Gå til innhold

Kildeskatt - Royal Dutch Shell, A-aksjer


ispep

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt noen A-aksjer i Royal Dutch Shell plc, med ISIN:GB00B03MLX29. A-aksjen, i motsetning til B-aksjen, vil bli trukket 15% kildeskatt fra Nederland. Selskapet er altså ifølge ISIN registrert i Storbritannia, men en blir trukket kildeskatt fra Nederland. Går dette greit når en søker om fradrag på betalt kildeskatt i utlandet? ( "Fradrag for skatt betalt i utlandet av person - kreditfradrag" "RF-1147B")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shell har vel hovedkvartær i Nederland, men er registrert som et britisk selskap? De har britisk ISIN, primærnotering i London og regnes som britisk av aksjeindekser. Skatteetaten ser vel uansett bare på ISIN for å bestemme hvor et selskap er hjemmehørende?

 

En må da føre inn at selskapet er hjemmehørende i GB og bruke Euro som valutakode? 

Lenke til kommentar

OK, takk. Siden dere er så flinke til dette, tenkte jeg at jeg kunne spørre om noe til. Under "aksjeutbytte fra utenlandsk selskap" i RF-1147B, adderer en utbyttene fra samme land? Si at jeg eier 10 aksjer i Spania, hvor alle har gitt 100 Euro i utbytte. Fører jeg opp at jeg har fått 1000 euro fra Spania, eller fører jeg opp 100 euro fra spania på 10 linjer?

Lenke til kommentar

Se rettledningen, RF-1148B.

 

I RF-1147B skal du føre det samlede utbytte per land i post 3. Skjemaet har obligatorisk dokumentasjonsvedlegg, vedlegget skal vise at beløpet det kreves fradrag for: 

 

1) er utenlandsk skatt som er fradragsberettiget i norsk skatt (hva slags skatt som er ilagt), 

2) er innbetalt eller tilbakeholdt av utenlandske skattemyndigheter, og

3) utgjør endelig skatt fastsatt ved ordinær ligning i utlandet for den aktuelle skattetypen (dette vil for kildeskatt ofte være utbetalingstidspunktet). 

 

Kreditfradrag må kreves senest seks måneder etter fastsettelsestidspunktet etter nr. 3, hvis fastsettelsestidspunktet kommer etter selvangivelsesfristen i Norge. 

 

Skjemaet skal inneholde summen per land, vedlegget må som regel vise nødvendig spesifikasjon. 

Lenke til kommentar

Snakket med skatteetaten i dag. Shell er ikke klart Nederlandsk og måtte blitt vurdert av en saksbehandler ved søknad om fradrag for betalt kildeskatt. RF-1147-skjemaet skal helst ikke inneholde summen per land, da en gjerne har handlet/fått utbytte ved forskjellige valutakurser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...