Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenigheter rundt bilkrasj - forliksrådet


Andyflaks

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har et dilemma for tiden, som jeg gjerne vil dele for å få litt synspunkter på ting og tang.

 

Det hele startet 19.januar 2015 da jeg kjørte en kompis hjem fra byen. Jeg hadde to andre personer i bilen utenom han jeg slapp av hjemme. Det var veldig mørkt den kvelden, og parkeringsfasilitetene på denne plassen er veldig elendige, og det står mange biler parkert veldig trangt. Da jeg skulle rygge for å snu bilen, mener naboen å ha sett at jeg dunket bort i støtfangeren hans, uten at hverken jeg eller noen av de andre i bilen har merket noe som helst sammenstøt med noen annen bil. Vi spilte ganske høy musikk i bilen på det tidspunktet, men jeg mener at dersom man først treffer en annen bil, så merker man det! Skadeomfanget er knust skiltramme, i tillegg til noen hakk i støtfangeren. 

 

Det har foreløpig ikke blitt gjort noe med saken. Men på fredag, 3.april, fikk beskjed av han jeg kjørte hjem at fyren jeg tydligvis har dunket borti har opprettet sak i forliksrådet. Det jeg reagerer på er at fyren aldri har prøvd å ta kontakt med meg på noen måte. Han lar alt gå via kompisen min, som igjen sier det til meg. Jeg føler dette blir litt useriøst. Og hvertfall føler jeg det er helt på tryne å lage sak i forliksrådet nå, nesten tre måneder etterpå? For alt jeg vet, kan den skaden ha skjedd både før og etter den dagen jeg kjørte kompisen min hjem. Og lurer også på hvilke beviser han har å legge frem i et eventuelt forliksråd? Her blir det vel ord mot ord?

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg bør stille meg i denne saken? Går og tenker veldig mye på det, og har ikke lyst å ende opp i et forliksråd med en jeg mener jeg ikke har noe med å gjøre. Har ikke mottatt noe skriftlig varsel fra klageren heller.

 

Om det er noen bilkyndige her, hvor mye vil det koste og få fikset denne skaden på bilen? Føler det er merkelig å true med forliksråd når det sannsynligvis er snakk om så lave summer. 

 

Setter pris på alle råd og tips her!

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skader på bilen din som er sannsynlig at kommer fra et sammenstøt med bilen til denne karen? Om ikke, og du er sikker på at du ikke var borti ville jeg avvist dette totalt. Får du innkalling til Forliksrådet MÅ du møte opp, men du behøver slettes ikke akseptere en udokumentert påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følte også det ble en litt drastisk vei å gå rett til forlilsrådet. Ville det ikke vært mer naturlig å prøve å løse dette på tomannshånd først? Hvertfall i det minste ta kontakt!

 

Kan være jeg som er utrolig paranoid, men har aldri vært borti dette før så er litt stressa...

Flere innspill?

Endret av Andyflaks
Lenke til kommentar

Har du skader på bilen din, som kan være av betydning for "dunken"?
Har du ikke noen slike skader, ta bilde av bilen. Så kan du vise frem at du ikke har noen skader som kan stamme fra dunken.

 

Det kan være du kommer til å skrape opp bilen senere en stund, og da kan det være greit å kunne bevise at den nye skrapen kom etter du liksom skal ha dunket borti han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at du MÅ møte opp i forliksrådet, er at ellers kan dom bli avsagt mot deg, en såkalt uteblivelsesdom:

 

 

Avgis når innklagede ikke møter til behandling i rådet, dommen er i reglen lik påstanden til klager. Denne dommen kan begjæres oppfrisket i forliksrådet i løpet av 4 uker, men da må et rettsgebyr betales og ofte også et depositum før saken kan gjenopptas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår, takk for innspill.

Sjekket bilen min idag, har ingen skader utenom noen riper (vanlige bruksmerker, bilen begynner å dra på årene) Men har fått opplyst at blant annet kufangeren til klager har en kraftig bulk. Men det er ingen bulker på bakdelen min eller noe som tyder på at det har vært et så kraftig sammenstøt..

 

Skjønner bare ikke hvorfor han ikke har sendt meg et påkrav på det han mener jeg skylder han enda... Det er trossalt tre måneder siden!

Lenke til kommentar

Skjønner bare ikke hvorfor han ikke har sendt meg et påkrav på det han mener jeg skylder han enda... Det er trossalt tre måneder siden!

