Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg hører og leser til stadighet om å "legge om" til sommerdekk eller vinterdekk, men i de fleste tilfellene handler det om å bytte hele hjulet, både felg og dekk.

 

Å legge om dekk er for meg å ta dekket av felgen og legge på et nytt dekk. Det jeg gjør høst og vår er som oftest å bytte ut alle hjulene, både dekk og felg. Når jeg legger om dekk, er det fordi dekket er utslitt. Da legger jeg om fra gamle vinterdekk til nye vinterdekk, eller fra gamle sommerdekk til nye sommerdekk.

 

Hvor mange er det egentlig som bare har ett sett felger, og som legger om til sommerdekk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange er det egentlig som bare har ett sett felger, og som legger om til sommerdekk?

Felger kan være dyre, og har han tilgang til maskiner til å skifte dekk, så er jo det raskt og enkelt. Det er slik en kamerat av meg som er bilmekaniker gjør det. Selv bytter jeg hjulene, men som "alle andre" sier jeg at jeg bytter dekk.

Lenke til kommentar

Det er det jeg har problemer med. Mange sier at de legger om til sommerdekk, men de legger ikke om dekkene. De bytter bare til sommerdekk/skifter hjul. "Hjulomlegg" er om mulig enda verre, hva skal nå det bety? Og er det enklere å si enn "bytte til sommerhjul/sommerdekk"?

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare eit uttrykk som heng att frå gamle dagar, då felgar var dyre og arbeidskraft billig, slik at det var fornuftig å legge om uten å bytte felg. 

Eit anna uttrykk som ikkje har nokon realitet lenger, er "slå på tråden" for å ringe. Det er vel mest eldre som seier det, men heller ikkje dei kan minnast at det blei fysisk gjort, det skriv seg frå endå lenger tilbake i tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilselgere og folk som er glade i de kule felgene sine pleier å kjøre på de samme felgene sommer/vinter. De velger å betale den tusenlappen det koster å få flyttet over gummien. Jeg syntes dette er irriterende fordi jeg hater å brekke om dekk.

 

Etter mine uttrykk heter det hjulskift og dekk omlegg. Ordet brekking bruker jeg også mye ved et omlegg.

 

På en arbeidsordre står det gjerne hjulskift(0,2 timer) eller dekk omlegg ink. avbalansering(0,8 timer)

Lenke til kommentar

Bilselgere og folk som er glade i de kule felgene sine... ikke har råd til to sett kule aluminiumsfelger...

 

Så kan man jo regne på det; et ekstra sett felger til 10-12.000 kroner, (jada, de skikkelig "kule" felgene er sikkert enda dyrere..) kontra 1000kr 2 ganger i året for å legge om (forutsetter at man må ha profesjonell hjelp til omlegging og balansering, men kan skifte hjul selv.); tja, om man forutsetter at man bare har bilen i 5-6 år, og ikke får noe igjen for det ekstra settet med felger ved videresalg, så kan man kanskje spare litt...

Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne si "skifte til sommerdekk" - det er da kortform for å si "skifte til de hjulene det står sommerdekk på" ;)

 

Det er jo trossalt ikke felgen/hjulet som er sesongspesifikt, derfor er ikke "sommerhjul" eller "sommerfelg" et naturlig begrep. 

Ergo når man sier "legge om til vinterdekk" mener man "legge om til de hjulene som p.t. har vinterdekk på seg".

Lenke til kommentar

 

Bilselgere og folk som er glade i de kule felgene sine... ikke har råd til to sett kule aluminiumsfelger...

 

Så kan man jo regne på det; et ekstra sett felger til 10-12.000 kroner, (jada, de skikkelig "kule" felgene er sikkert enda dyrere..) kontra 1000kr 2 ganger i året for å legge om (forutsetter at man må ha profesjonell hjelp til omlegging og balansering, men kan skifte hjul selv.); tja, om man forutsetter at man bare har bilen i 5-6 år, og ikke får noe igjen for det ekstra settet med felger ved videresalg, så kan man kanskje spare litt...

 

På min lokale dekksjappe tror jeg dekkskifte koster 125,- pr dekk. Inkl. avbalansering og av/på bil. Altså totalt 500 pr gang om man ønsker å bruke ett felgsett og bare oppbevarer dekkene hjemme.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Når man sier "legge om til vinterdekk" mener man "legge om til de hjulene som p.t. har vinterdekk på seg".

 

Å "legge om" betyr å legge dekk på felg (og først ta av det dekket som var der fra før). Det å skru av et hjul og sette på et annet, minner ikke på noe vis om å "legge om". Det er hele poenget med tråden. Å legge om dekk synes jeg ikke kan forstås på annen måte enn å ta dekk av felg og legge på et annet dekk.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Vurderer dette selv om dagen da det blir lettere å oppbevare 4 dekk hjemme enn 4 dekk+felger. Så da kan jeg droppe dekk hotellet og prisforskjellen blir derfor kanskje ikke så stor? Tror jeg betaler 1500 kroner hver gang nå eller 3000 i året.

Noen som vet priser på dette i dag?

Samt er det andre ulemper? Kan felgene bli mer slitt pga jevnlige omlegginger? Hva med dekkene, fare for skade?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...