan dette bli mulig.

 

 

Men migrantstrømmen vil fortsette å øke, derfor vil Norge snart måtte kjøpe og drifte to nye asylmottak hver eneste bidige dag.

Lenke til kommentar

Hadde det vært utømmelige ressurser og uendelig med plass, kunne man bare fortsatt samme policy.

 

Men grensene er i ferd med å nås, der vi kommer over på minus-siden på flere fronter. Det må systemendringer til.

Og, kan ikke stresse det nok: Befolkningsveksten i verden må stoppes og helst gå betydelig ned.

 

Barnefødsler må ned på et minimumsnivå, noe som vil gagne oss til de grader. Både mtp utbytte, genforskning o.l.

og ikke minst; svekkelse av den yngre gardes negative vettløse innvirkning på sammfunnene.

Det er de "dumme" unge som hele tiden stå for uroligheter, terrorisme, voldskriminalitet og ellers fordumming og rasering av kulturverdier osv.

De unge er for mange og får for mye makt. Antallet bør reduseres drastisk ved å tilnærmet slutte å få barn, og heller jobbe for at de som lever nå får leve lenger.

 

Løsningen er å kutte ut unge helt og bare satse på godt voksne! At det da ikke vil komme nye voksne får så være... ;)

 

Det er ikke for mange mennesker i verden, ressursene er bare feilfordelt så det virker til at det ikke er nok mat til å gå rundt, dette er det gjerne billionærene vil innbille oss.

 

Kina har nå gått bort ifra ett barns policyen og det er en grunn til det. Alt stagnerer i ett kapitalistisk system uten befolkningsvekst, dette gjelder også Norge. Og ettersom vi etnisk norske ikke klarer å opprettholde veksten må vi ha innvandring for at dette skal gå rundt også imorgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...