 

For alt jeg vet så skremmer han med forliksrådet for å skremme deg. Hadde han fremsatt en eller annen form for krav først og så truet med forliksrådet hvis du hadde vært vrang så kunne jeg langt på vei skjønt det men dette er rart. Du kan jo ta med bilder av bilen din som dokumentasjon av skadene som ikke finnes på bilen din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg følte også det ble en litt drastisk vei å gå rett til forlilsrådet. Ville det ikke vært mer naturlig å prøve å løse dette på tomannshånd først? Hvertfall i det minste ta kontakt!

 

Alternativt kan du ta initiativ, ta en telefon eller oppsøk naboen din og få startet en dialog som løser denne saken uten forliksråd.

Lenke til kommentar

 

Jeg følte også det ble en litt drastisk vei å gå rett til forlilsrådet. Ville det ikke vært mer naturlig å prøve å løse dette på tomannshånd først? Hvertfall i det minste ta kontakt!

 

Alternativt kan du ta initiativ, ta en telefon eller oppsøk naboen din og få startet en dialog som løser denne saken uten forliksråd.

 

Akkurat det ser eg inga hensikt i når når den andre parten har innvolvert forliksrådet, eller truer med å gjere det.

 

Prinsippielt sett meiner eg at dette burde være ein kurrant sak å løyse ved å ha ein dialog, men når saka utvikler seg slikt så vil det nok være fornuftig å forholde seg passiv.

Det er den som meiner han har eit krav som må påpeike dette. Dersom TS no tar kontakt så kan det bli brukt imot han då dette indikerer at TS også meiner at han har noke uavklart med naboen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg følte også det ble en litt drastisk vei å gå rett til forlilsrådet. Ville det ikke vært mer naturlig å prøve å løse dette på tomannshånd først? Hvertfall i det minste ta kontakt!

 

Alternativt kan du ta initiativ, ta en telefon eller oppsøk naboen din og få startet en dialog som løser denne saken uten forliksråd.

 

Akkurat det ser eg inga hensikt i når når den andre parten har innvolvert forliksrådet, eller truer med å gjere det.

 

Prinsippielt sett meiner eg at dette burde være ein kurrant sak å løyse ved å ha ein dialog, men når saka utvikler seg slikt så vil det nok være fornuftig å forholde seg passiv.

Det er den som meiner han har eit krav som må påpeike dette. Dersom TS no tar kontakt så kan det bli brukt imot han då dette indikerer at TS også meiner at han har noke uavklart med naboen.

 

Det her er veldig pussige råd, spør du meg. Når noen andre pretenderer å ha et krav mot deg og varsler rettslige skritt så har du ikke bare rett, men også plikt til å sørge for å oppklare feiloppfatninger. Se tvisteloven § 5-2. Det skal da helt åpenbart ikke brukes mot deg at du går i dialog.

 

Så nei, å forholde seg passiv er ikke fornuftig. Det åpenbart mest fornuftige er å snakke med den det gjelder. Om vedkommende ikke ønsker dialog, så møter man opp i forliksrådet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har gitt beskjed til kompisen min at jeg ikke husker eller har merket at jeg har vært borti. Han hører jo det jeg sier, men sier han ikke kan gjøre stort for å hjelpe. Var blant annet han som først fikk beskjeden om at han tenkte å gå til forliksrådet. Han kommuniserer liksom via kompisen min, istedenfor å formidle budskapet rett til meg, feks iform av et påkrav eller en mail.

Lenke til kommentar

Gjør som andre har sagt. Møt i forliksrådet Ellers får du uteblivelsesdom. Da går den fornærmede går til advokat og dette ender i retten. Da blir du nesten garantert idømt saksomkostninger. Det er dyrt det! + reparasjons kostnader.

 

Du har gjennom din "talsmann" fraskrevet det ansvar, så det er naturlig at motparten har gått til forliksrådet..

 

Ta direkte kontakt med motparten. Snakk med ham. Han kan trekke saken.

 

Dersom du ikke har forårsaket skaden så har du forholdt deg så dumt som det går an.

 

Regn med å måtte betale reparasjonen. 

Lenke til kommentar

Gjør som andre har sagt. Møt i forliksrådet Ellers får du uteblivelsesdom. Da går den fornærmede går til advokat og dette ender i retten. Da blir du nesten garantert idømt saksomkostninger. Det er dyrt det! + reparasjons kostnader.

Med en fraværsdom så trenger man jo ikke gå til domstolene engang, men kan gå til tvangsinndrivelse av kravet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...